Pohdin tätä kertomisasiaa, erityisesti vanhemmille kertomista silloin aikoinaan, ja tulin siihen tulokseen etten kerro. Koitin miettiä sitä heidän kannaltaan, ja näin sen niin että heille se ainoastaan lisää huolta ja murhetta, jopa surua, joten koin tehneeni oikein kun en kertonut. Jokainen tuntee omat vanhempansa parhaiten, tämä ei tietenkään päde kaikkiin. Toki he lapsenlapsia kovasti toivoivat, mutta mietin olisivatko he onnellisempia tietäessään että eivät saa lastenlapsia koska minä kärsin lapsettomuudesta, vai luullessaan että eivät saa lapsenlapsia koska minä olen sillä hetkellä onnellisempi lapsettomana ja se on minun valintani - omien vanhempieni kohdalla päädyin jälkimmäiseen. En epäile ettenkö olisi saanut heiltä tukea kumpaankin ratkaisuun, joten sitä en pitänyt ratkaisun kriteerinä.
Toki tämä johti siihen että sain aika paljon kuulla (en läheisiltä, vaan esim. tuttavilta ja kauemmilta sukulaisilta) vihjailuja siitä kuinka onneton tulen olemaan vanhempana vaikka nyt tyytyväisenä uraohjustelenkin, juhlissa seurattiin juonko viiniä vai en ja tungettiin vauvoja syliin "josko se kuume tarttuisi". Kerran yksi naispuolinen tuttava totesi että se on ihanaa kun jokainen saa valita haluaako lapsia vai ei, jos ei saisi valita tai kärsisi lapsettomuudesta hän kyllä tappaisi itsensä saman tien, koska sellaisella elämällä ei ole merkitystä. Tuollaisilta kommenteilta toki välttyy jos kertoo kärsivänsä lapsettomuudesta, mutta eipä se sitä muuta mitä ihmiset ajattelevat - joten en olisi kertomisella mitään muuttanut.
Vuosikausien lapsettomuuden jälkeen minulla on nyt lapsi, ja olen muutamassa keskustelussa maininnut ettei hän ihan sormia napsauttamalla minulle tupsahtanut. Silloin yleensä aletaan puhua siitä kuinka olisi kannattanut aloittaa lastenteko aiemmin, johon en oikein voi kun nyökkäillä, vaikka olin lapsettomuushoidoissa jo silloin kun puhuja itse ei vielä edes suunnitellut esikoistaan.
Mutta kertomisen suhteen suosittelisin pohtimaan juuri omia läheisiään ja siitä miten he suhtautuisivat. Se että kertoo yhdelle, ei tarkoita että pitäisi kertoa kaikille, mutta näilläkin asioilla on usein tapana joiltakin lipsahtaa ja levitä. Mitään yleispätevää neuvoa en osaa antaa, paitsi ehkä sen että jos kokee keskustelun ja tuen tarvetta muttei halua omalle lähipiirilleen kertoa, lämpimästi suosittelen vertaistukea esim. Simpukka ryn, anonyymien keskustelupalstojen tai esim. blogien kautta.