Lapsettomuudesta plussaan (kesä/syksy -09)! Paljon vauvoja syntynyt! <3

Tänään oli neuvola toista kertaa, edellisestä kerrasta on jo reilu 2 kk..
Eipä siellä ihmeempiä, verenpaineet oli ok, ja molempien vauvojen sykkeet kuultiin eka kertaa "virallisesti"..
Napsiksen kanssa samaa mieltä, että kestämätöntä jos vielä nyt jotain kamalaa tapahtuisi vauvoille.. Mäkin oon näihin kauhujuttuihin aina vahingossa törmännyt, en kyllä tarkotuksella mee niitä enään lukemaan, muuten alkaa liikaa pelottaa..

POKS 18+0, pari viikkoa enään rakenneultraan.

Nimistä; mulla olisi yksi tytönnimi mahdollisesti valmiina, mutta sitten jos molemmat on poikia niin tulee kova mietintä, pojalle jotenkin vaikeempi löytää kivoja nimiä, mistähän johtuu??!!
 
Syystuuli: kurja tilanne. toivotaan et ois väärä hälytys ku eks nois suurimmat osat oo =)

Itsellä vihdoin tuntui eilen hentoja liikkeitä joista en ollut ees varma oliko se vauva vai mitä. Nyt kunnon möyrintä menossa tuolal vatsassa ja hyvin tuntuu jo ja just ehin huolehtia koskahan ne liikkeet ilmaantuis :D

KUrjoa tarinoita en kyllä lue mistään hinnasta enään ja jos joku yrittää kertoa ni pyydän lopettaa koska siinä rupee turhaan huolestua omasta tilanteesta :/

Kamalan nopeasti nämä viikot kuluu ja painokin alkaa hienosti nousta kun taas makea alkanut maistumaan kun pahaolo vihdoin poissa =)
Nyt ois tarkoitus saada pakotettua itseni lenkille ja mahdollisesti uimaankin jos lapsenvahdin saan B)

Nimistä: Yritin kovasti miettiä jo nimiä mutta ei mikään oikeen kolahtanut joten varmaan tässäkin niin kuin edellisessä nimen keksiminen jää synnytyssairaalaan, kun vauva on sylissä ni eiköhän sieltä jotakin mieleen tuu.

T:aitiliini ja masuasukki 17+1 :heart:
 
Hei Naiset! :wave:

Ja terkkuja neuvolasta, jossa oltiin eilen. Hemoglobiini oli 115, eli ei vielä liian alhainen, mutta kuulema tässä vaiheessa siirrytään sitten rutiinisti rautalisään! :eek: Ootteko kuulleet moista? Kroko ja muut pidemmällä olevat, onko teillä noin? Mie viimeiseen saakak toivoin ettei tartteis alkaa kikkailemaan raudan kanssa, se kun aiheuttaa useimmille noita maha-oireita ja muutenkin vähän aina harmittaa kun luonnon omiin juttuihin pitää puuttua. Toki nyt sitten sen teen, mutta mahdollisimman lempeästi ja luonnonmukaisesti. En ainakaan noilla tableteille mitä neuvolassa mainostivat. Joko Napsis sinä olet tottunut sen mehun makuun? Muuten kaikki on oikein hyvin, pieni jumpsutti sitä tuttua 150 bpm masussa. Ja saatiin jo kaikki loppuraskuden lääkärin käynnit ja neuvolan ajat. Tuntu jo voiton puolella ololta ja siltä, että nyt aletaan hiljalleen käärimään pakettiin tätä hommaa. :D

Minttu: Toivottavasti tämä pysyisi vähintään samoille viikoille siellä masussa kun esikkokin. Yllättävän aikaisin on kuitenkin se 90% todennäköisyys selvitä vaikka lapsi kiirehtisikin maailmana. Meillä jo ensi kuussa! se helpottaa jotenkin vähän. Mulla on tullu koko aikana 3 supistusta. Semmosta pientä jännitystä alavatsalla, ja jokainen kerta sattui lantionpohja-treeneissä. Ehkä kuulema väärä tekniikka vaan mulla. Huomennahan tuo selviää kun on se raskaana olevien fyssari aamusta.

äitiliini: Alaselkä, se viheliäinen! Mulla välillä ihan yllättäen vihloo mylös niin, että liikkuminen salpautuu! Se on ihan hirveää, mutta ei onneks vielä kroonista. Lähinnä pitkien lenkkien jälkeen oirehtii. Mie oon nostanut huomattavasti kuntoa muuten raskauden aikana (kun muuten en jaksas liikkua sitten yhtään). Nyt piti lenkeille hommata jo 2 kilon nilkkapainot ja ne venyttää alaselkää niin, että se kipeytyy entistä helpommin. Miekin muuten tahtosin uimaan, on jo semmonen isompi uikkarikin ostettuna! :)

Kroko: Ihanaa varmaan tuo nimen miettiminen. Jos mie oisin saanut tytön, hänestä ois tullut Eevi Irene (Irene äidiltäni). Pojalle on etunimi ollut selvä jo ennen kuin sai alkunsa. Se sattui kesäisenä päivänä omalla terassilla kun samaan aikaan miehen kanssa todettiin että tää on muuten hieno pojan nimi. Ja se sitten jäi, muita ei olla edes mietitty vaihtoehtoina. Toisesta nimestä on enemmänkin keskustelua kun mies haluaisi supisuomalaisen etunimen jatkoksi William ja minä Olavi (tämäkin suvulta peritty, molempien puolella on Olaveja paljon). Sukunimi on meillä ruotsista peräisin...
Mie sain kanssa eilen ne laput neuvolasta äitiysavustuksia varten. Nyt pitäs vielä päästä yksimielisyyteen työnantajan kanssa siitä millon jään lomalle. Mutta 22.2.2010 ois tarkoitus. Tai no sitä edeltää viikonloppu, eli 19.2 ois vika työpäivä. Eli reilut parisen kuukautta vielä. Tai ENÄÄ! :eek:

Syystuuli: Tsemppistä tuohon tutkimukseen. Meillä se lopulta entisestään rikastutti kuitenkin odotusta ja elämää. Ja antoi ajattelemisen aihetta. Ja aihetta itsetutkiskeluun. Oli siis lopulta kasvattava ja hieno kokemus, josta ollaan nyt jälkeenpäin kiitollisia. :)

Toivoopi Susanna ja Ee, raskausviikot täälläkin sekaisin.
 
Huomenta!!!

Rautalisä mä en sitä mehua saanut yksinkertaisesti alas, tuli aina hissillä takaisin ylös. Hain sitten suosiolla sitä obsidania apteekista. Olen ottanut n. joka toinen pvä sellaisen pillerin ja koittanut syödä maksamakkaraa ja pinaattia pikkuisen enemmän kun normisti. Toivottavasti tehoaa..

Selkä huutaa mullakin hoosiannaa ja lonkat säestää itkulla vieressä. En tiedä johtuuko viikonloppuna tehdystä kävelylenkistä ja pupuilusta, vai ihan vaan siitä että mulla no lyhyt selkä ja toi masu alkaa jo selkeämmin pompsahtaan esille. Pitäis kokeilla jostain löytää se tukivyö. Viime yönä nukuin tyyny jalkojen välissä ja se tuntui auttavan lonkkiin. mutta toi selkä aloittelee taas särkyään ;( Ja sehän tietää IHANAA päivää istua täällä toimistossa :LOL: . not.

nimi meilläkin on etunimi jo valmiina. Ja ollaan pojasta jo sillä nimellä puhuttukin. Tai oikeemmin mun äiti on puhunut ;). Mä usein puhun pojasta tai pikkuprinssistä. Nimi tulee miehen ukin mukaan joka on aikanaan tullut Karjalasta tuonne meitin kotikonnuille ja sinne perustanut maatilan, josta meidän tontti on nyt lohkaistu. Mä itse tykkäisin myös nimestä Jimi, mutta se taitaa jäädä laittamatta kun sit oli nimi liian lähellä erästä kuuluisaa Formulakuskia. hehe :hug:

Supistuksista mulla on muutama harkkasuppari tainnut tulla. Mutta jos en heti mee pisulle kun alkaa rakko tuntua täydeltä ni sit tulee masuun epämukava tunne. Liekö sitten jonkunnäköistä supistusta tms..? Varsinkin öisin kun oikeen kovaan pisuhätään herään ni tuntuu aika ikävälle.

nukkuminen on mulla ainakin IHAN kateissa. Musta on tullut älyttömän herkkäuninen ja olen monta kertaa yön aikana hereillä ;(. Inhottavaa, koska päivät olen töissä sitten ihan naatti.

Mä en jaksais ootella enää ens viikon maanantaita ja sitä rakkenneultraa.... Kaveri pääsee siihen jo tänään. voi sniifs. Hällä on ihan tyttöolo ja meillä on poika 99% tod. näköisyydellä tulossa, joten saapi nähdä kuinka käy. Siinä olis ainakin jo hyvä pari vauvasta lähtien, jos kaverilla tosiaan tyttönen siellä masussa asustaa :heart:

Napsuneiti ja pikku-prinssi 19+1
 
syystuuli: jaksamista,toivotaan että se onkin erehdys koko juttu! :hug:

Äitiyshousuista, mistä niitä saa!!??Oon kierrelly kauppoja ja nää yleisimmät (kappahl,lindex...) ovat lopettaneet äitiysvaatemalliston. H&M:ssä oli muutamia mutta mulle aivan liian pieniä kokoja. Kiersin koko päivän ostoskeskusta läpi löytämättä ainuitakaan äitiyshousuja... :kieh: Omat farkut menee kyllä mutta ahdistavat,joten olen pitänyt nappia auki mutta eihän ne ikuisuuksia mene. Miten voi olla näin vaikeaa? :LOL:

Alex 15+2
 
Alexandria helsingissä hyvä äitiysvaatekauppa on kauppakeskus Kampissa sijaitseva Bebes...hyvä housu- ja alusvaatevalikoima.

Tänään toinen neuvola. Molempien murusten pulssi jumpsutti yli 150..taitavat olla poikia ;)
Ehkäpä asia varmistuu kuun lopussa rakenneultrassa. Nyt rv 16+2, mutta kohtu huitelee viikoilla 21-22...alkaa olla tukalaa.

napsuneiti täällä vietetään myöskin unettomia öitä...aamulla kyllä nukuttaisi kun töihin pitäisi lähteä.

-tiki & :heart: :heart: -
 
Hei vaan kaikille!
Eilen oltiin kätilön luona ja kuultiin eka kerran sydämen äänet ja kyllä kyynel tuli silmiin oli niin koskettavaa! Ja tänään ultrassa, jossa kaikki hyvin, tarkisti vauvan sydämen ja kaikin puolin pitäis tulla terve vauva, ihania kuviakin saatiin ja dvd jossa monta filmiä vauvasta ja sitä nyt tuijoteltu ja kyllä sille mun pystynenä taitaa tulla =) On se ihmeellistä tää teknologia nykyisin! Sukupuolta ei voinut varmuudella sanoa, jotain näkyy jalkojen välissä mutta sano että just tässä vaiheessa klitoris on kuulemma yhtä iso kuin penis joten ei alkanut arvaileen, 2 vkon päästä sais kuulemma varmuuden.
Ja saatiin tänään myös tieto että päästiin synnyttämään naapuri kunnan puolelle, mutta hyvä ettei sen kauemmas ja siellä tehdään sit ultra 5.1.
Mulla tosiaan ihmetyttää kun rubella (eikö se nyt oo vihurirokko?) on taas negatiivinen, vaikka oon saanut rokotteen lapsena ja sit 4v sitten ennen ekaa ivf:tä ku se oli silloinki negat. ja käänty siis positiiviseksi sen rokotteen jälkeen, mutta nyt muka taas negat. Toivottavasti ei mitään vihurirokko epidemiaa nyt sit talven aikana tuu.
Toinen niistä toksomplasmoosikokeista oli positiiviinen eli mulla on kuulemma se ollut jo pitkään eikä siitä kuulemma mitään vaaraa ole. Ja sitten vielä veriryhmä oli A rh neg ja joudun ottaan jotain ylimääräisiä verikokeita loppuraskaudesta, mutta eikait siitäkään mitään haittaa ole? Mies ei tiedä mitä ryhmää on, mutta Rh pos on kuulemma yleinen joten vauvalla voi siis olla se.

Tuulia + Jalmari 14+6
 
Heippa pitkästä aikaa!
Alexandria: Luulis että raskaus on hyvä syy lopettaa yövuorojen tekeminen. Pyydä lääkärin todistus, ei pitäis pomolla olla siihen nokan koputtamista. Kai sen nyt luulis ymmärtävän että on poikkeustilanne, jos kuitenkin ennen raskautta olet pystynyt yövuorot tekemään normaalisti. Mäkin katselin h&m:llä että oli aikas piukan mallisia mammahousuja, ei ole tarvetta niille, mutta ei ne mullekaan olis mahtunu :whistle: Viime raskaudessa ostin sieltä muutamat ja ne oli kyllä väljempää mallia. Tosin 2 niistä on caprit, joten nyt ei voi käyttää, mut löysin kirpparilta 3 sopivat housut, yhdet oli h&m:n ja kahdet kappahlin. Katsele netistä, tuonne ksäkuunkullannuppuihin joku on laittanut nettilinkkejä ulkomaisiin kauppoihin jotka toimittaa suomeen. Jos siis jaksat selailla sivuja taaksepäin..
Tuulialla ihania ultrakuulumisia, Onnea! Oliko tuo siis 4d ultra?
Nimistä: Meillä on tytölle nimi valmiina, ollut jo ennen raskautta ;) Pojalle ois monta vaihtoehtoo, jos on poika niin on vaikee päättää koska mikään niistä nimistä ei oo ylitse muiden. Esikoiselle oli kans nimi valmiina heti alkuraskaudesta ja sillä nimellä häntä kutsuttiin alusta saakka kun syntyi. Ei siis salattu nimeä ristiäisiin asti, eikä niin tehdä nytkään. Mitenkäs muilla, kerrotteko nimen heti (jos olette sen jo päättäneet) vai salaatteko? Mulle se on jotenkin sellanen juttu, että lapsi on heti alusta alkaen oma persoonansa ja perheen täysivaltainen jäsen ja tarvitsee siis oman nimen, toki meillä silti hellittelynimiäkin käytetään :) Onkos teillä ristiäiset vai nimiäiset? Me kuulutaan kirkkoon joten lapsetkin kastetaan.
Napsuneiti: Täällä myös nukutaan huonosti |O Ja väsymys on kova.. Mutta ehkä se on luonnon tapa valmistaa äitiä vauvantuloon, sittenhän sitä vasta herkkäuninen onkin.
Mulle tuli kutsu äitipolille 21.12. terkka laitto lähetteen, kun verenpaineet oli sen verran korkeet. Nyt pitäis tänään soittaa neuvolaan kun ostin kotiin mittarin ja sillä ne paineet on ollu ihan normaaleja että pitäiskö mun käydä sen mittarin kanssa neuvolassa vertaamassa mitä se siellä näyttää. Että onko jännityksestä johtuvaa se paine vai onko toi mun mittari ihan susi.. Ihan mielelläni kyllä meen sinne äitipolille, pääseepähän kurkkaan vauvaa :saint:
Nyt ei oo supistuksia ollu, pomolle kerroin toissapäivänä raskaudesta ja hän käski ottamaan rauhallisesti. No, se on helpommin sanottu kuin tehty, vanhustyötä vajaalla hoitajamäärällä kun sijaisia ei saa palkata sairaslomia paikkaamaan. Sanoin kyllä pomolle että jään sitten saikulle aika helposti, koska mitään en halua riskeerata ja kokemusta on jo siitä että vauva meinaa syntyä etuajassa ja hän oli samaa mieltä. Oli muuten joku reilu työkaveri käynyt hänelle jo kertomassa että mä oon raskaana.. Eipä tuossa mitään, ihmetyttää vaan että kuka se on ollu joka on katsonut sen omaksi asiakseen kertoa :eek:
Nyt mä taidan lähtee soittamaan rakenneultra aikaa, ennenkun taas unohdan sen... :wave:

-minttu ja pumpelo :heart: rv15+2
 
Heippa Naiset!
Väsymys painaa edelleen ja heräily täälläkin. Muuten on olo ihan hyvä.
Ja eilen tuli se doppleri, olin kyllä vähän pettynyt, oletin että se on parempi.
Tää on sellanen malli missä ei ole kuulokkeita.
Ne luvut näytti mitä sattuu. Onko teillä ollut ihan hyvin toimiva ja järkeviä lukuja?
No yhdessä vaiheessa sain jumputuksen kuuluviin ja lukema silloin oli 151. Joten kai siellä on kaikki kunnossa. En sitten tiedä vaimentaako tuo oma rasvavarasto mahassa sen verran että ei vielä oikein kunnolla kuulu.
No mutta neuvola on ennen joulua. Ei aio ressata enempää, mutta en ole kyl nyt uusille ihmisille tästä raskaudesta kertonutkaan. Katsellaan joulu jälkeen, josko sitten jo töissäkin kaikille paljastais. Ei kukaan ole varmaan huomannut, kun vatsaa on jo ennestään :)
Mutta nyt pitää mennä syömään lounasta.
Heips ja hyviä vointeja!! :wave:
 
Hei Naiset!

Ja terkut mammojen fysioterapiasta. Sen kanssa kävi mäihä. Nimittäin senkin piti olla pandemian vuoksi peruttu. Mutta koska meille ei oltu ilmotettu, päätettiin se pitää silti. Oli kokonaista kolme osallistujaa joten sai hyvin kysyttyäkin asioista. Lantionpohjaa ja oikeaa ryhtiä kytiin läpi. Ja kiellettiin semmonen mammakävely (pingviinikävely) se ei ole kuulema hyväksi kenellekään vaikka olisi kuinka tarve korostaa mahaa ja sitä että on raskaana. Taas tuli kasa jumppaohjeita mukaan.

Alexandria: Jos oot ekologisuuden perään niin huuto.netistä saa! Ja on hyvät valikoimat, tosin niin ei pääse oikein sovittamaan niitä. Eli pitää tietää se oma koko. Mulle nuo H&M:n farkut on ihan sopivia mammaversioinakin, joten ajattelin pakon edessä semmoset ostaa käytettynä huutiksesta jos tarve vaatii. Mulla on nyt vikat parit normifarkkuja jalassa jotka mahtuu kiinnikin. Muihin oon tehny napin kohdalle jatkolenksuja. :D

Tuulia: Mistäs tosiaan tuommosta palvelua saa, että on ihan DVD:t ja kaikki mukana? Kävittekö siis yksityisellä 4d-ultrassa vai? Tosi ihana muisto vauvasta tuo dvd!

minttu: Meille tulee nimiäiset, kun ei tosiaan olla kirkko-ihmisiä. Ja mie vähän haluaisin kutsua lasta jo nyt etunimellä, enkä pimittää sitä. Miustakin on hassua että toinen olisi "nimetön" vaan siksi että toiset ihmiset sais tietyn ajan päästä yllärinsä. Ja jäähän sitä vaikkapa just toka nimikin sitten paljastettavaksi nimiäisissä, jos haluaa jotain "säästellä".
Mutta ei olal vielä päätetty että kerrotaanko nimeä vai ei. Me ainakin puhutaan jo nyt hänestä nimeltä. :heart: Mie muuten minttu lopetin nuo vanhuspuolen hommat (keikat) jo monta viikkoa sitten. Se on ehkä vähän liian raskasta odottaville varsinkin kun resurssit on niin tiukoilla kun on...

Toivoopi Bee ja Ee rv22 (?)
 
minttu onpa ollut röyhkeää työkaveriltasi mennä kertomaan näin henkilökohtaista asiaa! :eek:

Meitähän on vanhuspuolen hoitohenkilökuntaa täällä enemmänkin...tänään tein 10 h päivän ja kotimatkalla meinasi itku tulla...pakko se on hiljentää tahtia ja rutkasti...

-tiki & :heart: :heart: rv 16 +3 -
 
Heips pitkästä aikaa.


Vaatteista
On vähän ongelma löytää kivoja farkkuja. H&M: mammafarkut menee mulle vielä normaalissakin koossa (42) kaksosista huolimatta, ainakin toistaiseksi. Koko varmasti suurenee tässä matkan varrella... Mutta ne farkut on niin tylsiä! Äitiysmallistoihin tarvitsisi hieman enemmän särmää.

Nimistä: Pidämme ristiäiset, ja nimiäkin olemme vähän pohtineet. Lopullinen päätös tulee kun näemme vauvat, että sopiiko ne nimet niille =)

Nukkumisesta: Käyttekö te muutkin 1-3 kertaa yössä vessassa? Vettä pitäisi juoda, mutta kyllä se valvottaa öitäkin! Olisiko vinkkejä hyviin kuidunlähteisiin? Mä syön leipäpuolelta vain ruisleipää ja näkkäriä, sekä aamuisin kaurapuuroa, mutta silti meinaa massu jumittaa :/

Kiirettä on meilläkin töissä, ja vauvat ovat alkaneet muistutella jo, että tarttis vähän hiljentää. Toivottavasti tuonne maaliskuuhun asti pystyisi töissä olemaan. Seuraava neuvola ja äitiyspoli on alkuvuodesta, sinne asti täytyy vaan uskoa että tenavat voi hyvin.

Hope79 ja sintit 15+2




 
Hope: Leseet ovat oiva pelastus! Semmosiakin leseitä kaupoista saa joissa on lähemmäks 40% kuitua/100g. Eli ei tarvitse kun lusikallinen päivässä vaikkapa jogurtin, smoothien tai ruuan sekaan sekotettuna. saa hyvin kuituja. Meillä luumut auttaneet myös, mutta ne kyllä aiheuttavat ilmavaivojakin. :ashamed: Toistaiseksi on kuitenkin masu pysynyt samassa kunnossa kuin ennen raskautta, tosi kala-kasvisruokavaliota uskon olevan kiittäminen tästä...
Niin ja nykyään ei enää tarttee herätä vessaan öisin kun kohtu on nouossut jo niin reippaasti navan yli. :D

Minä: Mies halusi eilen välttämättä ottaa kuvan miun paljaasta yläkropasta kun menin suihkuun. Sain toki peitella tissejäni ja housut oli ihan jalassa. Mutta hänestä tää uusi look on tosi kaunis ja halusi muistoksi kuvia. :eek: Senkun sitten. en onneks kattonu kameraan jos joskus sattuis häviämään tuo kamera tai muutenk uvat joutuisivat jotenkin vääriin käsiin.

Eilen oli myös outo työpäivä. Kaksi positiivista raskaustestiä tehty käyttäjä-nuorille ja keskeytystä varten lääkärin pakeille suuntasivat molemmat. Outoa tehdä tätä työtä nyt kun selvästi näkyy että olen itse raskaana.

Tuli myös käytyä siellä raskausfysioterapiassa. En tiennytkään että selälleen nukkumista pitäs jo välttää kun oon näin pitkällä. Liikuntaa myös pitäis alkaa hiljentämään hiljalleen (ei ainakaan lisäämään, ja minä kun JUST hankin ne nilkkapainot kaveriksi lenkille).

Eipäs tässä muuta. Viikonloppuna meinaan vaan olla kotona ja kattoo ne Livin Kumman kaa -maratonit! :D Oon NIIN odottanut tätä viikonloppua! Huomenna päivällä käyn kavereitten kanssa syömässä, mut muuten keskityn ihan vaan tölllöön kerrankin.

-Bee ja Ee, huomenna rv 23 (?)
 
Krokodiili
Rouva B. Ei täällä ainakaan mitenkään "automaattisesti" aleta rautaa syöttää... Vasta sitten, jos todella anemia uhkaa. Mä olen käsittänyt, että rautaa ei edes mitenkään "turhaan" saa syödä. Itse saan vain vähän rautaa 2xRaskausmultitabsista ja neuvolassa sanovat, että se riittää. Nyt ei edes mitattu hemoglobiinia, kun kävin eilen neuvolassa. Onhan se laskenut, mutta oli vielä n. kk sitten muistaakseni 121, eli ei hätää kun ei oireita ole. Viikon 30 jälkeen elimistö alkaa itse korjata tilannetta!! Eli tuskin joudun tässä raskaudessa syömään erityistä lisärautaa.

Hope79. Mä käyn monta kertaa vessassa yöllä... Ehkä nyt vähän vähemmän kuin alkuraskauden aikaan. Tällä hetkellä riittää ehkä 2 krt.

Alexandria. Mulle ei mene lähimaillekaan H&M:n housut, turha edes koettaa. Olen tilaillut netistä yhdet housut (Mamabellasta) ja sitten parit muut housut on ihan normimallistoa, mutta jättikokoa - vielä hetken menevät. Lisäksi mulla on Bellybelt -jatkopaloja, joiden kanssa voi käyttää "vanhoja" housujaan.

( . ) Olin eilen neuvolassa ja myöskin keskiraskauden lääkärintarkastuksessa (se oli mulla vähän tavallista myöhemmin, kun ei ole ollut mitään supistus- tms. ongelmia). Sokerirasituksen arvot huippuhyvät, rhesus -verikoe negaa, verenpaine ja virtsa ok... Lapsi tosi ylhäällä ja kohdunsuu kiinni. Edelleenkään mua ei ole koskaan supistanut, eli ei nyt ainakaan vielä ole tarvinnut pelätä lapsen syntyvän ennen aikojaan.

Lääkäri sanoi epäilevänsä, että lapsi on poikittain tällä hetkellä. Mun äitihän on kätilö, hän sitten tänään kokeili vähän vatsaani... Ja kyllä, lapsi vaikuttaisi olevan nimenomaan poikittain. Nyt täytyy toivoa, että kääntää ajan mittaan pään alaspäin (eikä ylöspäin). Äiti sanoi, että viikkoja täytyisi oikeastaan olla yli 30, että lapsen asentoa tuntisi kunnolla käsiin, mutta kuitenkin jo nyt tuntui ihan kohtalaisesti - lapsi vaikuttaa kuulemma siis aika isolta. Lääkäri sanoi eilen, että seuraavina viikkoina (..olikse nyt 28-36 viikot) äidin syömiset vaikuttavat suoraan lapsen syntymäpainoon. Että nyt pitäisi malttaa syödä rajoitetusti, vaikka joulu onkin tulossa.

Puolisentoista kuukautta äitiyslomaan?! B) Aika vähän enää. Hain muuten tänään äitiyspakkauksen postista. Paljon on tavaraa.

terv. Krokodiili 28+1
 
Minttu: Joo 4D-ultra oli ja yksityisellä ja ihmeellistä että kasvot näkyy jo niinki selvästi, aina ku vauva kääntää vähän päätä näkyy tosiaan nenän muotoki =)
Nimistä: Meillä on ollut tytön nimi jo valmiina, mutta pojalle onki sitten hankalampaa, ja poikaa ainakin mies kovasti toivoo, ku sillä 2 tyttöä aikasemmasta liitosta. Me pidetään kastejuhla kun kuulutaan kirkkoon. Ja täällä on tapana nimi julkaista jo heti synnyttyä, joten tuskin mies ainakaan, tuollasena loppasuuna (ei malttanu pitää raskauttakaan salassa ku vkolle 8 asti), pystyy pitämään nimen salassa. :)
Onko teillä tietoa milloin pomolle pitää ilmoittaa että on raskaana? Mä alotan tosiaan viran 4.1 ja aattelin että jos oisin tammikuun ainaki töissä ilman että kerron. Mäkin vanhustyössä, mutta täällä pääsee helpommalla, joten ei ole fyysisesti raskasta joten ei ainakaan vielä oo tarttenu kellekään töissä kertoa.

T Tuulia + Jalmari 15+3
 
Onko normaalia että näillä viikoilla (tänään 16+0) sattuu mahaan? Tätä on nyt kestänyt tasan viikon ja aika ilkeä vaiva. Töissä ollessa selkeästi kun on kiire niin sattuu enemmän ja kun on levossa niin kipu lievenee/häviää. Mutta tälläkin hetkellä istun vaan koneella ja tollanen pieni jomotus on päällä koko ajan. :eek: Kävin siitä lääkärissä viime viikolla ja ei se osannut sanoa mikä se olis käski vaan levätä. Mutta enhän mä voi koko aikaa töissä ollessani istua laakereillani! :LOL: Supistuksia mietin mutta kun kaikkialla puhutaan että maha menis ihan kovaksi silloin ja näin ei käy.Ja tää ei ole nopeasti ohi menevä jomotus/kipu. Perjantaina on neuvola täytyy kysäistä terkkarilta jos se osais auttaa.Pikkuhiljaa alkaa vaan huolestuttamaan... :(

Alex 16+0 (maanantait on aina kivoja päiviä kun viikot vaihtuu :D )
 
Krokodiili
Alexandria,
kyllä mä nyt olen jaksellut ihan hyvin, kiitos kysymästä. Mitä nyt liitoskivut aivan tautiset, mutta se on pientä (- aiempaan oksentamiseen verrattuna "mikään ei tunnu missään"...). Saa nähdä, kauanko tässä pystyy kävelemään...

Pääsen teille sitten tammikuun lopulla kertoilemaan äitiysloman alkutunnelmista :D . Kyllä tosiaan aika tavallaan menee nopeasti. Pian te muutkin olette jo lomanne kynnyksellä.

terv. Krokodiili 28+5
 
Kroko voi että sä olet pitkällä!!!! ja melko ihanaa ettet tosiaan enää oksenna! Ootko töissä pystynyt kuitenkin liitoskivuista huolimatta olemaan?

Se on tänään puoliväli!!! Wohoo!!!

Rakenneultra oli tosiaan eilen ja kaikki oli kunnossa. Painoa pojalla oli jo 350g eikä ollut Anton muuttunut Aadaksi, eli poika meille tosiaan on varmasti tulossa. Hän oli oikein adhd tapaus eikä meinannut antaa tutkia aivoja eikä sydäntä, luisteli aina alta pois. Onneksi kätilöllä ei ollut kiire ja saatiin sitten tovin päästä nuokin katsottua. Kaikki oli oikein hienosti. Poika on tosin edelleen sen 4päivää isompi kun viikot näyttää. Ja näin kuulemma yleensä on kun on kyse ivf tai pas raskauksista, koska on siirrettäessä jo "valmiimpi", kuten meillä 4-soluinen. Heitto voi olla vieläkin isompi jos on esim 8soluinen. Ja sen sitten varmistin että eihän anneta mennä sen 2vkoa yli, koska sittenhän se olis käytännössä melkein 3vkoa yli.. grrr...

Ja vähän jo mainitsin synnytyspelosta. Neuvoi neuvolassa ottamaan asian esille ja pelkopolille voipi mennä sitten juttelemaan. Mutta en tiedä kuinka tarpeellista tuo on, kun mun paras kaveri tosiaan on kätilö. Eilen jotain asiasta jo juteltiin, mutta en tiedä josko kuitenkin sinne pelkopolille menisin jossain vaiheessa..

Tiistaina on sitten neuvola ja saapi nauttia jouluherkuista ilman että heti joulun jälkeen joutuu puntarille. jipii! No joo, pitää vähän koittaa noita syömisiä katsoa kun on aikamoinen rasite siihen II-tyypin diabetekseen. Nyt on painoa tullut kotivaa'an mukaan 4,7kg.. mur.

Mutta oli ihana tulla töistä kotiin kun meillä kävi tänään siivooja tekemässä joulusiivon ja nyt polttelen takkaa. Pitäisi vielä matot hakea sisälle. Kamala raahaaminen kun se mun armas mieheni on tämänkin illan koulussa niin ei paljon apuja saa kun kotiutuu niin myöhään.

Mukavaa tiistai-illan jatkoa kaikille!

Napsuneiti ja pikku-prinssi 20+0
 
Krokodiili
napsuneiti, joo kyllä olen ollut töissä marraskuun alusta asti ja toivon voivani ollakin aivan äitiyslomani alkuun asti. Mutta se nyt riippuu sitten tästä voinnista... Ei voi tietää niin pitkälle. Onnittelut sinulle puolivälin etapista!! Älähän rehki liikaa mattojen kanssa.

terv. Kroko
 
Käytiin miehen kanssa eka kertaa lastentarvikekaupassa ja saatiin kunnon shokki niistä hinnoista :eek: Ja mitä kaikkea sitä tartteekaan...
Onko joku ostanut sen dreamgenii- tyynyn, sitä kuulemma suosittelee kätilöt ainaki englannissa ja täällä norjassa, mutta sekin makso n.100 euroa, ja ku en oo varma auttaako, niin en uskaltanu ostaa. Sen pitäis antaa hyvä nukkuma-asentoa raskaana ollessa, jo 3kk lähtien, parantaa verenkiertoa sekä äidin että lapsen, auttaa lasta mukautumaan hyvään synnytysasentoon (en kyllä tiedä miten, mutta niin mainoksessa lukee) ja synnytyksen jälkeen sitä voi käyttää imettäessä. Jollakin kokemuksia?
Mulla alkaa olla hankala löytää hyvää nukkuma-asentoa ku mahallaan en pysty enää nukkuun...

Tuulia + Jalmari 15+5
 
Hei Naiset!

Mihinkäs on porukka kadonnut, joulukiireitäkö teillä on kun palstalla on vähän verkkaisempi meno nyt?

Krokodiili: Miten teillä sujui äippäloma ja isyysloma-hakemukset? Tajusitteko kaiken?
Me katottiin ne eilen, kun mullakin vaan lomiin se parisen kuukautta...
Ja nyt tuntuu vihdoin että alkavat aueta nuo käsitteet! ja eikö olekin ihanaa että meidän vauvojen isät sa apidemmän isyyskuukauden! Tulee siis voimaan ensi vuonna, eli lieneen tekin ehditte saamaan päivitetyn version mukaan lomat?

Napsis: Onnea ultrasta, ihanata! Vilkas poika siis teillekin 100% varmasti tulossa! Olisinkin ihmetellyt semmosta tyttöä jolla ois noin turvonneet häppärit kun teidän siinä kuvassa! :LOL: Meillä kanssa on masussa enemmän liikkeessä kun paikallaan ja onhan se vähän... siihen on jo tottunut että maha möyrii koko ajan. :D Anton on nätti nimi, meillä on useampi kaveri ja tuttava nimenneet poikansa just Antoniks tai Aaroniksi. :flower:
Ja eikös olekin tyhmää olla jouluna raskaana ja katsella himoissaan kaikkia pöydän antimia ilman että paino sais kamalasti nousta! :kieh: Mie mätin eilen joulusuklaata ja siitäkin tuli morkkis. Mutkun täyteltiin niitä Kelan ja duunin papereita vanhempainlomia varten niin kyllä se suklaata vaati! :ashamed:

Tuulia: Joo, kallista on! Siks täällä ostetaankin kaikki huutiksesta. Siis IHAN kaikki. Ja kaikki meillä jo onkin valmiina, paitsi pullon lämmitin ja pullojen desinfiointijuttu puuttuu (semmonen mikroon laitettava) tämä siis siksi että mies pitää tosiaan isyyskuukauden ja minä en saa samaan aikaan olla silloin vanhempainvapaalla, menee siis pulloruokinnaksi viimeistään silloin. :D Ois kiva jos vois kuitenkin rintamaitoa pakastaa sitäkin varten.
Mutta tuosta tyynystä, kuulema mikä tahansa imetystyyny on avuksi asentoa etsiessä, ja raskauden puolivälin jälkeen (sen äitiysryhmän fyssarin mukaan) pitäis alkaa välttää selälleen nukkumista ilman tukityynyjä jalkojen alla. Ja muutenkin tyynyillä tukemisia opeteltiin urakalla tunnilla. Kun siis sillon kohtu alkaa jo painaa sydämeen meneviä verisuonia. Mutta. Minä oon kyllä vaan ottanut käyttöön meidän perheen kaikki tyynyt. Nisstä saa semmosen pinon kun haluaa ja kyllä unen laatu parani huomattavasti! :heart:
Vaikka vieläklin havahdun jatkuvasti ja pyöriskelen sängyssä. :kieh:

Meille ei mitään uutta. Ulkoilu on nyt jäänyt noitten pakkasten vuoksi. Siitäkin poden vähän syyllisyyttä. Mutta nukutaan sitten ikkuna auki untuvapeittojen alla öisin! :LOL: Että kyllä meillä saadaan raitista ilmaa. Niinraitista, että mies herää jo pikkutunneilla kun sitä paleltaa!

Toivoopi Bee ja Ee
 
Heippa kaikki! Täällä ois 22+0 tänään, jippii. :) Kohta on joulu ja sit kohta lomaa ja pianhan siitä se äitiyslomakin alkaa.

RouvaB: Vaikka syöttäisittekin pullosta, niin se pullonlämmitin on täysin turha ostos. Kestää ikuisuuden ensin lämmittää se vesi siinä lämmittimessä ja sit laittaa pullo sinne. Kauheaa energian tuhlausta. Mikäs se pullojen desinfiointijuttu on? Ikinä en ole kuullutkaan.

Me varmaan hankitaan poikkeuksellisen vähän mitään tavaraa. Suurin osa on mun mielestä turhaa hömpötystä ja rahojen ja luonnon tuhlausta. Ainakin kun noita kavereita on seurannut vierestä, niin kaikki "erikoisemmat" tavarat jäävät kyllä ihan käyttämättä. Meille ei tuu ees hoitopöytää.

Vaunut meillä tietenkin on ja vaatteita, sitteri ollaan saatu (muuten ei oltas sitäkään hankittu), kantoliina ja kantoreppu meille kyllä tulee. Tutti ja ehkä yksi pullo hankitaan varoiksi. Niin ja amme tietenkin. Ei varmaan paljon muuta. Äitiyspakkauksessa on kynsisaksia yms. Vaipat vaihdetaan sohvalla/lattialla/sängyn päällä ja muutenkin vauva saa enimmäkseen olla ihan vapaasti lattialla ja paljon sylissä/liinassa/kantorepussa. Niitä babybjörnin kantorinkkoja ei kenenkään kannata hankkia, ne on vauvalle tosi huonoja, vauvan asento on niissä kauhee. (eikä ne myöskään ole kantajan selälle hyviä )

Lisätääs vielä, että raskauden ajalle tai lähinnä synnytystä aatellen hankin kyllä varmaan poikkeuksellisen paljon taas tavaraa. :D Tai TENS laitteen ajattelin ainakin vuokrata synnytykseen (kivunlievitykseen) ja harkitsen myös sitä ihme "venytys"laitetta, jolla voi välilihaa etukäteen venytellä, ettei tulisi niin paljoa repeämiä ja ponnistusvaihe olisi helpompi.

muoks. tarkoitan siis tätä: http://www.pedihealth.fi/product_details.php?p=228
 
Jokos sen kerroin, että meille on vähän tyttöä povailtu? Kauhean selvästi ei ole näkynyt, mutta ei ainakaan näyttäisi, että olisi mitään jalkojenvälissä ollut. Nimi meillä on valmiina, jos vaan näyttää sen nimiseltä. :heart:
 

Yhteistyössä