Heippa Reettuli,
jokainen toki toimii parhaaksi katsomallaan tavalla. Riippuen varmaan suhteesta työnantajaankin - tai siihen, jolle olet vastuussa tekemisistäsi. Minä olen katsonut parhaimpana pitää tiedot itselläni ja ottaa niitä kotityöpäiviä, kun tämä akateemisen työn vapaus kerran on olemassa! Siitä kiitos
Totta kai välillä on tosi huono omatunto, kun tuntuu, että tekee "muuta" enemmän kuin sitä työtä, mistä maksetaan palkkaa. Mutta toisaalta olen kuitenkin sen verran kunnianhimoinen ja korkean moraalin omaava, että kyllä ne työt kuitenkin määräajassa tulee tehtyä. JA kun työ on pääosin pään työtä, ajatustyötä, niin se on vaan fakta, että pahimpina aikoina työtehtäviään "suorittaa" ajattelematta sen enempää ja/tai ei edes suorita vaan kokee huonoa omaatuntoa siitä, ettei pysty luovaan ajatteluun. Ja näinä hetkinä on aivan tuon taivaallisen sama olisinko kotona lepäämässä ja keräämässä voimia vai työhuoneella istumassa ja potemassa huonoa omaantuntoa siitä, etten pysty keskittymään töihin vaan vaikkapa iltapäivällä olevaan ultraan tmv.
Niin ja vielä se piti mainita, että (riippuen jälleen tietenkin työstä mitä teet) lepoa ja unta ei turhaan painoteta sekä lapsettomuus-kirjoissa että esim. tutkijantyön "oppikirjoissa"
Sekä lapsettomuuden aiheuttamassa stressissä että akateemisen työn luovan ajattelun paineessa pitää muistaa antaa itselleen tarpeeksi lepoa ja aikaa!