Lapsi kuumeessa ja nukkuu vaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Wieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

"Wieras"

Vieras
5v, toinen vuorokausi kuumeessa, tämä oli jo heti aamusta 38,5 kuumetta, annoin panadolia, sillä laski ja oli pari tuntia ihan virkeä, söikin. Puolenpäivän aikaan alkoi kuume nousta uudelleen, 12.30 kuumetta oli 39,5 annoin panadolia ja pronaxenia max.annokset, tyttö nukahti ja samoilla unilla edelleen.. On heräteltävissä kyllä, ottaa lääkettä tai vähän juomista, mutta nukahtaa sit saman tien. 45min sitten annoin vielä nestemäistä Buranaa max.annoksen (apteekista ohjeistivat, että voi antaa, vaikka pronaxenista noin vähän aikaa) 39,3 kuumetta vieläkin! Yritin vähentää peittoja, mutta palelee ja vetää peiton päälle. Uskaltaako tuon nyt antaa nukkua, eikö kuume jo pitäis noilla lääkkeillä laskea?

Jos ei meinaa talttua ei kannata kovin kauaa odotella.
Meillä oli vastaavaa tytöllä syksyllä ettei lääkkeet tuntuneet laskevan yhtään, tk:ssa selvisi että tulehdusarvot korkealla ja sairaalakeikka tuli.

särkylääkkeet muta ei aina nin että laske pitäs tietää mikä bakteeri/virus hyvä käyttää lääkärissä! Ne ottaa testit ja että mikä tauti kyseessä?

Se influenssalääke on niin pahanmakuista, että mun tuttavapiirin lapset ei ole sitä kukaan huolineet. Mutta joo, kahden vrk kuluessa oireiden alusta pitäisi aloittaa. Influenssa on todennäköinen kuumeen syy.

Palaan vielä... hei vie jo tänään lääkäriin. Joku mua jäi tossa sun viestissä kaivelee.. nyt tajusin.
Hän on vasta 5wee!! "Heräteltävissä" kuullostaa jo tosi huolestuttavalta. Kyllä ton ikäsen pitäis jaksaa vähän leikkiäkin kipeenä.
Ja juoda reilusti tolla kuumeella...
Lääkäriin veisin jo vielä tänää. Ihan varmuuden vuoks.

Jos kuume on yli 40 asteessa, eikä meinaa lääkkeillä laskea, niin sitten ei jää juuri muita vaihtoehtoja, kuin lääkärissä/sairaalassa suoritettava pakkoviilennys. Ihan varmasti laskee kuumetta sellainen, mutta ei välttämättä ole potilaan kannalta kovin mukavan tuntuinen.

...määkin olen käyny katsoo jo varmaa 10 kertaa et olisko aloittaja laittanu viestin, että tuola se lapsi nyt leikkii tyytyväisenä kun on saanu nuuttua pitkät unet alle

Jos kuume on yli 40 asteessa, eikä meinaa lääkkeillä laskea, niin sitten ei jää juuri muita vaihtoehtoja, kuin lääkärissä/sairaalassa suoritettava pakkoviilennys. Ihan varmasti laskee kuumetta sellainen, mutta ei välttämättä ole potilaan kannalta kovin mukavan tuntuinen.

Voihan kevennettyä "viilentämistä" tehdä kotonakin, ovet vaan auki ja vähän vaatetta päälle.

Se influenssalääke on niin pahanmakuista, että mun tuttavapiirin lapset ei ole sitä kukaan huolineet. Mutta joo, kahden vrk kuluessa oireiden alusta pitäisi aloittaa. Influenssa on todennäköinen kuumeen syy.

Sitä voi sekoittaa hunajaan.Meillä on neljällä lapselle sitä aikanaan annettu.Tietyt lääkkeet on vaan pakko ottaa halusi tai ei.

Kun kerran kuume ei laske kuumelääkkeestä (kahdesta) huolimatta niin on todellakin syytä soittaa päivystykseen ja kysyä ammattilaisen mielipide. Antavat teille ajan sinne. Normaaliin flunssaan ei kuulu kuume joka ei lääkkeillä laske.

Joo, käytin päivystyksessä ja ne tätit suunilleen nauroi mulle, että lapsen kuuluukin kuumeessa nukkua :(. 39,7 oli päivystyksessä kuumetta, sai lisää lääkettä ja eikun kotiin sairastamaan....crp oli vähän koholla, ei paljon. Nukkui sit vielä yön tuohon päälle, eli 1,5vrk lähes yhtä soittoa! Itse heräilin yöllä välillä tarkistamaan lapsen voinnin. Tänään on ollut vielä kuumeinen, mutta paljon paljon virkeämpi! Ja kuume laskee lääkkeillä! En tiiä mikä tuo eilinen oli....pelottavaa kyllä, mutta nyt kaikki hyvin :)

[QUOTE="Aloittaja";29571329]Joo, käytin päivystyksessä ja ne tätit suunilleen nauroi mulle, että lapsen kuuluukin kuumeessa nukkua :(. 39,7 oli päivystyksessä kuumetta, sai lisää lääkettä ja eikun kotiin sairastamaan....crp oli vähän koholla, ei paljon. Nukkui sit vielä yön tuohon päälle, eli 1,5vrk lähes yhtä soittoa! Itse heräilin yöllä välillä tarkistamaan lapsen voinnin. Tänään on ollut vielä kuumeinen, mutta paljon paljon virkeämpi! Ja kuume laskee lääkkeillä! En tiiä mikä tuo eilinen oli....pelottavaa kyllä, mutta nyt kaikki hyvin :)[/QUOTE]

Tuota mäkin pelkään, kun lähtee päivystykseen, että nauretaan vain. On se kumma, että pitäisi olla ihan kuollut, jotta sinne voi mennä ilman pelkoa vähättelystä.

Hyvä, että kaikki meni hyvin!

No tota oikeesti.. tottakai se lapsi nukkuu jos kuumetta.. ja oikeesti kuume voi kestää korkeana kolmekin päivää ja ei ne särky/kuumelääkkeet mittään jumalia ole että naps nappia nassuun niin kaikki häviää :)
Ja en yhtään ihmettele että ovat olleet hiukka huvittuneita kun sinne mennään ihan yli hysteerisinä kuumen takia ja kyllä ne oikeesti ottaa vakavsti kaiken siellä päivystyksessä ilman että pää kainolla tarvii mennä... Kyllä oikeesti itteekkiin huvitti kun tätä hysteeristä ketjua luin!! Se nyt vaan on niin että sairaudet sairastetaan!!!!

[QUOTE="hoitaja";29571812]No tota oikeesti.. tottakai se lapsi nukkuu jos kuumetta.. ja oikeesti kuume voi kestää korkeana kolmekin päivää ja ei ne särky/kuumelääkkeet mittään jumalia ole että naps nappia nassuun niin kaikki häviää :)
Ja en yhtään ihmettele että ovat olleet hiukka huvittuneita kun sinne mennään ihan yli hysteerisinä kuumen takia ja kyllä ne oikeesti ottaa vakavsti kaiken siellä päivystyksessä ilman että pää kainolla tarvii mennä... Kyllä oikeesti itteekkiin huvitti kun tätä hysteeristä ketjua luin!! Se nyt vaan on niin että sairaudet sairastetaan!!!![/QUOTE]

Se lapsi on tärkein asia koko maailmassa, ei ole mitään mitä sen eteen ei tekisi. Joten totta helvetissä sitä panikoi jos toinen on sairas.

Hyvä että menitte <3
Kyllä jos maksimimäärät antaa kuumelääkettä eikä kuume siihen reagoi, nii pitääkin olla huolissaan. Meidän tk myös antaa tuon rajaksi, lähteä näytille, sanoivat et sillon on monesti jostain muusta kyse ku normi flunssasta.

Ja itsekin olen hoitaja, ja kyllä kalskahti pahalle korvassa tuo ehkä vahingossakin sanottu sana heräteltävissä.. nukkua toki saa., mutta se hereillä olokin pitäis olla vähän parempaa kuin että jaksaa ottaa hörpyn juotavaa..

Ehkä sitä pitää jokaisen jotkut asiat oppia kantapään kautta, myös ammattilaisten. Ja minkä itsekin myönnän omasta ammattikunnastani, niin me sorrutaan liikas tuohon vähättelyyn. Lääkärit ehkä enempikin kuuntelevst sitä vanhemman vaistoa kun vanhemli sanoo ettei osaa tarkkaan selittää mutta tuntuu ettei kaikki ole nyt hyvin.
Kyllähän teitäkin ihan tosissaan otettiin kun tuo tulehdusarvokin tarkistettiin. Ja vaikka kyseessä kuinka olisi "tavallinen flunssa" ja vointi heikkenee, nii aina pitää muistaa että se virus tai bakteeri on voinut mennä verenkiertoon, jolloin ei todellakaan voi jäädä kotia odottelee, eikä asiaa päällepäin arvon hoitajatkaan pysty näkemään.

Ja vaikka kuinka tuntuis turhalta mennä sinne "naurettavaksi", niin pitää vaan aina muistas että itse on lapsen vanhempi eikä kukaan muu pidä tämän lapsen puolia. Ja se on mun mielestä vain ja ainoastasn meidän hoitohenkilökunnan vikaa, okei toki myös resurssien, jos jollekin jää kurja olo siitä että on tuonut sairaan ihmisen voinnin vuoksi näytille.
Ja viisi vuotias on oikeesti vielä tosi pieni. Se vointi voi mennä heikosta tosi huonoksi yhdessä hetkessä.

Ja toivotaan nyt vain pikaista paranemista :) ja senhän ne varmasn sanokin, et jos vointi huononee, nii sit takas vaan. Mutta pikaista paranemista ja rauhallista yötä välittävälle äidillekin <3

Sairaalan erikoislääkärinä, paljon omaa erikoisalaani päivystäneenä ja vain vuoden tk-työtä tehneenä kyllä koen, että turhia käyntejä ei juuri päivystyksessä ole. En ole kenellekään nauranut, ei kyllä muutkaan työntekijät. Ja nimenomaan äidinvaisto on se herkin indikaattori, milloin pitää lähteä. Oman lapseni kivuttomat korvatulehdukset-märkäiset sellaiset- bongasin juurikin vaistolla ja vein lääkäriin. Eikä naurettu.

Yhteistyössä