Lapsi hauaa prinsessamekon, mutta minä en!

  • Viestiketjun aloittaja ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti
ahdistunut
Minusta ne ovat ihan kamalia. Nämä hörhelöpitsiunelmat! Tyttäreni haluaisi sellaisen nyt kevätjuhliin päälle, mutta en halua sellaista lapseni päälle!!! \|O
 
Toivottavasti et ilmaise ajatuksia tytöllesi samalla tavoin raivoissasi kuin nyt täällä. :)

Minä kyllä tässä kuuntelisin aika paljon myös lasta itseään. Mitä itse saavutat sillä, että puet lapsesi hyvin pelkistettyyn asuun, kun hän itse haluaisi pukeutua romanttisesti? Mitä itse haluat hänelle tällä kiellollasi sanoa?

Minusta täytyy aika herkällä korvalla yrittää kuunnella lasta ja miettiä, onko asia hänelle oikeasti kovin tärkeä. Jos hän ihan hirveän kovasti haluaisi hörselömekon, miksi kieltää tällainen kerran vuodessa vastaan tuleva ilo?

Kannattaa muistaa, että on hyvin tyypillistä tyttöjen kehitykselle, että he jossain vaiheessa haluavat kokea olevansa prinsessoja. Ei sitä kannata hirveästi halveksua ja estää, koska se kuuluu kehitykseen. En pidä välttämättä hyvänä ideana sitä, että lapsen halu pukeutua kauniisti tyrmätään. Ainakin minusta aikuisen pitää siinä kohdassa vakavasti miettiä, mitä hän haluaa lapselle ja maailmalle tällä kiellollaan sanoa.

 
Hei,hei....
Jokainen meistä aikusistakin saa päättää mitä laittaa päälle.
Voisitteko lapsen kanssa etsiä sellaisen prinsessaunelman, jonka äiti voisi sietää ja johon pikkuinen prinsessa tykästyisi?

Oma äitini oli kova päättämään puolestani pukeutumisesta. Yhden jos toisen kerran äiti pilasi kemut, pakottamalla "rumiin" vaatteisiin.

Äitinä voisit "innostua" ja opettaa hillitympää prinsessatyyliä.

Annetaan lapsen tahdolle tilaa, varsinkin kun kyse ei ole tämän vakavammasta asiasta. ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 21:58 evita kirjoitti:
Toivottavasti et ilmaise ajatuksia tytöllesi samalla tavoin raivoissasi kuin nyt täällä. :)

Minä kyllä tässä kuuntelisin aika paljon myös lasta itseään. Mitä itse saavutat sillä, että puet lapsesi hyvin pelkistettyyn asuun, kun hän itse haluaisi pukeutua romanttisesti? Mitä itse haluat hänelle tällä kiellollasi sanoa?

Minusta täytyy aika herkällä korvalla yrittää kuunnella lasta ja miettiä, onko asia hänelle oikeasti kovin tärkeä. Jos hän ihan hirveän kovasti haluaisi hörselömekon, miksi kieltää tällainen kerran vuodessa vastaan tuleva ilo?

Kannattaa muistaa, että on hyvin tyypillistä tyttöjen kehitykselle, että he jossain vaiheessa haluavat kokea olevansa prinsessoja. Ei sitä kannata hirveästi halveksua ja estää, koska se kuuluu kehitykseen. En pidä välttämättä hyvänä ideana sitä, että lapsen halu pukeutua kauniisti tyrmätään. Ainakin minusta aikuisen pitää siinä kohdassa vakavasti miettiä, mitä hän haluaa lapselle ja maailmalle tällä kiellollaan sanoa.
peesi
 
Ei sinun tarvitsekaan haluta. En minäkään innostu hörhelöistä, mutta miksi ihmeessä en soisi tytölleni yhtä prinsessaunelmaa? Se on kuitenkin pieni hetki tytön elämässä, kun olisi ihanaa olla "oikea prinsessa". Yleensä.

Muistan muuten omasta lapsuudestani hyvin elävästi (olin silloin todella pieni), kun tätini puki minulle itse tekemänsä kukkaismekkosen röyhelöillä. Voi sitä iloa, olin aivan haltioissani ja tunsin itseni todella prinsessaksi. Se on ihana muisto, mielelläni tuotan samanlaista iloa omalle tytöllenikin, kun aika tulee.
 
Tämähän on todella tyypillistä, että äiti opettaa jo lapselleen, mikä on hänen mielestä rumaa (prinsessamekko, lasten musiikki, lapselliset leikit...) jne ja sitten lapsi koulussa pomottaa, ja vaan kaikki poikamaiset ja väkivaltaiset jutut on jotain, ja saa toiset tuntemaan, että ei ole hienoa olla prinsessa. Inhottaa oikein, kun vanhemmat on tuollaisia.
 
Minä olin poikani kanssa kaupassa ostamassa lippistä. Poika iski heti silmänsä pinkkiin "tyttö"lippikseen, joka ei todellakaan ollut minun mieleeni. Yritin siinä sitten tarjota muita "mitä jos otettaisiinkin tämä" "olisikos tämä kiva"...
Onneksi tulin järkiini, jos poikani haluaa pitää pinkkiä lippistä niin mikä minä olen sitä kieltämään?

Kotiin tullessa poika esitteli silmät sädehtien isälleen itse valitsemansa lippiksen. Ja isäkin kerran köhäistyään osasi kehua hienoa lippistä.

Eli kuka teillä valitsee sinun vaatteesi? Jos vastaat että sinä itse, niin kiireesti kauppaan ostamaan tytön mieleistä mekkoa!
 
Itsekään en tykkää hörhelöistä ja pyrin ostamaan tytölleni jotain muuta väriä kuin vaaleanpunaista. Mutta minun tyttöni onkin vielä niin pieni, että ei osaa vielä ilmaista omia vaatemieltymyksiään. Olen kuitenkin valmis luopumaan osin omista mieltymyksistäni, jos se saa tyttöni tuntemaan olonsa hienoksi.

Poikani, joka on jo 8 on aika pienestä saanut itse valita, minkätyylisissä vaatteissa haluaa kulkea ja suuri osa ostoksista onkin tehty joko yhdessä tai sitten olen pyrkinyt noudattamaan hänen tyyliään. Mutta minä määrään sen, mitä sään mukaan puetaan ja kiellän myös pitämästä arkipäivinä pihaleikeissä niitä parhaimpia vaatteita.

Ei sinun sitä kaikkein hörhelöisintä tarvi tytöllesi ostaa, mutta katsokaa yhdessä joku pikku kompromissi. Ja voithan ostaa lapsellesi leikkeihin jonkun hörhelön, niitä on lelukaupat pullollaan. Silloin tyttösi saa tuntea olevansa prinsessa leikeissäänkin, jolloin kaikki "pahimmat" hörhelöt voi jättää kaupan hyllylle.
 
Minä kyllä annan lapsen itse valita mieleisensä vaatteen, kunhan se on niissä rajoissa ettei ole mitenkään sopimaton eli ei mitään napapaitoja tms. Ja tietty säähän sopiva asuste. Muutoin saa itse täysin valita.

Mulla lapsuudesta juuri ne kurjimmat muistot siitä, kun äiti ja isä määräsivät 100 % vaateostoksista.

Kylläpä tuo siskontyttökin on ihan normaali, vaikka pikkutyttönä piti olla hempeätä rimpsua, kimallusta ja kultaa. Murkkuiässä sitten oli synkkääkin synkempää mustaa goottia. Nykyään pukeutuu sitten ihan ns. normaaliasusteisiin.
 
Niin,joku tuolla jo aiemmin kirjoitti että miksei soisi toiselle sitä prinsessamekkoa jos toinen táhtoo olla niin rinsessaa :heart: Mä ainakin oon päättänyt että jos joskus tytön saan niin antaa hienostella jos haluaa.Oma äitini ei minulle moisia tilpehöörejä ostellut,kateellisena ihailin toisten tyttösten vaatteita ja pitkiä hiuksia(nekin piti olla aina helppoa poikamallia).Olisi ollut niin mukavaa olla niinkuin muutkin tytöt :\|
 
Meillä on tytöllä sellanen oikeen hörhelöunelma B) . Mutta se on kylläkin käytössä roolileikeissä eli silloin kun tyttö leikkii prinsessaa.
Kotona saa hörhelöidä leikeissä niin paljon kun tahtoo mut ihmisten ilmoille sillä ei mennä..
 

Yhteistyössä