Lapsi kertoi tänään neuvolassa.. :(

  • Viestiketjun aloittaja kahden pojan äiskä
  • Ensimmäinen viesti
"Huh"
Kylläpäs monet puolustavat täällä tukistusta kasvatuskeinona! Kyllä joo ymmärrän että kerran, KERRAN, voi erehtyä ja palaa pinna mutta siitä otetaan opiksi. Eikä uhkailla enää väkivallalla. Mistäköhän pojat ovat kiivaan luontonsa saanu....?
 
Jatkan vielä
[QUOTE="Huh";30203803]Kylläpäs monet puolustavat täällä tukistusta kasvatuskeinona! Kyllä joo ymmärrän että kerran, KERRAN, voi erehtyä ja palaa pinna mutta siitä otetaan opiksi. Eikä uhkailla enää väkivallalla. Mistäköhän pojat ovat kiivaan luontonsa saanu....?[/QUOTE]

Ja kun ei se tehoa edes. Mitäs sitten? Tukistetan seuraavalla kerralla vähän kovempaa? Huoh...
 
"Kukka"
Ja vielä voisi heittää kysymyksen: meillä on tällä hetkellä kautta aikain vähiten fyysisesti kuritettu nuoriso ja koululaiset. Millä tavoin tämä mielestänne näkyy kouluelämässä ja nuorten keskuudessa?

Itse olen hämmästellyt lasteni kautta nykypäivän kouluelämää: kuinka kaoottista voi luokan toiminta olla, mitä kaikkea opettajat joutuvat kestämään ja kuulemaan oppilaiden taholta.

Meillä pitäisi olla kaikkien aikojen onnellisimmat ja tasapainoisimmat lapset ja nuoret. Onko?
 
Ent. Ksantippa S.
[QUOTE="Kukka";30203812]Ja vielä voisi heittää kysymyksen: meillä on tällä hetkellä kautta aikain vähiten fyysisesti kuritettu nuoriso ja koululaiset. Millä tavoin tämä mielestänne näkyy kouluelämässä ja nuorten keskuudessa?

Itse olen hämmästellyt lasteni kautta nykypäivän kouluelämää: kuinka kaoottista voi luokan toiminta olla, mitä kaikkea opettajat joutuvat kestämään ja kuulemaan oppilaiden taholta.

Meillä pitäisi olla kaikkien aikojen onnellisimmat ja tasapainoisimmat lapset ja nuoret. Onko?[/QUOTE]

Minä uskoisin, että syynä kouluelämän ongelmiin on nykypäivän ajatus, että alle kouluikäiset lapset oppisivat "sosiaalisia taitoja" vertaisiltaan. Tuolla tekosyyllä sitten laitetaan parivuotiaasta alkaen lapset tappelemaan keskenään.
 
viera.s
niin, tottahan sekin on, että pitäis osata hillitä itsensä. mutta itse siis uskon, että ihminen polveutuu apinasta ym. evoluutiojutut, eli että ihmisen sisällä jossain tavallaan asuu vielä se pentuaan ravisteleva apina :D
Minä olen katsonut luontodokkareita pienestä pitäen paljon, enkä muista koskaan nähneeni pentuaan ravistelevaa apinaa. Oletko sinä? En väitä, etteikö sitäkin joskus voisi tapahtua, vaikka itse en ole nähnyt, mutta noin yleisesti ottaen tuntuu että jo apinat ovat kehitysasteessaan ylittäneet sen tason, jossa jälkeläiset pitäisi kasvattaa fyysisesti kurittaen. Kommunointikyvyiltään alemmantasoiset eläimet, kuten vaikkapa koira- ja kissaeläimet, turvautuvat kyllä pentujen lievään fyysiseen kuritukseen suhteellisen usein. Mutta jo apinoilla se vaikuttaa olevan vähäisempää. Ja olemmehan me kehittyneet apinoitakin pidemmälle.

Kyllä minä joka tapauksessa voin antaa anteeksi, jos joku joskus sortuu lievään väkivaltaan, varsinkin jos on itse lapsuudessaan käyttäytymismallinsa oppinut ja toimintaansa katuu sekä tekee kaikkensa, ettei se toistu. Mutta sitä en hyväksy, että toimintaa jatketaan ja se oikeutetaan jollain verukkeella. Jos mieheni pahoinpitelisi minua lievästikin, ei mitkään puolustelut auttaisi, vaan ainoastaan siinä tapauksessa että hän aidosti katuisi ja hakisi ongelmaansa apua, voisi liitto jatkua. Vakavampi väkivalta johtaisi automaattisesti eroon. Miksi sallisin lapselleni tehtävän pahempaa, kuin itse olen valmis kokemaan? Hän ei voi itse vielä itseään puolustaa, joten se on minun tehtäväni.

Pieniä lapsia täytyy toki joskus fyysisesti rajoittaa tai ohjata, mutta tarkoituksellinen kivun tuottaminen ei ole ainakaan enemmän oikeutettua kohdistuessaan lapseen kuin aikuiseen.
 
Okei.... siis oikeesti tommosta meno nykyään? Maalaisjärki ihan kadonnut. Ei sillä että lapsia pitäisi tukistaa, mutta tommonen puuttuminen ja vahtaaminen pikkuasioista nyt on jo ihan älytöntä. Live-kamerat vaan kaikkien kotiin, sillähän tämä selviää. Mukavan pienen hurinan säestämänä ne seurailevat elämää kääntyillen ja välillä zoomaillen. Pari jättivirastoa lastensuojeluviranomaisia (ja määräaikaisia ja kesätyöläisiä kun palkkoihin ei ole varaa) sitten kuvavirtaa analysoimaan. Tai miksei tietokoneohjelma. Jos liian suurella nopeudella toisen ihmisen ruumiinosa koskettaa toista, seuraa hälytys. Myös tietyn desibelimäärän ylityksestä. Hälytystapausten, eli riskiperheiden, käytöstä anaysoidaan ja rekisteröidään tarkemmin ja kolmesta hälytyksestä, syystä ja todenperäisyydestä riippumatta, tulee automaattinen tuomio. Oisko mitään.
 
dddd
Minä olen katsonut luontodokkareita pienestä pitäen paljon, enkä muista koskaan nähneeni pentuaan ravistelevaa apinaa. Oletko sinä? En väitä, etteikö sitäkin joskus voisi tapahtua, vaikka itse en ole nähnyt, mutta noin yleisesti ottaen tuntuu että jo apinat ovat kehitysasteessaan ylittäneet sen tason, jossa jälkeläiset pitäisi kasvattaa fyysisesti kurittaen. Kommunointikyvyiltään alemmantasoiset eläimet, kuten vaikkapa koira- ja kissaeläimet, turvautuvat kyllä pentujen lievään fyysiseen kuritukseen suhteellisen usein. Mutta jo apinoilla se vaikuttaa olevan vähäisempää. Ja olemmehan me kehittyneet apinoitakin pidemmälle.

Kyllä minä joka tapauksessa voin antaa anteeksi, jos joku joskus sortuu lievään väkivaltaan, varsinkin jos on itse lapsuudessaan käyttäytymismallinsa oppinut ja toimintaansa katuu sekä tekee kaikkensa, ettei se toistu. Mutta sitä en hyväksy, että toimintaa jatketaan ja se oikeutetaan jollain verukkeella. Jos mieheni pahoinpitelisi minua lievästikin, ei mitkään puolustelut auttaisi, vaan ainoastaan siinä tapauksessa että hän aidosti katuisi ja hakisi ongelmaansa apua, voisi liitto jatkua. Vakavampi väkivalta johtaisi automaattisesti eroon. Miksi sallisin lapselleni tehtävän pahempaa, kuin itse olen valmis kokemaan? Hän ei voi itse vielä itseään puolustaa, joten se on minun tehtäväni.

Pieniä lapsia täytyy toki joskus fyysisesti rajoittaa tai ohjata, mutta tarkoituksellinen kivun tuottaminen ei ole ainakaan enemmän oikeutettua kohdistuessaan lapseen kuin aikuiseen.
Kyllä apinayhteisöissä muut lauman jäsenet näyttävät hyvinkin kovakouraisesti poikaselle tämän paikan hierarkiassa, jos tämä menee astumaan toisen varpaille.
 
No onhan se nyt hyvä että puututaan ajoissa asiaan!! Ei siitä nyt varmaan mitään suuria koidu, jotain juttelua ja perheen seurantaa. Ja ehkä saavat apua vintiöiden hillintään. Ei siitä nyt mitään kauheaa haloota kannata tehdä, kyllä se maalaisjärki myös viranomaisilta löytyy. Pitäisikö puuttua vasta kun oikeesti lyödään?
 
  • Tykkää
Reactions: idunnor
Alkuperäinen kirjoittaja En halua elää enää Suomessa;30203381:
Jos lapsi alkaa hakkaamaan veljeään niin mitä pitäisi hellan teltulle tehdä, tarjota karkkia ja terapiaa?

Kyllä tää on yhdenlaiseksi pullamössöksi mennyt koko maa, itseäni tukistettiin lapsena pahanteon jälkeen eikä siitä mitään pysyviä traumoja jäänyt.

Ei ihmekään että pikkunulikat tuolla räkii kattoon ja hokee "vit*ua" kun yksi tukkapölly saa sosiaalitantat varpailleen. Kohta ei vanhemmat saa käyttää enää mitään valtaa, vaan penskat saa hakata toisiaan, osoittaa epäkunnioitusta kanssaihmisiä sekä opettajia kohtaan ja huudella hävyttömyyksiä ilman mitään rajoja.
Nappaa lapsen kiinni ja vie rauhoittumaan.
 
"Kukka"
Ap:n tapauksesta vielä, että oikeastihan tuosta pitäisi tehdä rikosilmoitus. Siis koska on tapahtunut rikos! Poliisi selvittää ja oikeuslaitos rankaisee eikä niin että kotiin tulee pahimmassa tapauksessa joku tärkeilevä epäpätevä lapseton ja nuori naisihminen tekemään havaintoja, joiden analysointiin hänellä ei ole millään muotoa resursseja.
 
hmm..
Väkivallalla uhkaaminen kasvatuskeinona... Ei nyt varmaan ole ihan turhaa jos mietitte yhdessä uusia kasvatustapoja sossun tms. kanssa. Kyllä minä ymmärrän kertatulistumisen ja sen seuaruskena esim. tukasta nykäisyn tai kädestä arestiin raahaamisen yksittäisenä tekona, mutta tässä nyt koko ajan lasta uhataan väkivallalla/kivun tuottamisella jos ei tottele.
 
tärkeilevä
[QUOTE="Kukka";30203917]Ap:n tapauksesta vielä, että oikeastihan tuosta pitäisi tehdä rikosilmoitus. Siis koska on tapahtunut rikos! Poliisi selvittää ja oikeuslaitos rankaisee eikä niin että kotiin tulee pahimmassa tapauksessa joku tärkeilevä epäpätevä lapseton ja nuori naisihminen tekemään havaintoja, joiden analysointiin hänellä ei ole millään muotoa resursseja.[/QUOTE]

No johan menee taas sosiaalityöntekijöiden parjaamiseksi, ennen kuin on yksikään työntekijä ap:n kotona käynyt (jos nyt edes tulevat). Ihan yhtä hyvin voi kotikäynnile tulla sosiaalityöstä säädetyt laudatur-opinnot asiaankuuluvasti yliopistossa suorittanut kuuden lapsen isäihminen. Onkohan se tällä palstalla yllätys, että lapsia pahoinpidellään kodeissa aika lailla? Terveydenhoitajalla on velvollisuus puuttua, ja lastensuojelu sitten päättää miten edetään. Ap:n kohdalla kertaluontoisen tukistamisen tapauksessa ei tarvitse pelätä, että vähiä resursseja käytetään siihen, että sosiaalityöntekijät "jäävät teille asumaan".
 
"Kukka"
Kirjoitin "pahimmassa tapauksessa". Tarkkailuun ja havaintojen ylöskirjaamiseen perustuva järjestelmä, jossa jaetaan "tuomioita" (esim. huostaanotto, joka on kuin elinkautinen) ilman perusteellista rikostutkimusta ja oikeuslaitosta, on ihmisoikeuksia polkeva.
 
njuin
Vaikka unohdettaisiin laki, onko teidän mielestänne todellakin väkivalta ja sillä uhkailu paras tapa ehkäistä lasten väkivaltaisuutta? Silläkö lapset oppivat oikean tavan ratkaista ristiriitatilanteet?

Lapset ovat ehkä perineet miehen äkkipikaisen luonteen jo geeneissään, mutta käytöksellään isä vahvistaa toimintamallia turvautua väkivaltaan, kun toinen tekee omasta mielestä jotain väärää. Se ei ole oikea tie. Jos lapset aikoo oikeasti pelotella kilteiksi, pitäisi väkivallassa edetä hyvin pitkälle. Sitä ei varmasti kukaan nykypäivänä hyväksy ja toistuva tukkapöllyillä uhkailu ja niiden toteuttaminen aloittajan kuvaten ottaen "pienestä haivenesta kiinni" vain vahvistaa lasten käyttäytymismallia. Paitsi että se on mielestäni väärin, se ei myöskään toimi.

Toivottavasti aloittajan mies saa apua ja oppii toisenlaiset käyttäytymismallit noiden tilanteiden hoitamiseen. En hyväksy myöskään aloittajan vähättelevää suhtautumista asiaan. Voisin varmasti antaa miehelleni anteeksi, jos häneltä kerran palaisi pinna ja poikkeuksellisessa tilanteessa kävisi lapseen kiinni aiheuttaen tälle kipua (ei kuitenkaan fyysistä vammaa, niin raju väkivalta johtaisi eropapereiden kirjoittamiseen saman tien). Jatkuva väkivallalla uhkailu ja sen toteuttaminen lievästikin on joka tapauksessa minulle asia, jolle en lastani suostu altistamaan, vaan tekisin itse lastensuojeluilmoituksen ja muuttaisin lapsen kanssa miehen luota pois.
Niin no, ehkäpä ne oppivat sitten kilteiksi kun on huostaanotettu tukkapöllyn takia ja sitten lapsia hyväksikäytetään ja raiskataan perhekodeissa henkilökunnan ja asukkien toimesta, ja joutuvat muutenkin alistamisen, väkivallan ja huumeiden keskelle...
 
ggghhh
Mitäs jos lapsi toistuvasti lyö tai vaikka puree toista lasta. Musta siinä vaiheessa tukistus tai luunappi ei ole paha asia.

Jos aikuinen lyö, saa hän vähintään syytteen pahoinpitelystä. Jos lyö vaimoaan, saa lähteä ulos ovesta ja voi saada lyönnin takaisinkin.

Jos taas lapsi ei vaan tottele, mene nukkumaan, kiukuttelee tai muuta, niin joku tukistus olisi väärin. Tosin kyllä itsekin pyrin keskusteluun jos lapsi lyö, mutta meillä lapsi ei ole ikinä lyönyt. Heittänyt kovan lelun siskoaan päin ja nauroi kun sisko itki. Kysyin ensin mitä teit ja saako niin tehdä. Kerroin että tosi tuhmaa. Nauroi lisää, annoin luunapin ja kysyin että tuntuuko kivalta. Ei tunnu, älä tee uudestaan ja pyydä anteeksi. Ei ole heittänyt toiste.
 
Hmmm,
[QUOTE="Kukka";30203812]Ja vielä voisi heittää kysymyksen: meillä on tällä hetkellä kautta aikain vähiten fyysisesti kuritettu nuoriso ja koululaiset. Millä tavoin tämä mielestänne näkyy kouluelämässä ja nuorten keskuudessa?

Itse olen hämmästellyt lasteni kautta nykypäivän kouluelämää: kuinka kaoottista voi luokan toiminta olla, mitä kaikkea opettajat joutuvat kestämään ja kuulemaan oppilaiden taholta.

Meillä pitäisi olla kaikkien aikojen onnellisimmat ja tasapainoisimmat lapset ja nuoret. Onko?[/QUOTE]

Eli vedätkö sinä johtopäätöksen, että kaoottinen toiminta koulussa johtuu siitä, ettei lapsia ole kuritettu fyysisesti tarpeeksi? Lisäätkö vielä, että lapset ja nuoret eivät ole onnellisia ja tasapainoisia, koska heitä ei ole kuritettu fyysisesti?

Aikamoisia johtopäätöksiä. Väkivallattomuus ja ruumiillinen koskemattomuus ei tarkoita ilman rajoja kasvattamista. Onnellisuus ja tasapainoisuus taas syntyy monen asian summasta, joista yksi voisi olla vaikkapa ihan sen oman ajan antamista lapselle ja nuorelle...
 
  • Tykkää
Reactions: idunnor
"Kukka"
Eli vedätkö sinä johtopäätöksen, että kaoottinen toiminta koulussa johtuu siitä, ettei lapsia ole kuritettu fyysisesti tarpeeksi? Lisäätkö vielä, että lapset ja nuoret eivät ole onnellisia ja tasapainoisia, koska heitä ei ole kuritettu fyysisesti?

Aikamoisia johtopäätöksiä. Väkivallattomuus ja ruumiillinen koskemattomuus ei tarkoita ilman rajoja kasvattamista. Onnellisuus ja tasapainoisuus taas syntyy monen asian summasta, joista yksi voisi olla vaikkapa ihan sen oman ajan antamista lapselle ja nuorelle...
En vetänyt mitään johtopäätöstä vaan heitin ilmoille kysymyksen.
 
"vieraana"
"Satutan sinua vain opettaakseni, ettet saa satuttaa muita."

Kysymys tukkapöllyjen puolustajille: saako naapurinne ottaa lastanne tukasta kiinni tai uhata väkivallalla lastanne?
 
anteeks, oon väsynyt, mutta tuolla joku sanoi, että oho, apina keksi atomipommin, niin en pysty lakata nauramasta ajatukselle valkotakkisista apinoista, jotka pyörii sen ympärillä ja sitte räjäyttää sen :D

mitä jos me ollaankin vaan apinoita, jotka tarttee tukkapöllyn silloin tällöin? onhan se monissa muissa maissa ihan ok vähän kurittaa lasta, onhan nekin silti sivistyneitä? tai siis en tiedä onko ok, mutta ei ainakaan laitonta vai?? taitaa aika monta sukupolvea vielä mennä, ennenkuin äidille ei tule enää mieleenkään tukistaa kuritonta kersaa, niin kauan sitä on tapahtunut.. jospa jokainen sukupolvi saa vähän kerrallaan vähemmän ja vähemmän kurinpalautusta, kunnes se katoaa kokonaan.. kunnes tulee taas joku sota tms joka ajaa sivistyneet ihmiset kaaokseen ja näkemään hirvittävää väkivaltaa.. jaa-a.. liian vaikeita asioita. koitetaan nyt vaan rakastaa noita riiviöitämme ja olla vähän parempia kuin omat vanhempamme ovat olleet niin oliskohan maailma hetken päästä vähän parempi paikka :O
 
Vie ras
On kumma kuinka moni hyväksyy lapsen fyysisen pahoinpitelyn. Puolustellaan sillä, että se on kasvatusta. Kyllä lasta pitää osata kasvattaa ja asettaa rajoja ilman pieksemistä. Jos töissä työkaverin käytös ei miellytä niin menetkö antamaan turpiin? Siitähän seuraa sakot tai vankeusrangaistus. Oman lapsen pahoinpitely on "vain rajojen asettamista". Oman vanhemman kuuluisi kuitenkin olla lapselle se tuki ja vankkumaton kallio mihin lapsi voi luottaa 100%.
 
Vierasss
On kumma kuinka moni hyväksyy lapsen fyysisen pahoinpitelyn. Puolustellaan sillä, että se on kasvatusta. Kyllä lasta pitää osata kasvattaa ja asettaa rajoja ilman pieksemistä. Jos töissä työkaverin käytös ei miellytä niin menetkö antamaan turpiin? Siitähän seuraa sakot tai vankeusrangaistus. Oman lapsen pahoinpitely on "vain rajojen asettamista". Oman vanhemman kuuluisi kuitenkin olla lapselle se tuki ja vankkumaton kallio mihin lapsi voi luottaa 100%.
Hienosti sanottu! Just näin!
 

Yhteistyössä