Lapsettomuushoidoissa olevat

En olisi testannut kun vasta ke muutenkaan mutta tänään aamulla alkoi. Eli nyt jo toinen kierto joka on vain 24 päivää ("aina" ollut 26). Onko tämä nyt lopun alkua, eikö ole tyypillinen premenopaussin oire että lyhenee 🫠 Odotukset olivat tosin niin matalat etten onneksi saanut itkukohtausta kuten olin odottanut.

Miehen kanssa oli pitkä keskustelu aiheesta eilen illalla. Tuntuu että ollaan tässä yhdessä, hän toivoo toista lasta todella paljon. Toisaalta raha-asiat hänelle vaikeampia ja ajatus lahjasolusta oli tässä kohtaa hänelle todella vieras. Häntä ahdistaa myös IVF mun lääkityksen ja toimenpiteiden takia

• Surullinen
Reactions: Misoka ja Mariamimi
Mitä eroja tuoresiirrossa vs PASissa? 12 hedelmöittynyttä kuulostaa niin hurjan hyvältä että tulen melkein kateelliseksi kun mun kohdalla varmaan tarvittaisiin 15 IVF päästäkseen tuollaiseen määrään.

Kaverin babyshowerit tänään. Jännä miten jotkut asiat triggeröivät ihan sikana ja toiset ei taas yhtään. Muuten olen yrittänyt valmistautua henkisesti alkaviin menkkoihin. Tänään kp24. Viime kierto loppui kp25 heti aamusta vaikka menkat yleensä tulevat rytinällä kp27.
Lopputuloksen kannalta tuore- ja pas-siirtojen ero on, että pas-siirroista on hieman paremmat todennäköisyydet tulla raskaaksi. Olin tästä lukenut, mutta meidän lääkärikin tämän sanoi suunnittelukäynnillä. Kertoi että saattaa johtua siitä, kun keho menee melkoisen myllyn läpi stimulaatiokierrossa, niin raskautuminen voi olla stimulaation jälkimainingeissa haastavampaa. Lohdutteli jo etukäteen että ei kannata lannistua jos tuoresiirrosta ei heti tärppää, että sitten vain kohti pas-siirtoa jos on jäänyt siirrettävää 😅 miksiköhän edes tuoresiirtoja tehdään jos mahdollisuudet on pienemmät onnistua?

En olisi testannut kun vasta ke muutenkaan mutta tänään aamulla alkoi. Eli nyt jo toinen kierto joka on vain 24 päivää ("aina" ollut 26). Onko tämä nyt lopun alkua, eikö ole tyypillinen premenopaussin oire että lyhenee 🫠 Odotukset olivat tosin niin matalat etten onneksi saanut itkukohtausta kuten olin odottanut.

Miehen kanssa oli pitkä keskustelu aiheesta eilen illalla. Tuntuu että ollaan tässä yhdessä, hän toivoo toista lasta todella paljon. Toisaalta raha-asiat hänelle vaikeampia ja ajatus lahjasolusta oli tässä kohtaa hänelle todella vieras. Häntä ahdistaa myös IVF mun lääkityksen ja toimenpiteiden takia
Voi ei 😓 Hoitoihin lähteminen vaatii henkisen valmistautumisen ja teillä tilanne on tullut niin yllättäen, että sun mies varmaan tarvitsee aikaa käsitellä asiaa.

Lopputuloksen kannalta tuore- ja pas-siirtojen ero on, että pas-siirroista on hieman paremmat todennäköisyydet tulla raskaaksi. Olin tästä lukenut, mutta meidän lääkärikin tämän sanoi suunnittelukäynnillä. Kertoi että saattaa johtua siitä, kun keho menee melkoisen myllyn läpi stimulaatiokierrossa, niin raskautuminen voi olla stimulaation jälkimainingeissa haastavampaa. Lohdutteli jo etukäteen että ei kannata lannistua jos tuoresiirrosta ei heti tärppää, että sitten vain kohti pas-siirtoa jos on jäänyt siirrettävää miksiköhän edes tuoresiirtoja tehdään jos mahdollisuudet on pienemmät onnistua?
Mäkin oon kuullut samaa ja syykin kuulostaa loogiselta. Silti tuntuu olevan paikasta riippumatta normi, että tuoresiirto tehdään. Toki pakastuksessa ja sulatuksessa on pieni riski alkion menettämiseen, mutta nykytekniikoilla nekin pieniä. Mun lääkäri taisi sanoa, että noin 90% selviää sulatuksesta.

Hän on siis ihan mukana jos päästään julkiselle puolelle ja varmaan jossain määrin yksityiselläkin puolella mutta itselläni on sellainen olo että maksoi mitä tahansa, niin kauan kun on lääketieteellisesti järkevää niin revin rahat jostain.

Piikkikammo ei myöskään ole ja en usko että yksikään sivuoire voisi tuntua pahemmalta kuin tämä suunnaton suru. Niin hän enemmän kauhistelee että mistä hän säästää ja mitä jos minuun sattuu ihan hirveesti ja ja ja. Oon siis ehkä vähän pidemmällä tässä prosessissa? Huomaa kyllä miten surullinen hän on ja kun käytiin lääkärin puhelua läpi ja selitin mitä tiedän matalasta AMHsta (kiitos kymmenien tuntien googlaukset...) niin hänellä tuli itku vaikka itkee about kolmen vuoden välein 😅

Pitkää peukut pystyssä että saamme tietää HUSin tuomiota jo alkuviikosta!

Missä vaiheessa kiertoa aloittaa hoidot tai siis lääkitykset? Eli jos haluaa seuraavaan kiertoon yritystä niin milloin olisi viimeistään hyvä järjestää suunnittelukäynti?

Viimeksi muokattu:
Hän on siis ihan mukana jos päästään julkiselle puolelle ja varmaan jossain määrin yksityiselläkin puolella mutta itselläni on sellainen olo että maksoi mitä tahansa, niin kauan kun on lääketieteellisesti järkevää niin revin rahat jostain.

Piikkikammo ei myöskään ole ja en usko että yksikään sivuoire voisi tuntua pahemmalta kuin tämä suunnaton suru. Niin hän enemmän kauhistelee että mistä hän säästää ja mitä jos minuun sattuu ihan hirveesti ja ja ja. Oon siis ehkä vähän pidemmällä tässä prosessissa? Huomaa kyllä miten surullinen hän on ja kun käytiin lääkärin puhelua läpi ja selitin mitä tiedän matalasta AMHsta (kiitos kymmenien tuntien googlaukset...) niin hänellä tuli itku vaikka itkee about kolmen vuoden välein

Pitkää peukut pystyssä että saamme tietää HUSin tuomiota jo alkuviikosta!

Missä vaiheessa kiertoa aloittaa hoidot tai siis lääkitykset? Eli jos haluaa seuraavaan kiertoon yritystä niin milloin olisi viimeistään hyvä järjestää suunnittelukäynti?
Taitaa olla aika tyypillistä, että miehet tulee prosessissa vähän perässä. Ja onhan nää isoja juttuja mietittäväksi monelta kantilta, joten ymmärrän miehen reaktion. Onneksi teillä kuitenkin kuulostaa olevan hyvä keskusteluyhteys asiasta 🤗

Suunnittelukäynti pitäis olla viimeistään edellisen kierron puolivälissä. Lääkityksen aloitus riippuu käytettävästä hoitokaavasta, pitkän kaavan hoidoissa lääkitykset alkaa yleensä edeltävässä kierrossa kp 21 oman hormonitoiminnan pysäyttämisellä ja lyhyen kaavan hoidoissa ~ kp 2 suoraan pistoksilla.

Täällä odottelun lisäksi menee hyperin estoon Dostinex-kuuri ja verenohennuslääkepistokset viitenä iltana. Lisäksi menee Primolut Nor (keltarauhashormoni) 10 päivää uuden kierron käynnistämiseen. Piinaavaa tää odottelu, kun ei yhtään saada väliaikatietoa alkioiden kehityksestä 😓

Mä en välitä yhtään mihin laskettu aika osuis, mahdollisimman nopeasti vaan hoidoissa eteenpäin. Alunperin haaveilin kesävauvasta, koska esikoinen on syntynyt joulukuussa ja loppuraskaus talvella ei ollut mikään nautinto. Nyt on vaan pääasia, että raskaus ylipäätään onnistuisi.

Kuulostaa tutulta että miehet tavallisesti prosessoi näitä asioita hitaammin. En tiedä yleistänkö nyt turhaa/liikaa, mutta heillä ehkä ajatus ”tulee jos on tullakseen” on vahvempi, ja kynnys ottaa apua vastaan on isompi. Meillä ainakin olin itse jo työstänyt hoitoihin lähtemisen mielessäni hyvin pitkälle, kun mies vielä yritti ehdottaa että yritetään vielä puoli vuotta luomusti ja uskoi että kyllä se vielä tärppää 🙄 Me naiset ehkäpä heitetään nopeammin hanskat tiskiin näissä asioissa ja turvaudutaan herkemmin apuihin. Johtunee varmaan siitä rajallisesta ajasta mikä meitä vauhdittaa toimimaan. Miehillä ei ole niin tarkkaa. Uskon myös että miehiä saattaa hävettää ottaa apua vastaan hedelmällisyyttä koskevissa asioissa, mikä voi hidastaa prosessointia. Tämmösiä keittiöpsykologin ajatuksia täällä 😅

Täällä ei vieläkään tyhjennysvuotoa ja viikko sitten lopettelin pillerit… Ainoastaan kolmantena päivänä lopetuksen jälkeen tuli sellaista menkkoja ennakoivaa tiputteluvuotoa, mutta se hiipui nopeasti ja sen jälkeen on vain pyyhkiessä tullut välillä väriä. Voiskohan tyhjennysvuoto olla näin olematonta?! Lääkäri kun sanoi että sitten kun tyhjennysvuoto alkaa niin ilmoittaa polille, ja se on kp1 ja kp21 alotetaan synarelat. Mutta enpä mä nyt tiedä onko tyhjennysvuoto alkanut vai ei 😣 Turhauttaa jos tässä nyt menee kaikki aikataulut ihan uusiksi 😞

Viimeksi muokattu:
@haaveillen äh, onpa hankalaa! Yleensähän kierto lasketaan ekasta kunnon vuotopäivästä, mutta voisko tyhjennysvuoto olla kokonaisuudessaan noin niukkaa Omista pillerivuosista on ikuisuus, niin ei oo mitään muistikuvaa. Mä melkein soittaisin klinikalle ja kysyisin neuvoa.
Mulla tuli tiputteluvuotoa pillereiden aloituksesta lähtien normaalien menkkojen loputtua joka päivä 2kkn ajan (ehdin olla vuodoton kolmisen viikkoa ennen suunnittelukäyntiä) niin mietin että jospa siellä ei ole nyt oikein mitään mitä vuotaa pois 🙄 Ehkäpä odottelen vielä muutaman päivän jos maltan, ja otan sitten yhteyttä klinikalle. 🤯

Ja vielä asiasta toiseen, onko teillä vuodenajasta ihan väliä vai lähtisittekö esim PASia yrittämään jos se tarkoittaisi että LA on esim jouluaattona? 🫣
Meillä tuli ekoista hoidoista/PAS joulukuun lapsi. Viimeisillään raskaana ollessa oli ihan hirveet pakkaskelit, joten jouduin lainaileen isompia vaatteita, mutta ei se sen pahempaa ollut. Synnytyssalissa oli tosi kylmä, joten sinne kannattaa varata molemmille villasukat ja lämmintä päälle. Lapsen puolesta tietysti hieman harmittaa, että synttärilahjoja tuli jo nyt niputettuna joululahjoihin, vaikka syntymäpäivä ei ollut lähelläkään joulua.
Nyt en varmaan vieläkään valikoisi syntymäajan suhteen, kun ikää on jo sen verran paljon, että aikaa ei ole hukattavaksi. Uhkaavasti se joulu siellä kyllä taas syntymäajoissa lähestyy. 😅 Saa nähdä osuuko taas PAS samoihin aikoihin kuin pari vuotta sitten.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mariamimi
Meillä esikoinen syntynyt tammikuussa ja se oli minusta tosi hyvä, en pelkää talvikelejä vaan just lapsen kannalta kurjaa mennä tosi nuorena kouluun, aina olla nuorin jne. Ja katoin että seuraava realistinen kierto niin tulis LA ~ jouluviikolla 🫣

Tänään ollut parempi fiilis. Tai vaihtoehtoisesti olen jonkinlaisessa denialissa ("en voi olla onnistumatta 32-vuotiaana").Mitä nyt omaakantaa olen tsekannut viisi kertaa josko siellä olis mitään lähetteestä 😁

Itselläkin on ollut ajatus siitä että alkuvuosi olisi kivempi aika saada lapsi kuin loppuvuosi. Mutta se ajatus on muuttunut tässä matkan varrella. Nykyisin ajattelen, että kunhan vain saisin edes lapsen, ihan sama vaikka syntyisi jouluyönä 😅 Mutta aina toki saa olla toiveita ajankohdasta. Tässä on vaan käynyt harvinaisen selväksi että eipä nämä jutut mene niinkuin ajattelee, suunnittelee tai toivoo 🤷🏼‍♀️

• Tykkää
Reactions: Keltainenkukka92
Minusta tuntuu että olette niin viisaita ja mä täällä kyselen tyhmiä 😅

Jos aloittaa lääkkeet edellisen kierron lopussa niin miten jos onkin käynyt niin että on tärpännyt luomuna? Vai onko pakko käyttää ehkäisyä ed kierron aikana?

Ja vielä lääkkeistä, olen ymmärtänyt että osa säilytetään jääkaapissa, että on kovin tarkkaa mihin aikaan niitä otetaan jne. Voiko yhtään suunnitella reissuja ja vaikkapa vkl-menoja vai meneekö käytännössä tosi hankalaksi?

Minusta tuntuu että olette niin viisaita ja mä täällä kyselen tyhmiä

Jos aloittaa lääkkeet edellisen kierron lopussa niin miten jos onkin käynyt niin että on tärpännyt luomuna? Vai onko pakko käyttää ehkäisyä ed kierron aikana?

Ja vielä lääkkeistä, olen ymmärtänyt että osa säilytetään jääkaapissa, että on kovin tarkkaa mihin aikaan niitä otetaan jne. Voiko yhtään suunnitella reissuja ja vaikkapa vkl-menoja vai meneekö käytännössä tosi hankalaksi?
Hah, se on varmaan tämä satojen tuntien tiedonhaun tulos (veikkaan että @Mariamimi ja muut on harrastaneet samaa 😆) mikä antaa meistä muka viisaan vaikutelman 😆

Meille lääkäri tosiaan sanoi että ei haittaa jos nyt niin kävisi että tärppäisi. Siitä täytyy vain heti ilmoittaa klinikalle niin saadaan aloittaa keltarauhastuki. Ilmeisesti sen verran se lääkitys vaikuttaa että keltarauhastukea tarvitaan.

Se lääkitys mikä edellisen kierron lopussa aloitetaan on ainoastaan pitkän kaavan hoidossa. Lyhyessä kaavassa lääkkeet aloitetaan hoitokierron alussa.

Tuohon toiseen kysymykseen varmaan joku jo hoitoja käynyt osaa vastata paremmin 🤭 mutta oon käsittänyt että jääkaapissa säilytetään ainoastaan avaamattomat injektiolääkkeet, ja avatut sitten huoneenlämmössä. Täytyy vain yrittää muistaa pitää lääkkeet aina mukana minne meneekin 😅

• Haha
Kiva kuulla, tuntuisi jotenkin kauhealta olla yrittämättä (vaikka mahikset luomuraskauteen minimaaliset..).

Mua syö niin, että joku HUSin lääkäri on nähnyt lähetettä mutta mulla ei ole tietoa tuomiosta. 😅 Vaikka ymmärrän että niillä varmaan työryhmä joka katsoo näitä kerran viikossa tai harvemmin.

Joo saattaa googlailulla olla osuutensa tähän ”viisauteen” 😂

Stimulaatiossa käytettävät lääkkeet tosiaan pääsääntöisesti pitää olla jääkaapissa ennen käyttöä, avaamisen jälkeen voi usein säilyttää huoneenlämmössä (en tietenkään tunne kaikkia lääkkeitä!). Jarruista taas ainakin mun käyttämä Fyremadel säilyy huoneenlämmössä. Pistoaika tulisi olla päivittäin mahdollisimman tarkkaan sama aika. Mä sain ohjeen valita ajan 18-22 välillä, johon pystyn sitoutua, ja pistoaika sai heittää siitä valitusta ajasta max 30min suuntaan tai toiseen. Irrotuspiikki on kertapistos ja se pitää pistää tarkkaan aikaan (36h ennen punktiota), myös jääkaappisäilytettävä. Pistely ei kestä kuin noin 10 päivää, joten ei se juuri elämää hankaloittanut. Loppukierrossa on tyypillisesti keltarauhastuki emätinpuikkona esim. Cyclogest 2x päivässä. Meidän klinikan suosituksena tämäkin mahdollisimman tarkkaan 12h välein, mutta tästä oon kuullut erilaisia ohjeistuksia.

Reissatessa toki kannattaa huomioida, että yhdessä hoidossa menee useampikin kynä (mulla ekassa 2 ja tokassa 3), eli sen yhden avatun kanssa ei kovin pitkälle reissata 😄 Ja toki kontrolliultrat rajaa myös matkustamista, niitä voi tulla lyhyelläkin varoituajalla, riippuen millainen vaste lääkkeille on. Mä esim. tässä kierrossa kävin ennen punktiota neljässä ultrassa kahden viikon sisään, kun viime kierrossa riitti 2. Kannattaa siis varautua, että hoidon aikana ei kauas lähdetä.

• Tykkää
Kiitos taas :) Reissu ensi kierron kp ~7-12 joten taitaa olla hankala ajankohta mutta josko heti reissun jälkeen menis yksityiselle suunnittelukäynnille, ellei julkinen yllätä nopealla aikataululla.

Tuntuu että haluan yhden IVF asap jotta saa vähän tietoa kuinka surkeasti keho toimii, että saadaanko ollenkaan muniksia ja alkioita.

Kiitos taas Reissu ensi kierron kp ~7-12 joten taitaa olla hankala ajankohta mutta josko heti reissun jälkeen menis yksityiselle suunnittelukäynnille, ellei julkinen yllätä nopealla aikataululla.

Tuntuu että haluan yhden IVF asap jotta saa vähän tietoa kuinka surkeasti keho toimii, että saadaanko ollenkaan muniksia ja alkioita.
Joo kp 7-12 osuu kriittiseen ajankohtaan, mutta suunnitelma kuulostaa hyvältä 🤞 Bongasin muuten toisesta keskustelusta HUS:n IVF-jonon olevan tällä hetkellä 3kk.

• Tykkää
Me saimme lähetteen HUS:iin marraskuun lopussa, joka hyväksyttiin parin päivän kuluessa. Nyt helmikuun alussa tulossa ensikäynti eli n.2kk lähetteen teosta. Katsoitko Maisan? Joskus siellä tarkempi informaatio. Toivottavasti teille tulee jatkosuunnitelma pian tietoon ❤

Kiitos taas Reissu ensi kierron kp ~7-12 joten taitaa olla hankala ajankohta mutta josko heti reissun jälkeen menis yksityiselle suunnittelukäynnille, ellei julkinen yllätä nopealla aikataululla.

Me saimme lähetteen HUS:iin marraskuun lopussa, joka hyväksyttiin parin päivän kuluessa. Nyt helmikuun alussa tulossa ensikäynti eli n.2kk lähetteen teosta. Katsoitko Maisan? Joskus siellä tarkempi informaatio. Toivottavasti teille tulee jatkosuunnitelma pian tietoon
Maisassa on merkintä että *lääkärin nimi * ja lähetteen arvioiminen mutta ei mitään sen enempää. Kannassa saman lääkrin nimi ja "käyntikirjaus" mutta teksti on yksityisen tekemä lähete. Kaikki ovat sanoneet että menee pari päivää ja meillä mennyt viikko niin heti pelkään että se on huono merkki. 🙈

Aika hyvin tuo 2kk ottaen huomion että siinä oli joulu välissä! Tuu sitten kertomaan miten ensikäynti menee ja millaiset jatkosuunnitelmat saitte.

Täällä piina jatkuu 😓 Sain aamulla päivityksen sovellukseen, että tänään (D5) ei saatu mitään pakkaseen ja viljely jatkuu huomiseen. Mitään lukuja ei mainittu, joten jätin soittopyynnön biologille. Kaikki 12 on edelleen viljelyssä, mutta osa jakautuu hitaasti. Kuulemma muutama varhainen blasto ja joitakin morulavaiheisia. Tarkkoja lukuja en saanut puhelussakaan. Huomenna vasta tiedetään onko yhtään pakastuskelpoista 😫

• Surullinen
Kuulostaa kuitenkin lupaavalta että kaikki 12 vielä viljelyssä. 🤞 toivottavasti saat loistavia uutisia huomenna!

Oma napa, alan olla aivan varma ettei lähetettä hyväksytä kun tekstissä lukee "ilmoitus lähetteen hyväksynnästä ja mun puh.nro" ja mitään ei ole kuulunut 🫠

• Tykkää
vierailija
Kuulostaa kuitenkin lupaavalta että kaikki 12 vielä viljelyssä. 🤞 toivottavasti saat loistavia uutisia huomenna!

Oma napa, alan olla aivan varma ettei lähetettä hyväksytä kun tekstissä lukee "ilmoitus lähetteen hyväksynnästä ja mun puh.nro" ja mitään ei ole kuulunut 🫠

Mä jotenkin tulkitsisin tuon tekstin niin, että se lähete on hyväksytty.

Yhteistyössä