lapsi ei puhu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jiki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jiki

Vieras
Meillä on kaksi lasta, pian kaksi ja yksi vuotiaat. Tältä kaksi vuotiaalta tulee vain pari sanaa, ei enenpää. lapset on kotihoidossa. käyn itse osa-aikatöissä ja miehene kokopäivätöissä.

Minä huolin tuota lapsen puheen kehittömättömyyttä, pitäisikö laittaa hoitoon parina päivänä viikossa muutamaksi tunniksi? ystäväni oli sitä mieltä että se auttaisi. ja mites jos esikko menee hoitoon niin menetmmekö kotihoidontuen?

meillä esikoinen puhui kuin ruuneperi jo 1-vuotiaana. Kuopus ei, 2-vuotisneuvolassa ei sanonut sanaakaan, kerran sanoi äiti, kun jouduin juoksemaan esikoisen perään (koitti karata ulos).

2v3kk ikäisenä meni tutti suussa hoitoon. 2v 6kk iässä ei halunnut enää tuttia (vaikka kotona ei otettu tuttia pois) ja puhua pälätti kuin mertaranta.

ELI: kyllä se siitä puhua alkaa, mutta älä sen takia hoitoon vie.

Neuvolan mukaan 2v tulee hallita n.10 sanaa tai jotakin tarkoittavaa äännettä esim. tavua. Itse en hoitoon sen takiä veisi. Meillä keskimmäien alkoi puhua 2v3kk iässä solkenaan, kun 2v oli vain muutamia sanoja.

tutti meillä jätettiin esikoiselta pois ennenkuin kuopus syntyi.

meillä pojalla tulee muutamia aaniä, mitä esim eläimet sanoo, vuhvuh, puli puli, miau, ölli (rölli), äittä (äiti)... että on nouta muutama, ehkä huolin turhaan...

[QUOTE="...";25124603]No eikö se ole hyvä vain? Liian puheliaat ihmiset ovat rasittavia.[/QUOTE]

muttakun näkee että lapsella on kamalasti asiaa mutta ei taitoa sit kertoa... palan halusta saada tietää mitä siellä korvien välissä liikkuu!!

muttakun näkee että lapsella on kamalasti asiaa mutta ei taitoa sit kertoa... palan halusta saada tietää mitä siellä korvien välissä liikkuu!!

Malttia nyt. Kohta sä odotat, että lapsi menee nukkumaan, jotta sun ei tarvitsisi koko aikaa kuunnella sen ihania mutta uuvuttavia aivoituksia. Tosin ipana voi myös herättää sut yöllä ja alkaa tykittää kysymyksiään silloinkin... Kun puheen pato avautuu, sitä ei pidättele mikään.

[QUOTE="Henna";25124647]Malttia nyt. Kohta sä odotat, että lapsi menee nukkumaan, jotta sun ei tarvitsisi koko aikaa kuunnella sen ihania mutta uuvuttavia aivoituksia. Tosin ipana voi myös herättää sut yöllä ja alkaa tykittää kysymyksiään silloinkin... Kun puheen pato avautuu, sitä ei pidättele mikään.[/QUOTE]

:) täytyy alkaa opiskeleen kaikkea mahdollista, et osaa sitten vastailla... :)

Kiitosta teille!

Höpönpöpö.
Eniten tuon ikäinen tarvii vanhempiaan, ei hoitopaikkaa..mitä siellä muka olisi tosiin ku kotona?Seuraa ja puhetoverieta löytyy teiltä kotookin.

Meillä poika ei sanonut 2v ku ökök.Ymmärsi kuitenkin puhetta, ni ei sillon oo mitää hätää.Esikoinen sen sijaan puhua pälpätti jo 1,5v pitkiä lauseita.
Monen tutun ja tutuntutun pojat (pari tyttöäkin) ovat monet olleet 3vuotiaiksi melkein puhumattomia, mut ku ovat saaneet sanaisetarkkunsa auki ni lauseet on olleet miltei heti täydellisiä.

Tekstistä päätellen taitaa vanhemmallakin olla kielellisiä ongelmia.
vauva.jpg

Siskon laps ei puhunut viel viime keväänä melkein yhtään, paitsi joittenkii nimiä. Kuitenkin syksyllä 09 sanoi jo sanoja, jotka sitten perhetilanteen takia hävis. Nyt menivät päiväkotiin syksyllä ja puhuu ihan normaalisti, ikää 3v.
Pienempi 1,6v puhuu tosi paljon, verrattuna isompaan samassa iässä.

Mulla poika pian 2 v. 7 kk, sanoi 2 v. täytettyään just ja just 10 sanaa. Ymmärsi kyllä puhetta hyvin, ja näytti asioita ja esineitä kirjoista, neuvolan th sanoi että se on ihan Ok. Enemmän sanoja alkoi tulla 2 v. 4 kk iässä vasta, ja nyt tulee jo kaksi-kolmesanaisia lauseita.

Eli ei hätää, tosi monet lapset oppii 2,5- 3 v. iässä puhumaan. En laittaisi vain sen takia hoitoon, jos on mahdollisuus olla kotona.

Meillä on poika 2v 11k, joka on aina ollut kotihoidossa ja tulee sitä olemaankin vielä vähintään vuoden. Kun poika oli 2v, hän osasi sanoa yhden sanan. 2-vuotisneuvolasta annettiin kontrolli puolen vuoden päähän puheen tsekkaamista varten. Poika ymmärsi hyvin puhetta. Vähän ennen uutta neuvola-aikaa sanoja alkoi tulla hitaasti enemmän. Sen verran, että katsottiin, että puheterapiaa ei tarvita. Kun poika oli 2v 9kk, puhetta tuli jo PALJON, mutta se oli erittäin epäselvää. Tässä vaiheessa meidät laitettiin pt-jonoon, jossa edelleen olemme. Mutta nyt, viimeisen kuukauden aikana, puhe on alkanut selkiintyä huomattavasti. Jopa vieraat ymmärtävät puheesta jotain.

Mä taas olen ajatellut niin, että me hoidetaan tämä puhepuoli ensin kotona kuntoon, sitten vasta poika hoitoon. Miltä tuntuisi noin pienestä, jos kukaan ei häntä hoidossa edes ymmärrä? Toiset lapset eivät osaa olla diplomaattisia. Olimme jokin aika sitten tilaisuudessa, jossa oli vieraita lapsia. Poikamme näytti yhdelle pari vuotta vanhemmalle tytölle innoissaan kirjaa, jossa oli traktorin kuva ja sanoi iloisesti: "Kakkattiii!" (eli traktori hänen kielellään). Tyttö katsoi poikaamme vihaisena ja tokaisi: "Ei se mikään kakkaattii ole, oletko sinä ihan tyhmä?" Miltä tuntuisi pojastamme, jos hän joutuisi kuulemaan tällaisia kommentteja enemmänkin? On tutkimuksia, joiden mukaan joiden poikien aggressiivisuus myöhemmällä iällä voi johtua siitä, että he eivät ole muuten pärjänneet päivähoidossa. Heillä ei ole ollut muita keinoja selviytyäkseen.

Toisin sanoen minusta kotihoidon hyödyt painavat enemmän kuin (tässä tapauksessa, mahdolliset) päivähoidon haitat.

meillä on 2v3kk ikäinen tuo nuorimmainen ja ei puhunut 2v sanaakaan, nyt tulee joitakin sanoja ja kokoajan opettelee uusia. esikoinen alkoi puhua 1v. en ole vielä yhtään huolissani ja ei neuvolassakaan huolissaan oltu. jokainen kehittyy ajallaan ja tahdillaan.

Kuopius alko puhumaan sanoja jo yksi vuotiaana.Esikoinen tais alkaa puhumaan just 2v täytettyään. sano just noita "hauhau" "miau" "ammuu" ja tais ehkä pari oikeeta sanaa sanoo. Yhtäkkiä sitä puhetta alko sitten tulla ja ihan parin, kolmen sanan lauseita.
Kyllä teilläkin kohta alkaa pulputus käydä :)

Kyllä mä huolestuisin jo aiemmin kuin siinä vaiheessa, kun lapsi on 3-vuotias ja sanaakaan ei tule. Mä itse asiassa vähän ihmettelen sitä asennetta, että "lapsi on 2,5-vuotias, eikä sanoja vielä tule, mutta en ole yhtään huolissani, koska lapsi kuitenkin ymmärtää". Ok, hyvä että ymmärtää, mutta ongelma voi ollakin ihan vaan puheen tuottamisessa. Ja mitä aiemmin nämä ongelmat havaitaan, sitä paremmat mahdollisuudet niihin ja lapsen kehittymiseen on vaikuttaa.

Jossain vaiheessa puheen kehittymättömyys alkaa väistämättä vaikuttaa myös lapsen yleiseen kehitykseen. Minusta on parempi olla näissä asioissa ylivarovainen ja ylihuolehtivainen ja ylihuolestunutkin, kuin jäädä odottamaan, että kyllä se sieltä vielä tulee (vaikka useimmiten ehkä tuleekin!)