Lapsettomuushoidoista?? Hakeutuminen jne.

Emme ole miehini kanssa käyttäneet ehkäisyä 3 vuoteen, vauvvan saannin kannalta melko huolestuttavaa kun mitään ei ole kuulunut :/ Olemme keskustelleet vakavasti hakeutumisesta lapsettomuushoitoihin.
Taustatietoja sen verran että olen itse 22-vuotias, syön tyroxiinia kilpirauhasen vajaatoimintaan, metformin actavista korkeaan verensokeriin sekä pitemmän aikaa teroluttia kuukautisiin (ilman lääkettä jäävät kokonaan tulematta, tai ei ainakaan puoleen vuoteen ole tullut ja olen hakeutunut aina uudelleen lääkäriin). Neuvolan puolella gynekologi on aikaisemmin ultrannut kohdun eikä mitään hälyttävää näkynyt, ainoa maininta oli suurista munasarjoista.
Mieheni on 27-vuotias, perusterve.
Viime käynnillä keskustelimme lääkärin kanssa että söisin teroluttia vielä yhden kierronajan, jos kuukautiset eivät ala tulla itsekseen hakeudun uudelleen lääkäriin. Kuten epäilen että ne eivät tule omia aikojaan, suunnittelin samalla ottaa tämän lapsettomuushoito asian puheeksi. Asumme pienemmällä paikkakunnalla ja lapsettomuushoitoja ajatellen tukikohdaksemme päätyisi OYS. Minkäläisia kokemuksia teillä on paikasta ja lääkäreistä? Ja minkäläinen prosessi lapsettomuushoitoihin hakeutuminen on? Olen muutenkin aika ujon puoleinen ja jännitän paljon tälläisiä tilanteita ja minun ylitseni on aika helppo kävellä. Jos lääkäri ehdottaa minulle jotain niin yleensä vaan myötäilen mukana. Siksi olisi kiva tietää asiasta enemmän, ja siitä mitä minun kannattaisi siellä sanoa tai mainita. Haluan olla täysin valmistautunut tähän prosessiin.

Olen myös lukenut monia hyviä kokemuksia sinkistä ja foolihaposta raskauden yrittämisen aikana. Mietin myös että jos käyn apteekissa ostosreissulla ja yritän näitä vippaskonsteja vielä muutaman kierron ajan. (Söisin siis teroluttia yhden kierron sijaan vielä muutaman kierron)? Näistäkin olisi kiva saada kokemuksia ja mielipiteitä.

Kiitos kaikille vastauksista jo etukäteen :)
 
jeminabergen
minä kävin ihan normaalisti naistentauteihin erikoistuneella terveyskeskuslääkärillä kun kuukautiset jäivät pois. Määräsi Terolutit ja samalla tuli puhetta/kerroin lapsettomuudesta ( yrittämistä takana vuosia ) ja lääkäri pisti asian eteenpäin ja teki gynekologisen tutkimuksen ja otti papa:n.
Keskussairaalasta tulikin aika nopeasti kirje että lähete on saapunut ja sitten tuosta n. kuukausi eteenpäin tuli kirje ja liitteenä purkki johon miehen piti antaa siemennestenäyte. Purkki piti kiikuttaa 2 h sisällä sairaalan labraan ja sitten n. 3-4- viikon päästä tuli kutsu ekalle käynnille joka on ensi viikolla.
 

Yhteistyössä