Lapsi 2v3kk ei halua käyttää vaippaa, muttei suostu potallekaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uupelo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uupelo

Vieras
Otsikossa se ongelma siis tulikin. Lapsi ei halua vaippaa (tai edes pikkuhousuja), vaan suoraan "isot housut". Ei puhu, eikä osaa muuten ilmaista vessahätää. Ei osaa myöskään oma-aloitteisesti vaatia vessaan tai riisua housuja. Olen yrittänyt vähän väliä maanitella, lahjoakin, potalle, mutta ei suostu sinne. Tai voi olla, että käy potalla, mutta mitään ei tule tai tulee vain pieni pissa. Pissaa siis housuihin, selvästi tunne on inhottava, kun tulee sitten ilmaisemaan että ällöttää. Mitä kannattaisi tehdä?

Ei halua vaippaa, vai kiskoo/ riisuu laitetun vaipan päältään? Vaippa vaan sitkeästi päälle, jos ei sitä itse pois otakaan. Ja sitten potatus aina ruuan ja unien jälkeen.

Siis eikö lapsesi puhu? Hankalaa. Onko muuten kehitys normaalia?

Esikoinen oppi kuivaksi 1v8kk, kun jaksoin aina lukea kirjoja potalla, eikä meillä ollut minnekään kiire. Pottailusta tuli mieluinen asia. Rauhallinen lapsi. 2. lapsi oppi 2v3kk ikäisenä kuivaksi, kun vaippa vain jätettiin pois. Joutui aina hetken olemaan pissaisissa housuissaan. Täysin kuivaksi oppiminen kesti alle viikon. 3. oli jo hetken kuiva 1v9kk, mutta sai pottainhon, kuten myös vaippainhon. Nyt sama tilanne kuin teillä. Eli takapakkia tuli. Tällä hetkellä pakotan vaipan päälle. Käydään potalla silloin kun itse haluaa tai jos suostuu vaipanvaihdon yhteydessä. Pottailusta ei kannata tehdä numeroa, se alkaa vain inhottamaan ja tulee takapakkia.

Ei halua vaippaa, huutaa ja itkee jo kun ehdottaa ja taistelee laittoa vastaan. Jos saa päälle niin huutaa ja yrittää repiä pois, ei siis saa vaippaa pois, kun ei housujakaan. Mutta ei siis tee muutakuin huutaa ja repii vaippaa.

entä kuivaksiopetteluhousut? ne ei tuntuisi eikä näyttäisi vapalta. Vähän kuin pikkuhousut mutta sivuissa nepit tai tarrat jotka voi laittaa valmiiksi kii niin tuntuisi niinkuin housut laittas

Lapsella on vajaan 30 sanan äänne/viittoma/sanavarasto, eli ei puhu. Kehitys on muuten täysin normaalia.

Meillä on pottailtu epäsäännöllisesti vuoden iästä saakka, mutta ei suostu lahjottunakaan (kirjat yms) istumaan kuin sen aikaa, että saa pienet pissat tehtyä. Ei pelkää pottaa, välillä pyytää itse päästä sinne, mutta yleensä tilanteessa jossa yrittää välttää jotakin muuta (pissattaa, kun ei tahdo nukkua tai pissattaa kun ei tahdo ulos yms), silloin vain harvemmin mitään tulee. Taitaa olla enemmän, ettei malta keskeyttää muita hommia sen takia, että käy pissalla.

Ei anna laittaa edes pikkuhousuja, eikä harjoitushousuja, joita olen tarjonnut. Aiheuttaa saman kuin vaippa. Pönttöä en olekokeillut, pitääkin lähteä supistajan ostoon!

Mitenköhän jos saa itse valitan vaippansa? Liberolla on nyt kettu- ja leppäkerttukuvioisia.

Meidän kakkosella (tyttö) oli potan vieressä iso vaaleanpunainen kartonki, jota ihailtiin ja johon sai liimata tarroja. 1 tarra pissasta ja 3 kakasta. Myös muumikeksejä kokeiltiin, mutta tarrat olivat kova juttu.:D

Miten olisi jos opettelisitte pissata/kakata viittoman? Käytät sitä sinnikkäästi aina kun puhut vessa-asioista. Helpottaisi kovasti elämää siltä osin että voisi ilmaista vessahätänsä, itse ongelmaan en valitettavasti osaa neuvoa.

Ei anna laittaa edes pikkuhousuja, eikä harjoitushousuja, joita olen tarjonnut. Aiheuttaa saman kuin vaippa. Pönttöä en olekokeillut, pitääkin lähteä supistajan ostoon!

Kannattaa muuten lapsen itse olla kaupassa ostamassa supistajaa/pottaa. Niitä on myös sellainen "ankkapotta", joka pitää aina pääntä, kun tulee jotain. Voi kyllä ärsyttää pidemmänpäälle. Muistaakseni potasta saa irti sen kannen supistajaksi eli on käytännöllinenkin.

Yhteistyössä