Lapsi, jota ei ole kutsuttu symttäreille, tupsahtaa kylään - mitä tekisit?

  • Viestiketjun aloittaja Mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti
miujgg
Tollasta se on juu. Jos olis käyny meille tuo niin kaveri oltais pyydetty ovelta sisään juhlimaan :) mut kukin tavallaan.
Itselle tuli äskettäin oman lapsen puolesta paha mieli, kun joukkuekaverin synttäreille oli "salaa" juurkin niillä sähköpostiviesteillä kutsuttu vaan tietty porukka (jotka ei edes ole sen lapsen kavereita joukkueessa) yhdeltä vaan sitten lipsahti, et koskahan ne Matin synttärit on johon vaivautunut äiti, et kysy siltä Matin äidiltä sähköpostilla.... paljastui sitte et sinne oli kutsuttu vaan sellaiset joiden kanssa Matin äiti haluaisi Matin ystävystyvän kun Matilla ei oiken ole kavereita... Nää on vaan lapsia jotka ei Matin kanssa vietä ikinä aikaa tai edes puhu sille. No saahan sitä tehdä mitä lystää, itselle tuli mokomasta "salaliitosta" paha mieli, onneksi mun lapsi ei ole siitä millänsäkään :)
 
"vieras"
Jos vieraita oli kolme, niin pakko varmaan tehdä valintoja ja muitakin lapsia jäi kutsumatta. Älä huoli, varmaan oli muitakin jotka ei saaneet kutsua ja joiden kutsuilla ehkä tämä synttärisankari oli ollut.
 
fewf
[QUOTE="vieras";28949210]No siellä on voinu olla esim pelkkiä luokkakavereita. En mä osais oman lapseni synttäreille ajatella luokkakavereiden lisäksi jotain tyyppiä jota kaikki muut evät tunne.

Luokkakaveribileet, joten sinne ei ole haluttu muita kavereita[/QUOTE]


Olisitko tätä mieltä jos oma lapsesi olisi ollut tuo ei kutsuttu?
 
"vieras"
Olisitko tätä mieltä jos oma lapsesi olisi ollut tuo ei kutsuttu?
Lastani ei kutsuttu luokkatoverinsa synttäreille, oli pari muuta joita ei kutsuttu myöskään. Sanoin että kaikkia nyt ei vain kutsuttu ja sillä sipuli, turha sitä on miettiä. Lapseni kutsui kaikki luokaltaan ja oli tyytyväinen ja nyt on saanut kutsun tämänkin lapsen synttäreille. Syytä en tiedä miksi nyt kutsutaan, mutta vuosi sitten ei kutsuttu. Ei toki nyt käynyt oven takana, mutta tiesi kyllä että lähes kaikki muut ovat siellä juhlissa. Elämä on...
 
"vieras"
No ok, kutsua ei tarvitse ja sen osaan lapselleni selittää. Mutta jos sattumalta menee kylään, ettei tiedä juhlien olevan menossa, niin tottakai silloin pyydetään sisään ja tarjotaan kakkua ja herkkuja siinä missä muillekin.

Jos on juhlat, joista tietää eikä ole kutsuttu, niin silloin sinne ei mennä. Mutta apn lapsi ei siis tiennyt ja meni sattumalta. Törkeää ajaa pois :(
 
"kaffe"
En kyl tuosta tekis lapselle niin isoa juttua. Toteaisin et sinne ei varmaan vaan mahtunut enempää porukkaa ja että synttärikemuja tulee vielä vaikka miten monet.
sama. kun en kerran sen enempää tietäisi mistä on kyse, niin en tosiaan lähtisi lapselle kummastelemaan ja kehottamaan samantein uusien kavereiden hankintaan!

opettaisin ennemmin ajattelemaan asiaa eri tavoin: ehkä oli koulukaverisynttärit, ehkä serkkusynttärit. ehkä ei ollut saanut pitää ihan vaan kaverisynttäreitä lisäksi.

ja jos vielä harmittaa, niin kehottaisin vaikka kysymään kaverilta, että miksi näin. tyhmintä tommosissa tilanteissa mielestäni on opettaa lapsi sinkoomaan mielensäpahoittajana eri kaveripiireihin ja lietsoa jotain ihme ennakkoluuloista noi-on-kaikki-minua-vastaan -ajatusta yhden tilanteen pohjalta. varsinkaan, kun viesteistä päätellen ei oikeen edes ihan tiedetä mistä tarkalleen oli kyse.
 
Huutelen puskista
Miten minua tässä kuviossa ei niinkään häiritse juhliin kutsumatta jättäminen vaan se, että tupsahdellaan oven taakse ilmoittamatta? Minä en itse tykkää "yllätysvieraista". Tilanteesta olisi selvitty kaiketi paremmin, jos ap. tai lapsensa olisi soittanut ja kysynyt, voiko XX tulla leikkimään. Puhelimessa olisi voinut sumplia asian aiheuttamatta pahaa mieltä lapselle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;28949139:
Mä kuuntelin aivan äimänä päiväkodin vanhempainillassa, kun siellä puhuttiin synttäreistä. Pk:sta toivottiin, että synttärikutsut pyrittäisiin jakamaan 'salaa' esim vanhempien sähköposteilla yms ettei vain kukaan suutu/tule paha mieli.

Siis mitä helvataa? :O
Täällä tuo perusteltiin niin että lapsilla (eskari tytöillä varskin) oli alkanu tulla sellasta kiristämistä ja nälvimistä noista synttärikutsuista...
 
Ken guru
Miten minua tässä kuviossa ei niinkään häiritse juhliin kutsumatta jättäminen vaan se, että tupsahdellaan oven taakse ilmoittamatta? Minä en itse tykkää "yllätysvieraista". Tilanteesta olisi selvitty kaiketi paremmin, jos ap. tai lapsensa olisi soittanut ja kysynyt, voiko XX tulla leikkimään. Puhelimessa olisi voinut sumplia asian aiheuttamatta pahaa mieltä lapselle.
Ahaa. Tällainen näkökanta :). Mä taas kannatan sitä vanhanaikaista mallia, että tupsahdetaan sen suuria suunnittelematta kysymään ulos. Mua taas jotenkin ahdistaa tämä liiallinen suunnitelmallisuus, ja kalentereihin sopivuus. Sentään lapset vielä voi olla spontaaneja :).
 
"Jasmins"
Mun mielestä tosi törkeetä tältä naapurin äidiltä. Jos eivät kutsuneet lastasi, niin ok, mut että ovelta käännytetään lapsi kotiin niin tosi ahdistavaa. itse en koskaan olisi niin tehnyt.
 
Huutelen puskista
Ahaa. Tällainen näkökanta :). Mä taas kannatan sitä vanhanaikaista mallia, että tupsahdetaan sen suuria suunnittelematta kysymään ulos. Mua taas jotenkin ahdistaa tämä liiallinen suunnitelmallisuus, ja kalentereihin sopivuus. Sentään lapset vielä voi olla spontaaneja :).
Näkökanta juurikin! Mielipiteitä ja tykkäämisiä on monia. Minulle koti on sen verran "pyhä" paikka, että en ole ikinä tykännyt vieraista, jotka tulevat ilmoittamatta. Oli se vieras sitten aikuinen tai lapsi.
 
"gemma"
No jos kyseessä on kutsuvierastilaisuus ja ei ole kutsuttujen listalla niin silloin ei ole tervetullut, piste. Ei siitä tarvitse sen suurempaa hernettä nenään vetää vaikka lapsen mielipahan ymmärränkin.

Toisaalta voit ajatella myös siltä kantilta, että jos lapsi olisi pyydetty mukaan, hän olisi kenties ollut nolossa tilanteessa kun saapuu paikalle ilman lahjaa, ei-niin-hienoissa vaatteissa kun muut jne...
 
"Vieras"
Hankala tilanne, varmaan sille äidillekin. Ehkä meni hämilleen kun lapsi ilmestyi oven taakse? Jäi miettimään että miten toimia?
Oliko se äiti nimenomaan hätistänyt pois? Vai oliko synttärisankari ovella ja lapsille tyypilliseen tapaan sanonut suoraan kunka asia on?

Itse en tiiä kuinka tollasessa tilanteessa toimisin. Varmaan kävisi kysymykset, " mitäköhän sen vanhemmat ajattelee?", " harmittaako lasta vielä enemmän, kun on kutsumaton vieras?", ja tilanne vaan saattaisi mennä ohi ennekuin ehtisin reagoimaan.
 
Jahka
Minä olisin kyllä kutsunut kaverin mukaan juhliin. Kyllä meillä on kaverilahjojakin aina se yksi ylimääräinen, koska aina jollakin voi hävitä oma siinä tohinassa, niin ei tarvitse itkusilmässä lähteä kotiin (meiltä ei saa mitään kalliita lahjoja myöskään).

Mutta sitä haluaisin puolustaa, ettei kutsuja viedä päiväkoteihin. Omien lasteni päiväkodissa on se sääntö ja mun mielestä on tosi hyvä sääntö. Päiväkodissa on muutenkin kielletty puhumasta syntymäpäivistä johtuen ihan siitä, että lapset käyttävät synttäreitä muiden manipuloimiseen: "Jos et tee tätä tai leiki mun kaa just näin, niin en kutsu sua mun synttäreille". Selkeä sääntö, että synttäreistä ei puhuta päiväkodissa on ollut riittävän selkeä, että pienempikin sen tajuaa. 4-vuotias ei taas välttämättä ole niin sosiaalisesti kehittynyt, että ymmärtäisi tuon edellä mainitun manipulointilauseen olevan väärin, vaikka toiselle siitä paha mieli tulisikin. Kyllä omat lapseni kestää sen, että kaikkien synttäreille ei aina pääse, mutta kaikenlaisia synttärikiristämiset on se, mitä heidän ei vielä päiväkoti-iässä tarvitse oppia sietämään.
 
no kysjn vsan
Minä olisin sanonut kyllä, että nyt mun lapsi ei voi tulla ulos. Jos hakija tajuaa että on synttärit, niin tajuaa. En kutsuisi säälistä. Lapsi on miettinyt vieraat ja noloa tuoda sinne ylimääräinen kuokkavieras ilman juhla-asua tai lahjaa.

Paha mieli sille lapselle olisi tullut joka tapauksessa, oli kuokkavieraana vai ei, koska tosi asia oli, että häntä ei kutsuttu.
 
"Aapee"
[QUOTE="vieras";28949505]Siis et ihmettele, että lastasi ei kutsuttu, vaan harmittelet että itse kutsuitte kyseisen lapsen, jonka luo oma lapsesi ei päässyt?[/QUOTE]
Ei kun lasta se tuntuu harmittavan, itse en moisia mieti.
Lapsesta siis tuntuu että hänet olisi pitänyt vastavuoroisesti kutsua (olen opettanut näin).
 
[QUOTE="Aapee";28950039]Ei kun lasta se tuntuu harmittavan, itse en moisia mieti.
Lapsesta siis tuntuu että hänet olisi pitänyt vastavuoroisesti kutsua (olen opettanut näin).[/QUOTE]

Etkö sinä voisi äitinä ja aikuisena ihmisenä ottaa yhteyttä tämän kaverin vanhempiin? :)
 
"Aapee"
Miten minua tässä kuviossa ei niinkään häiritse juhliin kutsumatta jättäminen vaan se, että tupsahdellaan oven taakse ilmoittamatta? Minä en itse tykkää "yllätysvieraista". Tilanteesta olisi selvitty kaiketi paremmin, jos ap. tai lapsensa olisi soittanut ja kysynyt, voiko XX tulla leikkimään. Puhelimessa olisi voinut sumplia asian aiheuttamatta pahaa mieltä lapselle.
Sulla ei ilmeisesti ole kouluikäisiä lapsia, siis sellaisia jotka omin nokkineen kulkee kavereiden luona? Meilläpäin se on ihan tavallista että ajellaan fillarilla kavereiden luo katsomaan, josko joku olisi kotosalla...ei vanhemmat enää kouluikäisten kavereiden vanhemmille soittele :D
 

Yhteistyössä