Lapsettomuuspuolelta 2008 alkuvuodesta plussanneet

Kiitti vielä muistutuksesta Raitapaitainen. En tullutkaan ajatelleeksi tuota ettei ensimmäisellä kolmanneksella saisi. Sittenhän tässä on vielä aikaa, ettei vielä kannata ostaa tuota.

Mites muuten juustojen ystävät. Syöttekö siltikin pastöroitua fetaa ja tuorejuustoa?
Mä tykkään ihan hirveesti fetasta. Ihan alussa jo söinkin kreikkalaista salaattia pastöroidulla fetalla. Kesällä kun tulee syötyä muutenkin paljon enemmän salaattia, niin en kyllä tahtois luopua fetasta kokonaan. Se vaan ettei joka paikassa voi syödä, kun ei tiedä onko se feta pastöroitua vai ei, silloin jätän kyllä suosiolla väliin.
Voiko muuten majoneesia syödä raskausaikana? En ole löytänyt siitä mitään tietoja.
Monissa salaateissa kun on majoneesia.
 
Moi!
Kyllä pastoroidusta maidosta tehtyjä juustoja saa syödä lukuunottamatta homejuustoa ks. lisää
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190
Mitä mielitekoja teillä on ja mikä on mielestänne vastenmielistä ruuan suhteen?
Itselläni älytön himo omenoihin ja kahvista ajatuskin oksettaa. ja limsaa en voi nyt ajatellakaan juovani, vaikka aiemmin olen juonut sitä litrankin helposti päivässä..nyt menee alas vain tuoremehu ja maito. Ja maitoa en normaalisti lainkaan juo, koska se on ollut mielestäni tosi pahaa...outoa :) Onko muilla vastaavia?
 
Tuplaonnittelut tuplista tuplanneille :p !

Jotenkin teidän jutuista vasta kunnolla ymmärsin, että minähän saankin syödä pastöroitua fetaa! Piti rynnätä kauppaan ostamaan fetasalaatin ainekset ja patonkia, nam! Kiitos teille ;)! Maistoin myös alkoholitonta (yllättävän kallista) siideriä juhlan kunniaksi, sillä kävin nt-tutkimuksessa ja kaikki hyvin. Lääkärit/kätilö ovat tosin eri mieltä lasketusta ajasta.. Kätilö vaihto lasketunajan taas alkuperäiseen, vaikka sikiö vastasi viikon laskettua vanhempaa.. Miten teillä muilla? Vaihtelevatko laskettua aikaa? Eroaako viikot ultrassa ja laskennallisessa?
 
elämänperhonen: mulla vaihtelee noi himot ihan joka päivä esim. tänään on ollut feta-salaatti ja riisi, pari päivää sit oli hapankorppu(keskellä yötä) ,sit on ollu kaurapuuro(jota en yleensä voi sietää) ,korvapuustit, omenamehu, turkinpippurit jne.. vaihtelee aika hurjasti..
 
Heidih: sun pitää laittaa väli ä-kirjaimen jälkeen ennen sulkumerkkiä niin ei tuu turhia silmäniskuja.. ;)

Marimilla: Mikä sun hoito on ollut kun sitä noin vaihdetaan? IVF-hoidossahan ei vaihdeta laskettua aikaa koska hedelmöitys tiedetään tunnilleen.

Mun mieliteoista tacosipsi-himo on nyt vähän vähentynyt, jaffa on edelleen ok.. Sen sijaan iltasyömisen olen lopettanut lähes kokonaan. Syön vaan aamupalan ja lounaan.. Paino ei tosin ole silti laskenut!! :p
 
Hei Kaikki,

Meillä meni kesken.. Eli toivotaan, että PAS tärppää! Menee kyllä sitten vuoden 2009 alkuun, että saadaan käärö kotiin! Kuuden vuoden odotuksen jälkeen vuosi sinne tai tänne ;)

Onnellista Odotusta teille kaikille! Pidän sormet ja varpaat ristissä, että kaikki menee kaikilla hyvin!!!

T. Babylonia ja Baby 4+4
 
HEI KAIKILLE!
Täällä ilmottautuisi (varovasti ) mukaan myös plussannut.
Taustaa sen verran. Olen 32 vuotias. Takana 2 ivf-hoitoa. Ensimmäisestä hoidosta tuli tuoresiirrosta plussaa, nyt poika on 3.5 vuotias.
Nyt toinen ivf-hoito ollut. Yhden alkion siirto tehty tasan kaksi viikkoa sitten. Malttamattomuuttani testasin ensimmäisen kerran tiistaina,(pp11) jolloin tuli haalea plussa, toisen testin tein torstaina, myös siitä haalea plussa. Tänään aamulla, joka on virallinen testipäivä, tein eri testin ja tuloksena haaleaakin haaleampi viiva. Olin jo ihan varma, että raskaus on keskeytynyt, koska viiva niin haalea. Iltapäivällä jouduin testaamaan vielä kerran ja silloin herkällä testillä tuli selvä plussa. Eli testailtu on.
Pikkuhiljaa voi alkaa uskoa, että raskaana ollaan :) Maanantaina menen vielä veritestiin niin saadaan lopullinen varmistus.
 
Iso rutistus babylonia77 :lle!

Raitapaitainen: minulla laskettiin passista 2 viikkoa taaksepäin, että siitä alkaa laskettuaika. Passissa kuitenkin siirrettiin 3 päivänen alkio (punktiopäivä+2 kasvatuspäivää ja yksi päivä sulatusta= tavallaan neljä päivää ) . Neuvolalääkäri oli sitä mieltä, että nuo päivät tulee laskea mukaan laskettuunaikaan, koska hedelmöityshän on tapahtunut ennen paspäivää. Toinen lääkäri ja kätilö taas laskevat pas päivän hedelmöityspäiväksi. Koska sikiö on viikon pitemmällä kuin paspäivästä laskettuna, niin neuvolalääkärin laskut tuntuvat oikeammalta. Toisaalta syntyy sitten kun syntyy, oli ne viikot mitkä tahansa :).

Miten teillä viikot laskettiinkaan?
 
Babylonialla suuren suuret pahoittelut ja halaukset :'( Kovasti onnea ja uskoa PAS:iin
:heart:

Onnea Kuunkullalle tuplauutisesta - ihan mahtavaa, kun täällä on noin monta kaksosmammaakin! Onnea Annalle plussasta ja marimillalle hyvistä nt-kuulumisista :heart:

Kalaöljy on eri juttu kuin kalanmaksaöljy, ensimmäinen siis sallittu (ja suositeltukin) ja jälkimmäinen kielletty. Mie käytän E-EPA kalaöljyvalmistetta 1xpvä. Kala on myös ihan suositeltu ruoka raskausaikana, jotkin lajit vaan ovat vältettävissä kuten vanhat järvipetokalat (mm. hauki, ahven, kuha muistaakseni), mutta esim. kirjolohta voi huoletta syödä. Ystävälleni lääkäri suositteli kalan lisäämistä ruokavaliossa keskenmenon jälkeen uutta raskautta ajatellen, uusi raskaus alkoikin ja vauva on jo syntynytkin :) (terkut vaan jos luet ja tunnistat :D )

KTL:n sivuilla sanotaan näin kalasta raskauden aikana:

"Kalojen rasvat ovat edullisia terveydelle. Siksi raskaana olevillekin suositellaan, että he söisivät ainakin pari kertaa viikossa kala-aterian. Kala-aterioille tulisi valita vaihdellen kasvatettua kalaa (kuten kirjolohta tai lohta) ja luonnonkalaa (esimerkiksi muikkua, siikaa, puna-ahventa, seitiä, tonnikalaa tai silakkaa) (STM, 2004). Isoa silakkaa (yli 17 cm) ei kuitenkaan suositella useammin kuin 1-2 kertaa kuukaudessa. Haukea ei suositella lainkaan sen sisältämien suurten elohopeapitoisuuksien vuoksi. "

Miulla ei mikään totaalisesti töki, mutta banaaniin on tullu pieni vastenmielisyys; tuntuu että se käy hetken kulutta närästämään... Karkkia tulee kyllä mupellettua, mutta oikeestaa sellanen suolasen himo on enemminkin esimerkiksi suolakurkkua on tullut ostettua tosi pitkästä aikaa. Ja homejuusto himottaa, tietysti kun sitä pitäis välttää... - mutta onneksi sitäkin voi syödä uuniruuassa :D Ja mie taijankin lähteä laittamaan pitsan homejuustolla uuniin :p
 
HEI taas!
perjantaina uskalsin varovasti iloita haaleista plussistani, mutta eilen alkoi ruskea tuhruvuoto, jota tuli vähäsen, edelleen tänään pyyhkiessä vähän ruskeaa vuotoa tulee paperiin. Tein eilen vielä viidennen raskaustestin, joka näytti negaa! Aamulla kun olin testiä heittämässä roskiin olikin siihen tullut plussa. En tiiä nyt mitä pitäis ajatella. Onko alkio yrittänyt kiinnittyä, mutta tulossa pois? Eilen olin ihan varma, siitä että raskaana ei enää olla, mutta tämän päivänen taas antoi hiukan uutta toivoa. Jos on ns. kemiallinen raskaus, kauanko testi näyttää kuitenkin plussaa? Voi että tämä on piinaavaa, kun ei saa varmistusta. Mulla on vasta huomenna veritesti.
 
Anna 76: Minulla kemiallisen raskauden aikana testi näytti 4 päivää haamuviivaa (testasin tosi aikaisin ensimmäisen haamun). Viimeisessä testissä haamuviiva oli haalenemaan päin ja tuhruvuotoa oli ollut useamman päivän. Seuraavana päivänä testi näytti negaa ja illalla kunnon vuoto. Toivotaan, että sinulla ei olisi kyse kemiallisesta raskaudesta vaan ihan oikeasta! Mutta kannattaa varautua molempiin vaihtoehtoihin :| .
 
Anna76, toivottavasti kaikki on hyvin :hug: Saatko tietää jo tänään veritestin tuloksen vai joudutko odottelemaan?

Mie alan olla melko hysteerinen noiden syömisten kanssa... Oon lueskellut kaiken maailman listoja ja artikkeleita siitä mitä saa ja ei saa syödä, mutta miten se on käytännössä niin vaikeeta :/ Tänään otin työpaikkaruokalassa salaattia, jossa oli herne-maissi-paprikaa (ei keitetty, olivat melkein jäisiä vielä) ja tajusin sen vasta kun osa oli syöty. Soitin hädissäni jo neuvolaankin; oma terkka on lomalla ja lapsipuolen terveydenhoitaja koitti rauhoitella, mutta ei kuulemma ole mitään "jälkihoitoa". Pitää ottaa uudestaan yhteyttä, jos tulee jotain oireita. Hyvin harvinaisiahan noi listerioositapaukset on, mutta silti huolettaa... Perhana kun pitää olla pönttö!!
 
Moi!
Täällä vaan syöpötyttää! 24 h. Mutta mikään muu ei auta tuohon kuvotukseen...kun keksis jonkun hyvän kalorittoman naposteltavan. Pikkuporkkanat ei maistuneet....

Musta ei kannata stressata liikaa syömisten suhteen - jos oikein tarkasti kaikkia rajoituksia noudattaa, huomaa pian ettei oikeastaan mitään voi syödä. Mutta sitten kuitenkin pitää syödä kahden edestä! Suomessa listerioosia ei kait ihan hirvittävän usein ole...

 
HEI!
Veritestissä käyty ja tulos oli 20. Elikkäs ilmeisesti alkio yrittänyt kiinnittyä, mutta ei onnistunut? Mulla lääkäri vasta keskiviikkona. Edelleen ruskeaa vuotoa, mutta kuukautiset eivät ole kunnolla alkaneet ja kipuja ei ole.
 
Heippa!

babylonia77, olen todella pahoillani puolestasi, pidetään peukkuja ens kertaan :hug:
Sullekkin Anna 76 onnea yritykseen!!!

Olen samaa mieltä elämänperhosen kanssa että ei kannata liikaa stressata syömisen suhteen. Kyl mie jotakin yritän muistaa et mitä pitäs vältellä, mutta olen sitämieltä, että jos terveellisesti syö niin se riittää. Kyl mie tarkka olen vihannesten suhteen että ne on varmasti puhtaita ja maitotuotteet tarkastelen, mutta viime kerralla kun laitoin elämän ihan uusiks niin keskenmeno pettymys oli kahta suurempi.
Mustakun tuntuu myös siltä, että kohta ei saa syödä mitään kun kaikissa on jotakin haittavaikutuksia ja mä en oikeasti voi mennä kauppaan pian ilman listaa että mitä saa syödä, ahistavaa!!
 
babylonia77, olen todella pahoillani :hug: Jaksamista ja toivottavasti ensi kerralla onnistuu!

Anna76, voima :hug: Kiinnittymistä kuitenkin on tapahtunut. Toivottavasti ensi kerralla jaksaa tarrautua kunnolla kiinni.


(.) tänä aamuna oksensin ensimmäisen kerran. Viime viikosta lähtien on ollut pahoinvointia, mutta olen onnistunut pitämään sisällä. Toivottavasti jäis nyt vaan tuohon aamuoksentamiseen, ettei olis sellaista ympärivuorokautista. Nälkä kuitenkin edelleen, mutta tietyt ruoka-aineet ja hajut oksettaa. Taas pelästytti sellainen vaaleanrusehtava valkovuoto, jota on lorahtanut nyt parina päivänä. Toivottavasti ois vaan jotain vanhaa verta ja normaalia tuollainen. Torstaina ultrassa sitten nähdään onko kaikki kunnossa ja voin kysäistä lääkäriltä tuosta vuodosta. Väsymys on myös valtava ja voisin vaan nukkua koko ajan.
En ole jaksanutkaan viime päivinä edes tietokoneelle, kun on tullut vietettyä enemmän aikaa pedissä.

Hyviä vointeja kaikille! :wave:

T: Kuunkulta ja kaksoset rv 6+5
 
babylonia77 ja Anna76: olen pahoillani, koittakaahan jaksella ja tsemppiä ensi kertaan.. haleja..

tääl on kyl aika rauhallista..

taas näitä mun oireita, nää vaihtelee ihan päivittäin.. eilen ei mitään oireita ja tänään oli päivällä ihan kauhee olo ja nyt taas ei muuta ku närästys.. vois kyl alkaa helpottaan nää olot, oon lähös sunnuntaina kahden viikon lomalle ni toivottavasti ei tarvis siel kärsiä näit oireita..mut mun tuurilla turha toivo.. onko kellään tietoa mikä auttais närästykseen, mielellän jotain kotikonsteja?? mites teillä muilla oireet??

t:heidh ja masuasukki 9+2
 
Babylonia ja Anna76 :hug: , olen pahoillani ja onnea seuraavaan kertaan.

Rauhallista tosiaan....

Syömisistä on ollu puhetta, itse en ole asiasta hirveää huolta kantanu ja siitä stressiä ottanu. Omista oireista rintojen arkuus ja illalla hiipii aina päänsärky. Tänään oli eka lääkärineuvola, meni turinoinnin puolelle kun ei nyt lähtenyt ronkkimaan vuotojen takia. Onneksi huomenna aika klinikalla niin pääsee kurkkaan mitä kohdun asukille kuuluu.

t. mari ja asukki 11+1
 



Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

NIMI*********** HOITO ************ SYNNÄRI

LASKETTUAIKA

SYYSKUU

25.9
Habanero..........Puregon+Pregnyl...........

LOKAKUU

7.10
Miikkis .....................1. IVF.................. PHKS

8.10
mari75..................... 1. ICSI ...............TAYS

19.10
heidh....................1.PAS....................TYKS

20.10
geri.......................... 1. IVF................. 2. UÄ 25.3 ................ EKKS

21.10
Bea..............................3. IVF .............. UÄ 10.3

23.10
Amelia.............. 2. ICSI, 3.PAS.......Kaksoset................TYKS

Kulti.............................1.IVF............................KSKS

26.10
Ulpulummukka......... 2. IVF/ICSI...........Kaksoset / SeKs

31.10
Raitapaitainen.....1.IVF......19.3 UÄ Väestöliitto....Kaksoset/TAYS

MARRASKUU


4.11
löllykkä...................1. ICSI...............

6.11
kuunkulta..............1.IVF/ICSI....UÄ 20.3..........Kaksoset

10.11
Joanna...................2.IVF, 1.PAS......UÄ 25.3

Ilman laskettua aikaa

Kaneli-07.............. 1. PAS

marimilla...............

helba....................1. IVF

elämänperhonen.....Luomu...(2.IVF)........................

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VALS= Valkeakosken aluesairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus [/quote]
 

Yhteistyössä