Lapsi ja työ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suzyco
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos on noin unelmatilanne, että kotona on ilmainen piika ja lisäksi vain yksi lapsi, niin eihän tuon helpompaa elämä voi olla. Tottakai on liikaakin aikaa ja rahaa. Saa vain käydä helpossa työssä ja joku muu - vieläpä sellainen joka oikeasti välittää lapsesta- hoitaa lasta kotona eikä edes tarvitse raahata minnekään.

Muistapas auttaa muita, kun itse saat noin paljon ilmaista apua. Niitä, joilla mummoista ei ole apua.

Kyllä päivätyö on on nimenomaan lapsiperheille etu ja sinkut voi tehdä töitä kuin vaan ja koska....kyllä lapset rajoittaa ja huomannut olen että paljon helpompaa on elämä kun on säännöiilinen rytmi!! Kyllä vuorotyöläisenäkin lapset tulevat hoidettua muut paljon helpompaa kun on säännöllinen työaika.

että olet ihminen jonka pitää vielä kasvaa ihmisenä enemmän jotta saat elämänkokemusta ja ymmärrystä elämää kohtaan. Eli etene pala kerrallaan älä kiirehdi. Kaikella on oma aikansa ja paikkansa.

^^Tarkotin tolla päivätyöllä just tota 10-18.00 työaikaa,että se on kait enemmän sopiva sinkuille ym...

Me ollaan kyllä onnellisessa asemassa kun on isovanhempia jotka hoitaa,eikä tarvi viedä vieraalle,ainakaan vielä. Me ei myöskään pidetä heitä ilmaseks hoitamassa, vaan kotihoidontuki menee suoraan heille,eihän se paljoa ole mutta jonkinmoinen vaivanpalkka kuitenkin, maksetaan myös matkakulut ja syödä meillä saa ihan vapaasti jääkaapista mitä löytyy. Onhan se hoitomaksuihin verrattuna ilmasta, mutta ihan täysin ilmaseks en heitä kehtais meille pyytää. Meidän lähipiirissä ei oo muita lapsiperheitä,joten heitä en voi auttaa mitenkään mutta muuten kyllä oon aina auttanu kaveria jos vaan olen voinut. :)

Niin ja rahaa meillä ei tosiaankaan ole liikaa,äippälomalla ollessani mulla jäi niistä rahoista vuokran maksun jälkeen 100? käteen,siitä piti maksaa esim.puhelin laskut,vakuutuksia,ostaa mahdollisesti koirille ruokaa,ostaa perheelle ruokaa ja vauvalle vaippoja yms...rahat ei useinkaan riittäny.Meillä kun ei miehellä ole niin hyvää palkkaa että vois meidät elättää. Nyt elokuun 28pv sain 160? rahaa ja sillä on pärjättävä 15.10 asti,kunnes saan ekan palkan ja laskuja pitäis taas maksaa... Että mä odotan sitä kun alkaa palkka juokseen normaalisti niin ei oo elo ihan niin köyhää kun tähän asti. Silti en päivääkään vaihtais pois! Meillä on maailman paras tyttö,mies ja lähipiiri. :)

mä vaihtaisin heti jos saisin tuollatyöajalla olla! kolmivuoroa teen ja mitään muuta elämää ei juuri ole kun raahata lasta hoitoon millon mihinkin aikaan, aamulla, illalla, välillä (kerran viikossa) on myös yöhoidossa.

Itse teen henk.koht, mieluummin joko aamu tai iltavuoroa,joskus meillä on välivuoroja.
Tuossa menee koko päivä! Joo sinkuille sopii tuollainen tyaika varmaan paremmin,itse haluan nähdä lapsiakin ja illasta jäis aina vain muutama tunti yhteistä aikaa perheen kanssa.

Kyllä ne menot kaikilla on ja töitä siis tehtävä. Sinuna nyt ensin keskittyisin talouden tasapainottamiseen ja sen jälkeen katselisin uusia ammatteja. Ymmärrän ettei rahakaan saa kaikkea määrätä mutta miksi teitte lapsen jos taloudellinen tilanne on tosi huono. Jos eka olisi hoitanut ammatin, jonkinlaisen työhistorian ja sitten tehnyt lapsen niin siitä nauttisikin erilailla kuin elää miettien mistä saa rahaa ruokaan. Ymmärtääkseni olette vielä aika nuoriakin. Ymmärrän että jokainen tekee itse valintansa tottakai, mutta silloin on myös seuraukset kannettava. Vähän särähti korvaan tuo rahahuoli kertomus.....

Kuule ihan sentakia "tehtiin" lapsi kun niitä ei ihan noinvaan TEHDÄ!!!!!!!!!! Keskenmenoja mahtui mukaan monta ja raskautuminen ei ollut niiden jälkeen helppoa. Kyllä mulla ammatti on,mutta se ei ole sitä mitä haluan tehdä ja minkäs teet sille että työnantaja ei jatka määräaikaista työsopimusta kun tulee raskaaks. Nyt kuitenkin sain sen vakituisen työpaikan,vaikka se nyt ei mieleinen olekkaan. Kyllä mä olen kuule nauttinu tästä kotonaolosta varmasti enemmän kun moni muu! Osaan sentään arvostaa sitä että meillä on terve lapsi,toimiva parisuhde,kavereita,hoitoapua ja harrastuksia,raha on siinä hyvin pienessä osassa,vaikka välillä oiskin kivempi että sitä ois enemmän,eikä tarvis jokapenniä laskee,ruokaa kuitenkin ollaan aina saatu ja muutenkin itsemme hoidettua. Kyllä mä mieluiten saan lapset nuorena kun vanhana. Lapsia ei todellakaan tehdä kalenterin mukaan sillon kun sopii,vaan ne tulee jos on tullakseen.

Tiedän ettei lapsia niin vaan tehdä!!!!!!!! Kokemusta on!!!!!!!! Lapsia ei juu tehdä kalenteri kädessä vaan hieman järki kädessä....Etkö kestä toisten mielipiteitä ollenkaan???? JOS SINÄ teet mieluummin nuorena lapsia niin ymmärrä toisen kanta siinä että hän odottaa pari vuotta jotta saa työpaikan ja tekee sitten lapsia!!!!!! Älä ole noin tiukkkapipo!!!! Ja hei ne on tullaksen kyllä hetken odottamisen(aikuistumisen) jälkeenkin!! Sorry jos sain herneen sun nenään.

Peesin kyllä sitä että lapsen tekoajankohtaa voi hieman valita! Siihen pystyy nykyään hyvinkin vaikuttamaan...mutta tuohon ajankäyttöön. Tiedän myös perheellisenä kuinka tuo aika vain kuluu johonkin. Vuorotyötä tehneenä tiedän myöskin sen ajan miinukset ja plussat. Mutta voin kertoa,että nyt päivätyöläisenäkin joudun miettimään tuon ajankäytön kulutusta. Kaikessa siis hyvät ja huonot puolet!

Missäs teitien miehet on, kun pitää laskea mitä vuoroja tekee? Työaika on tunteina kuitenkin sama, se tietty tuntimäärä viikossa pitää tehdä. Itse teen kolmea vuoroa, ja sehän edellyttää miehen osallistumista, eikä lasten tarvitse olla hoidossa joka päivä. En haluaisi edes 8-16 puuduttavaan työaikaan.

Mieheni tekee kokonaan yötyötä siksi siis minä teen päivätyötä ja lapset ovat hoidossa jotta mieheni saa nukkua. Mies kuitenkin hakee heidät hoidosta ja auttaa kyllä muutenkin tosi paljon joten olen kyllä tyytyväinen äiti!!!! Tämä toimii näin meillä. Mutta liian nopesti se yhteinen aika siltikin kuluu.

Olen pahoillani puolestasi että olet saanut näin paljon pelkkiä negatiivisia mielipiteitä... Minä puolestaan hieman epäilen, että jos et nyt kokeile tätä uutta työtä jää se sinua vaivaamaan pitkäksi aikaa... Ei tuo työaika minusta niin pahalta kuulosta, ja on vain etu että joskus on arkisin vapaata jos ollut lauantain työssä.

Minä suosittelen tarttumaan tilaisuuteen, jos et nykyisessä työssäsi kovin hyvin viihdy. Töissä vietetään kuitenkin niin paljon aikaa... Ja se töissä viihtymättömyys kyllä vaikuttaa myös kotielämään ja mielialaan.

Minä näen tuossa työajassa enemmän etuja kuin haittaa: Aamut voi viettää rauhassa lapsen kanssa ilman kiirettä, ja illallekin jää hyvin aikaa. Kaupassa juoksemiset ja muut "asiat" voi hoitaa pääsääntöisesti vapaapäivinä.

Tsemppiä ap, ja onnea uuteen työpaikkaan :)

Mun mielestä tullaisesta ei voi kysellä keltään oikeastaan mitään (paitsi miehesi) koska jokaisella on omat mieltymyksensä työajan suhteen. Sun on se vaan itse päätettävä millaista arkea te elätte. Ja voinko kysyä mikä hoitopaikka oli kyseessä mihin et lastasi vienyt? Se ratkaisu on meillä eessäpäin.

jos niitä keskenmenoja on ollut?? Ei siitä ollut kyse vaan siitä että miksi et hoitanut työpaikkkaa ensin?? Siis vakituista jos kerran ammatti oli hankittu ja työssä olit? Olisit odottanut että sut vakinaistetaan....siihenkin on säännöt!!! Olis ollut helppo jäädä äikkärille ja palata työhön....Kestä muiden antama palaute koska kyllä itsekin lauot mielipiteitäsi tosi tosi suoraan!!!!nim.kokemusta on!!

Ammatti tosiaan on mutta ei sellanen mitä oisin edes halunnu vakituiseen tehdä ja työt oli sen sorttista että sitä ei ois ikinä voinu tehdä vakituisesti. Ja nyt vasta sitten hain toiselle alalle ja sain heti vakkari paikan.

Ja mä en ole sanonu että en ymmärrä sitä miks jotkut tekee vanhempana lapsia,se nyt on jokaisen oma asia millonka niitä lapsia tekee.Tärkeintä kuitenkin on se että se lapsi on haluttu ja rakastettu ja siitä pidetään huolta,oli sitä vakituista työpaikkaa sitten taikka ei.

Mies tekee säännöllistä päivätyötä ja on paljon lapsen kanssa, mutta hänellä on myös muutakin elämää,kavereita ja harrastuksia,kuntosalilla lapsi nyt kulkee usein mukana ja kavereillakin,mutta välillä täytyy saada mennä yksinkin.

^ ja jos sulla on jotain hampaankolossa mun mielipiteistä niin älä harmaile ja sano suoraan mistä kiikastaa!

Mulla oli joku aika sit sellanen vuoro et työt alko 9.41 ja loppu 17.50 enkä sitä nyt niin hankalana kokenut koska viikonloput mulla oli vapaat kuiteski..
Mut kylhän toi vähän tuntu ettei illasta oikeen mitään aikaa jää kun tulee niin myöhään töistä mut toisealta kiva että lapset sai aamulla nukkua vähän pitempään..

Nykysin kokeillaan sellasta että mennään kaikki 6.00 et miehelle jää aamuisin viemiset hoitoon ja joutuvat aikasin heräämään

No sama kahdeksan tuntiahan sulla olisi työtä, vaikka se olisikin 8-16. Ne pitkät aamuthan on ihana viettää yhdessä, mäkin vien tytön (1 v 5kk ) pari kertaa viikossa vasta kymmeneksi päiväkotiin, kun menen myöhemmin kouluun. Ihana syödä yhdessä aamupala rauhassa, leikkiä ja ulkoillakin ehtii. Lapsi saa rauhallisen alun päivälle, eikä vaan kiireistä "heippa, äiti lähtee nyt!". Ja miehesihän voi käydä kaupassa kun pääsee töistä ja olisi silti aika ajoissa kotona, ei tulisi pienelle niin pitkä hoitopäivä. Meneekö lapsi n. 20.00 nukkumaan? Olisihan siinä illallakin vielä jonkun verran aikaa.

^ joo, se on siinä 20-21.00 kun menee nukkuun. Kyllä sitä varmaan vois kokeilla ainakin että miten alkaa sujumaan, kun työ kuitenkin olis sellasta mistä pitäisin todella paljon ja niinkun joku aikasemmin sanoikin,niin se heijastuu kyllä kotiinkin jos viihtyy/ei viihdy työssään... :)

Joo-o, taas tosi "fiksuja" vastauksia! Mitä ihmettä vakituinen työpaikka vaikuttaa lapsen saantiin?? Joskus jos sitä vakituista työpaikkaa jää odottamaan, niin sitä voikin joutua pahimmillaan monta vuotta odottamaan!

^ niinpä! Se vakkari paikkahan on tae siitä että hoitaa lapsensa hyvin ja on AIKUINEN... |O Tärkeintähän on että hoitaa raha asiansa kuitenkin niin että laskut tulee maksettua,on katto pään päällä ja ruokaa. Ja alunperin tässähän ei ollu kyse vakkari paikasta, vaan kyselin muiden kokemuksia tosta 10-18.00 työajasta, että miten on toiminu muilla.

No minä se vaan tuossa kommentoin sitä, että keskittyisin eka kuiteskin sen talouden tasapainottamiseen!! Saisi kaiken rullaamaan ja sen jälkeen vasta katsoisin uutta juttua!! Ja kommentoin tuota lapsentekoa vaan siksi koska joka käänteessä puhut että rahaa ei ole ja elämä on senttien laskemista!! Sen käsityksen saan jutuistasi.!!!!!
Äläkä vääristä sanomaani että VAKITYÖPAIKKA on tae aikuisesta!! Vaan aatteleppa sitä vaihtoehtoa että sulla ois vakityöpaikka niin ois monta murhetta nyt tällä hetkellä vähemmän ja ois helpompa tehdä ajan kanssa uusia ratkaisuja...Itse olet kirjoituksissas(mitä kävin lukemassa) sanonut kuinka helppoa sun on aina ollut löytää työtä!!!! Mutta annetaanpa asian olla! Pahalla en mitään ole tarkoittanut vaan kertonut niitä vaihtoehtoja/kokemuksia mistä itse toivoit kuulemavasi!! Toivon että kaikki järjestyy hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin:
No minä se vaan tuossa kommentoin sitä, että keskittyisin eka kuiteskin sen talouden tasapainottamiseen!! Saisi kaiken rullaamaan ja sen jälkeen vasta katsoisin uutta juttua!! Ja kommentoin tuota lapsentekoa vaan siksi koska joka käänteessä puhut että rahaa ei ole ja elämä on senttien laskemista!! Sen käsityksen saan jutuistasi.!!!!!
Äläkä vääristä sanomaani että VAKITYÖPAIKKA on tae aikuisesta!! Vaan aatteleppa sitä vaihtoehtoa että sulla ois vakityöpaikka niin ois monta murhetta nyt tällä hetkellä vähemmän ja ois helpompa tehdä ajan kanssa uusia ratkaisuja...Itse olet kirjoituksissas(mitä kävin lukemassa) sanonut kuinka helppoa sun on aina ollut löytää työtä!!!! Mutta annetaanpa asian olla! Pahalla en mitään ole tarkoittanut vaan kertonut niitä vaihtoehtoja/kokemuksia mistä itse toivoit kuulemavasi!! Toivon että kaikki järjestyy hyvin.

No voi herrajumala, tuolla naisellahan ON vakityöpaikka ja lisää tyrkytetään, se ei liene negatiivinen asia, että ihmisellä on oikein varaa valita työpaikkojen välillä! Ja hyvänä äitinä ap tässä miettii, mikä olisi lapsen kannalta paras ratkaisu. Eli mitä täällä muutamat taas rutisee? Ihme, ettei ole vielä ruvettu siitä motkottamaan, että lapsella on ihana mahdollisuus olla isovanhempien hoidettavana omassa kodissa... Ja ap: mene sinne eläinkauppaan töihin, onhan toi vähän pöllö vuoro keksellä päivää, mutta kokeilemalla se selviää, etköhän saa uutta työtä (kun nytkin työnantajat oikein tappelee susta :) ) jos et haluakaan pidemmän päälle jatkaa siellä.