Lapsettomuudesta plussaan (kesä/syksy -09)! Paljon vauvoja syntynyt! <3

Alustavat vastaukset oli puhtaat!!! :D :D Kyllä miljoonakiloa tippui hartioilta! No joo tiedän että ne on vasta alustavat vastaukset mutta jos siellä nyt ihan julmeton tulehdus olis niin kai se jo alustavissakin vastauksissa näkyis? No nyt sinnitellään ensi viikkoon ja toivotaan parasta. Lääkärin tekstissä luki että vauva vastasi viikkoja 21+4 (sillon oli 22+1) toivotaan ettei kasvu ole hidastunut.Mutta eikö tommonen heitto voi olla ihan mittatekninenkin juttu? Kiitos kaikille tuhannesti tuesta!Kerron heti uutta ku itse vaan saan tietää. :hug:

kroko niin se aika meni. Onnea äitiysloman alkamisesta!

rouvab luulis että sun sairaslomaa jatketaan kun tuo turvotus on noin selkeästi kiinni liikkumisesta.Mutta eihän noista tohtoreista aina tiedä,sanoivat mullekin että töihin vain vaikka vatsakivut edelleen jatku ja siitähän se koko ruljanssi sitten sai alkunsa sillä verenvuodolla.Kyllä sitä itse oman kroppansa tuntee parhaiten,vaikka kyseessä olis eka raskaus.Kyllä sitä tietää mikä tuntuu epänormaalilta.
 
Voi hienoa Alexandria että sait nyt ainakin hyviä tuloksia! Oikein jännitti lukea sun viesti.
Toivotaan, että tulehdus hellittää, oli sitten missä oli. Ja sitä mietin, että eikös se lapsivesi uusiudu kuitenkin usein, että jos siinä jotain on niin voi kai se hävitäkin? En näistä mitään tiedä, mutta maalaisjärjellä ajatellen...

RouvaB:lle tsemppiä lekuriin!

Mie haen huomenna välinelainaamosta kokeiluun jonkinlaisen SI-tuen. Jos siitä vaikka olisi apua.
Jos on, niin pitää ostaa itselle.
Ai niin piti vielä kertoilla, että mepä ostettiin viime sunnuntaina kotimatkalla jo kastemekkokin!! :)
Että kai me ristiäiset sitten pidetään. Ei oltu asiaa edes niin mietitty, paitsi, että sukuni tietysti odottaa että ristiäiset pidetään. Sattui vastaan 50 % alennuksella lastenvaateliikkeen loppuunmyynnistä sellainen kiva ei-hörsöinen puuvillainen nätti mekko. Eikä meillä muistaakseni ole mitään suvussa kulkevaa vanhaa mekkoa.

Mutta hyviä vointeja kaikille ja mukavia pakkaspäiviä!! :wave:
 
Alex: Voi kun ihania uutisia! :) Kyllä nuo mitat jo tossa vaiheessa muutamilla päivillä heittelee. Tietenkään 100% tarkkaa mittaa ei saada ikinä, ja kasvu alkaa pikkuhiljaa olemaan yksilöllistä. Mullakin rakenneultrassa vk:lla 21+5 oli yksi mitta, joka vastasi kokoa 21+0 muistaakseni. Keskiarvo kaikista tais olla jotain 21+3 tj.
 
Noista liitoskivuista ja tukivöistä, että jos todella kärsii kovista kivuista (kuten allekirjoittanut) niin käykää ihmeessä (meidän kaupungissa tarvitsi lähetteen neuvolasta) asuinpaikkakuntanne apuvälinelainaamosta kyselemässä tukivyötä. Itse kokeilin kaikki myytävät mallit mitä eteensattui, mikään ei antanut riittävästi tukea ja/tai painoi mahaa. Vasta tuolta apuvälinepuolelta löytyi vyö, minkä kanssa voi elää. Se on muotoiltu, kankainen, ei sellainen kuminauhamainen, siinä on sellaiset säätönarut takana, mitä ei tarvitse avata, vaan kiristetään vetämällä eri nauhoista. Hakakiinnitys edessä ja kun maha laskeutuu alemmaksi, on toinenkin säätöaste olemassa. Lisäksi sain hyvät ohjeet, missä kohtaa sen vyön pitää olla. Jos olisin oikeasti tyytynyt vain noihin myytäviin vöihin, olisin maksanut itseni kipeäksi, enkä pitänyt vyötä kun ei ne olleet sopivia. Nyt voi liikkua ja olo tuntuu hyvältä. Lisäksi kivut on ehkä vähän helpottaneet vyön käytön jälkeen. Kyselkää siis neuvolasta miten edetä!

Täällä on taustalla oltu jonkin aikaa, nyt viikkoja koossa 32+3. Sype keskustelussa käyty ekan kerran ja täytyy sanoa, että kannatti :) Huomattavasti huojentuneempi mieli loppuodotuksen ja synnytyksen suhteen. Saikkua takana liitoskipujen ja supisteluiden (mitkä ei onneksi saaneet aikaan muuta kuin kohdunsuun pehmenemistä, ei lyhentymistä, tunneloitumista tms) takia ja ensi tiistaista lähtien lomia pitämässä ja sitten 15.pv alkaa jo mammaloma! Ai niin, tyttö tulossa :heart:
 
Alexandria!!!!! Hui kun sulla on ollut kamalat paikat!!! Ihanaa, että alustava tulos oli hyvä.
Kyllä oot joutunut kovia kokemaan, uskon ja toivon, että kaikki kääntyy parhain päin!!
ja että tulehdus (missä se nyt lieneekin) saataisiin kuriin. Koita jaksaa!!!

Napsikselle kanssa tsemppiä ja jaksamisia!

Vilhelmiina ja pojat 25+2
 
pikaisesti

Alexsandria IHANIA UUTISIA!!!!!!!!!!!!!! Wohoo!!!!!!!!!!!! jospa nyt tosiaan kääntyisi kaikki parhain päin. Olet ajatuksissa :hug: '

Rouva B, asun kyllä IHAN maalla, mutta töissä oon Espoossa ja lähete on Töölön sairaalaan. Julkiselle puolelle. kyselin syöpäsäätiöltä että pääsenkö johonkin pikaisemmin yksityisesti niin ei kuulemma. Töölö tällä hetkellä paras paikka. Siellä ohjaudun plastiikkakirugian poliklinikan potilaaksi ja sinne polille käy tieni tiistaina...

Palailen paremmalla ajalla lukemaan kuulumisia.

Napsis ja prinssi 26+2
 
Krokodiili
Alexandria, jee!!! :flower: Iloitsemme alustavista tuloksista.

Annie77 ja muut tukivyöasiasta kiinnostuneet. Kyllä liitoskipuihin todellakin kannattaa apuvälinelainaamosta käydä pyytelemässä SI-vyötä, kuten Annie sanoi. Mutta ikävä kyllä vyö ei välttämättä auta kipuihin erityisen merkittävästi... kokeilla kuitenkin kannattaa. Itselläni ei ole nyt ollut vyötä muutamaan viikkoon (laina-aika meni umpeen ja palautin), mutta ei siitä niin paljon apua ollut silloinkaan, että olisin nyt viitsinyt käydä uudestaan lainaamassa. Nyt viimeisen viikon aikana kaikki liikkuminen on pahentunut potenssiin viisi, voi kääk sentään. Synnytysvalmennuksessa eilen kätilö näytti synnytyksen "apuvälineitä": jumppapalloa, jakkaraa, ammetta jne. - mä ajattelin, että en pääsisi MITENKÄÄN pienen pallon/jakkaran päälle saati siitä pois näillä lantiokivuilla, en myöskään ymmärrä miten pääsisin ammeeseen tai sieltä pois... Ihan oikeesti mä en kohta enää pysty liikkumaan mihinkään...

( . ) Olisin täysin valmis JAKAUTUMAAN jo. Tai siis tasan viikon päästä ainakin, kun on 36 viikkoa täynnä ja voin synnyttää lähisairaalassa (eikä tartte lähteä TAYSiin). Toivottavasti lapsi siis syntyy lähiviikkoina.... :whistle: (...no mikään ei ikävä kyllä vielä viittaa lähenevään synnytykseen :/ , kun muahan ei ole vielä edes supistanut koskaan! Toisaalta synnytystapaakaan ei ole vielä päätetty, on mahdollista sekin että päädytään sektioon.)

Kummallista tämä äitiyslomalla olo, kun ei ole kiire mihinkään :D . Nytkin vain notkun tässä koneella...

terv. Krokodiili 35+0
 
Alexandrian kuulumisia tulin kurkkimaan ja ihania uutisia! Kai se tosiaan olis näkyny alustavissakin tuloksissa jos jotain tosi pahaa siellä olis ollu. Mulla muuten rakenneultrassa vauvan koko vastas 4 tai 5 päivää pienempää kuin viikot on ja kätilö sano että on ihan normaalia. Ja kun esikkokin oli vain 2600g/46cm syntyessään niin hyvin mahdollista ettei tästäkään mitään hirmu isoo vauvaa tule.

minttu ja rimprenssa :heart: 22+2
 
Voi kökkö sentään Kroko! Se on kurjaa ja jotenkin niin outoa kun ei pääse oikeasti liikkumaan kunnolla. Ties kuinka monta kertaa olen itsekin tämän raskauden aikana ajatellut liitoskivuissani, että tätäkö se vanhuus sitten on kun ei todellakaan pääse liikkumaan ja on kömpelö ja kaikki niin vaikeaa, jopa kääntyminen sängysssä... harmi, ettei vyö auttanut, mutta onneksi maali häämöttää jo! Tsemppiä!

Lisäyksenä vielä tuohon vyöasiaan, että niitä vöitä on siis useita erilaisia, joten jos jokin malli ei sovi, niin älkää heittäkö vielä toivoa romukoppaan, sieltä apuvälinelainaamolta saattaa löytyä parempi (myynnissä en ole nähnyt tuon mallista, minkä itselle havaitsin hyväksi). Vaikka eihän ne kaikilla samanlaisia ole, joten tuurissaan sekin on, millaisen sieltä saa. Jokatapauksessa ne venyvät, leveän kuminauhan kaltaiset, ei ainakaan allekirjoittaneen tapauksessa olleet hyödyksi (päinvastoin). Niin ja sekä SI- että symfyysikipuihin saattaa auttaa.

Vauvan koko-keskusteluun sen verran, että varsinkin esikoisen kohdalla huomasin näin jälkikäteen, että mm. rakenneultran kokomääritys oli ihan mitä sattuu ja ennusteet parani loppua kohden. Nyt tokalla kerralla ovat olleet tarkimpia jostain syystä... Riippuu kuulemma niin paljon, kuinka kauan ultraaja jaksaa etsiä optimaalista kulmaa kuvalle ja millaisen mitan siitä sitten sattuu saamaan. Laitteestakin kai vähän kiinni yms. Suuntaa-antavia siis ovat.

Ripe taisi olla jo ostanut kastepuvun. Oletteko muut ehtineet valmistautua kastetilaisuuteen mitenkään? Minusta sen aika tuli viimeksi kauhean nopeasti synnytyksen jälkeen ja kun olin pitkään kipeä, tuntui, että aikaa valmisteluille oli ihan kohtuuttoman vähän... poika kastettiin 8 viikkoa syntymästä. Nyt ajattelin, että säästän itseäni ja vietetään ristiäiset jossain muualla kuin kotona.
 
Alex toi aivan ihania uutisia! :flower: Onneksi olkoon, varmasti on helpottunut ja kepeä olo! Eikä niitäviikkoja sullakaan enää niin montaa ole kunnes olisitte jo turvallisemmilla vesillä! Eiköhän "alustavasti puhtaassa" vedessä voi siihen saakka rauhassa polskia?

Ripelle tsemppiä vyön kokeiluun. Mulla on ihan tämmönen kevyt tuki, eli toi Anita babybelt, jonka siis huusin kympillä huutiksesta. Vielä ei ole lisätuelle tarvetta, mutta tuen käyttäminen kuulema saattas ehkästä raskausarpia ja turvotuksia yms. Niin satunnaisesti muistan sen kietaista ympärille. :D

Annielle onnittelut äippäloman lähestymisestä sekä tyttölupauksesta! Nyt alkaa pikkuhiljaa olemaan sukupuolierot tasaantumassa ja molempia näyttää olevan luvassa meidän mammoille! :heart:

Kroko: Ai tuossa vaiheessako se tulee että alkaa olla valmis jo synnytyskoetokseen. :D Mie oon pohtinut tuota. Että siis kivusta (ja mahdolliseta pelosta) huolimatta tila vaan on niin tukala että ihan haluaa päästä kipuilemaan synnytyksen kanssa. Onneks sulla ei tosiaan oo enää paljoa jäljellä odotusta. Vaikka varmana jokainen päivä tuntuu hankalalta kun on niitä kremppoja mitä on...

Minä: TÄÄLLÄ TOINEN ÄIPPÄLOMALAINEN! :wave: Eli lääkäri kirjoitti saikkua siihen saakka kunnes olisin muutnekin jäänyt lomille ja siitä äippälomalle. Eli ei ole enää töihin menemistä. Näin kova turvotus näin ajoissa ei ole kuulema mitenkään normaalia. Ja nyt pääsen sitten liikuskelemaan rauhassa omaan tahtiin ja pitämään jalkoja koholla. Ja eipä ole yhtenäkään vapaapäivänä vielä turvottanut,eli hyvin selkeästi ole työperäinen vaiva.
Ja mitä siihen suolatestiin tuli, niin se pikemminkin vähensi kun lisäsi turvotusta! Johtunee siitä, että verenpaine hiukka nousi ja kai sitten kroppa jaksoi helpommin pumpata veret pois jaloista turvottamasta. :D Mulla kyllä loppuu näinä lomapäivinä aika kesken. Jos meinaan tehdä sekä lenkin, että mennä uimaan, oon kotona vasta illalla 18-19 maissa. Ja kaikki muu tekeminen jää ihan heitteille, eikä sekään ole kovin kivaa. Tänään kävin pelkän lenkin, ja siinäkin meni yli puolille päivin vaikka lähden ulos jo ennen aamiaista. Nyt pitäs hoitaa parit asiat pois lojumasta... sa vähän tuota piiiiiiitkää to do -listaa lyhennettyä.

Toivoopi Bee ja Ee
 
Krokodiili
Rouva B. Joo määki olen aina miettinyt, että koskakohan tässä alkaa tulla "valmiiksi" synnyttämään - nyt tiedän. Yöt ovat aivan yhtä h*lvettiä pätkäunien vuoksi. Syvän unen vaihetta ei ehdi tulla ollenkaan, joten aamuisin olen aivan katki. Ja öisin kuluu aika huonosti. Enkä nauti näistä päivistäkään kyllä. Toivottavasti ei tartte enää montaa viikkoa kärvistellä kokonaisena...

Annie77. Ristiäisiä ei ole kyllä juuri mitenkään valmisteltu, mutta tarkoitus on pukea lapsi minun ja veljeni vanhaan kastepukuun (jahka se löytyy jostain vintistä ). Tutun papin (=entisen esimieheni) kanssa olen alustavasti sopinut, että tulisi tälle paikkakunnalle kastamaan lapsen. Ristiäiset pidetään kotona, äiti saa tulla siivoamaan jos en itse pysty... ;)

( . ) Lapsi on ollut käsittämättömän hiljainen tänään. Sikäli poikkeus, että normaalisti on tosi vilkas. Mutta kaiketi se elossa on. Huomenna neuvolaan.

Vauvan huonetta vähän laiteltiin tänään valmiimmaksi: kalustejärjestystä lähinnä muutettiin ja mies kasaili vaatekaappiin yläkaapit.

Hyvää sunnuntaipäivää teille kaikille

:) Kroko 35+3
 
Heippa odottajat!

Toivottavasti kaikilla on mennyt viikonloppu mukavasti!

Minä täällä pähkäilen, mitä pitäisi tehdä....
Perjantaina sain sellaisen SI-tuen, jossa on takana kiristettävät nauhat. Oli aivan älyttömän kipeä tuo häpyliitos kun menin sitä hakemaan. Jätin sen heti päälle ja tuntui, että vähän helpotti kävelyä sieltä pois lähtiessä.
Olen sitä nyt sitten pitänyt viikonlopun ja jotain normaalia touhuillut (kävellyt ja ajanut autoa vähän) Mutta aivan perkuleen kipee oli taas tänään kun raahaudun yhdeltä automatkalta kotiin. Itkua vääntäen suurinpiirtein! Ja se tuki jos sen laittaa tarpeeksi kireällä, mitä sen pitäisi käsittääkseni olla että tulee kunnolla lantiota että ei pääsisi tuo liitos niin paljon liikkumaan, niin sitten se painaa ja tulee supistuksia! Ja nyt tänään mielestäni oikein sattuikin mahaan.
No sen verran huolissani olin että soitin Naistenklinikalle, josta ohjeet ottaa panadolia ja levätä pari tuntia. Ja huomenna soitto neuvolaan. Olo helpotti vähän, mutta kyllä tämä nyt siltä näyttää, että en ymmärrä miten pystyisin töissä istumaan! Ja välillä sattuu mahaan edelleen.

Niin siis mietin, että mitä mun pitäis tehdä sen huomisen suhteen, kun neuvolalääkäri on varattu vasta tiistaille. Meillä nimittäin neuvolassa on th;den puhelinajat vasta 12-13, eikä heillä ole mitään päivystysnumeroa! Mutta eipä kai mun kande mihinkään normipäivystykseenkään lähtee (?)
Ja onko niin että th voi kirjoittaa sen yhden päivän sairaslomaa kun tiistaille olisi se lekuri?
No ehkä mä yritän saada aamusta th:ta kuitenkin kiinni vaikka ei puhelinaika vielä olekaan. Laitan vaikka tekstarin, että mitä tehdään.

Ja toinen pähkäily on se, että miten mä voin olla näin kipee?!! Kauhee syyllisyys, että onko mussa nyt joku vika kun tällainen vaiva on tullu! Naistenklinikalta kyllä lohdutti sen verran että joillekin alkaa jo näin aikaisin ja mulla on vaan käynyt huono tuuri! Silti syyllisyys painaa. Haluisin kyllä olla töissä ja tekisin lähes mitä vaan että tämä kipu lakkaisi!!

Keskiviikkona on perhevalmennuksen eka kerta ja fysioterapeutin luento. Pitää siltä kysyä mitä tehtävissä ja kysyä myös siitä akupunktiosta, että antavatko sitä fysiossa. Olen täysin valmis jo kokeilemaan sitäkin!!

Mutta anteeksi vuodatus! Jollekin pakko purkaa!
Muuten olo on hyvä ja Elvis potkiskelee vähän väliä! :) Mutta aina edelleen kun yritän kädellä tunnustella ei juuri sitten tunnu! Jos se arvaa ja kiusaa, eikä juuri sitten potki!
Että onnellinen olen edelleen raskaudesta ja tulevasta lapsosesta! Vähän huolettaa tietysti se, että mitä tämä kipu ja supistukset tekee, mutta hyvä että tiistaina ainakin pääsen tsekkaukseen!

Juu, eiköhän tämä vuodatus jo riitä tällä erää!

Hyvää viikkoa kaikille!!!

T.Ripe + Elvis (huomenna, eli parin tunnin päästä 22+0) :heart:
 
Rouva B:lle hyvää äitiyslomaa!

Krokodiilille toivon parempia yöunia!

Annie77 Mistä viikolta asti sinä olit sairaslomalla liitoskivun ja supistusten takia? Pääsitkö välillä takaisin töihin ollenkaan?

T.Ripe vielä...

muoks. niin siis kirjotin jo aikaisemmin pitkän vuodatuksen, se jäi näemmä edelliselle sivulle...
 
voi ripe mitä joudut kestämään.Jos kivuista puhutaan niin kyllä tasan tiedän kuinka inhottavaa se on! Terkkari voi kirjoittaa max.3 päivää sairaslomaa ja jos sulla on huomenna se lääkäri niin se pystyy kirjoittamaan sairasloman takautuvasti eli siis se voi huomenna kirjoittaa että olit myös tämän päivän sairaslomalla.

Näin mulle selvis tänään kun menin neuvolassa käymään kun vasta huomenna on niitten punktiovastausten kuuleminen naistenklinikalla ja tarvitsin tälle päivälle todistuksen niin ensinäkin se lääkäri oli tosi töykeä eikä ymmärtänyt miksi tarviin sairaslomaa ja sit se saarnas mulle siitä että naistenklinikalta ne olis sen huomenna voineet kirjoittaa...No sain todistuksen missä lukee että olen masentunut...no voi hel...siis oikeasti?!Mä sanon vatsakivuista niin mulle kirjoitetaan että olen masentunut??!!Mies sanokin että mulla on masentunut maha ja siihen syödään lääkkeeksi panadolia... :LOL:

Alex ja tahvo 23+0
 
Krokodiili
( . ) Kävin neuvolassa. Muuten kaikki ok, mutta maksa-arvoista p-alat on koholla. (Ja koska sappihappoarvo on OK, niin ei voi olla kyse raskaushepatoosista.) Ei mitään käsitystä, mikä syy. Katsotaan, mitä lääkäri sanoo keskiviikkona äitiyspolilla.

Lapsi todellakin on nyt raivotarjonnassa, kuten olen kyllä tiennytkin viime viikot. Pää on terveydenhoitajan mukaan varsin alhaalla. Ilmankos painaakin niin kovin virtsarakkoa. :/

terv. Krokodiili 35+4
 
Ripe72: kymmenen viikkoa tuli nyt täyteen, eli vissiin se oli 22-23 viikosta lähtien. Syynä siis liitoskipujen lisäksi supistukset, joita tule (ja tulee) sitä enemmän mitä enemmän on päivällä pystyssä ja aktiivinen. Liitoskivut alkoivat tosi aikaisin jo, oli varmaan jo heti tokan kolmanneksen alussa kun seisoessa saattoi toinen jalka "jäädä jumiin" jos paino oli pitkään vain toisen päällä. Siitä ne sitten paheni, mutta tukivyö on nyt auttanut vähän (ja lepo!). Ja sillä vyöllä ei siis todellakaan tueta mahaa, vaan sitä lantiota.

En siis ole palannut ollenkaan töihin, enkä palaa, tänään itseasiassa viimeinen saikkupäivä ja huomisesta lähtien lomapäivät käytössä ja sitten 15.pv virallisesti äippälomalla. Sairaslomaa noista kivuista ja supistuksista jatkettiin noin kolme viikkoa kerrallaan gynekologin ja neuvolalääkärin kirjoittamilla todistuksilla. Täytyy sanoa, että hyvää on tehnyt kun on saanut vähän etäisyyttä meidän ihan tolkuttomaan työtahtiin. Alkaa kaikki asettumaan suhteellisuuksiinsa ja kotia on saanut valmistella rauhassa. Nyt ei enää jaksaisikaan ihan niin paljon... ja vielä on kuitenkin muutama viikko, max.7 jäljellä (käynnistetään jos meinaa mennä yliaikaiseksi...)

Tsemppiä kipujen kanssa! Reilusti lepäämään, mikään muu ei ainakaan mua auttanut. Eikä tarvi leikkiä sankaria :) Niin, ei se tukivyö ihan heti auttanut, mutta muutaman päivän käytön jälkeen parani vähän ja nyt voi käydä pikkulenkillä ilman sitä, tosin aika hitaasti... kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että se todella on tarpeeksi alhaalla.

Sinä et ole kipujasi valinnut tai niitä tahalleen itsellesi tuottanut, joten älä suotta tunne syyllisyyttä! Sama pätee synnytyksen jälkeen meihin kaikkiin, että vaikka sitä vauvaa on odotettu kauan, eikä muka saisi valittaa mistään, niin ihan yhtälailla meillä pitkän tien kulkijoilla on oikeus väsyä ja tuntea kaikkia niitä tunteita, mitä muistakin lähtökohdista olevat äidit. Ei aina tarvitse olla reipas, saa tunnustaa, että nyt mennään äärirajoilla ja hakea apua tarvittaessa.
 
Hei,

Pinoilin täällä syksyllä, moni varmaan vielä muistaa :wave: Plussasin syyskuussa 1.IVF/ICSI:n tuoresiirrosta, josta alkoi tuplaraskaus ja jolle kävi sitten ihan köpelöstä rv 10+4. No, synkistelystä ja pessimismistä huolimatta päätin jatkaa hoitoja. Tähän kiertoon tehtiin lääkkeellinen PAS, jolta en paljoakaan odottanut muutenkaan. Pakkasessa oli 7 alkiota, mutta niistä 5 jouduttiin sulattamaan. Lopulta siirtokelpoisia, rupuisia ja aluksi taantuneita 4-soluisia siirrettiin 2. Biologi ja lääkäri eivät kamalasti anteneet toiveita. Tänään kuitenkin pp10 raskaustesti näyttää haaleaa, mutta silti selvää plussaa päiväpissistä. Keskiviikkona olisi veritesti, joka antaa tarkempaa tietoa taas. Olen pääosin kauhuissani. En oikeastaan odota tältä plussalta mitään. En uskalla. Tulen sitten moikkaamaan ja ilmoittelemaan, jos tämä ei ole kemiallinen tai jos joskus ultrassa näkyy jotain elävää. Voikaahan paksusti! :wave:

t. Vadelmaunelma
 
Vadelmaunelma : todella hienoa! Toivotaan että nyt pysyis loppuun asti! =) :heart: :flower:

Omaa: Oli tässä muutama yö todella koovat supistukset ja luulin että synnytys alkaa etuajassa ja soitin sairalaan mutta käskivät ottaa parasetamolia ja odotella josko menis ohi.....kesti se 2 tuntia mutta ohi meni onneks! Ei mitään hajua onko tehnyt kohdunsuulle mitään...ei suostu mua päivystykseenkään ottaa..... en tiedä sit johtuuko se siitä että mulla jo kolmas tulossa.... mutta tosi outoa.... muitakin vatsan kiouja ja kivuttomia supistuksia on melkein koko ajan.
Niin kamala väsymys että en ole melkein 2 viikkoon ees ulkoillut ja se kyllä näkyykin jo painossa :/
Ens viikolla ois vuorossa sokerirasitustesti ja lääkäri siitä viikonpäästä, joten sinne asti saa odotella jotta tietää mitä ne supistukset on saanut aikaan....toivotaan että vauva pysyy sisällä loppuun asti!
Varsinaisia liitoskipuja ei varmaankaan ole nyt...... koittakaa jaksaa ne keillä niitä on, on inhottavia tiedän..... ajatelkaa minkä saatte palkkioksi kaikista kärsimyksistä ni ehkä se auttaa jaksamaan ;)

T: äitiliini83 & pyöremyrsky 25+0 :heart:
 
Vadelmaunelma ihania uutisia kerrassaan! Mä todellakin pidän peukkuja teidän puolesta että nyt onnaa hienosti loppuun saakka! Ihanaa kyllä!

aitiliini hui! Aika hassua etteivät ota sua näytille jos noin on supistellut. Luulsi että voisivat pikaisesti tarkastaa ettei vaan o mitään tapahtunut kohdun suulla. Toivottavasti ei enää suppaile vaan saat jatkaa levollisesti odotusta!

Annielle kans tsemppiä! Toivottavasti saat lomailtua ilman kipuja. Ja äippälomakin alkaa ihan pian. Aika ihanaa =)!

Krokodiili mistähän ne maksa-arvojen nousut sit johtuu? Muistaakseni kaverilla nousi kans, mut en kyllä yhtään muista että mikä ihme siihen oli syynä. Toivottavasti ei sitä myrkytystä tuukkaan! Alkaa vauvakin oleen jo melko hyvillä viikoilla =)

Alex tsemppiä huomiselle ja tulosten odotteluun! Ihana toi sun miehen kommentti, sai kyllä hymyn huulille =) .

Mulla on huomenna se lekuri ja jänskättää kyllä. Toivottavasti saan ajan siihen leikkaukseen mahd pian.

Vaa'allakin on tullut käytyä ja paino on jopa laskenut. Tähän mennessä tullut 6,5kg, ei lienee älyttömästi kun huomenna alkaa rv28?

Napsis joka saapi huomenna poksua :D
 
Vadelmaunemalle Onnea ja toivotaan parasta! :flower:
Napsuneiti toivottavasti lääkärissä meni hyvin ja pääset pian leikkaukseen. Tsemppiä!
Alexandrialle toivotaan hyviä tuloksia tänään! Ja olipa erikoinen lääkäri! Tuli mieleen, että voisithan varmaan pyytää niitä siellä naistenklinikalla tosiaan kirjoittamaan toisen todistuksen takautuvasti myös eiliselle. Toivottavasti siellä tosiaan kaikki menee/mennyt hyvin!!
Krokodiili toivotaan että syy löytyy ja että ei ole mitään vakavaa, mistä pitäis huolestua. Ja hyviä äippälomapäiviä!
aitiliinille toivotaan supistusten loppumista!
Annielta olisin vielä kysellyt, että mitenkäs sulla meni ne maksuhommat kun olit niin pitkään sairaslomalla. Varmaan Kelan sairauspäivärahaa sait loppuajalta? Ja pidätkö sen takia lomia nyt pois? Itse jäin viikolla 20 sairaslomalle tämän kivun takia...

(.) Juu täällä lekuri soitti eilen ja olisi kirjoittanut suoraan puhelimessakin sairasloman jatkon, mutta kävin tänään tarkastuksessa hänellä varuksi. Muuten kaikki oli ok, mutta tosiaan tää kipu on niin kovaa, että kirjoitti sitten sairaslomaa lisää 3 viikkoa. Ja oli puhetta että jossain kohtaa pitää sitten katsoa, että kirjoitetaanko suoraan äippäloman alkuun.
Siitä tuesta. Niin tuntuu, että mulla se ei kyllä paljoa auta. Näitä liitoskipujakin taitaa olla niin monenlaista, että joillain auttaa ja joillain ei. Mulla on siis ihan tuo häpyliitos se kipein kohta, ihan kosketusarkakin. Eikä sitä kohtaa taida saada millään tuella liikkumattomaksi. Silloin kun on paikallaan vaan, ei kipua ole välttämättä koko aikaa. Mutta välillä levossakin tulee sellaista vihlontaa. No mutta eipä tässä muuta kuin lepäilyä vaan! En ota siitä stressiä!
Ja huomenna kysyn fysioterapeutin ohjeet/ideat onko mitään tehtävissä!

Meillä taitaa työnantaja maksaa sairaslomasta 4 viikolta, että varmaan sen jälkeen sitten siirryn Kelan sairauspäivärahalle. Eli tämän sairaslomajakson aikana jo. Sitä mietin, että kannattaisko sitten jäädä kuitenkin sille varhennetulle äippälomalle jos olisi sairaslomaa muuten. Vai kannattaisiko pitää kertyneet kesälomat pois. En oikein tiedä minkäsuuruinen se Kelan päiväraha on, että pärjääkö sillä oikeasti.
No pitää kysyä tätäkin Kelasta samalla kun noita äippäloma-asioita kyselen.

Mutta sellaisia. Hyviä vointeja kaikille lumen keskellä!!

T.Ripe ja Elvis :heart:
 
Ripe; kannattanee käydä Kelassa kyselemässä, minkälaista ja tasoista rahaa sieltä saa, ennen kuin päätät mitään! Mulla oli hyvä tuuri siinä mielessä, että meillä työnantaja maksaa kolmelta kuukaudelta palkan, joten henk koht ei tarvinnut selvitellä noita sairauspäivärahoja. Kollega on myös raskaana ja joutunut kyllä jo olemaan niin pitkään, että kävi sitten selvittelemässä nuo päiväraha-asiatkin. En tiedä meinaako aloittaa varhaistettuna ä-rahakauden vai mihin tulokseen sitten päätyi. Mä pidän lomiani, lähinnä korvausvapaita ja ylimääräisiä lomapäiviä nyt sen takia, ettei niitä saa siirretyksi. Talvi- ja kesäloman aion pitää vasta vanhempainrahakauden päätyttyä. Eli olen erinäisillä lomilla noin vuoden tästä eteenpäin B)
 
vadelmaunelma hieno homma!Nyt tällä kertaa kaikki menee hyvin! :)

aitiliini outoa etteivät ota sua päivystykseen... :/ Toivotaan ettei supistukset uusi.

napsuneiti ei mun mielestä sun painonnousu ole ollut ollenkaan paha,päinvastoin!Toki riippuu lähtöpainosta aika paljon jos olet hirvittävän hoikka niin sittenhän se taitaa olla niukasti?Mulla nyt viikot 23+ ja painoa tullut jo 2,7kg...toki tää kuukauden kärvistely kivuissa ja liikuntakieltokin on vaikuttanut asiaan...

Oma napa: tulokset oli negatiiviset!! :D :D Mä oon NIIIN onnellinen!!Ultrassa oli kaikki hyvin ja tahvokin jakseli hyvin :D Crp oli taas hiukan noususuuntainen mutta päättivät että sille ei nyt enää tehdä mitään,kun ei noi antibiootit ole tähänkään asti toimineet.Ens viikolla on äitipolille normaalikontrollikäynti ja sillon katotaan vielä varmuuden vuoksi se crp.Vieläkään eivät osaa selittää mikä mulla on ja miksi mä kipuilen.Lääkäri ehdotti tällä kertaa että kivut johtuis mahan kasvamisesta?No hieno juttu jos se on vain sitä mutta vähänkö tunnen itteni idiootiks jos se niin on...miten en ole sellaista tajunnu?Niin ja en sitten tiedä kuinka monella kasvukipujen takia vuotaa verta ja supistelee?No pääasia kun vauvalla kaikki hyvin! :D

Alex ja tahvo 23+1 :heart:
 
alexsandria ihanaa!!!!!!!!!!!!! Kipuilu ehkä varmaan voisi jotenkin vielä mennä sen kasvavan masun piikkiin, mut ei kai sentään koholla olevat tulehdusarvot, supistukset ja verenvuoto? Hei haloo... Kaikkea ne lääkärit mioettiikin. Toivottavasti sun olo kuitenkin paranee pian. Ja se on tosiaan pääasia ettei sitä tulehdusta siellä lapsivedessä ole! Ja päivä päivältä viikotkin kasvaa.

Mulla oli alunalkaen ylipainoa +10kg joten siihen nähden oon koittanut pitää painonnousua pienenä. Ja nyt tietty toi rd ruokavalio varmaan tekee tehtävänsä ja paino ei jatkossa älysti ees pääse nousemaan. Se on hyvä se. Mulla on aina ollut pieni "sisäinen ongelma" mun painosta ja masusta ;D

Ripe jos alotat varhennettuna mammaloman ni eikö se lyhennä sitten sieltä toisesta päästä? Meillä on kans se hyvä puoli että firma maksaa sairasajan palkkaa 6kk ajan. Eli vaikak saikulle joutuisinkin niin hätää ei olisi. Täysi palkka juoksisi sen 6kk. Tosin mammalomaan ei enää mullakaan ole kun se 7vkoa.

Eilen kävin lekurissa ja leikkaus on nyt sitten kiireellisyysluokassa 1 eli kahden viikon sisällä. Mutta en tiedä edelleenkään onko nukutus vai puudutus vai mitä. Ilmeisesti saikkua tulee 2 viikkoa leikkauksen jälkeen koska poistavat / kajoavat noihin kainalon imusolmukkeisiin. Ja tuohon käteenkin tulee kunnon kiristävä haava kun niin isolta alueelta kursivat yhteen.
Eli saa nähdä tuleko enää töihin ennen mammalomaa... Tän viikon nyt täällä olen, mut voitte arvata onko ajatukset töissä vai jossain muualla. Tää on aika hajanaista ollut tää meikäläisen töissä olo viime aikoina ni hankala päästä oikein tähän rytmiin sisälle.

Napsis ja pikku-prinssi 27+1
 
Krokodiili
Todella hienoja uutisia, Alexandria!! :)

Vadelmaunelma, terve taas B) . Toivon sinulle onnea! Jännittävä aika, mutta kohta tiedät jo vähän varmemmin...

( . ) Oli eilen sitten synnytyksen suunnittelukäynti äitipolilla. Alatiesynnytystä suunnitellaan pelostani huolimatta (kun en nyt sektioonkaan mitenkään hingu), mutta jos ongelmia tulee niin sitten aika helposti siirrytään suunnitelmaan b (sektio). Ja jos lapsi ei lähiviikkoina vielä synny, niin ensi kuun alussa, päivää ennen laskettua aikaa tilanne katsotaan uudelleen - siis uusi painoarvio ja sen perusteella mietitään uudestaan mahdollinen sektiotarve. Mutta oletan ja toivon, että tyyppi ymmärtää syntyä jo ennen sitä... Mun puolestani saisi syntyä vaikka tänään, sillä nyt tästä päivästä alkaen pääsen jo tuohon lähisairaalaan synnyttämään eikä tartte enää lähteä TAYSiin.

Nyt lapsen arvioidaan painavan 2,82 kg, laskettuna aikana siis ehkä 3,6 kg. Lantioni pitäisi olla normaali, joten alatiesynnytys pitäisi olla OK. Pelkokeskusteluun menen kätilön kanssa taas ensi viikolla.

Maksa-arvoista lääkäri ei ollut huolissaan, sanoi että tod. näk. aivan "normaalia" raskaudesta johtuvaa maksa-arvon nousua. Mutta että kontrollikokeet voisi ottaa ensi viikolla ja samalla kilpirauhaskokeet, joita ei ole kukaan nyt hetkiin muistanut.

Kohdunsuu on kiinni, mutta runsaasti pehmennyt.

terv. Krokodiili 36+0
 
Ihanaa alexandria!! Oon niin onnellinen sun puolesta!
Ai että kroko, mä oon ihan vähän kade sulle että on enää viikko täysiaikaisuuteen :p Haikeaksi vetää kun aattelen että ekassa raskaudessa tosta viikon päästä mulla oli pieni poika sylissä :heart: Mulla on nyt siis ihan valtavan kamala vauvakuume ja haluisin vaan että aika kuluis nopeesti ja saisin ihanalta tuoksuvan nyytin syliini..
Esimaitoa on tullu nyt pari viikkoa ja varsinkin poikaa jos halaan tai pidän sylissä tai jos hän vaikka itkee niin maito alkaa herumaan. Liivinsuojat siis käytössä..
Neuvola oli tänään ja kaikki ok. Sf-mitta oli 24cm ja nyt siis rv23+2 :whistle: Että yläkäyrien yli mentiin että heilahti.. Th sanoikin jo ennen mittausta tunnustellessaan että onpas kohdun pohja jo yllättävän korkeella. Ekassa raskaudessa eka mitta oli myös yli käyrien, mutta tasoittui sitten ajan mittaan.
Töissä olin nyt 3 päivää joista eka meni hyvin, mutta muina päivinä sitten taas supisteli. Nyt on ainakin 2 vapaata (toivottavasti en joudu vkl:na töihin, oon varalla jos joku sairastuu) Ens vko olis sitten ma-pe töitä ja terkkakin oli sitä mieltä että ihme jos pystyn olemaan. Sovittiin että herkästi haen sitte sairaslomaa jos siltä tuntuu..
Vauva on ihanan aktiivinen. Akrobatiaa harrastaa kovasti kun välillä potkii äippää virtsarakkoon ja välillä taas kylkiluihin. Voimaa potkuissa on jo niin paljon että öisin jo toivois että kaveri nukahtais välillä ;)

-minttu ja rimprenssa :heart: rv23+2
 

Yhteistyössä