Lapset vaan valvoo - mikä neuvoksi?!

Kysyy tyhmä :ashamed:

Meidän 6,5 ja 4 vuotiailla tuo nukkumaanmeno on alkanut olemaan aikamoista taistelua. Tälläkin hetkellä kummatkin edelleen hereillä, joten niin valvon myös minä :eek: :ashamed:

Miten ihmeessä nuo sais nukkumaan aikaisemmin?
Olen kokeillut olla huoneessa, mutta ei auta - en jaksa olla siellä loputtomiin. Puhuttu on - pyydetty on... Ei tulosta.
Yksi mikä tähän varmasti vaikuttaa on se, että tämä eskarilainenkin nukkuu vielä päiväunet pyynnöistäni huolimatta, koska hoitajat eivät voi kuulemma yhtä lasta pitää hereillä ja muut kuulemma nukkuu. Tyttö kuulemma aina ehtii nukahtaa sadun aikana (jännä juttu, kun valvoo tähän asti!!!!!!!).

Ja aamulla nämä sankarit herää viimeistään puoli 7 - on sitten päiväkotipäivä tai ei.
 
x
Jätät ne huoneisiinsa odottelemaan unen tuloa. Nukahtavat sitten kun sen aika on. Ei mitään palveluksia eikä sängyistä hypitä pois. Katselet itse vaikka telkkaa tai luet lehteä, mutta olet jossain muualla kuin huoneiden lähellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM:
Potaskaa päivähoidon tädeiltä. Sä ilmoitat että ne päikkärit loppuu, koska teillä valvotaan iltaisin aivan liian myöhään.
Tämä toimii aina vähän aikaa kerralla, mutta sitten taas lipsutaan |O Oikeasti - tämä on tuolla pk:ssa ihan normi meininkiä.
Esim. tänään tyttö oli nukkunut 1,5 tuntia, kun eilen valvoivat melkein kymmeneen.

Niin ja (harmaa x)... Olen itse olohuoneessa enkä välitäkään tuosta valvomisesta paitsi sitten kun meno yltyy siihen pisteeseen, että tiedän yläkerran ihmisten pinnan olevan lähellä katkeamista. Sitten käyn pyytämässä hiljaisuutta - ovat hiljaa minuutin pari ja taas alkaa touhu.
Nukkumaan itse en voi mennä, koska poika on aika kova keksimään kaikkea ei-niin-sallittua touhua...


|O
 
ov
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
Kysyy tyhmä :ashamed:

Meidän 6,5 ja 4 vuotiailla tuo nukkumaanmeno on alkanut olemaan aikamoista taistelua. Tälläkin hetkellä kummatkin edelleen hereillä, joten niin valvon myös minä :eek: :ashamed:

Miten ihmeessä nuo sais nukkumaan aikaisemmin?
Olen kokeillut olla huoneessa, mutta ei auta - en jaksa olla siellä loputtomiin. Puhuttu on - pyydetty on... Ei tulosta.
Yksi mikä tähän varmasti vaikuttaa on se, että tämä eskarilainenkin nukkuu vielä päiväunet pyynnöistäni huolimatta, koska hoitajat eivät voi kuulemma yhtä lasta pitää hereillä ja muut kuulemma nukkuu. Tyttö kuulemma aina ehtii nukahtaa sadun aikana (jännä juttu, kun valvoo tähän asti!!!!!!!).

Laitat vain lapsesi sänkyyn ja käsket heidän ruveta nukkumaan, niin he tietenkin nukahtavat. Miksi siinä pitäisi taistella? Lasten kuuluu totella aikuisten käskyä ja jos aikuinen käskee lapsen nukkua, niin lapsen on nukuttava.
Ja aamulla nämä sankarit herää viimeistään puoli 7 - on sitten päiväkotipäivä tai ei.
 
ov
Lasten on pakko tehdä niinkuin aikuinen käskee ja jos aikuinen käskee lapsen nukkua, niin lapsen on pakko totella. Jokainen oikein kasvatettu lapsi tottelee aikuisten käskyjä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Lasten on pakko tehdä niinkuin aikuinen käskee ja jos aikuinen käskee lapsen nukkua, niin lapsen on pakko totella. Jokainen oikein kasvatettu lapsi tottelee aikuisten käskyjä.
Voi kiitos. Onneksi itse olet täydellinen äiti :saint: :saint: :saint:
Ole siitä onnellinen.
 
mimmi
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Lasten on pakko tehdä niinkuin aikuinen käskee ja jos aikuinen käskee lapsen nukkua, niin lapsen on pakko totella. Jokainen oikein kasvatettu lapsi tottelee aikuisten käskyjä.
Aa, noinko se meneekin :D Pätisköhän tuo meiän puolivuotiaaseenkin, joka yöstä toiseen valvottaa äitiään.
 
mii
Onko sulla mahdollisuus laittaa lapsia eri huoneisiin nukkumaan?
Meillä tilanne rauhottu välittömästi, kun isompi oli sen ikäinen, että pystyi siirtämään omaan huoneeseen yläkertaan.
 
Musta sun kuuluu nyt sanoa päiväkotiin että ne päiväunet LOPPU! Otat kaiken äidinraivon käyttöös ja sanot sinne että teidän illat venyy ja venyy, naapureilla ja sulla menee hermot ja kohta naksahtaa :D

Onkohan meen naapureilla sama syy miks niiden lapset valvoo 2 asti yöllä? :whistle: ai niin mut ne ei ookkaan päiväkodissa.. On todella raivostuttavaa kuunnella pienten lasten kiljuntaa, huutia ja töminää puolenyön aikaan. |O
 
vanhannaikainenko
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Lasten on pakko tehdä niinkuin aikuinen käskee ja jos aikuinen käskee lapsen nukkua, niin lapsen on pakko totella. Jokainen oikein kasvatettu lapsi tottelee aikuisten käskyjä.
Siinä mielessä olen samoilla linjoilla, että poissaolollaan ja reagoimattomuudellaan äitihän sallii hillumisen! Nukahtamaan ei voi käskeä, mutta rauhoittumaan kyllä. Ja sitä pitäisi lasten totella. Jos lapsi rauhoittuu ja on väsynt, hän nukahtaa. Tuolla hillumisella lapset on yliväsyneitä ja siksikin sitten eivät pysty rauhoittumaan.

Ja tuosta tulee tapa, että sängyssä/huoneessa puuhataan kaikenlaista vaikka on nukkumaanmenoaika. Lapset täytyy saada ymmärtämään (alusta asti), että kun on nukkumaanmenoaika, sitten ei leikitä yms, vaan rauhoitutaan.

Hankala muuttaa tietysti, kun on jo lipsuttu pahasti. Siksi meillä on pidetty tiukkaa linjaa vauvasta asti. Sänky ei ole leikkimispaikka. Ja kun on uniaika, niin on uniaika.
 
Justiinsa
Alkuperäinen kirjoittaja Haukkuva Hiiri:
Alkuperäinen kirjoittaja Justiinsa:
Miten te kuvittelette että pk:ssa hoitaja voi valvoa lasten unta ja sitä yhtä joka ei nuku samaan aikaan?

No kyllä mun mielestä pitäs pystyä valvomaan kun kerran on jo noin isosta lapsesta kyse ja ihan selvästi ne päiväunet vaikuttaa iltaan!
Jaa että se lapsi sitten leikkii siellä huoneessa missä muut nukkuvat? Tuskimpa... Kokeile itse olla kahdessa paikassa samaan aikaan :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Justiinsa:
Miten te kuvittelette että pk:ssa hoitaja voi valvoa lasten unta ja sitä yhtä joka ei nuku samaan aikaan?
Pk:n ryhmissä on yleensä useampia hoitajia, yleensä kai lto + 2 x lh ryhmässään. Se on sitten järjestelykysymys, miten menetellään lasten kanssa, jotka eivät nuku. Mun kokemukseni mukaan lepotauko on pakollinen, mutta ne lapset, jotka eivät nuku, saavat nousta sitten lepohetken jälkeen leikkimään. Eikä nukkuvia lapsia koko aikaa valvota, vaan kun porukka nukkuu, niin hoitaja + ne jotka eivät nuku poistuvat nukkarista.
 
mii
Päiväkodissa vetosivat samoihin asioihin vanhemman pojan kohdalla, ei voi antaa valvoa kun muut nukkuvat (antoivat pojan olla sängyssä siihen asti kunnes nukahti kuulemma n13.30 ja sitten herättivät pikkasen ennen ku menin hakemaan n 15.15) poika valvoi iltaisin liki 23...
Nuoremman pojan kohdalla eri päiväkodissa ei mitään ongelmaa hereillä olon kanssa! Ja muitakin lapsia valvoo + nukkuu, eli on kyllä musta ihan hlökunnasta kii, miten onnistuu tai on onnistumatta!
 
Justiinsa
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja Justiinsa:
Miten te kuvittelette että pk:ssa hoitaja voi valvoa lasten unta ja sitä yhtä joka ei nuku samaan aikaan?
Pk:n ryhmissä on yleensä useampia hoitajia, yleensä kai lto + 2 x lh ryhmässään. Se on sitten järjestelykysymys, miten menetellään lasten kanssa, jotka eivät nuku. Mun kokemukseni mukaan lepotauko on pakollinen, mutta ne lapset, jotka eivät nuku, saavat nousta sitten lepohetken jälkeen leikkimään. Eikä nukkuvia lapsia koko aikaa valvota, vaan kun porukka nukkuu, niin hoitaja + ne jotka eivät nuku poistuvat nukkarista.
Niin on, mutta niillä hoitajilla on myös ruokatauko silloin :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Justiinsa:
Jaa että se lapsi sitten leikkii siellä huoneessa missä muut nukkuvat? Tuskimpa... Kokeile itse olla kahdessa paikassa samaan aikaan :p
Miksi mun pitäs kokeilla olla kahdessa paikassa samaan aikaan? :D Sielläkin varmaan on muita hoitajia kuin vain yksi joka vahtii unia. On todellakin vaan päiväkodin järjestelykysymys, vaatisi ehkä vähän vaivaa henkilökunnalta mutta mun mielestä ei voi ollettaa että eskari-ikäinen nukkuisi päiväunet!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Justiinsa:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja Justiinsa:
Miten te kuvittelette että pk:ssa hoitaja voi valvoa lasten unta ja sitä yhtä joka ei nuku samaan aikaan?
Pk:n ryhmissä on yleensä useampia hoitajia, yleensä kai lto + 2 x lh ryhmässään. Se on sitten järjestelykysymys, miten menetellään lasten kanssa, jotka eivät nuku. Mun kokemukseni mukaan lepotauko on pakollinen, mutta ne lapset, jotka eivät nuku, saavat nousta sitten lepohetken jälkeen leikkimään. Eikä nukkuvia lapsia koko aikaa valvota, vaan kun porukka nukkuu, niin hoitaja + ne jotka eivät nuku poistuvat nukkarista.
Niin on, mutta niillä hoitajilla on myös ruokatauko silloin :eek:
Kuten sanoin, se on järjestelykysymys. On niin monta tapaa tehdä asioita, jos vain on halua.
 
vieras
meillä kokeiltiin sellaista kikkaa tuohon samaan hommaan,että laitettiin sänkyyn ja pusut+hyvänyön toivotukset.sitten alkoi janottamaan,pissattamaan,ei nukuttanut,taas vettä,pissattikin taas.ohjasin sänkyyn mitään puhumatta useita kertoja.seuraavana iltana oli taas samaa,taas hiljaa ohjasin kumpasenkin sänkyyn.kolmantena iltana alettiin nukkumaan ihan oikein.

ja niihin päiväuniin.meillä 6 ja 5v ei nuku päikkyjä just siitä syystä,että nukkuminen venyy 11 asti.teet mitä vaan niin uni ei tuu.kyllä meillä päiväkodissa on useampi hoitaja ja nukkumispakkoa ei ole,mutta satu kuunnellaan ja rauhoitutaan,sitten voi poistua muita herättämättä askartelemaan tai leikkimään ja siellä on hoitaja katsomassa perään.
 

Yhteistyössä