Lapsi ei halua äidin luo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Moona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Moona

Vieras
Otsikko kuulostaa pahalta, mutta tuntuu vielä pahemmalta.

Miehelläni ja minulla on 4-vuotias poika. Erosimme alkuvuodesta. Minä muutin yhteisestä omakotitalosta kerrostalokaksioon. Kaikki eroon liittyvä meni niin hyvin kun vaan voi niissä olosuhteissa mennä. Poika otti eron vastaan ihan hyvin. Aloitimme viikko ja viikko-systeemin. Isän luo muutti aika pikaisesti uusi nainen, mutta me olimme pojun kanssa kahdestaan aina syksyyn asti, jolloin tapasin mukavan miehen. Emme asu yhdessä, mutta hän on luonamme usein.

Ongelmat ovat alkaneet siitä. Tapailimme ensin niinä viikkoina kun olin yksin ja kun tuli tutustumisen aika, niin poika ilmoitti ettei halua nähdä miestä. Keksin kuitenkin mukavan tavan tutustumiselle ja näin alku alkoi ihan lupaavasti. Miehellä ei ole lapsia, mutta hän on suhtautunut kaikkeen hyvin. Ei yritä puuttua väkisin minun ja pojan keskinäisiin väleihin. Poikaa kohtelee kaikinpuolin hyvin, omana itsenään. Ei yritä esittää mitään.

Nyt poika on ilmottanut isälleen kun äidin, minun ,luo tulo on koittanut, ettei halua tulla. Olen huomannut mustasukkaisuutta kun esim mies tulee töistä ja vaikka halaa, niin poika saattaa juosta syliini ja hokea, että olen äidin oma kultapoika ym... Tottakai otan lapsen syliin ja sanon, että olet tietenkin tai jotain muuta vastaavaa. Omasta mielestä huomioin poikaa paljon. Askarrellaan, ulkoillaan ym. yhdessä ja minä ja poika kahdestaan. Poika on päivisin hoidossa kun olen töissä ja illat olen jättänyt yhdessäololle. En harrasta mitään niinä viikkoina kun poika on luonani. Illat on niin lyhyitä.

Kysyin viimeksi miksei äidin luo ole mukava tulla. Poika vastasi, että isin luona on leikkimökin rakennus kesken ja kun seinät on valmiit niin sitten voin tulla. Uskonkin ettei syy ole mikään ihmeellisempi. Isin luona on ehkä mukavampaa, enemmän tekemistä omakotitalossa. Mutta niin pahalta se tuntuu kun lapsen suusta kuulee, ettei halua minun luokse.

Kirjoituksesta tuli pitkä, mutta toivon että joku jaksoi lukea loppuun...

oletko varma, ettei lapsi rpova sinua? ne nimittäin tossa iässä jo osaa sen. oletko jutellut exän kanssa tilanteesta? ja otahan huomioon, että pojalla on oma isä todella tärkeä tossa iässä varsinkin.

:hug: :hug:
lapsi on vielä pieni ettei ymmärrä aiheuttamaansa mielipahaa...
jos isän luona kerran on leikkimökin rakennus kesken niin kyllähän se on mielenkiintoisempaa pojasta...
ja tuo mustasukkaisuus..
oliskohan pojalle ja sun uudelle miehelle jotain kivaa kahdestaan tekemistä johon he eivät ottais sinua matkaan että saisivat touhuta vaan ihan kahdestaan ja rakentaa sitä ystävyyttä ja luottamusta ???

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Oidipaalivaihe menossa, erosta vasta vähän aikaa. Lasta on ihan liikaa rasitettu nyt. Kamalan itsekkäitä te vanhemmat, kuka ajattelee lasta???

taas joku puhuu, joka ei ole eronnut. älä välitä. ero on useasti lapsellekin se paras ratkailu pitemmän päälle ja kunhan aikuiset on aikuisia, eikä lapsen tartte tehä päätöksiä eikä häntä käytetä kiistakapulana, niin kaikki ok. sun pojallahan on nyt 4 välittävää aikuista, ei paha homma.

Lapsille nuo on isoja juttuja, leikkimökit ja muut, mutta eiköhän poika todellisuudessa viihdy sinun luonasi ihan samallatavalla, nyrt vaan isän luona on niin jännää ja kivaa tekemistä. Tottahan tuo nakertaa silti.

Meidän kolmivuotiaalla kaikki vaihtelee päivän mukaan, välillä ei halua olla siellä, välillä ei täällä... Ehkäpä tuokin on vain yksi tapa ilmaista mielipahaa, ja se kai sitten vaan on kestettävä.

*halaus* vielä päälle.

Lapsi ei ole ollut kiistakapula. Uskon vilpittömästi että lapsella on vaan isän luona kivempaa kun mökin rakennuskin on kesken. Isällä ja pojalla on ollut syntymästä asti todella läheiset välit. Pahalta se vaan tuntuu...

Alkuperäinen kirjoittaja moona:
Lapsi ei ole ollut kiistakapula. Uskon vilpittömästi että lapsella on vaan isän luona kivempaa kun mökin rakennuskin on kesken. Isällä ja pojalla on ollut syntymästä asti todella läheiset välit. Pahalta se vaan tuntuu...

siis hetkinen....susta tuntuu pahalta, että pojalla ja isällä on hyvät välit!!!??? tä?
koita nyt uskoa, että pojille se isä ON tärkeä ja äiti on se kokkaaja. näin se vain menee ja ei me äidit olla muutenkaan mitenkään korvaamattomia.

NO ei TIETENKÄÄN ne hyvät välit, vaan se että lapsi sanoo ettei halua mun luo!!!!!!!!

no ja sinäkö uskot kaiken mitä 4 vee sanoo? kumpi teillä on aikuinen. minä sanoisin omalleni, että vaikka susta tolta tuntuu, niin tilanne on nyt niin, että meille tulet ja sillä sipuli. ei lapsi saa eikä voi päättää, ettei tule sun luo ja ois vaan isällään. aikuinen tekee päätökset.

Menee asian sivusta, mutta mä olen llut aina sitä mieltä, että viikko/viikko systeemi on lapselle äärimmäisen rasittavaa.
Pitäisi olla toinen koti sellainen, joka olisi selkeästi se vakituisempi. Jossa oltaisiin pidempiä jaksoja kuin etä kodissa.
Viikko/vkonloppu systeemikin olisi parempi. Mutta jokainen tietysti tavallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja airiin:

siis hetkinen....susta tuntuu pahalta, että pojalla ja isällä on hyvät välit!!!??? tä?
koita nyt uskoa, että pojille se isä ON tärkeä ja äiti on se kokkaaja. näin se vain menee ja ei me äidit olla muutenkaan mitenkään korvaamattomia.

:headwall: :headwall: :headwall:
Ikävää, että koet äidin roolin vain kokkaajana.

Moona: :hug: Turvalliselle aikuiselle voi kiukutella ja näyttää mielipahaa. Olet varmasti kertonut pojallesi, että hän on aina ykkönen elämässäsi. Ja tosiaan kahdenkeskistä aikaa. Eiköhän tilanne tasoitu jos molemmat vanhemmat pysyvät "me päätämme ja näin toimitaan"-linjalla.

NO ei TIETENKÄÄN ne hyvät välit, vaan se että lapsi sanoo ettei halua mun luo!!!!!!!!

no ja sinäkö uskot kaiken mitä 4 vee sanoo? kumpi teillä on aikuinen. minä sanoisin omalleni, että vaikka susta tolta tuntuu, niin tilanne on nyt niin, että meille tulet ja sillä sipuli. ei lapsi saa eikä voi päättää, ettei tule sun luo ja ois vaan isällään. aikuinen tekee päätökset.

Sääliksi käy lasta...
Mun tuttavan lapset reissaa viikon välein yli kaks sataa kilometriä, vain, koska vanhemmat haluaa pitää viikko/viikko systeemin, vaikka välimatkaa on noinkin paljon.
Mun mielestä lapsen elämä ei saisi olla ainaista matkustamista.

Meillä on ollu lapsella (nyt 9v) välillä sellanen vaihe pienempänä et sama mihin piti mennä niin aina ei. Kerhoon, hoitoon, näistä kotiin jne jne aina se sen hetkinen olotila oli hyvä, ei halunnut "siirtyä" mihinkään. Sitten ku päästiin perille mihin sit oltiinki menossa, niin ei mitään ongelmaa.
Emme ole tosin eronneet, mutta pointtini on se että lapsilla tuollaset jutut saattaa johtua niin monesta asiasta. Ei välttämättä tarkota että välittäs susta yhtään vähemmän. On varmaan vaan uudelle miehelle susta mustis, niin meidän 2,5v neitikin on isälleen minusta mustis.

Toivottavasti lohdutti edes vähän :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Menee asian sivusta, mutta mä olen llut aina sitä mieltä, että viikko/viikko systeemi on lapselle äärimmäisen rasittavaa.
Pitäisi olla toinen koti sellainen, joka olisi selkeästi se vakituisempi. Jossa oltaisiin pidempiä jaksoja kuin etä kodissa.

Ymmärrän näkemyksesi hyvinkin. Mulla on lähipiirissä kaksi perhettä, jolla on näyttänyt toimivan alusta asti kahden kodin systeemi. Tosin viikko on jaettu kahtia, mutta lapset ovat tasapuolisesti äidin ja isän luona.

Alkuperäinen kirjoittaja Magnificent:

Ymmärrän näkemyksesi hyvinkin. Mulla on lähipiirissä kaksi perhettä, jolla on näyttänyt toimivan alusta asti kahden kodin systeemi. Tosin viikko on jaettu kahtia, mutta lapset ovat tasapuolisesti äidin ja isän luona.

Joillakin se toimii, joillakin ei. Vuoden vanhalle on kyllä liian raastavaa, mun mielestä ja vielä monen tunnin matkustaminen joka viikko. (lasten kanssa ei voi ajaa yhtä soittoa, pysähtymättä, eli aikaa kuluu)

oletko varma, ettei lapsi rpova sinua? ne nimittäin tossa iässä jo osaa sen. oletko jutellut exän kanssa tilanteesta? ja otahan huomioon, että pojalla on oma isä todella tärkeä tossa iässä varsinkin.

Rpova? Jäi vaivaamaan, mitä tää tarkoittaa?

Peesi. Ei tollanen vko vko ole mistään kotosin.
Lapsesta alkaa tuntua ettei se ole mistään kotosin. Ei ole selkeää turvapaikkaa, yhtä kotia jossa asutaan suurinosa ajasta.

Miettikää omalle kohdallenne, en minä ainakaan jaksais. Saati pikkulapsi.

Yhteistyössä