Oppiikohan tuo koskaan olemaan ilman vaippaa?!

pypylleröinen

Aktiivinen jäsen
05.07.2010
1 890
0
36
2,5v poika. Aloitti hoidossa marraskuussa, sitä ennen osas hienosti kertoa, millon on pissa- tai kakkahätä, ja vaippaan tuli harvon mitään. Eikä vaippaa usein kotona edes käytetty, muuta kun nukkuessa. Hoidon alkaessa menikin hieno harjottelu ihan käteen, jos ei laita vaippaa, tulee raivo (tulkoon, raivoaa se muutenkin, joten on kyllä ilman vaippaa kotona), kakkahädästä saattaa välillä ilmottaa etukäteen ja tahtoa vessaan, yleensä ei enää sitäkään. Vaippaan tekee kaiken, jos on vaippa. Nyt, kun mullakin on lomaa tää viikko, päätettiin, että nyt lähtee päivävaippa, kotona ei vaippaa laiteta enää kun nukkumaan mennessä, ja ulos tai johonkin lähtiessä. Hah, ketunmarjat, perjantaista saakka menty nyt näin, ja täällä on joka paikassa pissat lattialla. Joka ainoot pissat on tullut housuun, just siihen, missä tuo lapsi on sillä hetkellä sattunut olemaan. Aamupissat on ainoot, mitkä tulee pyttyyn. Ei tuo osaa enää yhtään sanoa etukäteen, onko hätä. Ja kun kyselee, onko pissahätä, vastaa vaan, että ei. Potalle tai pytylle kun vie, tulee aina raivo.
Ääää, mitä mä keksin seuraavaksi? Vai pidänkö vaan vaippoja?
Lahjonta ei auta, eikä puhuminen. Pottaporkkanana on tarroja. Aina kun tulee pissa tai kakka, saa tarran. Ei auta. Tarrat on kyllä tärkeitä, ja niitä pitäis saada, mutta pytylle ei juur suostu, saati että sinne tulis pissa.

No enpä ite stressais asian kanssa, kyllä se oppii kun on itse valmis siihen:) Vaipat vaan takaisin käyttöön ja joku päivä huomaat että niitä ei enää tarvitakaan:)
Tietysti kannattaa jatkaa niitä vessaharjoitteluja mutta ei painostaen liikaa eikä pakottaen.

Meillä vähän sama tilanne.Poika n 2,5v.ei ole päivähoidossa. Saatiin jo päivävaipat kotona pois,tosin kakkaaminen pyttyyn oli vielä vähän hakusessa. Poika on käynyt pienentäjän kanssa pytyllä. Nyt ei vaan suostu pytylle,yhtäkkiä tuli takapakkia. Ilmottaa kyllä jos on pissahätä,saattaa istahtaa pytylle kun vien,mutta sanoo samantien,ettei tuu pissa,vaikka hätä on aivan selkeästi. Nyt ei suostu menemään pytylle vaan huutaa paniikissa jos yritän sinne viedä,vaikka ensin saattaa itse sanoa,että on hätä. Haluaisi tehdä vaan vaippaan.
otin nyt vaipat takas käyttöön ja päätin,että jossain kohtaa kokeillaan uudestaan. Takapakkeja tulee aina joskus,mutta kuten neuvolatäti mulle sanoi,ei se kouluun enää vaipoissa lähde:) Jos ei kertakaikkiaan suostu, ei pakottaakaan voi. Ite laitoin siis vaipat uudestaan,päästään helpommalla kaikki.

Meillä tyttö 1v 5kk päiväkuiva ollu reilu kuukauden ja myös päiväunet... vaipan jos laitan kauppareisulle pysyy kuivana kun pyytää vessaa et enää en vaippaa edes laita päivisin... Paljon kehumista ja taputtamista aluksi sai kun onnistu potta hommasta sit yks päivä vaa innostu ja kyllä kannatti.

[QUOTE="vieras";25708475]Meillä tyttö 1v 5kk päiväkuiva ollu reilu kuukauden ja myös päiväunet... vaipan jos laitan kauppareisulle pysyy kuivana kun pyytää vessaa et enää en vaippaa edes laita päivisin... Paljon kehumista ja taputtamista aluksi sai kun onnistu potta hommasta sit yks päivä vaa innostu ja kyllä kannatti.[/QUOTE]

Ihanaa kun aina tulee näitä " pätijijöitä", meidän muru sitäjatätä... Eiköhän nyt kaikki kehu ja taputa sille muksullensa, se että sun tyttösi on kuiva noin helpolla, ei tarkoita sitä että ap.n tao monen muunkaan lapsi niin toimisi.

• Tykkää
Reactions: pypylleröinen
[QUOTE="Vieras";25708578]Ihanaa kun aina tulee näitä " pätijijöitä", meidän muru sitäjatätä... Eiköhän nyt kaikki kehu ja taputa sille muksullensa, se että sun tyttösi on kuiva noin helpolla, ei tarkoita sitä että ap.n tao monen muunkaan lapsi niin toimisi.[/QUOTE]

^^ plus että kyllä teillekin ehtii sitä takapakkia tulla. Jos luit jutun huomasit varmaan että ap.n lapsikin ollut jo melkein vaipoista pois, ehtii teilläkin vuodessa tapahtua vaikka ja mitä.

[QUOTE="vieras";25708475]Meillä tyttö 1v 5kk päiväkuiva ollu reilu kuukauden ja myös päiväunet... vaipan jos laitan kauppareisulle pysyy kuivana kun pyytää vessaa et enää en vaippaa edes laita päivisin... Paljon kehumista ja taputtamista aluksi sai kun onnistu potta hommasta sit yks päivä vaa innostu ja kyllä kannatti.[/QUOTE]

Jaa, no kiva että teillä oppi. Älä pelkää, ei se kaikessa tuu tolla tavalla loistamaan.
Oikeesti, kun mä en nyt kysynyt, että minkä ikäsenä voi oppia vaipattomaksi, vaan kyselin ihan vaan vinkkejä, että mitä mä seuraavaks keksin ton kanssa.
Muille viesteistä :flower:, onneks teitä on muitakin, ketkä taistelee samoista asioista :)

en ymmärrä mikä idea on laittaa vaippa takaisin kuivalle lapselle. Kai se lapsi sitä vaatii, jos periksi annetaan. Mä ehkä tossa tilanteessa ottaisin matot lattialta siivoamisen helpottamiseksi ja vahingon satuttua muistuttaisin, että isot lapset käyvät vessassa.

Ja se, että jonkun lapsi on oppinut kuivaksi alle 2-v, tuntuu olevan tosi kielletty aihe. Oppi meidänkin molemmat lapset ihan helposti, enkä pidä heitä mitenkään supertaitavina tässä asiassa, vaan normaaleina. Mut koska moni aloittaa pottaharjoitukset vasta kun lapsi on vähintään 2, ehkä reilusti ylikin, niin ei se oppiminen välttämättä enää niin helposti käy, jos herkkyyskausi on mennyt ohi. Meidän lapsille ei tullut mitään takapakkia. Ainoa ongelma oli toisen lapsen kanssa siinä, et päiväkoti ei suostunut antamaan enää pottaa 2,5-vuotiaalle ja lapsella oli kauhea pyttykammo. Meillä oli kesäloma aikaa tehdä kammolle jotain ja se ratkesi ihan vahingossa lahjonnalla. Lapsi katseli silmät kiiluen yhtä lelua lelukaupassa, jolloin minä kerroin hänelle, että se on isojen lelu. Sen voi saada, jos on niin iso, että heittää potan roskikseen ja alkaa käydä pytyllä. Se oli sillä selvä. Kesäloman jälkeen sain viedä lapsen hyvillä mielin hoitoon, kun ei tarvinnut surra sitä, että siellä kuitenkin pakottavat pytylle.

Meillä on myös 2,5v, joka ei vielä käy potalla/vessassa. Yritetty on ja monet kerrat. Muutaman hassun kerran on jotain vahingossa pönttöön tullut, mutta yleensä koko harjoittelu menee ihan plörinäksi. Poika tulee itse pois pöntöltä ja jos laittaa takaisin tulee huuto. Potalla istuu ja katsoo samalla telkkaa, mutta pitää pottaa lähinnä tuolina. Mitään tulosta ei synny.

Itse olen ottanut asenteen, että varmasti vielä joskus oppii, ei stressiä. Hienoa, että joku oppinut jo pienenä. Lapsethan on myös erilaisia, ei se aina siitä vanhemmasta riipu.

Ap:lla on kuitenkin etuna se, että lapsi on jo ollut kuiva, joten varmasti tapa palaa myös helposti takaisin. Tsemppiä!

Yhteistyössä