Lapsi kaatui kylppärin lattialla!

• Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti
apua
Liukastui kun isänsä ei kerennyt ottaa kiinni :( Kaatui suorilta jaloilta ja pää kopsahti todella lujasti lattiaan. Mitä tehdä?? Itki rajusti pari minuuttia, ei ollut tajuton hetkeäkään. Nyt on itkuinen, tietenkin, kun varmasti on kipeä ja säikähti. Pitääkö lähteä päivystykseen, vaikkei muita oireita ole, vielä, toivottavasti ei tulekaan vai seurataanko vain kotona?? Valvotaanko yö? Ihan hysteerinen olen nyt itsekin. Pelottaa aina nämä tilanteet niin kamalasti :(

Häkis
Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Liukastui kun isänsä ei kerennyt ottaa kiinni :( Kaatui suorilta jaloilta ja pää kopsahti todella lujasti lattiaan. Mitä tehdä?? Itki rajusti pari minuuttia, ei ollut tajuton hetkeäkään. Nyt on itkuinen, tietenkin, kun varmasti on kipeä ja säikähti. Pitääkö lähteä päivystykseen, vaikkei muita oireita ole, vielä, toivottavasti ei tulekaan vai seurataanko vain kotona?? Valvotaanko yö? Ihan hysteerinen olen nyt itsekin. Pelottaa aina nämä tilanteet niin kamalasti :(
Soittaa numeroon 112.

Mä soittaisin ainakin terveyspalveluu vai mikä lie sen nimi onkaa se 24/7h auki, terveysneuvonta tais olla ja kysyisin. Tosin kandee tarkkailla et onko aivotärähdys et ku menee nukkuu ni herätellä vähän väliajoin ja tarkkailla lasta et saa kontaktia.
Toivottavasti vain pikku kuhmu, rauhoita ainakin itses ensin ja soita terveysneuvontaan siellä ainakin ammattilaiset neuvovat.

vieras
Soita päivystykseen. Antavat sieltä ohjeet. Tod. näk. saat herätellä pitkin yötä.
Yllättävän kestäviä ja joustavia on lasten päät. Meillä kans poika kaatui kylppärissä ja karsea ääni kuului, kun pää kävi lattiaan. Mitään ei tuosta tullut.

vieras
Ensinnäkään et voi syyttää isää vahingosta!

Toiseksi, seuraile kotona, jos lapsi on virkeä eikä silmät luppaa kiinni (tietysti vähän huono aika seurata kun nukkumaanmenoaika muutenkin juuri), mutta siis ettei ole ihan veltto. Luultavasti hätää ei ole, meilläkin lapsi on VAHINGOSSA kaatunut kylpyhuoneessa, iso kuhmu tuli päähän, seurattiin kotona eikä mitään tapahtunut. Vasta kun jotain muuta oiretta lapselle tulee, sitten yhteys päivystykseen. Elä ole hysteerinen, se pelottaa lasta myös.

voi seurata kotona jos tulee oksentelua sekavuutta kovaa päänsärkyä tai näköhäiriöitä pitää lääkäröitsemään toki lähteä mutta ei siinä varmaan pikku aivotärähdystä isompaa ole ...lapsoset on yllättävän lujaa tekoa...ehkä lääkäristä neuvoisivat vielä herättelemään pari kertaa yöllä että tietää lapsen tosiaan vain nukkuvan eikä olevan tajuton....aikuisen hätäännys pelottaa lasta joten oma maltti pitäis saada säilytettyä

Jos huolestuttaa niin soita ja kysy ohjeita - ei mun mielestä kannata ihan suorilta lähtee viemään.
Meilläkin on kyl kaatuiltu, mut sillon kun vauva putos päälleen sängystä sain ohjeistukseksi vaan seurata tilannetta kotona. Jos ihan tuntuu olevan ok, ei tarvi mitään ihmeellistä. Yöllä kyl ois hyvä tarkistaa tilanne herättelemällä. Jos teil on jääpussi niin se helpottaa kipua siinä kipeessä kohdassa.

No
Soittaisin terveyskeskukseen tai lähtisin sinne näytille. Tuttavan lapsi kaatui samalla lailla ja sai pahan aivotärähdyksen. Juuri olin maininnut hälle, että meillä on aina jarrusukat saunareissuilla ja hää totes että ei emillä kaaduta. Mutta kops, kuinkas kävikään.

mokahan tuo oli
Sen joka on kylppärissä lapsen kanssa on pystyttävä valvomaan ettei lapsi liukastu ja kaadu. Jos siihen ei kykene, niin mielummin jättää äidille pesuhommat.

älä huoli
Lapsi saa todennäköisesti aivotärähdyksen tuosta kolhusta, eli oksentelua ja päkipua on ainakin varmaan sitten tulossa. Särkylääkettä antaisin kipuun. Yöllä pitää herätellä muutaman kerran niin, että lapsi herää kunnolla, avaa silmät ja ottaa jotain kontaktia. Jos näin ei kävisikään, soita välittömästi ambulanssi. Mutta kysypä tosiaan terveysneuvonnasta ohjeita vielä. nro 09-10023.

Meidän 2veelle kävi sama vahinko viime viikolla, tosin ei kaatunut kylppärissä vaan märällä laminaatilla. Soitin päivystykseen sekä tädilleni joka on ensiavussa osastonhoitajana ja molemmista neuvottiin antamaan särkylääkettä (tyttö siis tunti tapahtumasta alkoi itkeä päänsärkyä ) Jos olis tullut huonovointisuutta, sekavuutta tai uneliaisuutta niin sitten samantien sairaalaan. Ei onneks tullut.

ap
Lapsella ikää 1v4kk. Enkä tietenkään syytä isää tästä, satuin nyt vain kirjoittamaan että isä ei saanut kiinni. En mä mikään tyhmä ole. Lapsi on nyt isän kanssa suihkussa ja vähän itkeskelee. On ihan muuten normaali. Tietenkin vähän uninen, mutta se nyt kuuluu muutenkin tähän vaiheeseen vuorokautta, kun kohta nukkumaan mennään... Huoh, kun näitä tilanteita pitää tulla :/

a
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lapsella ikää 1v4kk. Enkä tietenkään syytä isää tästä, satuin nyt vain kirjoittamaan että isä ei saanut kiinni. En mä mikään tyhmä ole. Lapsi on nyt isän kanssa suihkussa ja vähän itkeskelee. On ihan muuten normaali. Tietenkin vähän uninen, mutta se nyt kuuluu muutenkin tähän vaiheeseen vuorokautta, kun kohta nukkumaan mennään... Huoh, kun näitä tilanteita pitää tulla :/
Anna yöksi särkylääkettä, pää tulee varmaan kipeäksi. Eikä siitä mitään haittaakaan ole.

Yhteistyössä