Moi kaikki, tänne mäkin taidan nyt päätyä, vaik aluks loppukesällä kävin täällä lähinnä kyselemässä jotain ku aattelin että täällä enemmän tietoa. Mutta nyt tulikin gynekologilta aika murska-arvio ja lisäksi puolison kanssa tuli kränää ja en tiedä saanko siis enää kokea sitä kolmatta raskautta, jota nyt tässä kohta kolme vuotta oon toivonut. Joten sori jo etukäteen seuraavasta pitkästä tilityksestä..
Aloitetaan vaikka gynekäynnistä. Vähän samanlaisia kokemuksia kuin
@Karhurouvanen kertoi, ei ehkä ihan yhtä paha mutta lähelle. Varasin vielä ajan Felicitaksesta ensikäynnille/hedelmällisyyskartoitukseen kun ajattelin että siellä jos jossain nämä asiat osataan hoitaa kaikin puolin. No se lääkäri oli ensinnäkin todella epäempaattinen, oikee sellanen *ttumainen vanhahko nainen, joka kommentoi tyyliin kaikkeen mitä sanoin silleen "silmiään pyöritellen" että ei nyt näin eikä ainakaan noin. Lisäksi se ei sanonut mulle että mitä näki ultrassa olikin kystia 2kpl vaan sain käsityksen että nyt on tulossa lyhyt kierto kun nyt jo näin isot munarakkulat, ja sitten jälkikäteen omamehiläisestä luin että diagnoosi: munasarjojen kystat. Sanoi että tilanne näyttää huonolta ultrassa että ikä näkyy (oon kohta 41v.) ja AFC oli 2/6 eli 2 antraalifollikkelia toisella ja 6 toisella puolella. Ja tosiaan eka käsitin että lisäksi ne kaksi on niitä kohta ovuloitumassa olevia mut ne olikin ilmeisesti sit niitä kystia enkä oikeen tajuu et jos ne oli niitä eli viime kierrosta jääneitä puhkeamattomia munarakkuloita niin miten se ovulaatio sit sen mielestä oli nyt tulossa. Ja miksi se ei mulle sanonut että ne on kystia. Sit se sanoi että mun tilannetta ei pystytä hedelmöityshoidoilla auttamaan. Enkä osannu sit kysyä siitä lisää ku vaan ihmettelin mielessäni. Mutta eikö nimenomaan huonoa tilannetta voisi esim ovulaatiota tukevilla lääkkeillä auttaa? Menin siis sinne käynnille alunperin sen takia kun viimesimpänä oli 52 päivää kestänyt kierto ja muutenkin viime synnytyksen (loppukevät 2024) jälkeen lokakuusta ku menkat palas niin kierron pituus alkanut vaihtelemaan 19pv-25-27pv-30pv vaihdellen eri pituisia. Niin oon siitä alkanu pelkää et onko esivaihdevuodet. Ilmeisesti kai sit on. Ja sit se laitto lähetteen labraan jossa AMH olikin sitten hyvin huono 0,35. Oon jopa ihmetellyt että jos tilanne on näin huono niin miten ihmeessä mä olen edes nämä nykyiset lapset voinut saada luomusti ilman mitään yritystä (2022 ja 2024, jolloin synnytysten aikaan olin 37v ja 39v). Eli kaiken kaikkiaan ihan kamala käynti joka aiheutti vaan enemmän kysymyksiä ja pahan mielen. Korostan vielä että tottakai kuka tahansa lääkäri olisi joutunut ikävät uutiset kertomaan eikä se ole tässä se ongelma, mutta tämän naislääkärin tyyli oli niin töykeä ja jopa alentuvasti suhtautui minuun kun huoliani esitin että häneltä ei kyllä mitään empatiaa tippunut. Niin ja kun kysyin ovulaatiotesteistä niin niihinkin suhtautui jotenkin oudosti, ettei ne nyt niin tärkeitä ole, että no voithan sä niitä tehdä jos haluat.
Mutta jos joku osaa kommentoida näitä tietoja niin otan mielellään tietoa vastaan: Vaginaalisella uä:llä avfl kohtu ap-mitta 51 mm, leveys61 mm, em 8,6mm (-> tämä vissiin kohdun limakalvo ja paksuus ok pian tulevaan ovulaatioon nähden?). Oikeassa ovariossa 23x24mm simplex kysta, vasemmalla 28x25mm simplexkysta reunamilla muutamia antraalifollikkelieta /puoli AFC 2/6.
Sekä sitä että miten niin ei pystyisi millään lääkkeellä/hoidoilla auttamaan tilannetta? Ja siis voiko hedelmällisyys todella romahtaa näin paljon että 1v4kk edellisestä synnytyksestä ja luomuraskaudesta mentäiskin täysin nollatilanteeseen?
No sitten tämän käynnin johdosta mä aloin stressaamaan ja meillä kävi ekaa kertaa puolison kanssa niin että yritettiin ns. väkisin kun testeistä ja gynekäynnistä päättelin et ovis ois just tulossa ja siis homma ei onnistunu väkisin yritettynä yhtään ja puoliso turhautui totaalisesti ja tuli vähän eripuraakin seuraavana päivänä kun käytiin tilannetta läpi. Hän on siis muutenkin sitä mieltä että meillähän on jo nää 2 ihanaa pikkutyyppiä täällä, et kolmas saa tulla jos tulee. Ja tietenkin olen samaa mieltä että todella onnellinen olen meidän lapsista. Mä vaan sillon ku esikoinen oli jotain 5kk koin jotenkin sellasen vahvan tunteen että kolme ois hyvä, ja sit kun puolisokin on ollut samaa mieltä, niin oon siinä ajatuksessa tai siis toiveessa elänyt melkeen kolme vuotta. Saatiin kyllä sovittua, meillä on todella hyvä keskusteleva parisuhde ja muuta läheisyyttä on ollut tuon tapahtuman jälkeenkin. Mutta on siinä se mutta, että puoliso haluaa vain edetä niinkuin aiempien raskauksien edeltävänä aikana että ollaan yhdessä siten kuin ollaan ja toivotaan että raskaus siitä alkaa. Että ei tähdätä mitenkään ovulaatioon tms. Ja kun en mä voi toista pakottaa niin me tullaan sit etenemään näin, mikä meillä tarkoittaa käytännössä kerran viikossa. Ja vielä sekin tässä ongelmana että vaikka ollaan toi ikävä ilta puhuttu läpi, niin puoliso ei selvästi sen jälkeen ole vielä halunnut edetä makkarin puolelle, tuosta nyt pari viikkoa. Tämä kierto meni siis yhdellä mahdollisuudella eli aika todnäk ohi. Toivon että ensi kiertoon tilanne normalisoituu, jos ei, niin yritän varovasti puhua asiasta.
Näiden viime viikkoisten uutisten myötä päätin että poistun vauvapalstoilta, mutta nyt tuli tunne, että täytyy teiltä tulla kysymään mielipiteitä ja kokemuksia. Hedelmöityshoitoihin me ei lähdetä, mä voisin mut puoliso ei halua, mutta jos jollain lääketuella voisi kokeilla jossain kohtaa niin siihen voisin lähteä. Toki sit pitäis saada sovittua et jos siihen lähetään niin ainakin alkukierrosta pitäs sit 2xvko jaksaa.
Nyt mulla on yllättävän suuri rauha kuitenkin onneksi tän asian kanssa kun oon tätä niin paljon miettinyt ja puhunut asiasta (sekä ammattilaisille että ystävälle). Koen niin suurta iloa näistä kahdesta pikkutyypistä, joiden kanssa saan olla kotona vielä vuoden loppuun. Samalla toivon ihan hirmuisesti että meille suotaisiin vielä kolmas ihme.
Ainoat mihin voin nyt vaikuttaa on pudottaa loput kertyneet raskauskilot (13kg normaalipainoon) ja jättää kaikki alkoholi pois jonka tein jo melkein kk sitten ja ruokavalion muutin rajoitetuksi viikonloppuna. Ne kun on nyt mun ainoat keinot auttaa tilannetta plus tietty vitamiinit ym. niin ainakin on motivaatio kunnossa painonpudotukseen
Oon teiän kaikkien tilanteita täällä seuraillut, ja ihanaa kun on ilmeisesti kolme plussaa nyt tullut lähiaikoina Ja muistelisin että
@Keltainenkukka92 joskus kertoi omasta matalasta AMH-arvostaan ja silti tuli luomuplussa että ehkä mullakin on toivoa.