Lapsi haaveissa <3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Young mom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Young mom

Vieras
Olen 17-vuotias (maaliskuussa 18), poika ystäväni on reilun vuoden vanhempi, hän on jo valmistunut ammatti koulusta. Valmistun lukiosta vuoden kuluttua. Ollaan seurusteltu yläasteelta asti ja nyt meillä on vauva haaveissa. Viides yritys kuukausi menossa, muutaman päivän päästä pitäisi mensujen alkaa, jännittää tulevatko =)

En vaan ymmärrä miksi kaikki tutut nauraa meille ja käskee odottaa. Pitäisikö sitä olla yli 30 vuotias rusina ennen kun saa hankkia lapsia? Poikkis asuu omassa kodissaan, minä vielä vanhemmillani. Meillä on haussa yhteinen asunto nyt, muutamasta kaksiosta jätetty jo hakemus (vuokra veden ja sähkön kanssa 550-600e).

Viikonloppuisin käyn töissä lähitallilla, toimitan tavallisia tallihommia ja poikkis korjaa autoja iso veljensä korjaamolla. Palkkaa saadaan yhteensä noin 400euroa kuussa. Mitä kuinka paljon pitää vähintään saada rahaa jotta on varaa ostaa lapselle vaatteita, leluja, vaippoja, maitoa jne? Säästöissä minulla on 1500 ja hilut ja ensi kesällekin töitä tiedossa taas.

Kumpikaan meistä ei polta eikä juo, joten siitä ei tarvitse murehtia.

Toivon asiallisia vastauksia.

Imettämisessä ei mene maitokustannuksia ja voi jopa tienata vähän taskurahaa kun luovuttaa maitoa (jos tuotanto on hyvä).
Mutta on kyllä ääpättömät tulot, jos tosiaan tulee rahaa yhteensä 400€/kk. :(

sä saat sit 442euroa äitiysrahaa jossei sulla oo ollu tuloja ja 100euroa lapsilisää. sit voitte hakea asumistuen ja soskustaki jos jää vaetta.

mullekin puhuttiin kovasti sitä että vauvaan menee rahaa ja enerkiaa. mutta nyt kun vauva on 5kk ei siihen kyllä mene kuin korkeintaan 15viikossa kun vaippapaketin ostaa ja ite valmistaa ruuan pakkaseen.... ja olen paljon onnellisempi entä ennen vauvaa. toisen ajattelin tehdä heti tähän perään.... ja tulot ne ei ole meilläkään suurot

Noin 150e on mun tulot kuussa. Arkisin opiskelen, kirjoitan reaalissa useamman aineen niin jouduin hajauttamaan kirjoitukset (valmistuminen menee siksi ensi jouluun, pakollinen kurssi määrä tulee nyt kevällä jo täyteen). Kesäisin on paremmat tulot, sieltä nuo säästötkin. Poika ystävän tulotkin pitäisi parantua, saa enemmän työtunteja ja parilta kaverilta urakkana auton laittaminen (jotain tyhmää tuunaamista mutta rahaa tulee).

Ajattelin laskea budjettia sen mukaan ettei voi imettää, täältä ainaskin saa sen käsityksen ettei se ole niin helppoa. Mieluummin menot yläkanttiin arvioituna.

Ei me tätä vauvaa siksi haluta että meistä tulisi onnellisempia, meille sopiva aika ekalle on ennen kuin jatkan seuraavaan opinahjoon. Jos nyt raskautuisin niin lapsi syntyisi joskus syksyn mittaan eikä siellä ole kuin ne viimeiset kirjoitukset hoidettavana.

Toimeentulotuki – Wikipedia Tuolta voit laskea itse 2 aikuisen perusosan määrät yhteensä (avo/avioparin summat koska yhteen olette muuttamassa) ja sen alle 10v lapsen osuuden niin tiedät paljonko teillä pitäisi jäädä rahaa vuokran, veden, sähkön, julkisen puolen terveydenhuoltomenojen ja kotivakuutuksen jälkeen. Tuolla perusosalla ostatte kyllä hyvin vaatteet, lelut ja korvikkeetkin, kun vain katsotte mitä aikuiset syövät. Säästöjä tosin ei saa olla yhtään kun toimeentulotukea hakee, autonkin voi joutua myymään ellei pysty osoittamaan miksi se on pakollinen, käyttökulut jäävät silti itselle perusosasta maksettavaksi.

Ja mieti nyt toisen kerran miten meinaat selvitä kirjoituksista. Miten pärjäät jos joudut kirjoitusten aikana käydä useamman kerran oksentamassa pelkästään ensimmäisen 3h aikana mitä joudut pakostakin istumaan kirjoituksissa. Eikä pakosti se kirjoitusmenestys ole kovinkaan loistava, jos olet saanut paria viikkoa ennen kirjoituksia vauvan. Vauva valvottaa ja olosi voi olla suhteellisen kurja, kun et ole päässyt imettämään useaan tuntiin, sillä sitä vauvaa et kirjoituksiin saa mukaan. Samaten niillä viimeisillä viikoilla voi olla tuskaa istua edes sitä kolmea tuntia aloillaan. Jos noilla kirjoitusten arvosanoilla ei ole juuri merkitystä sen kannalta, miten helposti pääset seuraavaan kouluun, niin antaa mennä vain.

[QUOTE="vieras";24999450]Harjoittele kirjoituksiin yhdyssanoja :D[/QUOTE]

Muakin alkoi naurattamaan että voi olla aika haastavat kirjotukset kun tässä tekstissä ainakin joka ikinen yhdyssana on kirjotettu erikseen. :D

Ja ap, miten aattelitte et teillä ois varaa muttaa omaan asuntoon jos edes teidän yhteiset tulot ei ylitä vuokra määrää? Tietty sossusta voi hakea, mutta sun vanhemmilla on elatusvelvollisuus suhun kunnes täytät 18v, eli periaatteessa jo sillä perusteella voivat kieltäytyä maksamasta sulle mitään.

Kertoisitko myös omin sanoin minkälaista ajattelet elämän vauvan kanssa olevan? Sen jälkeen on vähän helpompi arvioida oletko valmis äidiksi vai et.

Mutta miksi, oi miksi ei voi odottaa paria vuotta? Mikä kiire on lapsen tehdä lapsia?

Ok, tiedän että pian 18v. kokee olevansa jo lähes aikuinen, mutta kun se ei ole niin. Voitte pärjätä vauvan kanssa ihan hyvin, mutta miksi täytyisi vielä, kun parin vuoden kuluttua ehtii yhtä hyvin. Ei lukiolaisten kuulu vielä saada lapsia.

Asukaa poikaystävän kanssa saman katon alla ja harjoitelkaa yhteiselämää. Sitten voi miettiä vähitellen perheenlisäystä. Olisi hyvä jos molemmilla olisi opiskelu/työpaikka, josta jäädä äitiys/isyyslomalle. Ei pidä hätäillä. Kyllä te ehditte hieman myöhemminkin, olette molemmat vielä keskenkasvuisia.

Itse olen tällainen 33v. rusina, mutta olen ollut 17-18v. ja muistan hyvin sen ajan ja ne tuntemukset. Itse olin silloin ihan "keskeneräinen" ja olen varmaan vieläkin, mutta kuitenkin huomattavasti kypsempi.

No mä nyt en alkuunkaan ymmärrä miksi lapsia tehdään ennenkuin on edellytykset niitä elättää ja piste. Ja tuo kotileikki - ensin varmaan olisi syytä asua ihan kahdestaan sen poikaystävän kanssa ennenkuin siihen tulee vauva, voi toisesta löytyä yllättäviäkin piirteitä saman katon alla, ei aina niin mieluisia.

Ei varmaan sellainen vastaus kuin toivoit saavasi, mutta tätä mieltä olen. Ensin koulutus ja sitten vasta lapset.

Kyllä yhteiskunta teidät elättää, älä huoli...

Kannataisikohan poikaystäväsi hankkia ihan oikeita töitä? Miksi hän korjaa autoja ilmaiseksi, kun on paperitkin kourassa?

Kirjoituksesi kyllä vaikutti hieman lukioikäistä nuoremman käsialalta ;)

Ensin opiskellaan ammattikorkea tutkinto (vähintään), ollaan pari vuotta vakituisessa työssä, mennään kihloihin ja asutaan yhdessä ja säästetään yhteiselle säästötilille. Sitten naimisiin ja oman asunnon osto (mielellään omakotitalo, mutta rivarikin käy). Harjoitellaan koiran kanssa miten hoivaviettisiä ollaan. Kultainen noutaja on tähän sopiva rotu. Sitten aletaan tehdä lapsia. Tietysti ois kiva jos tulis tyttö ja poika, mutta jos ei tule niin voi olla muodokkaasti sukupuolineutraali kasvattaja, niin idylli ei säry.

Kyllä tän pitäs olla ihan selvä homma, se lukee kaksplussan "kuinka äidiksi" oppaass!!

[QUOTE="Abc";24999636]Mutta miksi, oi miksi ei voi odottaa paria vuotta? Mikä kiire on lapsen tehdä lapsia?

Ok, tiedän että pian 18v. kokee olevansa jo lähes aikuinen, mutta kun se ei ole niin. Voitte pärjätä vauvan kanssa ihan hyvin, mutta miksi täytyisi vielä, kun parin vuoden kuluttua ehtii yhtä hyvin. Ei lukiolaisten kuulu vielä saada lapsia.

Asukaa poikaystävän kanssa saman katon alla ja harjoitelkaa yhteiselämää. Sitten voi miettiä vähitellen perheenlisäystä. Olisi hyvä jos molemmilla olisi opiskelu/työpaikka, josta jäädä äitiys/isyyslomalle. Ei pidä hätäillä. Kyllä te ehditte hieman myöhemminkin, olette molemmat vielä keskenkasvuisia.

Itse olen tällainen 33v. rusina, mutta olen ollut 17-18v. ja muistan hyvin sen ajan ja ne tuntemukset. Itse olin silloin ihan "keskeneräinen" ja olen varmaan vieläkin, mutta kuitenkin huomattavasti kypsempi.[/QUOTE]

Yhdyn tähän. Itse olen 23 ja nautin suuresti äitiydestä, mutta kyllä se on
mielessä käynyt mitä kaikkea muuta olis voinut tällä ikää tehdä JOS olisin
malttanut odottaa muutaman vuoden. Esimerkkinä vaikkapa matkustelu. Minulla jäi koulu kesken ja toki sitä voin jatkaa ja jatkankin, mutta niin helppoa se ei
tule olemaan. Plus vauvakuumeillessaan sitä ei aina muista että siitä vauvasta
kasvaa pian tarhalainen, sitten koululainen jne, osaatko nähdä itsesi myös
isomman lapsen äitinä? Minä henkilökohtaisesti en olisi iässäsi todellakaan ollut valmis luopumaan oman nuoruuden elämisestä, sen verran sopeutumista se on vaatinut nytkin.
olemaan

Yhteistyössä