Lapsi jää ulkopuoliseksi päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meidän sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut 5 vuotias jää omassa päiväkotiryhmässään ulkopuoliseksi. Olen itse nähnyt tilanteita, joissa toiset töksäyttelevät hänelle "älä tule siihen", "en leiki sinun kanssa" ym. Mitään kovin ilkeää ei kukaan ole sanonut, mutta koen että ryhmässä on jotenkin "ok" olla leikkimättä hänen kanssaan. Ryhmän opettaja ei oikein pidä lapsestani eikä minusta, ja koen että se voi olla tässä taustalla. Ryhmään on tullut äskettäin uusi tyttö ja hän on jo oppinut tuon tavan jättää lapseni ulkopuolelle (näin tänä aamuna tilanteen, jossa tämä uusi tyttö töksäytti lapselleni, että älä tule siihen). Ulkona lapsi leikkii usein muiden ryhmien lasten kanssa ja pääsee helposti leikkiin mukaan. Vaikeaa tässä on se, että tällaista on todella vaikea "näyttää toteen". Todisteina ovat vain lapsen omat tuntemukset asiasta ja tällaiset "mitättömät" tapaukset, joita olen nähnyt. Mutta minulla on vahvasti tunne siitä, että kaiken taustalla on tämän opettajan suhtautuminen lapseeni, joka sitten heijastuu myös muiden lasten käytökseen lastani kohtaan. Mietin, että onkohan lapsen itsetunnon kannalta vaarallista jatkaa tässä samassa ryhmässä vai riittääkö, että hänellä on päiväkodin ulkopuolella hyviä kavereita, joiden kanssa olemme tiiviisti tekemisissä? Itse asiassa hänellä on tästä samasta päiväkotiryhmästä kavereita, joiden kanssa lapsi leikkii päiväkodin ulkopuolella, mutta jotka eivät päiväkodissa leiki hänen kanssaan.. Miten saan uskoteltua lapselleni, että hän ei ole viallinen, vaikkei pääsekään mukaan leikkeihin päiväkodissa? Voiko tämän kokemuksen ehkä jollain tavalla kääntää vahvuudeksi? Pelkään jopa, että kyseisellä opettajalla on joku persoonallisuushäiriö ja hän saa jonkinlaista nautintoa siitä, että jotain lasta kiusataan ryhmässä.

Harmillista.

Päiväkodissa tuota tapahtuu.
Ja toisetkin hoitajat katsoo läpi sormien vaikka pitäisi puuttua.
Kaikki lähtee hoitajan esimerkistä.
Täysin.
Lapset on oppineet sen mallina.
Ite siirsi lapseni perhepäivähoitoon koska lapseni hukkui täysin kymmenien lasten sekaan.
Meillä on ihana hoitaja. Ja en usko perhepäivähoitajalla olevan vara kohdella ketään huonosti sillä siitä se vasta raskasta tulisi kun yksi on leikkien ulkopuolinen.

Kysypäs iha rehellisesti, että miksi lapsesi seuraa toisetkin lapset välttävät.
Joskus käy niinkin, että lapsi on sosiaalisesti poikkeva, eli ei osaa leikkiä ikäistensä seurassa. Aiheuttaa tahtomattaan harmia yhteisissä leikeissä, ei osaa samoja asioita kuin muut, ei ymmärrä leikkien juonta, ottaa tosissaan kaiken, pahoittaa mielensä joka asiasta? On kovakourainen, jne.

Kysypäs iha rehellisesti, että miksi lapsesi seuraa toisetkin lapset välttävät.
Joskus käy niinkin, että lapsi on sosiaalisesti poikkeva, eli ei osaa leikkiä ikäistensä seurassa. Aiheuttaa tahtomattaan harmia yhteisissä leikeissä, ei osaa samoja asioita kuin muut, ei ymmärrä leikkien juonta, ottaa tosissaan kaiken, pahoittaa mielensä joka asiasta? On kovakourainen, jne.
Samaa mieltä. Harvoin sosiaalisesti taitavaa lasta syrjitään. Usein syrjinnän syy on leikkien sotkeminen, dominoiva tai aggressiivinen käytös, arvaamattomuus tai vain yleinen kyvyttömyys ymmärtää yhteisen leikin sääntöjä ja kulkua. Ulospäin suuntautuva ja sosiaalinen ei ole sama kuin sosiaalisesti taitava.

Samaa mieltä. Harvoin sosiaalisesti taitavaa lasta syrjitään. Usein syrjinnän syy on leikkien sotkeminen, dominoiva tai aggressiivinen käytös, arvaamattomuus tai vain yleinen kyvyttömyys ymmärtää yhteisen leikin sääntöjä ja kulkua. Ulospäin suuntautuva ja sosiaalinen ei ole sama kuin sosiaalisesti taitava.

Ulospäinsuuntautuva=ottaa sopimattomassa tilanteessa kontaktia, ei osaa paikallaan, ei osaa olla hiljaa, keskeyttää aikuisen puheen, keskeyttää toisten leikit, ei ymmärrä häiritsevänsä muita,
Sosiaalinen=höpöttää omiaan kokoajan, kaikille jopa tuntemattomille. Ei tunne rajojaan, ei koe normaalia pelkoa, ei vierasta, ei osaa normaaleja juttuja...ei osaa ottaa toisia huomioon

Vanhemmista näyttää sosiaaliselta ja ulospäinsuuntautuvalta lapselta mutta oikeasti ne normaalit taidot on kuitenkin hakusessa lapsella. Vanhemmista on jopa hauskaa kun lapsi niin eläväinen eikä osaa olla huolissaan. Tätä on vaikea myös vanhemmille kertoa, koska se lapsi on niin ihana jne...vanhempien mielestä.

Eikä se aina ole lapsessakaan syy. Omani kun meni uutena päiväkotiin,hänet samantien tyrmättiin kaikkien taholta vaikkei kukaan häntä lainkaan tuntenut. Aikuiset eivät mitenkään oikoneet niiden käytöstä. Toinen menee vain katsomaan ja heti jokapuolelta huudettiin että sää et ole mukana leikissä, paiskattiin ovi kiinni nenän edestä jne. Tuli toiselle ja melkeen äidillekin itku kun tutustuessa jo kohtelu semmosta. No sielä ei sitten muutenkaan oikein alkanu sujua joten vaihdettiin ja alkoi lapsi viihtyä ja sai heti kavereita. Aivan eritavalla otettiin vastaan ja joukkoon. Siellä sitten olikin kouluun saakka. Osa niistä kavereista on edelleen nyt 3lk kaveria. Ekasta paikasta ei jäänyt ketään,jos olikaan. Itse olen päiväkodin täti ja sanoisin ap että tuohon asiaan pitäisi puuttua ja selvittää tilanne. Kyllä lapsi sen tajuaa vaikka miten päin selität paremmaksi. Juuri työntekijöillä on suuri vastuu siitäkin miten ryhmä toimii tai ei toimi ja aina ei edes ole loppujen lopuksi syytä miksi jotakuta lasta syrjitään, joku aloittaa ja lauma seuraa.

Jotenkin uskomatonta että työkseen lapsia hoitavissa ammattilaisissa on tuollaisia tapauksia! Pitäisi heidän ammattitaitoonsa voida luottaa mutta näköjään pitää itse seurata ja puuttua tarvittaessa. Itse mietin alan opintoja, yhtenä motivaatiotekijänä se että voisi itse olla vaikuttamassa monien lasten lapsuudenkokemuksiin jotka on tärkeitä koko elämän ja omalta osaltani pitää huolta ettei tuollaisia vääryyksiä tapahdu niin paljon kuin niihin voin itse vaikuttaa. Vai onko lastenhoitajalle liian korkealentoista ajattelua..? Joskus kun heitä seuraa, näyttää siltä että joillekin tärkeämpää keskenään juoruilu eikä lasten kanssa osata olla kovinkaan luontevasti. Itselläkin lapsena kokemuksia hoitajista laidasta laitaan...

Jotenkin uskomatonta että työkseen lapsia hoitavissa ammattilaisissa on tuollaisia tapauksia! Pitäisi heidän ammattitaitoonsa voida luottaa mutta näköjään pitää itse seurata ja puuttua tarvittaessa. Itse mietin alan opintoja, yhtenä motivaatiotekijänä se että voisi itse olla vaikuttamassa monien lasten lapsuudenkokemuksiin jotka on tärkeitä koko elämän ja omalta osaltani pitää huolta ettei tuollaisia vääryyksiä tapahdu niin paljon kuin niihin voin itse vaikuttaa. Vai onko lastenhoitajalle liian korkealentoista ajattelua..? Joskus kun heitä seuraa, näyttää siltä että joillekin tärkeämpää keskenään juoruilu eikä lasten kanssa osata olla kovinkaan luontevasti. Itselläkin lapsena kokemuksia hoitajista laidasta laitaan...

Se on matalapalkka-ala, ja valtaosa tädeistä on koulutukseltaan lähäreitä. Menivät lähärikouluun, kun muualle eivät päässeet.

Ap, kannattaa lukea kirja "pienet lapset ja kiusaamisen ehkäisy" (Laura Repo). Se keskittyy päiväkotien ryhmätoimintaan ja ryhmädynamiikkaan. Kaikki sen (muunnellut) esimerkit ovat sellaisia, jotka ovat tapahtuneet ihan niiden koulutettujen lastenhoitajien silmien alla. Ja ne ovat kiusaamista. Jonka hoitajat ovat jostain syystä sallineet. Itselleni ne esimerkit olivat järkyttäviä ja saivat miettimään, että mitä näiden lasten vanhemmat olisivatkaan tehneet, jos olisivat tienneet kuinka stressaavaa se heidän pienen lapsensa elämä päiväkodissa on.

Voit varata ajan vasukeskusteluun ja siellä nostaa esille tän huolenaiheesi. Vaikeudet sosiaalisissa tilanteissa ovat erityistarkkailussa juuri tuossa iässä. Voit pyytää erityislastentarhanopettajaa seuraamaan lapsesi päivää. Käytte sitten yhdessä läpi hänen havaintonsa. Meillä eräässä päiväkodissa elton käynnit johtivat siihen, että todettiin ryhmän lastenhoitajien tarvitsevan työnohjausta työssään, ja siirsin lapseni toiseen ryhmään, johon myös nämä ongelmat loppuivat. Hoitajatkin ovat ihmisiä vain, heilläkin on se pimeä puolensa jonka kiire ja väsymys ja huono työilmapiiri voivat tuoda esille.

Yhteistyössä