LAPSI EI LÄHDE KOULUUN!!Apua tilanteeseen.

  • Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti
"huolestunut"
Tämä on nyt näin sitten.Mites mää pakotan kasiluokkalaisen kouluun ku ei mene,ei pue,ei vaan lähde.Kiukkusena mököttää tuulikaapissa eikä puhu mitään.Koulussa ollu kiusaamista,lievää.Kavereita on mutta ei kuulemma halua kavereita.Masennustakin on ja ollaan lasten neurologian asiakkaita,diagnoosi löytyy.Vinkkejä,ideoita?Mitä mää teen?Itse saanu kasvatuksen et koukuunhan mennään ilman mutinoita,itsellä sama ajatus.Mutta en mää voi kantaa lasta kouluun ja kattoa et pysyy siellä!Suuttuminen,kuuntelu,auttaminen kokeiltu,ja nyt tilanne tää.Opettajien kans puhuttu sen sata kertaa.Tää on niin raskasta kun haluaa lapsen parasta mutta hulttiokskaan ei voi opettaa!
 
"huolestunut"
annoin jäädä kotiin, mutta ilmoitin etten kuittaa poissaoloa, vaan ite selittää opelle missä ja miks oli pois. Kerran tein ja toteutin, nyt on mennyt hyvin taas.
Kans tehny näin kerran.Auttoi sen hetken..Taas ollaan tässä.Ja ennenku joku sanoo että kuuntele,juttele,ymmärrä,ni sekin on tehty,hyvällä ja pahalla.Kerran annoin jäädä kotiin,kuuntelin,juttelin,koko päivän,mitään kivaa ei herunu vaan se oli oikeesti sitte keskustelupäivä,ei lusmupäivä.Auttoi hetken,mut taas ollaan samoissa jutuissa ja kierretään kehää!!
 
dodiin
usko että tossa muukaan auttaa. Kasiluokkalaista kun ei tosiaan voi kantaa kouluun. Ilmottaisin kuitenkin opelle tilanteen ja pyytäisin vaikka laittaan korvaamaan poissaolot. Joskus juttelupäivä on ihan hyvä, mut jos siitä selviää ilman seuraamuksia, tulee siitä helposti tapa ja penska ei lähde enää ollenkaan kouluun.
 
hmph
VOi jumankeuta mikä lapanen vanhempi olet!!! Puutu siihen koulukiusaamiseen! MIkään ihme, ettei mikään toista huvita ja ahdistaa, kun edes omat vanhemmat eivät ymmärrä ja usko ja puutu ja huolehdi :headwall:
 
Keppi ja porkkana
Hankala tilanne tosiaan. Soita rehtori hakemaan hänet sieltä tuulikaapista. Suomessa on oppivelvollisuus ja näin kävi 90-luvulla ystävälleni. Rehtori tosiaan haki kotoa. Kiusallista nuorelle, mutta ehkei sitten enää homma toistuisi. Jos muulla tavalla kiusaamiseen ei ole koulun puolelta puututtu, niin nyt on sitten aika jättää rehtorinkin aamukahvittelu tauolle ja hypätä autoon.

Voimia sinulle ja kasiluokkalaisellesi, valitettavasti tämän parempia neuvoja minulla ei ole antaa!
 
Itse sain aikanaan 7lk maseentuneen kiusatun lapsen kouluun, kunnes siellä oltiin lapsesta huolissaan, kun makasi koulupäivät pää pulpetissa, lopulta rehtori käski minun hakemaan lapselle sairaslomaa, kun opettajat eivät uskaltaneet ottaa tunnille...., noh sai siten nopeasti apua itselleen.

kannattaa ottaa vakavasti, jos meno on jo noin vaikeaa. Soitat heti opettajalle, kuraattorille, nuorisoneuvolaan ja kerrot huolesi. Tietty voi olla vain nuoren kapinaakin, mutta käytännössä ei isoa kaveria voi väkisinkään kouluun kantaa.
 
vierass
Meillä myös poika oirehtii tällä hetkellä paljon,tänään jo luulin,etten saa sitä kouluun,mutta lähti kuitenkin,kun autolla vein ja haen.Poika 4.luokalla ja nyt kaksi iltaa olleet ahdistavia,poika levoton/itkuinen,valvonut kahtena yönä jonkinverran.Eilen paljasti,että ainakin kasi kiusaa,ja on kuulemma muutakin..ei suostunut kertomaan.Poika on kiltti ja pärjää hyvin koulussa,se on ehkä yksi syy kiusata(kateus?)Tokallakin häntä kiusattii,,terkka käski otta yht.perheneuvolaan,jossa käytiin ja siellä vain todettiin,että poika on niin herkkä..Tosi kurjaa,kun tuntuu,että itse on "kädetön"tilanteessa.
 
Itse olen ollut hyvinkin masentunut teininä ja angstinen. Meillä oli kotona kova kuri pienestä pitäen, joten murkkuiässä sitä vastaan piti kapinoida. Oli helppoa, koska vanhemmat kävi töissä, joten eivät olleet valvomassa kouluun lähtöä tai siellä pysymistä. Mua oli kiusattu ja olin suhteellisen syrjitty omassa luokassa, mutta muutamia kavereita oli sitten toisessa porukassa, että yksin mä en jäänyt kuitenkaan. Jostain syystä se koulu vaan ei napannut, otti vanhemmat minkä roolin tahansa.
Aina se murkun kiukkuilu ja kouluvastaisuus ei todellakaan johdu siitä, että vanhemmat olis "lapasia" tai muuten vain tyrinyt hommansa kasvatuksessa. Eikä siitä, että koulussa kiusattaisiin.
 
"jukka"
no jotain siellä koulussa on kun noin hanakasti laittaa vastaan, ja noin kauan. tavalliseen teiniväsymykseen tuota on enää vaikea laittaa. mitä opettajat sanoo?

kun oot jo kokeillu kuuntelua, kyselyä, ymmärtämistä on aika ottaa ns. kovemmat käyttöön. sanot että "oo nyt kotona tän viikon, ensviikolla alkaa koulu toisessa koulussa. onko toiveita että missä koulussa?"
 
vierass
^ Siis tuossa vierass:n kirjoittamassa jutussahan on selkesäti kyse kiusaamisesta. Väärinhän silloin on vaan usuttaa lasta kouluun vaan pitää selvittää tilanne!
Kyllä mies lupasi tänään soittaa opelle ja kysyä koulun kuulumisia..Poika ehdottomasti kielsi,että alamme asiaa selvittämään,mutta todellakaan en voi asiaa jättää"auki"vaikka poika on kuinka herkkä ja ottaa lähes kaiken kiusaamisena,koska ei itse tekisi mitään "lain vastaista"Onneksi pojalla on harrastus,josta tykkää..
 
"jaa"
[QUOTE="Poikanen";29634687]Pitipä arvata. Kyseessä oli poika. Onneksi meillä on vain tyttöjä.[/QUOTE]

Missä sanotaan että aloittajan lapsi ois poika?Voi se olla tyttökin.Ja eikös täs ketjus yks tyttöki kertonu omasta taustastaan?Varo sanojasi,arvaile huvikses,toivottavasti ei sun tyttöjen kohalle satu!Eipä olis äitinsä tukemassa ku vai pojille näin käy muka.
 
Missä maassa ja kunnassa? Ei meillä vaan kukaan mun lintsaamiseen puuttunut (paitsi siis toki vanhemmat)
No ehkä johtuu siitä, että vanhemmat ei vaatinu. Mutta kyllä mun kouluaikana ainakin poliisit haki sängystä, jos koululta soitettin ja kysyttiin ja vanhemmat vastas, että kölvi ei nouse eikä lähde.
Toki sillä keinoin pääsi stten myös erityiskouluun enenpitkää -mutta se ei välttämättä oo ollenkaan huono juttu.
 
me12
No ehkä johtuu siitä, että vanhemmat ei vaatinu. Mutta kyllä mun kouluaikana ainakin poliisit haki sängystä, jos koululta soitettin ja kysyttiin ja vanhemmat vastas, että kölvi ei nouse eikä lähde.
Toki sillä keinoin pääsi stten myös erityiskouluun enenpitkää -mutta se ei välttämättä oo ollenkaan huono juttu.
Tämä nikki vaikuttaa tosi terävälle tyypille !!!
 
"Pellervo"
Onneksi omat lapset eivät ihan vielä teinejä... phuh...

Mutta tilanteessa kannattaisi soittaa opettajalle/rehtorille/kuraattorille ja kertoa tilanteesta?
Ei ihan normaali vanhempi voi tietää kuinka toimia, tai ole ollut koulussa seuraamassa mitä siellä oikeasti tapahtuu, kouluista kuitenkin löytyy ammatti-ihmisiä joiden tehtävä on auttaa.

Tsemppiä! Kyllä onneksi teini-ikäkin on vain ohi menevä tauti...
 
hhjk
Minä olen aina ollut hirmu sellanen miellyttämisen haluinen, tunne-eläjä, musta valkoinen oikean ja väärän suhteen...minun mielestä läksyt kuuluu tehdä. Ja muutenkin jos asiat tehdään, niin ne pitäis mun mielestä tehdä kunnolla.

Mutta kun se ei akna ole niin helppoa... saatan jämähtää jonkun asian kanssa moneksi tunniksi..oli se sit mikä tahansa..telkkari, netti, facebuukki, ompeleminen, lukeminen, aikoinaan matikan läksyt, historian kirja..mikä vaan.. nykyään esim arkisiivoaminen on mulle todella vaikeeta, koska tavaroiden järjestelemisen sijasta homma lähtee aina lapasesta - ja jää tietty aina kesken kun en ehdi (tietenkään mitenkään) tekemään suursiivoustani ennen kuin lapsi herää päiväunilta.
Kouluaikaan taas, ihan jo peruskoulusta, lukioon ja amk:hon asti mun on ollu tosi vaikee alottaa läksyjen ja aineiden tekemistä. Yo kokeisiinkaan en lukenut sivuakaan, vaikka joka päivä päätin niin tehdä. Läksyissä taas kun parin tunnin jahkailun jälkeen sain alotettua, en pystynyt lopettaa, koska aineethan itsessää oli mielenkiintoisia, ja ne läksyt piti tehdä kunnolla (täydellisesti...)..niinpä saattoi muiden aineiden läksyt jäädä tekemättä kun ei vaan enää puolen yön jälkeen jaksanut.. Josta seurasi se, että en kehdannut mennä seuraavana päivänä kouluun. Lähtöä vitkuttelin ja vitkuttelin. Myöhässä jo olin. Ja lopulta tietty mielummin siedin paskan niskaani kotona, kuin että olisin mennyt mukavan opettajan tunnille tekemättömillä läksyillä... saatoin jopa lähtee kouluun, mut kääntyä puolivälissä takaisin ja ennemmin mennä päiväks koiran kanssa ulos.. ja olin entistä pahenmin pulassa läksyjen ja häpeän kanssa..
Ei siihen kotona auttanu kepit eikä porkkanat, nosti vain vihaa ja puhumattomuutta.
Ongelma on mun jossai toiminnanohjauksessa.. Google-diagnoosilla ad/hd:sta se add-versio..
Vaikka tekisi mieli tehdä asioita, niin minkä tahansa aloittaminen vaatii miljoona yritystä aloittaa...
Meilläkin luultiin että olen koulukiusattu..en ollut. Mutta koin kyllä etten myöskään saanut tarvitsemaani tukea kotona.. ihan se että jos meillä olisi jotenkin joskus tehty läksyjäkin yhdesdä vanhempien kanssa..nii olisi minun kohdalla varmasti merkannu paljon.
...oma tarinani..sillä kuten tuola joku sanoikin nii aina kyse ei ole kiusaamisesta
 

Yhteistyössä