Lapsi haluttaisiin tehdä, mutta miten elämme? Kokemuksia kiitos!

Hei!

Elikäs olen 22-vuotias nainen ja mieheni on 28. Olemme vähän jutelleet asiasta ja puhuneet että voisimme kohta ruveta yrittämään lasta. Opiskelen viimeistä vuottani ja raskaus ei olisi ongelma kun kohta jäljellä enää oppari ja harjoittelut. Olen tässä kovasti vain mietiskellyt että millä te oikein olette eläneet? Lapsi tuo kamalasti menoja, ja vanhempani eivät ainakaan voi auttaa kun ovat sairaseläkkeellä. Mieheni vanhemmat ovat kuolleet ja muita rahalla avustavia sukulaisia ei ole. Itsellä ei valitettavasti ole siunaantunut palkallista sivuduunia mistä olisi saanut kerättyä rahaa, ja miehelläkään ei oikein ole vakiduunia tällä hetkellä. Ovatko teillä riittäneet tuet ihan hyvin, vai onko se ystävien ja vanhempien rahallinen tuki ollut pelastus?
 
Itse en henk.koht. lähtisi ruinaamaan keneltäkään mitään tukiavustuksia. Kyllä ne lapset pitää saada itse elätettyä. Lapsilisät tulee kaikille. Kyllä elämässä pitää (osata) tehdä laskutoimituksia. Jos saa palkkaa vaikka vain 980e kuussa, niin ei sillä rahalla saa ostettua asuntoa eikä taloa. Eikä kyllä elätettyä perhettäkään.
 
Älä turhaan mieti asiaa kovin pitkälle. Lapsi tulee jos on tullakseen ja ette käytä ehkäsyä. Toki olette viellä melko nuoria joten aikaa viellä on. Toisalta jos ette uskalla koskaan ottaa tätä askelta ja aina mietitte miten pärjäätte voi olla, että vauva jää kokonaan vaan haaveeksi. Kun naisella tulee ikää raskaaksi tuleminen on entistä hankalampi. Jos olisin sun asemassa antaisin vauvan tulla.

Kaikkea mita vauva tarvii kyllä varmasti saatte hankittua. Vaunut, sitteri, sänky ja vaatteet voitte ostaa käytettynä.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa alkaa säästää heti, kun edes suunnittelette raskautta. Pienistäkin tuloista voi yleensä säästää, kun vaan tekee valintoja ja jättää jotain pois.

Jos oikeasti rahat ei riitä nytkään mihinkään, niin sitten suosittelisin että yrität löytää työpaikan ennen kuin alatta yrittää vauvaa. Ootte kuitenkin vielä nuoria. Muutenkin töiden saaminen äitiyslomien jälkeen voisi olla helpompaa, jos on vähän enemmän työkokemusta ennestään.

Mutta siis, olemme pärjänneet tuilla ihan ok, mutta oma äitiysrahani olikin tuloihin perustuva eikä siis minimitasoa.

Useimmat vauvan tarvikkeet on mahdollista ostaa käytettynä - ja silti lähes uudenveroisina! Sillä vauva-aika on niin lyhyt. Ajoissa kun lähtee hankkimaan tarvikkeita, niin varmasti saa ostettua tutuilta tai kirppareilta edullisesti lähes kaiken mahdollisen.

Kotihotihoidontuelle ei välttämättä ole kyllä mahdollisuuksia jäädä, jos mieskin on tosi pienituloinen. Tai ehkä onkin, jos teillä on edullinen asunto.
 

Yhteistyössä