Lapset sai talvikengät lahjaksi mutta ovatko liian isot, kun niissä on melkein 3 cm kasvuvaraa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "essi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ihmettelen";29025138]Ottamatta kantaa kokoasiaan..Mun mielestä tässä on outoa se, että isovanhemmat ostavat KENGÄT lapselle. Pitäishän kengät muutenkin aina sovittaa ja samalla merkillä on erilaisia lestejä (esim. juuri Vikingillä).[/QUOTE]

En itsekään ymmärrä miksi ostivat kengät. Anoppi selitti vaan, että olivat itselleen ostaneet kenkiä Prismasta ja samalla ostivat meidän lapsille (ja muille lapsenlapsille)... no, hyvää tarkoittivat mutta eihän sitä just sopivan kokoisia osaa ostaa, jos ei sovita. En valita, koska harvoin ostavat mitään.

Joo, itsekin tiedän että miehen 4 numeroa isommilla kengillä on hankala kävellä. :D

En tiedä voiko vaihtaa, täytyy käydä kysymässä Prismassa. Ei ole kuittia (enkä kehtaa kysyä sitä kun ajattelevat ettei mikään kelpaa). Mutta jos numeroa pienempi kenkä on 0,4-0,6cm pienempi, niin kannattaako se vai täytyiskö ottaa kaksi numeroa pienemmät.

Veikkaan, että jos vaihdan/ostan 1,5cm kasvuvaralla olevat niin kengät jää pieneksi jossain vaiheessa talvea, helmi-maaliskuussa viimeistään... 2cm olis ehkä hyvä mutta onko sillä merkitystä onko 2cm vai 2,7cm?

Yksi koko on 8mm. Eli kaksi kokoa pienempi on 16mm pienempi.

[QUOTE="ihmettelen";29025138]Ottamatta kantaa kokoasiaan..Mun mielestä tässä on outoa se, että isovanhemmat ostavat KENGÄT lapselle. Pitäishän kengät muutenkin aina sovittaa ja samalla merkillä on erilaisia lestejä (esim. juuri Vikingillä).[/QUOTE]

Samaa mieltä. Kengät on ainoat, mitä en koskaan osta ilman lapsia. Aina sovitetaan. Viime syksynäkin esikoiselle (nyt 4,5v) ennen niin hyvät Vikingit tai Superfitit ei sopinu ollenkaan nilkasta. Kenkiä pitää aina sovittaa jotta löytää hyvät. Kuinka moni aikuinen ostaa kengät sovittamatta? Niinpä, huonot kengät on ikävän tuntuiset, myös lapsella.

Ap, aika hurjalta kuulostaa jos 2v:lle aattelit koon 30 vikingit laittaa. Kuinka pitkä lapsen jalkaterä on? Mun esikoisella on iso jalka ikäisekseen (nyt ostettiin saappaat kokoa 31) mutta ongelmana on jalan kapeus. Läheskään kaikki kengät ei käy kun jalka on pitkä mutta leveydeltään ns. normaali 4v:n jalka.

En itse koskaan ole tullut ajatelleeksi erilaisia lestejä. Vaikeahan se on toisen jalasta sanoa mikä kenkä tai lesti on hyvä, ostan yleensä kohtuuhintaiset (usein Viking tai Reima) ja sellaiset jotka menee kevyesti jalkaan. Ei lapsi osaa sanoa onko kenkä lestiltään hyvä tai pituudessakaan sopiva. Miten tuon voi sitten tietää onko kenkä lestiltään sopiva. Tulipahan vaan mieleen. :)

En itse koskaan ole tullut ajatelleeksi erilaisia lestejä. Vaikeahan se on toisen jalasta sanoa mikä kenkä tai lesti on hyvä, ostan yleensä kohtuuhintaiset (usein Viking tai Reima) ja sellaiset jotka menee kevyesti jalkaan. Ei lapsi osaa sanoa onko kenkä lestiltään hyvä tai pituudessakaan sopiva. Miten tuon voi sitten tietää onko kenkä lestiltään sopiva. Tulipahan vaan mieleen. :)

Lapselle onkin tosi vaikea ostaa kenkiä mutta kyllä me aina kokeillaan monia ja sitten otetaan ne mitkä tuntuu lapsen mielestä parhaalta ja itse kokeilen käsin miten istuu. Usein se nilkan kohta on liian tönkkö jolloin on vaikea mennä kyykkyyn ja kävely on hankalaa. Aina kokeillaan myös pohjallisen päällä (siis pohjallinen irti kengästä ja lapsi sen päälle seisomaan) jotta näkee paljonko oikeasti jää tilaa.

[QUOTE="vieras";29025206]Yksi koko on 8mm. Eli kaksi kokoa pienempi on 16mm pienempi.[/QUOTE]

Jaa, en tiedä. Mutta aikaisemmin kun olen lapsille kenkiä ostanut, niin olen kahden koon välillä mittaillut pohjallista ja yleensä niiden ero on ollut sen 4-6mm. Toki tämäkin saattaa riippua merkistä.

[QUOTE="vieras";29024894]Se on tutkittu juttu. Suurin osa lapsista kävelee pienissä kengissä. Harmi. 2,5cm talvikenkiin on ihan ok. Siinä on kasvun- ja käyntivara.[/QUOTE]
Linkkiä tutkimukseen...?

Olen vakuuttunut, että suuri osa lapsista kävelee liian suurissa kengissä, juuri siksi, että heille ostetaan sitä "kasvunvaraa".

[QUOTE="vieras";29025209]
Ap, aika hurjalta kuulostaa jos 2v:lle aattelit koon 30 vikingit laittaa. Kuinka pitkä lapsen jalkaterä on? Mun esikoisella on iso jalka ikäisekseen (nyt ostettiin saappaat kokoa 31) mutta ongelmana on jalan kapeus. Läheskään kaikki kengät ei käy kun jalka on pitkä mutta leveydeltään ns. normaali 4v:n jalka.[/QUOTE]

Lapsen jalkaterä 2v:lla on noin 17 cm ja 6v:lla reilu 20 cm. Nämä mitat reilun kuukauden takaa, nyt en mitannut jalkaa.

[QUOTE="vieras";29025232]Lapselle onkin tosi vaikea ostaa kenkiä mutta kyllä me aina kokeillaan monia ja sitten otetaan ne mitkä tuntuu lapsen mielestä parhaalta ja itse kokeilen käsin miten istuu. Usein se nilkan kohta on liian tönkkö jolloin on vaikea mennä kyykkyyn ja kävely on hankalaa. Aina kokeillaan myös pohjallisen päällä (siis pohjallinen irti kengästä ja lapsi sen päälle seisomaan) jotta näkee paljonko oikeasti jää tilaa.[/QUOTE]

Hmmm... oonkohan mä tehny jotenkin väärin, kun oon yleensä ostanu vaan ne ekat sopivan kokoiset. Toki oon ottanut pohjallisen irti ja sovittanu jalkaa sen päälle. En oo kuitenkaan alkanu etsiä eri kaupoista erilaisia lestejä/kenkiä.

Lapsen jalkaterä 2v:lla on noin 17 cm ja 6v:lla reilu 20 cm. Nämä mitat reilun kuukauden takaa, nyt en mitannut jalkaa.

Alle 3 v:n jalka kasvaa keskimäärin 1,5 mm kuussa, ja 6 vuotiaan keskimäärin 1 mm kuussa. Onhan tuossa hirveästi sukkavaraa, voi olla että on vielä maaliskuussakin isot. Mun 2 v 1 kk:lla on 15 cm jalan pituus, luulin että mulla on isojalkainen yksilö, en luule enää :D

Pikainen googlaus antoi noilla mitoilla koot 27 ja 33 (sitä en tiedä mitkä kasvuvarat noihin on laskettu). Kyllä mä ainakin tolle pienemmälle ostaisin pienemmät kengät. Ei kasvuvaraa voi ihan hillittömästi olla ilman että se vaikuttaisi liikkumiseen. Mitä pienempi jalka, sitä suurempi 3cm suhteessa on.

Alle 3 v:n jalka kasvaa keskimäärin 1,5 mm kuussa, ja 6 vuotiaan keskimäärin 1 mm kuussa. Onhan tuossa hirveästi sukkavaraa, voi olla että on vielä maaliskuussakin isot. Mun 2 v 1 kk:lla on 15 cm jalan pituus, luulin että mulla on isojalkainen yksilö, en luule enää :D

Meidän 2v on tarkalleen 2v5kk. :)

Onkohan siitä oikeasti jotain haittaa jalalle tai jalan kehitykselle, jos on "hirveästi sukkavaraa" kengässä? Muuta kuin kömpelyys? Lienee kuitenkin parempi että on hieman liian isot kengät kuin liian pienet. Ehkä mä seuraan vielä jalan kasvua ja päätän myöhemmin. Jos vaan saa vielä sitten talvikenkiä kaupoista.

[QUOTE="vieras";29025312]Ostatko sä itelleskin kengät niin että katot että on oikea koko (pituus) ja otat sopi lesti tai ei?[/QUOTE]

No omat kengät nyt on jonkin verran helpompi ostaa kun sen tuntee omassa jalassaan jos ei sovi tai kiristää. Lapselta kun kysyy että onko hyvä/kiristääkö/puristaako/onko pieni niin joko ei vastaa mitään (2v) tai sanoo, että hyvä on (6v).

Ostin juuri taannoin omalle 2v7kk lapselle talveksi vikingin goret. Lapsen jalka oli noin 16cm (ehkä pari milliä alle) ja otin koon 28, jossa pohjallisen mitta oli 18cm. Kuomakengissä oli samassa koossa saman mittainen pohjallinen.

Jos sun lapsen jalka on jo 17cm pitkä, niin ei nuo kengät varmaan liian isot enää ensivuoden puolella ole..? Alkutalveen saatat joutua hommaamaan jotkut toiset kyllä.

No omat kengät nyt on jonkin verran helpompi ostaa kun sen tuntee omassa jalassaan jos ei sovi tai kiristää. Lapselta kun kysyy että onko hyvä/kiristääkö/puristaako/onko pieni niin joko ei vastaa mitään (2v) tai sanoo, että hyvä on (6v).

Käytiin pojan kanssa jalkaterapeutilla, kun valitti jalkojen kipuja. Monia juttuja katsottiin ja puhuttiin paljon kenkien ostamisesta. Jäi mieleen, että lasten jalat on tosi rustoiset 18 veeksi asti = lapselta on turha kysyä, onko kengät hyvät, koska lapsen jalka muokkaantuu kengän mukaan. Vastuu oikean kokoisen kengän ostamisesta on aikuisella.

Tällä sivulla on aika hyvin selitetty kenkien ostamista:

Mitä tulee ottaa huomioon valittaessa lapselle jalkineita?

Ja se melkein kolme senttiä on kyllä liikaa. Toisaalta tässä vaiheessa on vaikea sanoa, koska kenkä otetaan käyttöön. Mä pyytäisin kuitin ja sanoisin, et on väärän kokoiset ja siksi vaihdat.

Todennäköisesti kengät otetaan käyttöön marraskuussa. On tässä vielä se 1,5-2kk aikaa jalan kasvaa. Mutta ei siinä ajassa ehdi niin paljon kasvaa, että ylimääräinen pituus ehtisi hävitä.

Yhteistyössä