Lapsi 130cm ja 44,5kg, mistä lapselle apua, kun kouluterkkarilta sitä ei saa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ensinnäkin, kyseessä ei ole oma lapsi, en voi siis taata, että ruokavalio on 100% terveellinen, mutta äiti sanoo näin. Lapsi ei hirveästi halua liikkua, minkä ymmärtää, kun kai tuolla painolla jo onkin hankalampaa. Mutta mistä apua lapselle? Kouluterkkarin mielestä pituuskasvu ottaa kiinni painossa - joo, mutta montakohan vuotta siihen menee.. Ei laita lähetettä lääkärille tms. Paino nousee, vaikka muut lapset samassa perheessä normaalipainoisia.

Teoriassa liikkumatonkin lapsi pysyy normaalipainossaan, jos ruokavalio on kohdillaan. Jos ruokavalio on tosiaan ihan ok, mä veisin lapsen lasten endokrinologille. Hormoniarvot voi olla persiillään, esim. kilpirauhasarvot. Kannattaisi myös tsekata aineenvaihduntaan liittyvät asiat. Eli summa summarum, veisin lastenlääkärille.

Jos ei ole sinun lapsi, ei ole sinun asia puuttua. Lapsen äiti tai isä voi viedä lapsen yksityislääkärille tai soittaa tk-lääkärille aikaa. Mun mielestä tuo paino ei ole kovin hälyttävä.

[QUOTE="mimm";29072239]Jos ei ole sinun lapsi, ei ole sinun asia puuttua. Lapsen äiti tai isä voi viedä lapsen yksityislääkärille tai soittaa tk-lääkärille aikaa. Mun mielestä tuo paino ei ole kovin hälyttävä.[/QUOTE]

Äiti itse on kysynyt minulta apua ja keinoja, kun ei enää jaksaisi taistella painoa vastaan. Minun mielestäni paino on jo melko korkealla, eikä lapselle mahdu mikään vaate päälle. Neuvoja täällä kyselenkin, kun tk:n ei saa aikaa, yksityisiä lastenlääkäreitä ei ole 200km säteellä missään :(

Jos mä olisin tuon lapsen äiti ja ihan oikeasti huolissani lapsesta, veisin hänet lastenlääkärille vaikka 300km päähän. Mä kyllä ihmettelen, ettei terveyskeskuskaan huoli?

Jos mä olisin tuon lapsen äiti ja ihan oikeasti huolissani lapsesta, veisin hänet lastenlääkärille vaikka 300km päähän. Mä kyllä ihmettelen, ettei terveyskeskuskaan huoli?

Joo, eivät ole antaneet aikaa, en tiedä miksi. Koululääkärillekään ei pääse. Harmittaa tämän lapsen puolesta tosi paljon, kun ei esim. pysty menemään koulun retkille samanikäisten kanssa, ei vaan pysy perässä (täällä vaelletaan metsissä retkillä).

[QUOTE="mimm";29072239]Jos ei ole sinun lapsi, ei ole sinun asia puuttua. Lapsen äiti tai isä voi viedä lapsen yksityislääkärille tai soittaa tk-lääkärille aikaa. Mun mielestä tuo paino ei ole kovin hälyttävä.[/QUOTE]

Oletko tosissasi??

Lapsen painoindeksi on 40.3 eli lapsi on huomattavan lihava. Lääkärin arvio olisi tarpeen.

Kyllä hän tosiaan on avun tarpeessa. Vertaan vaan siihen, että mun lapsi on tokaluokkalainen, pituutta 138cm ja painoa 37kg. Hän on ihan normaalipainoinen, muttei mitenkään hoikka kuitenkaan.

Jos terkkari ei ohjaa eteenpäin niin äitihän voi varata itse terveyskeskuksesta ajan, siellä voidaan otta perusverikokeet ja ohjata sitten joka terkkarin raviysemusterapeutille tai sitten lastentautien poliklinikalle johon yleensä sairaalloisen ylipainoiset lapsetautomaattisesti ohjataan. Jos terkkari ei ole tässä asiassa ajan tasalla niin ei siihen pidä juuttua.

Toki samat palvelut saa yksityiseltä.

[QUOTE="Vieras";29072448]Jos terkkari ei ohjaa eteenpäin niin äitihän voi varata itse terveyskeskuksesta ajan, siellä voidaan otta perusverikokeet ja ohjata sitten joka terkkarin raviysemusterapeutille tai sitten lastentautien poliklinikalle johon yleensä sairaalloisen ylipainoiset lapsetautomaattisesti ohjataan. Jos terkkari ei ole tässä asiassa ajan tasalla niin ei siihen pidä juuttua.

Toki samat palvelut saa yksityiseltä.[/QUOTE]

Lisään vielä että itse painoin samanverran 4 luokalla eikä se pituuskasvu oo kyllä mitään auttana vaan lihava olen edelleenki.

Iso-bmi-laskurin mukaan tuonpituisen lapsen nirmaalipainon yläraja on 32kg,joten reilu kymmenen kiloa on ylimääräistä :(

Yhteistyössä