Lapsi ei halua juoda, vedenjuomisesta tulee vatsakipeäksi? Mikä voisi olla nyt kyseessä?

Heips.

Lapselle on kärsinyt vatsa kivuista jo jonkun aikaa. Ummetuksena olemme hoitaneet, kunnes sai nyt sanottua, ettei juo päivän aikana juuri ollenkaan vettä, koska veden juomisesta vatsa kipeytyy.

Jos juo vähän vettä niin ummetushan siitä seuraa. Mutta mikä ihme voi olla, jos vedenjuonnista vatsa kipeytyy?

Onko kenellekkään kokemusta moisesta? Vatsa on kipeä myös aamuisin.

Todella mystistä tiedän...mutta olisin kiitollinen kaikista vastauksista.
 
"saana"
Muistan yhden tutun, joka olo allerginen vesijohtovedelle! Tai kai käytännössä jollekin veden sisältämälle ainesosalle... En ikävä kyllä muista oireita kun on jo aikaa tästä. Josko pullovesi menisi tai joisi muuta? Ummetus sinänsä tekee vatsakipuja...
 
Ummetus vaiva on hallinnassa. Tänäänkin lapsi ulostanut 3 kertaa. kertoi vain ettei mielellään juo vettä, koska se aiheuttaa vatsaan kipua. Mielestäni tämä kuulostaa uskomattomalle, mutta uskottava se on kun lapsi niin kertoo.
 
v i e r a s
Juoko sitten paljon kerralla tms? Mulla itselläni jos juon esim lasillisen vettä kerralla (nopeasti ja ilman että syön mitään),tulee helposti huono olo. Ja jos tyhjään mahaan juon tosi kylmää vettä ton lasillisen niin alkaa kiertää. Mulla auttaa siis että hörpin vettä vähän kerrallaan,ja samaan olen totuttanu lapsetkin. Että vaikka olis kova jano niin ei tartte juoda paljoa,juo vähän ja odottaa hetken menikö jano.. ja sitten tarvittaessa lisää.
 
Yk
Minulla sama, että tulee huono olo, jos juon vettä tyhjään mahaan. Kannustakaa lasta juomaan enemmän ruokailun aikana tai antakaa vaikka pieni leipäpala tai korppua veden kanssa.
 
miee
oiskohan assosiaatio esim. vatsataudin yhteyteen? mä sain ulkomailla vedestä ruokamyrkytyksen ja mulla meni parivuotta ennenkuin uskalsin suomessa juoda muuta kuin pullovettä :) josko hän pelkää sitä? meillä poika ei esim syö kalaa juuri siksi kuj syksyllä sai vatsataudin juuri sen jälkeen.
 
No kun tästä asiasta keskustelin illalla lapsen kanssa. Niin kertoi että vesi alkoi aiheuttamaan kipua pian sen jälkeen kun siskoni kuoli. Eli hänen tätinsä.

Kivut olivat massussa jossain vaiheessa niin pahoja, että olimme viikon jorvin sairaalassa ja siellä lapsi tutkittiin suurennuslasin kanssa päästä varpaisiin. eikä mitään löytynyt.

esimerkki päivän juonnista.

Aaamulla muroja maito tilkan kanssa ja hiukan yli puoli lasia vettä ja levolac lääke.

Koulussa yksi lasi vettä.

Välipalalla puoli lasia vettä.

Päivällisen aikana n. 1 lasi vettä ja

ilalla pari huikkaa vettä.

Eli aikas vähillä nesteillä 9-vuotias vetää päivät pääksytysten. Noh tuostahan seuraa ulosteen kovettumista ja ummetusta. Ummetista meillä ehkäistää levolacilla ja ruokavaliolla. Mutta kyllähän nyt nestettä pitäisi enemmän saada. Maitoa vältellään sen ummettavan taipumuksen vuoksi.

Lapsi suree kovasti kuollutta tätiään , mutta mietin miten se voi vaikuttaa näin, että vedestä vatsa kipeytyy?

Nyt olisi vinkit ja ideat tarpeen.
 
todennäköistä
On varmaan joku korvienvälijuttu. Ehkä lapsi joi vettä sillä hetkellä tai pian sen jälkeen kun kuuli tädin kuolleen ja siitä suru-uutisesta tuli maha kipeäksi ja luuli että se johtui vedestä. Ja ehkä sitten myöhemmin jotenkin rinnastaa vedenjuonnin siihen uutiseen tai pelkää vedenjuomista koska muistaa sen mahakivun ja sitten kun sitä mahakipua pelkää niin se tuleekin vain siksi koska pelkää.
 
Niijuu
En oikein tykkää minäkään vedestä. Varsinkaan kaupungissa. (maalla hyvää ja kylmää vettä jotenkuten juo, mutta siitä tulee vähän ilkeä olo mahaan). Antaisin vaikka sitä maitoa, jääkaapissa seisotettua vettä tai vaikka kivennäisvettä. No joo, antaisin kyllä limsaakin päivällä.
 
gggg
Lapsista en mitää ymmärrä... mutta eikai kovin moni aikuinenkaan tuon enempää juo päivän aikana..?
Vedestä, mulla alkaa usein kraanavedestä sattuu mahaan, syytä en tiedä. Ja voi sattua kovastikin.
Mut ei satu kun pidän vesikannua huoneenlämmössä ja juon sellasta siinä yön yli ollutta vettä.

Mut tuleekohan teillä kalkit ja kalsiumit täyteen??
Kokeile soijamaitoo? Mantelimaitol (on muute koukuttavan hyvää).
Tai mites se valion uus mango-vanilija maitojuoma gefiluksineen
 
vierailijalol
Joo ittellä on välillä myös sama ongelma että vatsaan sattuu kun juo vettä, liian vähän yhtään mitään juon ylipäätään ja yleensä juomana on maito. Tee, ja muut vedestä tehdyt juomat menee hyvin mutta normaalissa vedessä on joku ongelma. Saattaa olla mahdollista että liian kylmä ja nopeasti juotu vesi on ongelma tähän mutta pitää testailla.
 

Yhteistyössä