Lapsi ekan kerran ilman yövaippaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neiti Dina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

neiti Dina

Aktiivinen jäsen
24.10.2009
6 249
0
36
vähän kyllä jännättää miten käy. Muovitin sängyn kuitenkin varalta. Toinen oli niin varma asiasta ja monena aamuna on ollutkin kuiva vaippa.

Tuolla on tapana herätä joka yö jossain vaiheessa, tulla meidän viereen tai kaivaa peitto päälle, mietin että pitäisköhän siinä välissä kiikuttaa se pissalle sitten.. miten muilla nuo yökuivaksi opettelut on sujuneet? Lapsi on vasta 2v4kk eli kiire ei sinänsä ole oppimaan, mutta kun lapsi on niin kovin innostunut asiasta niin annan yrittää.

Meillä muutaman kuukauden vanhempi poika ja ei suostu vielä luopumaan vaipasta. Mule ei asian kanssa ole niin kiire, pitäköön vaippansa.

Mä kyllä käyttäisin yöllä vessassa, silloin kun siirtyy teidän sänkyyn. Ja aamulla ois hurraamisen aihetta, jos sänky pysynyt kuivana, varsinikin jos toinen on niin motivoitunut nukkumaan ilman vaippaa.
Stemppiä!!

jos kerran on jalkeilla yöllä, mä käyttäisin vessassa.

meidän 2,5v on vaihtelevasti öisin kuiva, toisinaan herää ja pyytää vessaan, toisinaan on aivan märkä vaippa ja joskus on kuiva aamulla vaikkei yöllä heräisikään.

Meillä jäi just 2,5v:ltä vaippa pois ja samantien yövaippakin. Herää ite vessaan yöllä. Isompi, 4,5v on vähän surkeana, kun pienemmällä ei enää yövaippaa ole ja hänelle täytyy laittaa. Mut hän nukkuu niin sikeästi ettei herää vaikka pissattais. Joskus on kokeiltu herättää pissalle, mut saattaa silti vahinko tulla. Kaipa tuo joskus jää tuolta isommaltakin pois. Muovit meilläkin on silti molemmilla, ettei koko sänky kastu.

Mein kuopukselta jäi päivävaipat 1v 9kk ja 2-vuotiaana oli ollut jo kuukauden ajan yövaippakin kuiva. Jätin vaan kylmästi yövaipan pois ja ei ole tullut sen jälkeen kuin 2 pisut yöllä sänkyyn. Ikää nyt 2v 8kk. Eikä olla kiikutettu öisin pissille, vaikka heräileekin ja tulee viereen jossain vaiheessa.

Yökuivaksi ei voi opettaa. Lapsi on yökuiva sitten kun hormonitoiminta on siihen valmis. Toisilla tämä tapahtuu varhain, toisilla myöhään.

Mulle asiaa enemmän tunteva lääkäri sanoi, että ei suosittele yöllä pissattamista. Häiritsee turhaan lapsen unta ja jos lapsi ei oo valmis yökuivana olemiseen niin yöllinen pissattaminen ei auta siihen asiaan mitenkään. Toki sänky saattaa säilyä kuivana mutta ei se lapsi sillä kuivaksi opi.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Yökuivaksi ei voi opettaa. Lapsi on yökuiva sitten kun hormonitoiminta on siihen valmis. Toisilla tämä tapahtuu varhain, toisilla myöhään.

Mulle asiaa enemmän tunteva lääkäri sanoi, että ei suosittele yöllä pissattamista. Häiritsee turhaan lapsen unta ja jos lapsi ei oo valmis yökuivana olemiseen niin yöllinen pissattaminen ei auta siihen asiaan mitenkään. Toki sänky saattaa säilyä kuivana mutta ei se lapsi sillä kuivaksi opi.

tätä mä just aattelin ettei tuo varmaan edesauta asiaa sillä tavoin.. mutta tosiaan kun lapsi on niin halukas asiaan niin ehkäpä nyt kokeillaan jokunen yö ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja km:

tätä mä just aattelin ettei tuo varmaan edesauta asiaa sillä tavoin.. mutta tosiaan kun lapsi on niin halukas asiaan niin ehkäpä nyt kokeillaan jokunen yö ainakin.

Aina kannattaa kokeilla, varsinki jos lapsi itse haluaa. Meillä nuorempi on 2,5v ja ollu pari kuukautta yökuiva. Isompi sen sijaan oli yökuiva vasta 5,5vuotiaana, vaikka hänenki kanssaan yritettiin olla useampaan otteeseen ilman vaippaa.

Tuo yöllä pissattaminen on kai makuasia, kyllä mulla on kavereita jotka niin tekee, mutta lääkärin mielipide oli että sitä ei kannata harrastaa koska se ei auta asiaa mitenkään ja aiheuttaa vaan turhaa vaivaa. Sama juttu on kuulemma juomisen säännöstelemisellä ennen nukkumaanmenoa - sillä ei oo merkitystä jos lapsella kerran ei oo hormonaalista valmiutta pysyä yön yli kuivana.

Meillä 3- vuotinen muuten kuiva, mutta yöllä vaippa. Kotona nukkuessa aina aamusin märkä vaippa. Ja oikein taitaa sen ns. tahallisesti siihen tehdä, kun herää. On nimittäin ihan kuumana ja pissisä kun otan vaipan pois. Monesti olen hänelle kertonut, että potta on siinä vieressä, että kun herää niin menisi siihen, mutta ei. Mutta meillä tosiaan päiväuni kuivaksi opittiin vasta pari kuukautta sitten, niin en nyt vielään vie häneltä yövaippaa.
Niin ja tässä hauskinta on se, että jos on muualla yötä niin vaippa on aamulla kuiva ja menee pissalle, kun herää. Oisiko sitten vain uhmailua mulle...??? :D

Yhteistyössä