Lapsi alle 18vuotiaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Epsu

Uusi jäsen
02.10.2010
3
0
1
Huomasin n.viikko sitten, että olen raskaana. Olen juuri täyttänyt 17.
Vaikea päätös pistää stressaamaan ja ajattelemaan asioita niin monelta kannalta, abortti vaiko ei?
Tiedän kuitenkin lapsista melko paljon ja lapsen tuomista haasteista, en tietenkään läheskään kaikkea, koska en itse ole äiti... ainakaan vielä...
Jos aion pitää lapsen vanhempani tukevat minua henkisesti ja rahallisesti ja kaikilla mahdollisilla tavoilla, kuten myös pitkäaikainen seurustelukumppanini.
Olisi hienoa jos jollain olisi jakaa kokemuksia lapsen saannista alle 18vuotiaana, kuulisi vähän muitakin aatteita :)
Kiitos jo etukäteen !

Kyllä jos sulla on vanhemmat ja poikaystävä jotka sua tukee niin pitäisin lapsen. Se voi tosin olla et poikaystävä lähtee kun todella huomaa mitä se raskaus ja lapsen saaminen on,miehet kun kehittyy henkisestikkin paljon myöhemmin. Mutta voi taas olla niinkin että hän todella jää luoksesi. Se on tärkeintä et sulla kuitenkin on joku joka varmasti sua tukee ja et oo yksin. Kyllä sä kerkeet opiskeleen sit tän odotus ajan ja lapsen syntymän jälkeenkin vallan mainiosti! :) Itse olen nyt 25 ja meillä on kaksi lasta 2v ja 8kk ja tän kokoajan mä olen käyny töissä ja opiskellu samalla, tietty äitiyslomalla en oo töissä ollu mut iltaopintoja oon jatkanu kokoajan. Synnytyksen jälkeen mä olin 2vk pois koulusta. Opintotukee en saa kun koulua on vaan 2 iltaa viikossa.

Helppoo ja kivaa se lastensaanti ei aina ole ja varmasti joudut kokemaan jonkinverran ihmisten arvosteluita ja epäilyitä ikäs takia mutta älä välitä niistä, vaan näytä kun vahva ja hyvä vanhempi sä voit olla! :) Kaverit ja iltaelämä tietenkin vähän vaatii enemmän suunnittelua mutta ei sitäkään tarvi kokonaan jättää,mä oon käyny kerran kuussa viihteellä kun mies jää lasten kanssa kotiin. Kavereita nyt voi nähdä koskavaan kun lapset voi ottaa mukaan.

Tietty raskaudenkeskeytyskin on yks vaihtoehto mut se on mietittävä tarkkaan...koska se lastensaanti ei oo aina ihan niin helppoa ja jos sulla on ollut ajatus et joskus haluat lapsia kuitenkin niin kannattaa miettiä et oisko se joskus sit nyt. Täydellisen sopivaa aikaa lasten saantiin ei ole,eikä siihen voi mitenkään täysin valmistua ennen kun se lapsi on syntyny. Sitä kasvaa sen lapsen mukana kokoajan. Välillä on niin H*****tin rankkaa etenkin se alku aika ja nyt uhma iässä et tekis mieli viskata se mukula parvekkeelta taikka myydä vaikka mustalaisille ja sitä on ihan rikki, mutta sitten taas on niitä ihania hetkiä jotka kuittaa ne huonot mennentullen. Se arki ei todellakaan aina kaikilla ole sellaista suloista vauvantuoksuista elämää,niinkun monessa lehdessäkin annetaan ymmärtää, vaan se voi olla sitä että kannat rääkyvää kääröö ympäri kämppää tuntikausia taikka kuuntelet niitä järkyttäviä raivareita siltä uhmaikäseltä ja teet kaikkes ettet hermostu liikaa, sekään ei aina ole niin helppoa olla vaan tyyni ja rauhallinen.
Mutta sitten taas kun lapsi on siinä lähellä ja nukahtaa sun syliin vauvana taikka rutistaa sut viereensä isompana ja sanoo "äiti, mä rakastan sua" niin mikä on sen ihanampaa??? <3 Tää on tällästä tunteiden vuoristorataa mutta päivääkään en itse vaihtais pois. :)

Oli kyl ihana lukee toi sun viestis suzyco ! :)
Olenhan mä sen pitämisen kannalle enemmän kallistunut sekuntisekuntilta ja minuuttiminuutilta ja kai siinä niin käy että käyn tokan vuoden lukiosta loppuun ja vietän loman semmossen pienen pötkylän kanssa jos kaikki menee hyvin :)
Ja tiedän just sen et mulla ei oo mikään kiire muutta vielä pois äippän nurkista ja tukea saan. Ei mulla viel mikään kiire oo päästä jatko-opiskelemaan, onhan tässä koko elämä aikaa :) !
Kaverit on kyl kyselly et miten sitten käsittelen kaiken kritiikin mitä saan, ni eihän se kenenkään muun asia oikeesti oo ! Itte me ne päätökset tehään ! (:

Ei olekkaan ja varmasti kuitenkin enempi saat positiivista palautetta ja monesti ne ihmiset on vaan huolissaan et miten noin nuori pärjää ja sentakia ne kyselee tms. Sitten vaan oot vahva ja annat kaikkien nähdä et sä pärjäät! ja uskalla pyytää apua jos tuntuu ettet jaksa. Se on sitä vahvuutta et puhuu vaikeistakin asioista ja tunteista. Ja näyttää ne tunteensa. Mä tosiaan täytän 26 ja en oo viel täysin varma mitä haluan tulevaisuudessa tehdä ja meinaan vieläkin mennä opiskeleen lisää oppisopimuksella ensi syksynä jos paikka löytyy.

Vaikutat ihan fiksulta ja lähtökohdat hyviltä,et oo yksin. Varmasti pärjäät jos vauva masussa pysyy ja päätät hänet pitää. Mitäs muuten tuleva isä on asiasta mieltä??

Ensin tuleva isä oli pikkaisen asiaa vastaan, mutta nyt kun on saatu jutella kunnolla ja ajalla niin abortti jäisi vaivamaan molempia vielä pitkän aikaa, eli päätös on tehty ja vauva pidetään ellei mitään komplikaatioita tietenkään ilmene...
Päätöksen teossa on erityisen paljon auttanut työnantajani, jonka luona olen kohta kaksi vuotta käynyt hoitamassa lapsia, hän myös synnytti esikoisensa 17-vuotiaana. Työnantajani on ehdottomasti luvannut auttaa ja kertoa omista kokemuksistaan pienten kanssa ja kuten hän sanoi sen kanssa oppii elämään ja saa niin ison merkityksen tulevaisuudelle, että lähes pakosta menee takaisin koulun penkille ja hommaa kunnon koulutuksen ja sitten työn.
Ensi viikolla on tarkistus ja varmistuskäynti, että tosiaan tikku on paikkansa pitänyt :) ! Nyt jo alkaa toivomaankin niin, että olisi (:

Oman esikoisen laskettu-aika on 02.03.11.
Ite olen tällä hetkellä 17.vuotta ja lapsen syntyessä 18.vuotta.
Oma äiti ei raskauteen suhtautunut kovin iloisesti, mutta isä puolestaan onnesta mykkänä, toki on omat ongelmat kun tämän ikäisenä sen lapsen saa, paitsi itse olen jo täysikäinen kuin saan sen. Minulla oli 100% varmaa, että pidän lapsen, minulla ei ollut puhettakaan abortista, rakastan lapsia suunnattomasti. Eli lapsella ei tule olemaan isää, poikaystävä jätti kuulleessaan raskaudesta, kyllä sitä tukea häneltäkin olisi tietty tarvittu, mutta minkös teet, kyllä osaan yksinkin pärjätä.
Itse opiskelen ammattikoulussa ja jatkan kyllä mahdollisimman pitkään, synnytyksen jälkeen en tiedä milloin menen uudelleen, äiti on yötäpäivää töissä, samoin isä ja isoukit ja mammat asuvat hieman kaukana ja lastenhoitajaa kotiin, en haluaisi ottaa.. Mutta se on sen ajan murhe
TSEMPPIÄ!

Pinja ja Mörrikkä 21+2

Yhteistyössä