Lapsi ja kotityöt

• Viestiketjun aloittaja 4v. pojan äiti
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Lapset siivoavat leikkinsä,hoitavat lemmikkejään ja vievät pyykit sekä astiat oikeeseen osoitteeseen. Siinäpä se, muuten kotityöt kuuluu aikuisille tässä perheessä.
Kyseessä ala-asteikäiset.
Eroaa meidän perheen tavasta, joten kysäsen, että minkäikäisenä olette ajatelleet alkaa opettaa lapsille muita kotitöitä? Esim. imurointi, pölyrättien käyttö yms.?

Meillä nyt 3vuotta täyttänyt siivoa pöydälle ja lattialle kaatuneet maidot, imuroi tarvittaessa, tyhjentää astianpesukonetta isänsä kanssa, vie likaiset astiat tiskipöydälle, kattaa pöydän, laittaa ruokaa ja leipoo, järjestää omaa huonettansa. Ja pihassa kastelee ja kuljettaa tavaroita apunani.

Mutta ei toki itsenäisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Lapset siivoavat leikkinsä,hoitavat lemmikkejään ja vievät pyykit sekä astiat oikeeseen osoitteeseen. Siinäpä se, muuten kotityöt kuuluu aikuisille tässä perheessä.
Kyseessä ala-asteikäiset.
Eroaa meidän perheen tavasta, joten kysäsen, että minkäikäisenä olette ajatelleet alkaa opettaa lapsille muita kotitöitä? Esim. imurointi, pölyrättien käyttö yms.?
Kyllä lapset osaa imuroida, pyyhkiä pölyjä jne.
Meillä vaan on sellainen käytäntö että muksut hoitavat kunnialla koulun, omat jäljet ja lemmikit ja se riittää vallan mainiosti meille aikuisille.
Kyllä usein tarttuvat imuriin itsenäisesti jos jotain tippuu tms.
Kotityöt eivät ole lapsille pakko joten suhtautuvat niihin innolla ja tällä hetkellä kokkailu on suureena kiinnostuksen kohteena.
Jos tarvitsen apua niin pyydän ja sitä saan mutta pääosin kodinhoito on aikuisten hommaa.

Johtuu tämä meidän systeemi varmasti siitä että kotonani oli tällainen järjestely ja silti minusta kuoriutui kodinhengetär joka nauttii siivouksesta.

HG
3v poika vie itse astiansa (ja joskus muidenkin astiat) astianpesukoneeseen. Tyhjentää (valvottuna) ap-konetta, laittaa lusikat ym laatikoihinsa. Pyyhkii ruokailun jälkeen pöydän.
Pyykkikonetta tyhjennettäessä ojentaa henkareita paitoja varten ja ripustaa sit niitä pyykkitelineen reunoille. Kiinittää ja irrottaa sukkia sellaseen pyöreeseen kuivaustelineeseen, jossa pyykkipoikia.
Siivoaa lelunsa koreihin. Ulkona ulkolelut paikoilleen, hiekkis kiinni ym.
Imuroi omaa huonettaan.

Meidän viisivuotias pitää huolta omista tavaroistaan/vaatteistaan (kylläkin heikosti = aika paljon joudun muistuttamaan :/ ) Astiat tuo syönnin jälkeen tiskipöydälle. Joskus olen antanut imuroida jotain. Siivottaessa hällä on oma rätti. Mut aika vähänä vielä nuo kotihommat on..

2 v tykkää lakaista, tyhjentää tiskikonetta, auttaa pyykkien kanssa, pyyhkiä pöytiä... kaikkea mahdollista. Tykännyt auttaa pienestä pitäen ja saa auttaa niin oppii tekemään. 10 v tyhjentää sen tiskarin ja vie roskat, siivoaa kissojen vessat ja käyttäää koiraa lenkillä, hoitaa myös oman huoneensa ja auttaa yleensä ottaen tarvittaessa aina kun pyytää vaan.

5,5v, 3,5v ja 2v kaksoset meillä. Täyttävät ja tyhjentävät mun kans tiskikonetta, siivoavat leluja ja vaatteitaan lattialta. Esikoinen imuroi välillä, koska tykkää siitä ja kaikki tykkäävät pestä pintoja pesusienellä. Pyykkikoneen täyttämisessä ja tyhjentämisessä auttavat myös. Isommat auttavat vaatteiden kaappiin viemisessä ja siitä on oikeasti iso apu, kun tykkäävät ja mie inhoan sitä puuhaa. :D Vievät myös tavaroita paikoilleen.

Niin ja nyt kun on kaksi marsua, osallistuvat niiden hoitamiseen.

Meillä 8v, 10v ja kohta 14v lapset. Tyhjentävät ja täyttävät tiskikonetta, imuroivat välillä, vievät roskapussia, taittelevat lakanoita mun kanssa, huolehtivat oman huoneensa järjestyksestä ja siivouksesta ja esikoinen huolehtii nurtsin leikkuun tänä ja ensi kesänä pääsääntöisesti, ja tienaa sillä itselleen reilun vuoden päästä mopokortin ja mopon.

Poika saa auttaa pyykkikoneen tyhjäämisessä ja täyttämisessä. Rätin kanssa tykkää heilua ja lakaista myös, mut ne ei vielä suju silleen, että vois antaa pojan hoitaa... Ite pitää sit perässä tehä uudestaan. Tiskikoneen tyhjäykseen ja täyttöön haluis osallistua, mut sinä on juurikaan anna olla mukana... Toi kone keikkaa herkästi ja astioiden ehjänä pysymisenki haluun varmistaa. (ollu vähän sellasta paiskomista välillä tolla) Omat kirjansa kerää iltasin hyllyyn ja lelut laatikoihin. Toi viimesin on ainoo jota hältä vaaditaan, koska ikää on vasta 2 vuotta.

ap
Kiva lukea, että muissakin perheissä saa/pitää osallistua yhteisiin töihin. Myös meillä lapsi osallistuu imurointeihin yms. Ovien, kaappien ja laatikoiden rivat kuuluvat hänelle viikkosiivouksen yhteydessä. Välillä osallistuu mielellään, välillä joudun hiukan kannustamaan alkuun. Nauttii, kun saa lopulta kehuja tehdystä työstä ja ihailee pitkään kätensä jälkeä. Itse olen aina ajatellut, että kun pienestä asti osallistuu, oppii parhaiten ja se iskeytyy selkärankaan parhaiten. Ja kun ei koskaan huomauttele tai sano mitään negatiivista, homma myös pysyy mielekkäänä.

Ja Silmukka-: Kiva kuulla erilaisistakin tavoista =) Minusta itsestäni ei kehkeytynyt mikään siivousintoilija, ehkä syynä oli se kun sain lapsena aina kuulla miten huonosti tein asiat. Siitä olen kuitenkin tyytyväinen, että opin tekemään kotitöitä jo pienestä pitäen (mieheni ei koskaan joutunut tekemään kotonansa mitään ja sen kyllä huomaa, valitettavasti).

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Poika saa auttaa pyykkikoneen tyhjäämisessä ja täyttämisessä. Rätin kanssa tykkää heilua ja lakaista myös, mut ne ei vielä suju silleen, että vois antaa pojan hoitaa... Ite pitää sit perässä tehä uudestaan. Tiskikoneen tyhjäykseen ja täyttöön haluis osallistua, mut sinä on juurikaan anna olla mukana... Toi kone keikkaa herkästi ja astioiden ehjänä pysymisenki haluun varmistaa. (ollu vähän sellasta paiskomista välillä tolla) Omat kirjansa kerää iltasin hyllyyn ja lelut laatikoihin. Toi viimesin on ainoo jota hältä vaaditaan, koska ikää on vasta 2 vuotta.
Juu, ei meilläkään jälki ole parasta mahdollista, mutta ei se mun mielestä olekaan pääasia, vaan se, että lapset saavat tuntea ittensä hyödyllisiksi ja tottuvat kotitöihin. =)

Boogyman
tyttö...hoitaa kokonaan oman koiransa ja ulkoiluttaa välillä toistakin koiraa, välillä tekee ruokaa, vessanpesu
poika....huolehtii huoneestaan, vie roskat ja pesee ne astiat joita ei voi pestä koneessa.

hp
Pitäs minunkin enemmän panostaa noita lapsia kotitöihin. Tuo kolme vuotias varmasti voisi jo jotain tehdä, 2 vuotiaalta en vielä oikein vaadi mitään.

Isompi siis laittaa vaatteensa (ja pikkusisaruksen vaatteet) pyykkikoriin, vie astiansa tiskipöydälle, laittaa kyllä pyykkiä kaverina koneeseen/rumpuun (paitsi näin kesällä ei rumpuun) . Omien jälkien siivoamiseen voisi panostaa enemmän, tuppaa vain menemään niin, että huomaan lasten jo mentyä nukkumaan, että kirjat/palapelit/legot jäi levälleen...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Juu, ei meilläkään jälki ole parasta mahdollista, mutta ei se mun mielestä olekaan pääasia, vaan se, että lapset saavat tuntea ittensä hyödyllisiksi ja tottuvat kotitöihin. =)
Näinpä! Ja itse ajattelen niin, että jälkikäteen voi sitten itse mielensä mukaan parannella, kunhan ei tee sitä lapsen nähden tai häntä arvostellen.

Ja Silmukka-: Kiva kuulla erilaisistakin tavoista =) Minusta itsestäni ei kehkeytynyt mikään siivousintoilija, ehkä syynä oli se kun sain lapsena aina kuulla miten huonosti tein asiat. ).
Toi on kyllä kurjaa, itse olen aikamoinen siisteysfriikki ja tuntuu ettei muiden jälki miellytä mutta puren kyllä huulta koska ongelma on todellakin minussa eikä niissä pikkuisissa tai puolisossa joka on työn tehnyt.
Aikuinen voi niin totaalisesti sammuttaa lapsessa aloittelevan taitelijan, kokin tai kodinhengettären liekin valittamalla..nyt kun meillä on tämä leipomis- ja kokkausvimma lapsilla niin kyllä se jälki näkyy keittiönkatossa asti :D

2- ja 3-vuotiaat lapset. Siivoavat omat lelunsa lattialta. Kun minä siivoan, hekin heiluvat rätti kädessä, ja moppia ovat innoissaan käyttämään. Nyt ovat jo oppineet, että jos sotkevat esim. vessan, niin itse saavat myös kuivattaa ja mopata sen. Haluavat myös itse siivota jos pöydälle kaatuu jotain. Käytännössä siivotessa teen esim. niin, että lapset saavat vuorotellen mopata ihan rauhassa lattiaa, mutta minä sitten itse vedän vielä lopuksi.

Pöydästä kuljettavat myös omat astiansa tiskipöydälle.

neljä-ilman-viidettä
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Meillä nyt 3vuotta täyttänyt siivoa pöydälle ja lattialle kaatuneet maidot, imuroi tarvittaessa, tyhjentää astianpesukonetta isänsä kanssa, vie likaiset astiat tiskipöydälle, kattaa pöydän, laittaa ruokaa ja leipoo, järjestää omaa huonettansa. Ja pihassa kastelee ja kuljettaa tavaroita apunani.

Mutta ei toki itsenäisesti.
Kuulostaa meidän systeemiltä. Ja lisään, että mitä isommasta lapsesta on kyse, sitä isompi on vastuu tehdä itsenäisesti. Lisäksi omat pyykit tuodaan pesuun ja puhtaat viedään kaappiin.

Ja nämä on sellaisia töitä, mistä ei saa erikseen palkkaa.

ap
Onko palstalla ketään, jonka mielestä lapsen ei tarvitse osallistua perheen yhteisiin töihin? IRL olen törmännyt muutamaan ihmiseen, jotka kummastelevat meidän käytäntöä joten olisin kiinnostunut kuulemaan erilaisia näkökantoja tähänkin asiaan.

Oon mä kuitenkin vähän huolestunut, miten toi jäbä oppii siivoamaan. Järjestämisen se jo osaa ja on oppinut vanhemmiltaan tarkkuuden esim legojen ja muiden sarjojen järjestelyyn omiin rasioihinsa. Mutta se siivoaminen. Meillä näet käy siivooja ja muuten ei oikein siivota. Ainoastaan noita sotkuja vain. Imurointi on suoranainen palkinto, toi 3vee imuroi minua enemmän. :LOL:

Mutta minä inhoan kotitöitä, joten en niitä vapaaehtoisesti tee muiden puolesta...

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Näinpä! Ja itse ajattelen niin, että jälkikäteen voi sitten itse mielensä mukaan parannella, kunhan ei tee sitä lapsen nähden tai häntä arvostellen.
Saa poika yleensä rätin kanssa heilua... Pissavahinkoja en anna siivota kokonaan (saa siis rätin siihen päälle laittaa ja enimmät kuivata, mut mä hoidan loput), koska usein sotkee vaan lisää... Leluja ja kirjoja on aina paljon levällään (ennen iltasiivousta siis), joten ne on vaarassa kastua. Kirjoja ei oikein voi pestä. :/

Oon pyrkiny siihen, etten lannistais pojan osallistumisintoa, mut joskus on pakko ottaa ite ohjat. Toi tiskikoneen kanssa puuhaaminen on esim sen astioiden rikkoutumisriskin lisäks myös turvallisuuskysymys (kun sitä ei saa pönkättyä silleen, ettei se pääse keikkaamaan).

Yhteistyössä