Lapsettomuushoidoissa olevat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimerkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Blaah. Kyllä nää fiilikset vaihtelee niin herkästi tässä. Ystävä kommentoi mun mutu-tuntumaa tyylillä, että hormonit myös aiheuttaa vastaavaa jne ja sitä vaan tarkkailee kaikkea niin herkästi. Ja että itse oli joskus kokenut että voisi olla raskaana ja sitten oli kauhea pettymys kun ei ollutkaan. Totta tämäkin.

Näinpä minä siis palasin vielä takasin lähtöruutuun toiveikkuuteni kanssa ja taidan malttaa vielä testien kanssa🙈 Miksi sitä osaakin harmistua yksittäisistä sanavalinnoista..

Katsoiko kukaan tiistaina Simpukan luentoa jossa Eero Varila oli puhumassa? Olen itse luennon jälkeen ahdistunut siitä että ovatko muiden klinikkojen lääkärit ihan hakoteillä ifv-hoitojen suhteen, omani mukaan lukien :( Tämän mukaan on vanhanaikaista tehdä ivf lyhyellä tai pitkällä kaavalla kierron mukaan ja parempi on ajoittaa lääkkeet jokaisen ihmisen optimaalisen kierron mukaan. Ahdistaa syydänkö vain rahaa hukkaan vai pitäisikö vaihtaa klinikkaa. Onko teille kellään käytetty tuota optimoitua kaavaa?

Katsoiko kukaan tiistaina Simpukan luentoa jossa Eero Varila oli puhumassa? Olen itse luennon jälkeen ahdistunut siitä että ovatko muiden klinikkojen lääkärit ihan hakoteillä ifv-hoitojen suhteen, omani mukaan lukien :( Tämän mukaan on vanhanaikaista tehdä ivf lyhyellä tai pitkällä kaavalla kierron mukaan ja parempi on ajoittaa lääkkeet jokaisen ihmisen optimaalisen kierron mukaan. Ahdistaa syydänkö vain rahaa hukkaan vai pitäisikö vaihtaa klinikkaa. Onko teille kellään käytetty tuota optimoitua kaavaa?
Mä katsoin ja vaikka tietoa oli aivan älysti ja ko. lääkäri varmasti tietää asiasta aivan kaiken, en ehkä itse ihan kaikkea tuosta niellyt purematta. Tuossa siis esim. sanoi, että varhaisalkioita ei pitäisi käyttää, koska ne eivät tarraa kiinni, että se ei olisi edes mahdollista. Pitäisi siis vaan käyttää blastokystia. Faktahan on se, että kyllä nuo varhaisalkiot voivat tarrata yhtälailla, mutta niillä onnistuminen on himpun verran huonompaa. Osalla ne voivat jopa toimia paremmin, mutta tässäkin on taas tietty kohderyhmä. Tokihan sitä itsekin voisi selvittää ihan kaikesta kaiken ja mennä yksityiselle tekemään hoidot yksilöllisesti räätälöityinä, mutta uskaltaisin sanoa, että suurimmassa osassa tapauksissa aivan kaikki tutkimukset eivät ole tarpeen. Nuo esimerkkitapaukset, missä ei oltu aiemmin hoidoissa onnistuttu, eivät edusta kaikkia lapsettomuudesta kärsiviä ihmisiä. En siis suotta ahdistuisi asiasta. Tuskin hoitoja tässä muodossa tehtäisiin julkisella tai muualla, jos ne eivät toimisi. Yleensä myös alussa on kokeilua, että mikä toimii kenelläkin, se taitaa olla aivan normaalia ja yhtälailla sitä tiettyä hakuammuntaa tuollakin klinikalla joudutaan tekemään. Toki tuo on varmasti tehokasta ja nopeammin tulosta tuovaa hoitoa, kun heti panostetaan 100 %. Sen verran kyllä saisi julkinen ottaa tuosta osviittaa, että progearvoon kiinnitettäisiin enemmän huomiota. Luennossakin mainittiin, että progea ei voida saada lääkkeillä liian korkeaksi ja sen tarpeeksi korkea taso on merkittävässä roolissa raskauden onnistumisen ja jatkumisen kannalta.

• Tykkää
Reactions: haaveillen
Mä katsoin ja vaikka tietoa oli aivan älysti ja ko. lääkäri varmasti tietää asiasta aivan kaiken, en ehkä itse ihan kaikkea tuosta niellyt purematta. Tuossa siis esim. sanoi, että varhaisalkioita ei pitäisi käyttää, koska ne eivät tarraa kiinni, että se ei olisi edes mahdollista. Pitäisi siis vaan käyttää blastokystia. Faktahan on se, että kyllä nuo varhaisalkiot voivat tarrata yhtälailla, mutta niillä onnistuminen on himpun verran huonompaa. Osalla ne voivat jopa toimia paremmin, mutta tässäkin on taas tietty kohderyhmä. Tokihan sitä itsekin voisi selvittää ihan kaikesta kaiken ja mennä yksityiselle tekemään hoidot yksilöllisesti räätälöityinä, mutta uskaltaisin sanoa, että suurimmassa osassa tapauksissa aivan kaikki tutkimukset eivät ole tarpeen. Nuo esimerkkitapaukset, missä ei oltu aiemmin hoidoissa onnistuttu, eivät edusta kaikkia lapsettomuudesta kärsiviä ihmisiä. En siis suotta ahdistuisi asiasta. Tuskin hoitoja tässä muodossa tehtäisiin julkisella tai muualla, jos ne eivät toimisi. Yleensä myös alussa on kokeilua, että mikä toimii kenelläkin, se taitaa olla aivan normaalia ja yhtälailla sitä tiettyä hakuammuntaa tuollakin klinikalla joudutaan tekemään. Toki tuo on varmasti tehokasta ja nopeammin tulosta tuovaa hoitoa, kun heti panostetaan 100 %. Sen verran kyllä saisi julkinen ottaa tuosta osviittaa, että progearvoon kiinnitettäisiin enemmän huomiota. Luennossakin mainittiin, että progea ei voida saada lääkkeillä liian korkeaksi ja sen tarpeeksi korkea taso on merkittävässä roolissa raskauden onnistumisen ja jatkumisen kannalta.

Luin vaan nopsaa, en ole luentoa katsonut ja toki tiedän että Varila on ihan huippu mutta kysyn vaan että miten niin progesteroniarvoa ei voida lääkkeillä saada liian korkeaksi? Vai käydäänkö se asia läpi siinä luennolla🥴 Kuitenkin mitä oon tutkimuksia lukenut niin sekä liian alhaiset että liian korkeat progesteroniarvot huonontaa alkionsiirtojen tuloksia. Onhan täälläkin joillain ollu tosi korkeita lukemia mitä oon lukenut, siis yli sen 90-100 mitä pidetään kai ok-ylärajana.

Luin vaan nopsaa, en ole luentoa katsonut ja toki tiedän että Varila on ihan huippu mutta kysyn vaan että miten niin progesteroniarvoa ei voida lääkkeillä saada liian korkeaksi? Vai käydäänkö se asia läpi siinä luennolla🥴 Kuitenkin mitä oon tutkimuksia lukenut niin sekä liian alhaiset että liian korkeat progesteroniarvot huonontaa alkionsiirtojen tuloksia. Onhan täälläkin joillain ollu tosi korkeita lukemia mitä oon lukenut, siis yli sen 90-100 mitä pidetään kai ok-ylärajana.
Tuosta oli kerrottu luennon loppupuolella, mutta meni jotenkin niin, että oli seurattu useampaa raskautta ihan globaalisti progearvon osalta. Esimerkkinä oli ihan luomuraskaus, jossa ei käytetty mitään tukilääkitystä, raskaus jatkui aivan normaalisti päätyyn asti ja terve vauva syntyi, vaikka progepitoisuus oli ollut 300 tienoissa. Varila itse sanoi sanasta sanaan, ettei näillä tukilääkkeillä ole mahdollista saada progearvoa liian korkealle. Mene ja tiedä sitten, onko näin vai ei. 😅

Varila sanoi luennolla että aiemmin luultiin että progearvo voi olla liian korkea mutta uusimman tiedon mukaan ei voi olla. Olikohan niin että olivat testioloissa saaneet peogearvon yli 300 eikä sekään ollut haitallinen. Itselleni työnnetään yksityisellä se perus Cyclo tai Luge aamuin illoin. Yritin kysellä pistosta mutta lääkäri sanoi että tyotesiirtossa proge on niin korkea muutenkin ettei lisäprogea tarvita juurikaan 🤔

• Tykkää
Reactions: Zelina
Varila sanoi luennolla että aiemmin luultiin että progearvo voi olla liian korkea mutta uusimman tiedon mukaan ei voi olla. Olikohan niin että olivat testioloissa saaneet peogearvon yli 300 eikä sekään ollut haitallinen. Itselleni työnnetään yksityisellä se perus Cyclo tai Luge aamuin illoin. Yritin kysellä pistosta mutta lääkäri sanoi että tyotesiirtossa proge on niin korkea muutenkin ettei lisäprogea tarvita juurikaan 🤔
Tää progeasia tuntuu kyllä olevan ihan tosi vaikea asia niin julkisella, kuin yksityiselläkin. Sen takia itse aion tuplattua Cycloa jatkaa, jos saisin positiivisen raskaustestin siirrosta, vaikka lääkäri oli sitä mieltä, ettei tarvitsisi. Et aloittaisi, jos alkaisi vuoto. Tuumasin, että tuskin mielenterveys antaa myöten ja kun siitä ei kerta haittaa ole, niin ajattelin käyttää ja lääkäri tämän kyllä sitten hyväksyi.

@haaveillen kyllä hoitotakuun pitäisi tätäkin koskea. Kun sulla on erikoissairaanhoidon (eli tässä hedelmöityshoitojen) hoidon tarve todettu, hoito pitäisi aloittaa 6kk:ssa. Tämähän nyt vaan ei monellakaan hva:lla toteudu, erot on valtavia sekä hva:iden välillä ja eri aloilla yhden hva sisällä. Pirhalla kaikki erikoissairaanhoitoa yli 6kk odottaneet oli n. 9% kaikista esh odottaneista viime mittauksessa.

Jos hoitotakuu ylittyy, eihän se tilanne siitä sormia napsauttamalla kuitenkaan käytännössä muutu, ei niitä aikoja ilmesty taianomaisesti, mutta kyllä siinä kohtaa voi ja kannattaakin alkaa painostaa esim. siitä palvelusetelistä. Näitä ostopalveluja vaan on todella raa'alla kädellä nyt vähennetty ihan jokaisella hva:lla, kun ministeriö kiristää alueiden ruuvia ja leikkaukset on ihan jäätäviä, erityisesti ostopalveluista nyt niistetään. Mutta se on taivaan tosi että kukaan ei sulle ala soittelemaan ja tarjoamaan sitä palveluseteliä/ostopalvelua, vaan kyllä se itse pitää vaatia, erityisesti kun ei ole mistään ns. terveyttä uhkaavasta palvelusta kyse.

Kauanko sä lopulta siis odotit tota suunnitteluaikaa? Aivan mahtavaa, että sait sen nyt 🙏🏽 kyllä se 6vkoa tuntuu nyt pitkältä, mutta pianpa tää syksy jo hujahtaa ja taas makaat siellä pöydällä 😀 ja toivottaan että itse toimenpiteet sitten etenee sutjakasti!

@pienitoiveemme siis niin tiedän ton tunteen, että joku olemattoman pienikin asia voi syöstä ne omat vähäiset hyvät mielialat romukoppaan ihan silmänräpäyksessä. Se ehkä kertoo siitä, miten ohutta se oma usko onnistumiseen on ja miten sitä toisaalta haluaisi takertua jokaiseen pieneen toivon häivähdykseen.

@Mollama tervetuloa joukkoon. Meitä alkaakin olla täällä jo pitkä lista upeita naisia! Mutta kyllähän se on silti aika surkea juttu, että täältä ryhmästä ei oikein juuri kukaan oo päässyt poistumaan, kun pitäisi mennä niin että täällä vieraillaan ja sitten jatkumona jossain kohtaa "selvitään ulos" 😞 kyllä hitto vie nyt pitää alkaa syksyllä tapahtua.
Ja siis, kyllä aika sanattomaksi vetää, että sulla oli yhden kesän aikana kolme keskenmenoa 😭💔 oon niin pahoillani sun puolesta. Ittelle tekee tästä ekastakin palautuminen vähän tiukkaa.

@Toivotonvieralija upeaa, että siirto tulossa! 🤩 Päivitän listalle!

Viimeksi muokattu:
Koskien tuota progeluentoa:

Vierailija, tää on sen verran kapea tieteenala, että kyllähän sitä uuttakin koko ajan kehitetään ja keksitään. Mutta siitä nyt jäitä hattuun, että kyllähän nämä nykyisetkin hoitomuodot ihan todistetusti tuottavat tulosta, aivan mahtavaa jos tuosta ns. optimoidusta kierrosta tulee uutta näyttöä, mutta muistetaan että myös kokemukseen perustuva näyttö on erittäin validia. Ja se nykyinenkin hoitoprotokolla perustuu myös tieteelliseen näyttöön. Ei ne lääkärit siellä vaan roiski menemään sokeasti ohjekirjan mukaan vaan koko ajan kun sitä potilasmassaa on paljon, näkevät mikä toimii ja mikä ei, osaavat tunnistaa mitkä tekijät vaikuttavat tapauksissa x, y, z ja sen mukaan sitten toteutetaan hoitoja.

Varmasti tämä Varilan tuoma näkökulmakin on erittäin hyvin tiedossa myös ihan kaikilla klinikoilla, kyllä niissä oman alan tutkimusta seurataan. Kannattaa aina sellaisella terveellä kriittisyydellä suhtautua siihen, jos erityisesti lääketieteessä joku kertoo isosti nykyprotokollan vastaista tietoa ja esittää sitä ns. messiaana verrattuna siihen tapaan, josta on vuosien ja vuosikymmenten kokemus. Tiede tuottaa uutta pikkuhiljaa, yrityksen ja erehdyksen kautta. Varmasti tämäkin uusi tieto vie hoitoja taas askeleen eteenpäin, mutta hyvin harvoin on sellaista uutta hopealuotia joka toimisi jokaisessa tapauksessa aivan upeasti ja ratkaisevasti ja "kääntäisi kelkan" poikkeuksellisella tavalla. Vielä sekin, että kun on uusi hoitotapa, niin siitä taas ei ole sitä kertynyttä laajamittaista kokemusta vs. vanha.

No toivottavasti tästäkin alkaa kertyä lisäkokemusta ja sitä myöten tulevaisuudessa noistakin tuloksista saa ihmiskunta nauttia 🙂 mutta ehkä minusta klinikan vaihtaminen tämän tiedon valossa olisi vähän ylireagointia 🤔

• Tykkää
Reactions: Zelina
*Nimi/ikä/monesko/missä hoito/mikä hoito/jotain vielä?*

(satunnaisessa järjestyksessä)

🫐Mariamimi/ 40/ toinen (1. yhteinen)/ Ovumia/ lahjasolut.
🫐Haaveillen/ 33/ ensimmäinen/ tays/ ivf
🫐pienitoiveemme / 35/ ensimmäinen toiveissa / selittämätön lapsettomuus/ OI Letrozol + Inseminaatio, tehty 3/3, seuraavaksi IVF-jonoon
🫐Karhurouvanen / 38 v/ esikoinen parisuhteesta ivf:llä, toinen itsellisenä ivf:llä, kolmas yrityksessä itsellisenä lahjamuniksilla/ Viro/ ongelmana alhainen AMH
🫐näännä / 38 / ensimmäinen toiveissa /Felicitas/itsellisenä lahjasiittiöillä inssit
🫐Zelina / 38 v. / ensimmäinen toiveissa / K-S KS / 1. IVF, male factor
🫐Lilja93/31/1./KYS/IVF/hoidot lahjasiittiöillä miehen geenivirheen vuoksi
🫐Toivoton vierailija/ 38v./ toinen/ felicitas/ eka ivf ja passit menossa
🫐Sara3/34v/3.lapsi/Ovumia/
letrozol +inseminaatio (+metformiini)/"naisesta johtuva hedelmättömyys" (yritystä vain vuoden 2025 loppuun)*
🫐MyMa/ 37 /kolmas/ Ovumia/ IVF x2 tehty. 2 alkiota pakkasessa
🫐Tasaraha / 36v. / esikoinen luomuna, toista yritetty 2v. / selittämätön lapsettomuus / HUS / 3x OI Letrozol, 1x inseminaatio/ IVF alkamassa 10/25
🫐Kerttumaaria/39/ensimmäinen/
julkinen Ruotsissa/IVF/selittämätön lapsettomuus*
🫐Mollama/30v/3. lapsi/yksityisellä/tutkimukset käynnissä, myöhemmin ivf?/ autoimmuunityreoidiitti
🫐Annika88/37/ensimmäinen toiveissa/Felicitas/ivf/neljä inssiä takana ja ivf-hoidot menossa. Hoidoissa itsellisenä, selittämätön lapsettomuus.

*Haikara matkalla*

🫐Ovum93
...ensimmäinen..LA
🫐Keltainenkukka92/ 33v/ esikoinen luomuna, toista yritetään, ongelmana erittäin matala AMH, mahdollisesti viimeinen yritys omilla soluilla (HUS), lahjasolujonossa yksityisellä. Luomuplussa

Kerätään listalle keskustelijoita, niin on helpompi pysyä kärryillä mitä kullakin taustalla. Jos haluat listalle, lisää boldilla viestiisi yllä olevat tiedot. MyMa poimii tiedot keskustelusta ja päivittelee tällä erää listaa aina tarvittaessa

Listalle päivitetty kaikki tietonsa antaneet. Lisäsin sut @Annika88 🙂

Siirto tulossa
@Mariamimi syys-lokakuun vaihde
@Zelina syyskuu
@Karhurouvanen lokakuu
@MyMa lokakuu
@Toivotonvierailija syyskuu
@näännä

Viimeksi muokattu:
@tasaraha harmittavalta tuntuu varmasti infuusiohylky, mutta itse olen kyllä omassa työssäni huomannut, että oikeasti se hb nousee tosi nopeasti suun kautta raudallakin, kun taustalla on anemia, ei imeytymishäiriöitä eikä ongelmia suun kautta raudan käyttämisessä. Ja jos rautavarastosi olivat kunnossa ennen vuotoa niin kroppa tavallaan käytti ne nyt uusien punasolujen rakentamiseen, ja melko nopeasti ollaan tilanteessa että punasoluja on jo riittävästi ja rautavarastot tarvitsee enää kertaalleen täyttää. Plus rautainfuusioillahan on potentiaalisia vaarallisiakin haittavaikutuksia, että sikäli myös ymmärrän miksei niitä käytetä silloin, kun suun kauttakin pärjätään. Nihkeästihän se ferritiini toki usein nousee suun kautta raudalla jos yritetään päästä vaikka tasolta 25 tasolle 50+, mutta tuossa sun tilanteessa kun on suht kunnollinen anemia niin kroppa älyää paremmin hyödyntää sen raudan.

• Tykkää
Reactions: Ovum93 ja Mollama
Koskien tuota progeluentoa:

Vierailija, tää on sen verran kapea tieteenala, että kyllähän sitä uuttakin koko ajan kehitetään ja keksitään. Mutta siitä nyt jäitä hattuun, että kyllähän nämä nykyisetkin hoitomuodot ihan todistetusti tuottavat tulosta, aivan mahtavaa jos tuosta ns. optimoidusta kierrosta tulee uutta näyttöä, mutta muistetaan että myös kokemukseen perustuva näyttö on erittäin validia. Ja se nykyinenkin hoitoprotokolla perustuu myös tieteelliseen näyttöön. Ei ne lääkärit siellä vaan roiski menemään sokeasti ohjekirjan mukaan vaan koko ajan kun sitä potilasmassaa on paljon, näkevät mikä toimii ja mikä ei, osaavat tunnistaa mitkä tekijät vaikuttavat tapauksissa x, y, z ja sen mukaan sitten toteutetaan hoitoja.

Varmasti tämä Varilan tuoma näkökulmakin on erittäin hyvin tiedossa myös ihan kaikilla klinikoilla, kyllä niissä oman alan tutkimusta seurataan. Kannattaa aina sellaisella terveellä kriittisyydellä suhtautua siihen, jos erityisesti lääketieteessä joku kertoo isosti nykyprotokollan vastaista tietoa ja esittää sitä ns. messiaana verrattuna siihen tapaan, josta on vuosien ja vuosikymmenten kokemus. Tiede tuottaa uutta pikkuhiljaa, yrityksen ja erehdyksen kautta. Varmasti tämäkin uusi tieto vie hoitoja taas askeleen eteenpäin, mutta hyvin harvoin on sellaista uutta hopealuotia joka toimisi jokaisessa tapauksessa aivan upeasti ja ratkaisevasti ja "kääntäisi kelkan" poikkeuksellisella tavalla. Vielä sekin, että kun on uusi hoitotapa, niin siitä taas ei ole sitä kertynyttä laajamittaista kokemusta vs. vanha.

No toivottavasti tästäkin alkaa kertyä lisäkokemusta ja sitä myöten tulevaisuudessa noistakin tuloksista saa ihmiskunta nauttia 🙂 mutta ehkä minusta klinikan vaihtaminen tämän tiedon valossa olisi vähän ylireagointia 🤔

Hyvin sanottu, taas kerran, @MyMa! Ja siis itse en ole edelleenkään sitä luentoa kuunnellut ja tosiaan kyllä pidän Varilaa ihan superlääkärinä mutta siis eihän Dextrassa hoitotulokset ole mitenkään poikkeavia, siis poikkeavan hyviä, ainakin muutama vuosi sitten Suomen parhaat ivf-tulokset (en nyt muista oliko ivf vai alkionsiirto mutta kuitenkin) sekä yksityisistä että julkisista oli TAYSissa, ei suinkaan Dextrassa vaikka siellä ollaan ehkä ”edelläkävijöitä” jossain määrin oltukin.

• Tykkää
Reactions: MyMa ja Zelina
Annika88/37/ensimmäinen toiveissa/Felicitas/ivf/neljä inssiä takana ja ivf-hoidot menossa. Hoidoissa itsellisenä, selittämätön lapsettomuus.

Minäkin liityn mukaan, kirjoittelin aiemmin tuosta Varilan luennosta :)

• Tykkää
Reactions: MyMa
Kysyin sekä neuvolasta että klinikalta rautainfuusiota, niin molemmista sain hylyn. Klinikalta vastasi, että ensisijaisesti käytetään rautalisää, että voidaan sitten kontrolloida sitä tulevalla käynnillä.

Karhurouvaselta tämä

Mulle tuli sen tuulimunan jälkeen anemia, ferritiini oli 22 että ei sikahuono mutta anemia korjaantui ihan 2-3 viikossa ja ferritiinikin nousi neljään kymppiin alle kahdessa kuukaudessa mutta noissa on tietty suuria yksilöllisiä eroja, mulla on aiemmin ollu kanssa joskus ferritiini 9 ja nousi rautalisällä 4 kuukaudessa yli sataan.

Tää voi kuulostaa naurettavalta mutta jos haluat rautaa nostaa nopeasti niin syö (rautalisän lisäksi) verilettuja, veri on oikeasti ainoa ruoka mistä rautaa voi saada merkittäviä määriä ja ruoasta saatu rauta imeytyy paljon paremmin kuin pillereistä. Yksi valmis verilettu sisältää rautaa 4 mg eli 4 verilettuja riittää kattamaan naisen päivän raudan saantisuosituksen (15 mg) kun taas esim jauhelihaa pitäisi syödä noin kilo saadakseen saman verran rautaa. 100 g verta sisältää 40 mg rautaa ja 400 g verilettupaketissa on 50 % verta eli 200 g verta eli paketissa yhteensä reilu 80 mg rautaa ja lettuja siinä on 20 kpl eli 80:20=4 eli 4 mg rautaa per lettu. Itse oon syöny ”normaalisti” aina 200 mg rautaa tabletteina (siis 100 mg x 2) mutta sen tuulimunan ja anemian jälkeen aloin vetelee noita verilettuja ja söin sitten aina lettupäivinä vain 100 mg rautaa pillerinä (enkä siis 200 mg). Taisin yrittää syödä aina joka toinen päivä tms niitä lettuja puoli pakettia tai kokonaisen paketin ja välillä sit sen 4-5 lettua/päivä. Pillereistähän usein imeytyy vaan ihan 10 % tai alle niistä rautamääristä, ravinnosta saatavasta imeytyy moninkertainen määrä.

Millasella annoksella @Karhurouvanen sulla on prednisolon käytössä? Mulla kans autoimmuuni sairaus ja on ollut aktiivisena viime vuodet. Ja edelleen lievästi aktiivisena niin oon miettinyt, voiko se olla osa syynä kun raskaus ei ala... Pitää ensviikolla kysyä lääkäriltä ao yhteydessä. Olisin valmis sitäkin kyllä kokeilemaan, vaikka pienet riskit senkin käytössä on.

Mulla on se aiemmin v. 2019 ollu sen yhden alkionsiirron yhteydessä käytössä ja katsoin nyt ohjeen niin se on ollu ”20 mg 3 päivän ajan ja sitten 5 mg päivässä”, en muista kuin paljon ennen alkionsiirtoa aloitettiin, alotettiin ehkä siinä siirtokierron alusta. Nyt siis olen Virossa hoidoissa ja ehkä otetaan se nyt tähän seuraavaan kiertoon (lääkäri alunperin sano hyvin napakasti että seuraava yritys Klexanen ja Prednisolonen kanssa) mutta nyt vastaanotolla sano että se vois olla mahdollista ja kyseli että mitä oon mieltä eikä oikeen siitä Klexanesta enää mitään sanonu (sitä en haluaisikaan ja Suomen lääkärikin piti sitä perusteettomana). Seuraava käynti on kuitenkin vasta folliultra jolloin vasta saan reseptin eli ei se sit kovin montaa päivää kerkeis olla käytössä ennen siirtoa.

Sikäli ne autoimmuunisairaudet vois vaikuttaa kai sitä kautta kun autoimmuunisairauksien yhteydessä elimistöhän toimii vähän väärin ”yli-innokkaasti” niin tavallaan samalla tavalla se vois sitten olla alttiimpi olla ”hyväksymättä” raskautta. Mutta siis toisaalta onhan allergiaa, astmaa ja kilpirauhasen vajaatoimintaa Suomessakin pilvin pimein ja valtaosa raskautuu ihan normisti hoidoilla ja ilman ja siis itselläkin 2 raskautta/vauvaa tullu suht helposti ivf:llä ihan ilman Prednisolonia. Se on kai vähän sellanen ”no voidaanhan sitä kokeilla”-juttu useimmiten🥴

• Tykkää
Reactions: Zelina ja Mollama
On tietenkin hyvä huolehtia rauta-arvoista mutta sillä itse olen usein törmännyt siihen että pitäisi olla "vähintään 100" jos haluaa raskautua niin kommentoin tähän että samassa kierrossa kun plussasin kävin labrassa ja ferri oli 38 (mitä siis viitearvoissa mutta monen mielestä aivan liian alhainen).

@haaveillen ajalle ❤️❤️❤️❤️ Sitä onkin odotettu!

Tervetuloa @Annika88 🤗

Hyvää viikonloppua kaikki, ensi viikolla tapahtuukin paljon jännää! 🤩

@haaveillen kyllä hoitotakuun pitäisi tätäkin koskea. Kun sulla on erikoissairaanhoidon (eli tässä hedelmöityshoitojen) hoidon tarve todettu, hoito pitäisi aloittaa 6kk:ssa. Tämähän nyt vaan ei monellakaan hva:lla toteudu, erot on valtavia sekä hva:iden välillä ja eri aloilla yhden hva sisällä. Pirhalla kaikki erikoissairaanhoitoa yli 6kk odottaneet oli n. 9% kaikista esh odottaneista viime mittauksessa.

Jos hoitotakuu ylittyy, eihän se tilanne siitä sormia napsauttamalla kuitenkaan käytännössä muutu, ei niitä aikoja ilmesty taianomaisesti, mutta kyllä siinä kohtaa voi ja kannattaakin alkaa painostaa esim. siitä palvelusetelistä. Näitä ostopalveluja vaan on todella raa'alla kädellä nyt vähennetty ihan jokaisella hva:lla, kun ministeriö kiristää alueiden ruuvia ja leikkaukset on ihan jäätäviä, erityisesti ostopalveluista nyt niistetään. Mutta se on taivaan tosi että kukaan ei sulle ala soittelemaan ja tarjoamaan sitä palveluseteliä/ostopalvelua, vaan kyllä se itse pitää vaatia, erityisesti kun ei ole mistään ns. terveyttä uhkaavasta palvelusta kyse.

Kauanko sä lopulta siis odotit tota suunnitteluaikaa? Aivan mahtavaa, että sait sen nyt kyllä se 6vkoa tuntuu nyt pitkältä, mutta pianpa tää syksy jo hujahtaa ja taas makaat siellä pöydällä ja toivottaan että itse toimenpiteet sitten etenee sutjakasti!

@pienitoiveemme siis niin tiedän ton tunteen, että joku olemattoman pienikin asia voi syöstä ne omat vähäiset hyvät mielialat romukoppaan ihan silmänräpäyksessä. Se ehkä kertoo siitä, miten ohutta se oma usko onnistumiseen on ja miten sitä toisaalta haluaisi takertua jokaiseen pieneen toivon häivähdykseen.

@Mollama tervetuloa joukkoon. Meitä alkaakin olla täällä jo pitkä lista upeita naisia! Mutta kyllähän se on silti aika surkea juttu, että täältä ryhmästä ei oikein juuri kukaan oo päässyt poistumaan, kun pitäisi mennä niin että täällä vieraillaan ja sitten jatkumona jossain kohtaa "selvitään ulos" kyllä hitto vie nyt pitää alkaa syksyllä tapahtua.
Ja siis, kyllä aika sanattomaksi vetää, että sulla oli yhden kesän aikana kolme keskenmenoa oon niin pahoillani sun puolesta. Ittelle tekee tästä ekastakin palautuminen vähän tiukkaa.

@Toivotonvieralija upeaa, että siirto tulossa! Päivitän listalle!

Kiitos informatiivisesta viestistä 👍🏼 Voi hoitotakuut ja hvat, miten sekavia asioita 🫣 jonoon asetuksesta suunnittelykäyntiin tulee kulumaan aikaa 5kk, eli se nyt menisi vielä ihan tuohon 6kkn hoitotakuuseen. Mutta se että onko esim 5kk tai 6kk ihan vaan odottelua tällaisen asian äärellä kohtuullista, niin mun mielestä ei ole, vaan kaikkea muuta 😳 3kk vielä menee, mutta siitä eteenpäin elämänlaatu menee liikaa miinukselle. Mutta hvat taitaa olla liemessä vähän joka tieteenalalla, joten ei kai auta kuin yrittää ymmärtää… Mutta se siitä, en halua tästä asiasta nyt enempää valittaa 🙈 pääasia että tuo aika häämöttää kuuden viikon päässä 😊

@MyMa Se oli kyllä synkkä kesä. 💔 Niiden keskenmenojen, sekundaarisen lapsettomuuden ja vaikean sairastamisen vuoksi käyn tällä hetkellä terapiassa niin ei ole ollut kyllä henkisesti helppo tie. Onneks olen saanut kuitenkin hyvää hoitoa kaikinpuolin 🙏🏻

@Karhurouvanen Näin lueskelin kanssa netistä, että ei ole tieteellistä näyttöä, että se olisi ratkaiseva tekijä. Mutta pitää kysellä mun lääkärin näkemystä asiasta.

Raudasta ja ferritiinistä. Mä söin pitkään sideralia, joka nosti ferritiiniä alkuun hyvin, mutta sitten hidasti. Mulla oli perussairaus viime talvena aktiivisesti, oli leikkausta yms ja hb laski 135>117, ties miten paljon ferrit samaan aikaan (lähtötilanne oli 33). Vaihdoin valmistetta Ferrodaniin, jota söin koko talven 100-200mg/pv ja kesäkuussa ferrit oli noussut 54. Mun kokemuksella kannattaa siis välillä vaihtaa rautavalmistetta!

On tietenkin hyvä huolehtia rauta-arvoista mutta sillä itse olen usein törmännyt siihen että pitäisi olla "vähintään 100" jos haluaa raskautua niin kommentoin tähän että samassa kierrossa kun plussasin kävin labrassa ja ferri oli 38 (mitä siis viitearvoissa mutta monen mielestä aivan liian alhainen).

@haaveillen ajalle Sitä onkin odotettu!

Tervetuloa @Annika88

Hyvää viikonloppua kaikki, ensi viikolla tapahtuukin paljon jännää!
Tähän samaan ferritiinihypeen olen törmännyt. Toki hyvä olla mahd hyvällä tasolla, että tilanne mahd optimaalinen, mutta ei se ole kaikki kaikessa. Välillä menee ihmisillä vähän yli nämä, että kaikki olisi kiinni vain ferritiinistä vaikka se on vain yksi osa alue.

• Tykkää
Reactions: MyMa ja Ovum93
Mäkin kuuntelin mielenkiinnosta Varilan luennon, vaikka omalla kohdalla omasoluhoidot onkin taputeltu. Kyllä mäkin luottaisin, että jokaisella klinikalla seurataan tutkimuksia ja pyritään parhaimpiin tuloksiin. Yksityisellä ehkä rohkeammin kokeillaan uutta, kun taas julkisella todennäköisesti vaaditaan enemmän tutkimusnäyttöä ennen uusien menetelmien käyttöönottoa.

Alkiodiagnostiikan hyötyihin mä uskon ja se varmasti kannattaa, jos alkioita saadaan paljon. Säästyy rahaa ja mielenterveys, kun vältytään turhilta siirroilta. Silmiä avaavia nuo Varilan esimerkit, miten alkioita karsiutuu diagnostiikan myötä.

Yksityiseltä saa halutessaan helposti lisätestejä, mutta niistäkin on ristiriitaista tietoa ja oon vähän skeptinen niiden suhteen. Esim. BeReadya/Eraa Ovumia ei enää suosittele lainkaan. Oli ilmeisen suosittu vuosia sitten. Myöskään tappajasolutesteihin mun lääkäri ei suositellut rahoja laittamaan, vaan määräsi mulle tuon Prednisolonin ns. varmuuden vuoksi (korjaa siis mahdollista tappajasoluongelmaa ja noin pienellä annostuksella haittaakaan lääkkeestä ei ole).

Joskus toki toisen mielipiteen hakeminen voi olla hyödyllistä (jos ei muuta, niin omalle mielenrauhalle 😅), koska toisella lääkärillä voi tulla mieleen jotain, mitä oma lääkäri ei keksi kokeilla. Mä oon esim. nyt innoissani, että sain sattumalta ultra-ajan klinikan toiselle lääkärille 🙌 Omasta lääkäristä kyllä tykkään, mutta ehkä tältä toiselta voisi tulla vielä jotain uutta näkökulmaa mun hoitoon.

Tervetuloa mukaan @Annika88 🤗

• Tykkää
Reactions: MyMa

Tässä artikkeli just noista Erasta ja BeReadysta. Riittävää tutkimusnäyttöä testin hyödyistä ei ole saatu.

Näinhän se varmasti on mutta sitten taas toisaalta välillä näistä epävarmoista jutuista on hyötyä, että sillä varmaan lapsettomuushoidoissa on aika paljon näitä ”no voidaanhan sitä kokeilla” -juttuja, mitä taas ehkä harvemmin muilla lääketieteen aloilla näkee. Mulla on tuttavalle tehty lukuisia omasoluhoitoja, jonka jälkeen viiden eri luovuttajan lahjamunasoluhoidot ja -siirrot ja sitten tehty era, jossa poikkeava tulos jonka johdosta seuraava siirrot tehty päivää myöhemmin kuin normaalisti ja sillä sitten kaksi kertaa peräkkäin tullu raskaus ja vauva ekasta siirrosta.

• Tykkää
Reactions: MyMa ja Mariamimi

Yhteistyössä