Lapsi kahdeksi vuodeksi hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matkustelijatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Matkustelijatar

Vieras
Itsellä on sellainen tilanne, että ´hyvästä´ ehkäisystä (pillerit + kondomi) huolimatta olen raskaana, ja voin sanoa raskauden olevan elämäntilanteeni takia omalla tavallaan ei-toivottu. Lapsi tulee olemaan ehdottomasti rakas, mutta ei todellakaan suunniteltu. Silti en malta odottaa, milloin näen masu-asukin ensimmäistä kertaa.

Ongelma on se, että olen yksityisyrittäjä ja joudun matkustelemaan työni puolestan PALJON. Paljon tarkoittaa sitä, että minulla on kyllä vakituinen asunto Suomessa, mutta vietän siellä vain 3kk/ vuodessa. Suurimman osan ajasta vietän ulkomailla ahkerasti maisemaa vaihtaen. Olen saanut joten kuten järjestettyä niin, että periaatteessa pystyn normaalin äitiysloman olemaan kotona lapsen kanssa, mutta sen jälkeen minun on pakko lähteä taas ulkomaille. Pieni lapsi ei todellakaan sovi sellaiseen elämään eikä kukaan jaksa sellaista rumbaa, että palkkaa lapsenhoitajan jokaisessa maassa parin viikon jaksoiksi eikä se lapsellekaan ole millään tavoin hyväksi.

Olen päätynyt siihen, että ainoa järkevä vaihtoehto on lapsen saaminen kokopäivähoitoon Suomessa 1-2 vuodeksi ja hoitaisin häntä vain sen 3kk vuodesta ollessani Suomessa. Kyllä, en valitettavasti vitsaile. Miestä ei kuvioissa ole mukana eikä sukulaisia/ isovanhempia hoitamassa. Olen käyttänyt yritykseeni paljon aikaa ja vaivaa, jotta se olisi päässyt tähän pisteeseen. Jos jään nyt lapsen kanssa muutamaksi vuodeksi kotiin, niin yritykselle voi sanoa hyvästit iäksi koska rauta täytyy takoa kun se on kuumaa. Olen paljon miettinyt, katuisinko päätöstäni jäädä lapsen kanssa kotiin ja menettää elämäni tilaisuuden yritykselläni, ja aina vain vastaus on kyllä. Minua toki surettaa se, että lapsi ei kiinny minuun samalla tavalla ja että en voi olla antamassa hänelle sitä tukea ja turvaa mitä hän tarvitsee, mutta 3-vuotiaankin voin jo hyvin ottaa mukaan ulkomaille, etenkin kun tiedossa voi kahden vuoden jälkeen vauvan syntymästä olla tiedossa vakituinen muutto ulkomaille. Päässä on paljon pyörinyt myös se, kuinka edes pystyn jätämään lapsen muiden hoidettavaksi, mutta ehkä aika auttaa. Toivottavasti.

En kaipaisi haukkumakommentteja siitä, kuinka olen itsekäs ja ajattelematon äiti jne jne, vaan apua siihen, kuinka tuon hoidon voisi järjestää. Yrityksellä on mennyt sen verran hyvin, että rahasta se ei ole kiinni. Jos on myös muita ideoita, niin toki otan vastaan, mutta tuo vaikutti kaikista järkevimmältä ja toivimimmalta väliaikaisysteemiltä.

Palkkaat au pairin tai muun hoitajan suomesta jonka otat mukaan reissuun. Jos jätät lapsen suomeen kun läjdet itse ulkomaille niin huostaanhan se otetaaan.. Vaikka provohan tämä taisi olla..

Jäin miettimään. Olet varmaankin tämän jo miettinyt ja paikkoja katsonut.

Missä suomessa on mahdollista pitää lapsi hoidossa pari vuotta.

Ei tule muuta mieleen kuin, että annat lastenkotiin tai mitä perhekoteja sun muita on.
Mutta ne ei, ainakaan mitä lehdistä olen lukenut, ole kovin hyviä paikkoja.

Entä miksi olet varma, että saat lapsesi takaisin luoksesi tuon 3kk aikana

Miten tämä tapahtuu, missä on tällainen hoitopaikka ?

Valitettavasti tää on melko lähellä mun oman äidin toimintaa :(. Aina työmatkalla, minä vauvasta asti hoidossa. Yks paikka hoiti yöt, toinen päivät. Musta tulikin epävakaasta persoonallisuushäiriöstä ja toistuvasta masennuksesta kärsivä muutenkin monisairas yksilö, joka on ollut jo monta vuotta sairaseläkkeellä alle kolmekymppisenä. Surettaa sun tulevan lapsen puolesta :(.

Piia-Noora KAupillahan oli meppivuosinaan suomalainen lastenhoitaja, joka peesasi perhettä vuosikausia missä päin maailmaa he olivatkaan. Toki normaalit lomat yms. Se on ainut keino saada lapselle varhaisvaiheeseen hyviä, pysyviä ihmissuhteita. Toinen asia on, kuinka helppoa on löytää hyvä lastenhoitaja joka haluaa/pystyy sitoutumaan useammaksi vuodeksi noin matkustelevaan elämäntapaan.

Et saa jättää lasta. Jos jätät, annat hänelle oikean perheen eli annat adoptioon.

Masuasukki kyllä sopeutuu! Tärkeintä on onnellinen äiti, kun äiti on onnellinen, on lapsikin onnellinen. Älä välitä viisastelijoista, äidillä on oikeus omaan aikaan, omaan uraan, omaan rahaan, omiin juttuihin, hulluksihan sitä tulee jos elää vain vauvan ehdoilla. Älä siis välitä palstalaisten piipityksestä tai vauvan vikinöistä, anna palaa!

Kiitos kaikille vastanneille! Tosiaan ei ole provo, halusin avautua ja kysellä neuvoa täältä kun jospa olisi äitejä jotka ovat joutuneet pohtia samaa tai joilla on enemmän tietoa asioista kuin minulla. Varmaan (onneksi) aika harvalla, mutta kuitenkin.

Koska maisemat vaihtuvat usein, en tiedä onko sekään lapselle hyväksi. Jos pysyy samassa paikassa niin monin verroin helpompi, kunhan ihmiset ei ympärillä vaihtuisi. Onko olemassa esim perheitä tai 'sijaiskasvattajia', jotka voisivat ottaa lapsen luokseen? Ja missä vaiheessa sossu alkaa narisemaan tällaisesta, vai onko sillä heille väliä kunhan lapsi voi hyvin? Osa varmasti ymmärsikin etten todellakaan antaa lastani adoptioon! Kysymys on tosiaan tilapäisestä ratkaisusta ja olen jo vuosia tiennyt, että vakiinnun nyt parin vuoden päästä jonnekin ja matkustelu loppuu.

Ekaksi vuodeksi mukana kulkeva hoitaja ja sitten mietit lisää. Vauva sopeutuu täysin matkusteluun. Jollekin nuorelle vauvanhoito on esim. täydellinen tilaisuus pitää välivuosi. Moni haluaa matkustella mutta ei ole varaa. Silloin vauvanhoito ympäri maailmaa on ihanteellinen työ. Siis jos voit palkallasi elättää hoitajan mukanasi.

Yhteistyössä