Lapset palasi virpomis reissuilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Ja täytyy sanoa että monikin aikuinen voisi opetella käytöstapoja ettei pikku noitien tarvitse pahoittaa mieltään.
Yksi oli tiuskaissut ettei täällä kerjäläisiä suvaita ja lyönyt oven kiinne.
Ja toisessa paikassa ei avattu ovea eli luultavasti oli ovisilmästä kurkkineet. No ei muuten mutta samalla rapputasanteella vielä lapsieni ollessa tuon oven taakse meni toiset virpojat ja heille avattiin ovi ja heidän virpominen kyllä sallittiin. Lapset toki pahoitti mielen miksi joku muu kelpaa virpomaan ja heille ei edes ovea avattu.
Ja sitten nämä ketkä antaa yhden piparin, mitä he ajattelee kun nehän menee murskaksikin munien ja namien seassa.

Ikävää, että lapset pahoittivat mielensä, mutta milloin tämä on muuttunut, että ventovieraillekin käydään virpomassa? Kun omat lapseni olivat virpomisiässä, lapset virpoivat vain tutuille. Ehkä tämä toisille virpojille ovensa avannut tunsi ne virpojat, mutta sinun lapsiasi ei?

Provohan tämäkin taas on mutta silti sanon, että ihmisillä on oikeus valita kenelle muniaan jakelee :) Toiset ei halua muita virpojia kuin sukulaislapset ja se on heidän asiansa. Lisäksi palkan suuruus/määrä/olomuoto on palkan ANTAJAN valittavissa, ei virpojan. Itse sain pienenä tyttönä mm. appelsiinin ja siihen oli tyytyminen ja siitä kiitettiin. Tosin niihin aikoihin saattoi palkaksi saada 50penniäkin, moniko nykyvirpoja pystyisi hymyssä suin kiittämään edes 50sentistä?

Kyllä täällä tulee ventovieraita muksujakin virpomaan,tosin itse kuulun siihen kastiin joka saa aloittajan vihat päälleni :D
Minä avaan oveni vain tutuille virpojille :)

[QUOTE="vieras";23598277]Toiset ei halua muita virpojia kuin sukulaislapset ja se on heidän asiansa. Lisäksi palkan suuruus/määrä/olomuoto on palkan ANTAJAN valittavissa, ei virpojan. Itse sain pienenä tyttönä mm. appelsiinin ja siihen oli tyytyminen ja siitä kiitettiin. Tosin niihin aikoihin saattoi palkaksi saada 50penniäkin, moniko nykyvirpoja pystyisi hymyssä suin kiittämään edes 50sentistä?[/QUOTE]

Täysin samat ajatukset täällä.

Täällä törmää kyllä niin ihmeellisiin mielipiteisiin ja tapoihin. Etelä-pohjanmaalla on ainakin aina virvottu naapureille, itsekkin kavereiden kanssa kiersin lähitaloissa virpomassa. Noita-asujen suunnittelu ja virvonta oksien teko aloitettiin hyvissä ajoin ja se siinä parasta olikin, ei ne karkit mitä saatiin. Illalla lähdettiin vielä kokoille ja niillä oli yleensä trulleille kilpailuja ja muuta kivaa. Itse odotan innolla ens lauantaita kun ovella käy pikku-noitia ja oma poitsu lähtee myös virpomaan, tosin pieni kun vielä on rajoittuu käynnit ystäviin ja sukulaisiin.

Täällä törmää kyllä niin ihmeellisiin mielipiteisiin ja tapoihin. Etelä-pohjanmaalla on ainakin aina virvottu naapureille, itsekkin kavereiden kanssa kiersin lähitaloissa virpomassa. Noita-asujen suunnittelu ja virvonta oksien teko aloitettiin hyvissä ajoin ja se siinä parasta olikin, ei ne karkit mitä saatiin. Illalla lähdettiin vielä kokoille ja niillä oli yleensä trulleille kilpailuja ja muuta kivaa. Itse odotan innolla ens lauantaita kun ovella käy pikku-noitia ja oma poitsu lähtee myös virpomaan, tosin pieni kun vielä on rajoittuu käynnit ystäviin ja sukulaisiin.
Voisin kuvitella, että jossain maaseudulla tai omakotitaloalueilla naapurit tunnetaan paremmin kuin kerrostaloissa, joissa voi olla toistasataa naapuria.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23598273:
Ikävää, että lapset pahoittivat mielensä, mutta milloin tämä on muuttunut, että ventovieraillekin käydään virpomassa? Kun omat lapseni olivat virpomisiässä, lapset virpoivat vain tutuille. Ehkä tämä toisille virpojille ovensa avannut tunsi ne virpojat, mutta sinun lapsiasi ei?

Peesi

Kerrostalossa asuvana on kan käyny vitutt... kun niitä virpojia voi tulla 5 kertaa niin en kyllä avaa ovea kun korkeintaan kahdelle. se ois hyvä kun virvottais vain tutuille

Jospa olivat varanneet vain tietyn määrän palkkoja ja eivät siksi avanneet. Ja jospa tämä piparin antaja ei olut varautunut ja muuta ei ollut? Ilmeisesti ei olisi siis tarvinnut lapsellesi siinä tapauksessa avata. Voihan siihen olla onta syytä. Meillä ainakin valmistettiin lapsi niin, että kaikki eivät saata antaa palkkaa tai edes lupaa virpomiseen.
Eikös ensin kysytä lupa? Elämässä tulee pettymyksiä, eikös vaan?

Itse kun olin virpomisiässä niin meillä oli tapana virpoa vain tuttuja ja heille kaikille koristeltiin oma oksa eli mietittiin mistä kukin pitää(väri ym) ja koristeltiin oksat sen mukaan aina henkilöille. Ja kaverin äiti antoi yleensä jotain itsetehtyä esim. itse virkatut pannulaput ja kaikista kiitettiin nätisti(80-luvun lopussa).
Nyt kierretään joka hemmetin ovella ja ideana on vaan hamuta mahdollisimman nameja, jos ei avata niin hakataan ovea ja pimpotellaan ovikelloa.
Jos ei halua pikku mussukoittensa pahoittavan mieltänsä niin kannattaa käydä virpomassa vain tuttuja ja antaa muille kotirauha.

Meidän lapset virpoivat tässä omassa pihapiirissä. Joku ei avannut ovea (näin äänestyspäivänä ja kauniilla ilmalla ei kaikki varmasti ole kotonakaan), ne jotka avasivat niin ottivat virpojat iloisina vastaan. Joka ovella eivät suinkaan käyneet, vaan 8 oven takana, niiden luona joiden kanssa ollaan oltu tekemisissä enemmän & aikaisempina vuosinakin virpomassa käyty.

Kiva kierros oli. Lapset ovat nyt saaliinjaolla :)

Kun olin lapsi, niin me virvoimme koko taloyhtiön, 4 korkeaa kerrostaloa, ja osan naapuritaloistakin. Kukaan ei ollut meille töykeä. Ei koskaan.

Viimeksi muokattu:
Toki maalla tuntee paremmin naapurit, mutta en todellakaan ala-aste ikäisenä tuntenut kaikkia niitä ihmisiä joilla käytiin virpomassa. Toisaalta täällä päin se virpomis kulttuuri on ehkä erilaista, viime vuonna ei oltu kotona joten jätin ovelle korin jossa oli suklaa munia ja lakuja ja illalla kun tultiin kotiin oli ovella kimppu oksia odottamassa ja karkki astia puolillaan. Saman tempun ajattelin tehdä tänäkin vuonna sitten kun lähdemme itse virpomis reissulle. (enkä kyllä ajatellut olla tälläkään kertaa hirveän pettynyt jos ne karkit on kaikki viety ja oksia ei näy, aina sattuu niitä huonompi tasaisiakin mussukoita sekaan..)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23598273:

Mä en oo koskaan käyny virpomassa tutuille.. :O Johtuneeko siitä, kun ei tunnettu ikinä uudella paikkakunnalla ketään... Silti oli aina korit täynnä herkkuja :p
Ja kyllä noita kamalia "vastaanottajia" oli silloinkin. Saatiin monesta paikkaa ovea naamalle tai sitten vastaan tuli juoppoja jotka oli alasti ovella... Että kaikkea maailmaan mahtuu : /

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23598341:
Voisin kuvitella, että jossain maaseudulla tai omakotitaloalueilla naapurit tunnetaan paremmin kuin kerrostaloissa, joissa voi olla toistasataa naapuria.

Minä olen asunut lapsuuden lähiössä kerros talossa. Ja me kiersimme virpomassa koko kaupungin osassa. Ihan tuntemattomilla. Uudellamaalla ollaan :)

[QUOTE="äiti";23598247]Ja sitten nämä ketkä antaa yhden piparin, mitä he ajattelee kun nehän menee murskaksikin munien ja namien seassa.[/QUOTE]

Juuri tän takia en enää avaa!! Jos aikuisen asenne on tämä niin mitä lapset oppii, kun kovaan ääneen haukutaan palkkoja,tms.

Me kävimme tuntemattomienkin ovien takana virpomassa lapsina. Aina kysyttiin lupa, ja vaikkei lupaa saatu niin toivotettiin hyvät pääsiäiset.

Palkkaa saatiin aina "hirmuisesti" (lapsena se ainakin tuntui suurelta määrältä), oli hedelmää, karkkia, suklaata, suklaamunia, yllätysmunia, purkkaa, kolikoita, keksejä, lakuja...Ihan kaikennäköistä ja kaikista oltiin onnellisia. Jotkut antoivat 50 penniä, toiset markan ja yllätysmunan, jotkut muutaman keksin, toisaalta tuli hedelmä...Koskaan emme valittaneet palkasta.

Meillä oli nähty vaivaa oksien eteen, ja sen huomasi kyllä palkkioistakin. Joskus tuli muita lapsia (oksissa pari koristetta) vastaan ja sanoivat "ei tuosta talosta ainakaan saa yhtään mitään", mutta mepä saimme juuri siitä talosta ison kasan palkkaa. Eli on se oksien laatu vaikuttanut jo parikymmentä vuotta sitten. :)

Mua ärsyttää tossa virpomishommassa parikin asiaa.. Ekaksi se että meidän pihapiiristä ne tytöt, jotka kiusaa jatkuvasti tuota mun tyttöö ku on niin erilainen niin tulee virpoon. Mulla se tökkää ja pahasti, en voi sille mitään. Enkä avannu ovee, kai mä sit oon jotenki urpo tai jotai..

Ja toinen se että tän pihan riehujapoika kävi viime pääsiäisenäki virpomassa monta kertaa, pelkällä risulla, ei mitää koristeita. Viimesen kerran käveli mun perässä ku olin kaupasta tulossa, kai se ajatteli et nyt on otollinen hetki..

Ja sit jos palkaksi antaa muutaman karkin, yhden suklaamunan tai kolikon niin se ei sitten riitä..

[QUOTE="hmm";23598562]Minä olen asunut lapsuuden lähiössä kerros talossa. Ja me kiersimme virpomassa koko kaupungin osassa. Ihan tuntemattomilla. Uudellamaalla ollaan :)[/QUOTE]
Teillä on ollut valtava määrä vitsoja :D Meillä on jo omassa taloyhtiössä 50 naapuria ja tässä kaupunginosassa pitäisi lapsen askarrella ainakin pari tuhatta vitsaa, jos kävisi kaikilla virpomassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23598715:
Teillä on ollut valtava määrä vitsoja :D Meillä on jo omassa taloyhtiössä 50 naapuria ja tässä kaupunginosassa pitäisi lapsen askarrella ainakin pari tuhatta vitsaa, jos kävisi kaikilla virpomassa.

Empä tarkottanu että kaikkia käytiin... Vaan että käytiin kaikkialla.. Valittin talo tai rappu ja käytiin siinä.. Sit taas käveltiin jonkun matkaa ja valittiin joku ihan satunnaisesti... Oli meillä kyllä paljon vitsojakin aina :D

[QUOTE="vieras";23598277]Provohan tämäkin taas on mutta silti sanon, että ihmisillä on oikeus valita kenelle muniaan jakelee :) Toiset ei halua muita virpojia kuin sukulaislapset ja se on heidän asiansa. Lisäksi palkan suuruus/määrä/olomuoto on palkan ANTAJAN valittavissa, ei virpojan. Itse sain pienenä tyttönä mm. appelsiinin ja siihen oli tyytyminen ja siitä kiitettiin. Tosin niihin aikoihin saattoi palkaksi saada 50penniäkin, moniko nykyvirpoja pystyisi hymyssä suin kiittämään edes 50sentistä?[/QUOTE]

niimpä. kakarana oltiin iloisia vähäänkin eikä tullu mielee rutista. Ja vierail käytiin kyl virpomassa jo lapsena, koko kylän tenavat kiersi tutut ja oudot.

Olen sitä mieltä että jokaisella on oikeus olla antamatta palkkaa ... mutta olen myös sitä mieltä, että aikuisiltahan ne lapsetkin ne käytöstavat oppii. Nätisti voi sanoa, jos ei halua virvottavan, ei siinä tarvitse alkaa tiuskimaan ja äyskimään.... ketä se hyödyttää?

Yhteistyössä