lapsi hoitoon vuoden ikäisenä...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
mulla olis sellanen tilanne että tahtoisin syksyllä mennä kouluun ja mulla on kaks vuotias ja puoli vuotias (puoli vuotias olisi syksyllä melkein vuoden.) Mä oon iha kypsä tähän kotona olemiseen ja koulu kiinnostas hirveesti mutta mua niin epäilyttää laittaa pienempi hoitoon :/ isompi pärjäisi takuulla loistavasti mutta toi pienemmän hoitoon pistäminen nyt mietityttää... miten teillä on vuoden ikäiset pärjänneet hoidossa?

Mihin kouluun olet menossa, luuletko että voisit tehdä lyhyempää päivää?
Meidän tyttö oli 1v7kk kun meni hoitoon ja mä en olis ollu valmis 8h päivässä hoitoon, tai siis en uskonut että tyttö olis ollu siihen valmis.
Opiskelen amk:ssa ja "naisvaltaisella" alalla, opettajat on olleet todella ymmärtäväisiä ja olen saanut tehdä paljon verkon kautta, joten päivät on pysyneet lyhyehköinä.
Tyttö on viihtynyt todella hyvin hoidossa, onneksi on pieni, 6 lapsen ryhmä jossa 2-3 hoitajaa.
Lisään vielä että meillä siis tietenki eri tilanne koska tyttö on vanhempi kuin teidän lapsi, ja toisekseen mä odotan nyt toista joten tyttö on vain tän puoli vuotta hoidossa ja sitten takas kotihoitoon, joten se on taas auttanu mua itteeni jaksamaan kun muuten en olisi halunnut näin pientä vielä hoitoon laittaa.

Meidän poika meni tuttavalle hoitoon sen jälkeen kun vanhempainlomat oli pidetty ja päiväkotiin 1v 3kk:nä. Kaikki sujui hyvin. Minusta se on lähinnä vanhempien asenteesta kiinni miten hoitoon lähtö alkaa. Tarhassakin sanoivat, että on yleensä kovempi paikka äidille kuin lapselle. Eli kyllä se lapsikin vaistoaa, että äiti ei haluaisi jättää hoitoon, jolloin hoitoon lähtö on varmasti hankalampaa.
Onnea koulutielle!

Onhan sillä vanhempien asenteellakin väliä mutta en mä voi kyllä sanoa että ihan pienen vauvan olis mitenkään parempi tarhassa kuin äidin luona, etenkään ennen kuin pystyy osallistumaan jo vähän toimintaan yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiuhka:
Onhan sillä vanhempien asenteellakin väliä mutta en mä voi kyllä sanoa että ihan pienen vauvan olis mitenkään parempi tarhassa kuin äidin luona, etenkään ennen kuin pystyy osallistumaan jo vähän toimintaan yms.

Siis tarkoitin tuolla vanhempien asenteella lähinnä sen jälkeistä aikaa kun päätös hoidon aloittamisesta on jo tehty. Se on sitten jokaisen päätettävä omalta kohdaltaan itse, onko parempi hoitaa lapset kotona vai viedä hoitoon muualle.

Meillä oli perhepäivähoidossa vähän vajaa vuoden ikäisenä just opiskelujen takia ja se meni tosi hyvin. Meille sattu aivan ihan ihminen hoitajaksi et lapsen oli tosi helppo mennä aamulla hoitoon, eikä jääny leikeistäkään ulkopuoliseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Meillä oli perhepäivähoidossa vähän vajaa vuoden ikäisenä just opiskelujen takia ja se meni tosi hyvin. Meille sattu aivan ihan ihminen hoitajaksi et lapsen oli tosi helppo mennä aamulla hoitoon, eikä jääny leikeistäkään ulkopuoliseksi.

toi on tosi kiva kuulla! meillä lapset menis tietysti samaan paikkaan ja perhepäivähoitajalle laitan sitten. =)

Meillä lähti kuopus hoitoon kaksi viikkoa vaille äitiysvapaan loppumista, kun mä aloitin työt. Oman jaksamiseni kannalta tehty ratkaisu, ja tuntuu että pikkuinen sopeutui paljon paremmin kuin äiti! Meni pph:lle, päiväkotiin en ois vienyt. Hienommin itseasiassa kuopus sopeutui, kuin isommat sisarukset aikanaan, kun olivat isompia hoitoon lähtiessään.

Meidän tyttö oli 1v7kk kun meni hoitoon ja mä en olis ollu valmis 8h päivässä hoitoon, tai siis en uskonut että tyttö olis ollu siihen valmis.
Opiskelen amk:ssa ja "naisvaltaisella" alalla, opettajat on olleet todella ymmärtäväisiä ja olen saanut tehdä paljon verkon kautta, joten päivät on pysyneet lyhyehköinä.
Tyttö on viihtynyt todella hyvin hoidossa, onneksi on pieni, 6 lapsen ryhmä jossa 2-3 hoitajaa.
Lisään vielä että meillä siis tietenki eri tilanne koska tyttö on vanhempi kuin teidän lapsi, ja toisekseen mä odotan nyt toista joten tyttö on vain tän puoli vuotta hoidossa ja sitten takas kotihoitoon, joten se on taas auttanu mua itteeni jaksamaan kun muuten en olisi halunnut näin pientä vielä hoitoon laittaa.

se olis ihan ammattikoulu missä pääosin 8h päiviä. :/

jospa mä nyt haen ja katson sitten syksyllä siirränkö kuitenkin vuodella opiskeluja vai en =)

Alkuperäinen kirjoittaja mietin:

se olis ihan ammattikoulu missä pääosin 8h päiviä. :/

jospa mä nyt haen ja katson sitten syksyllä siirränkö kuitenkin vuodella opiskeluja vai en =)

Noin mäkin tein eli hain keväällä ja sitte ilmottauduin poissaolevaksi, sai sen varmuuden opiskelupaikasta eikä tarvinnu sitä enää miettiä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Tosiaan...voithan hakea nyt ja jos pääset, mietit sitten uudelleen. Meidän keskimmäinen meni 10kk ikäisenä hoitoon (ei ollu vaihtoehtoja sillon) ja ihan ihminen hänestä on tullut.

=)

näin siis teen, haen nyt ja mietin vasta sitten ku ajankohtaista =) kiitos vastauksista kaikille!