Lapsi kaatui kylppärin lattialla!

• Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti
Snoopy
Meillä kun reilu 1v kaatui kylppärissä kaakelille ei tyksistä ohjeistettu herättelemään. Jos vointi muuten hyvä, soittelet vaan päivystykseen ja kysäiset ohjeita. Vaikka aika isku on ollut, pienet päät ovat silti ihmeen joustavia. Vahinkoja sattuu, älä välitä noista syyllistäjistä. Ei varmasti ole mitään hätää. Pistät seuraavaksi vaikka liukuestesukat jalkaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mokahan tuo oli:
Sen joka on kylppärissä lapsen kanssa on pystyttävä valvomaan ettei lapsi liukastu ja kaadu. Jos siihen ei kykene, niin mielummin jättää äidille pesuhommat.
Sulle ei ole koskaan käynyt mitään vahinkoa lasten kanssa? He ovat varmasti kaatuneet ulkona, sisällä jne? Vahinko ei tule kello kaulassa, ja tämä vahinko nyt ei ole mikään suuri, vaan näitä sattuu varmasti lähes joka perheessä. Minä olen iloinen siitä, ettei oma mieheni syytä minua jokaisesta kuhmusta ja naarmusta, joita lapsille tulee, enkä minäkään syytä siis miestäni. Kaikkea sattuu, vaikka parhaamme temme, elämä on sellaista.

Meille vastaavassa tilanteessa sanottu tosiaan että jollei ole ollut tajuton, niin sitten seurailla tarkasti seuraavat 24h. Ja jos tilassa muutoksia, esim ei herää yöllä kun herättelee tms niin sitten näytille heti. Tarkkaa seurantaa vain ja jos yhtään tuntuu oudolle lapsi, niin veisin näytille varmuuden vuoksi päivystykseen.

Itse olen kaatunut myös samalla tavalla ja äitini kertoi sen äänen mikä päästäni lähti silloin olleen ihan hirvittävä kumahdus, mutta tässä sitä ollaan :) ja omatkin lapset on tosiaan muksahdelleet, ei sitä aina vaan voi välttää millään.. Toivottavasti tekin selviätte säikähdyksellä :)

seurailua kotona
meillä kans tyttö liukastu n. 1,5v kylppärin kaakelilla ja kumautti takaraivonsa TODELLA kovaalattiaan, itki kovaa muutaman minutin, rauhoittui ja puuron jälkeen nukahti, soittelin päivystykseen silloin ja sieltä kehottivat herättelemään muutaman kerran yön aikana, näin teimmekin, mutta tyttö oli aivan oma itsensä, seuraavana aamuna tyttö taas oli normaali iloinen itsensä.

Meillä kävi vastaavasti pari vuotta sitten, esikoinen kaatui uimahallissa suorilta jaloilta ja pää rusahti pelottavasti. Iso mustelma tuli ja komea kuhmu, olin aika paniikissa. Seurailin kuitenkin, että miten vointi alkaa kehittyä ja koska ei mitään oireita tullut niin ei siitä sen enempää. En nyt muista edes soittelinko mihinkään lääkärillekään, yleensä kyllä oon aika vauhko että melko varmasti soittelin. Missään ei kuitenkaan käyty kun kaikki oli isoa kuhmua lukuunottamatta ok, mutta jälkeenpäin oon jäänyt miettimään asiaa. Että oman mielenrauhan takia kyllä soittaisin, jos ei muuten. Siis päivystykseen.

Kyllähän noita sattuu, meillä välillä todella useinkin. Suihkussa on kaatunut suorilta jaloilta selällään kahdesti viimeisen puolen vuoden aikana. Samana aikana muutoin lyönyt päänsä ainaki sen 5-10kertaa kovaa...
Yhden kerran tippui sohvalta pää edellä käsinojan yli.... Ja vieläki on laps hengissä.

+
meiän likka putos illalla peräkärryn laidalta takaperin ja löi päänsä suoraan siihen rautaiseen aisaan :(
ei kyl tullu mieleenkään ruveta soittelemaan minnekkään,kylmää laitoin päähän vähäx aikaa ja normisti tuo nukkumaan kävi..

z
Alkuperäinen kirjoittaja tuti:
Alkuperäinen kirjoittaja tiitu:
Mäkin kehottaisin soittamaan terveysneuvontaan!
Terveysneuvontaan ? Lapsihan voi olla sairas satutettuaan !
No terveysneuvontaan ilman muuta, ei tää kuulu 112 piiriin. Terveusneuvonnassa on sairaanhoitaja jonka kanssa voi puhua mihin vuorokauden aikaan vaan. Hän osaa kertoa mihin tulee kiinnittää huomiota ja kuultuaan oireenne kertoo, miten teidän tulee toimia. SInne minäkin soitan jos en ole varma, onko vaiva sellainen että pitää lähtäe sairaalaan vai menisikö ylireagoinnin puolelle. Olin kerran päivystysjonossa meinaan 5h enkä kyllä ihan mielelläänm lähde sinne lasten kanssa jos ei oikeasti ole aihetta. Se voi olla rankempaa ja loppult ihan turhaa kun ei olekaan muuta lääkettä kuin lepoa.

mimmi06
täällä hyvä neuvo. http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=640/sprog=4/grp=7/menu=1/

Minä herkästi kyllä soittaisin päivystykseen jos tulee päänsärkyä, en antaisi lääkettä ennen neuvon saamista.

vieras
Siis mitä? Ettekö te ole pehmustaneet koko asuntoa ja mielummin vielä pyöreään muotoon heti kun olette edes ajatelleen joskus ehkä haluavanne lapsia?

AP, soita terveysneuvontaan ja kysy vielä heidän mielipide. Meillä ainakin jos soitetaan "päivystykseen" niin puhelu ohjautuu suoraan tuonne terveysneuvontaan ja he neuvovat sieltä mihin mennään jos on tarvetta.

Yhteistyössä