Lapset opiskelun ohessa

Kysytään tätä nyt vielä täältäkin...

Kerrotaanpa siis taustat. Aloitin syksyllä 2002 Amk-opiskelut. Tammikuussa 03 plussasin (suunniteltu). Tarkoitukseni oli olla tietenkin koko kevät koulussa. Toisin kävi. Jäin jo helmikuussa kotiin kauhean pahoinvoinnin takia. Kun oksentelu helpotti alkoi pyörtyileminen. Kouluni jäi siis silloin aivan alkutekijöihin vaikka aivan loppukeväästä tentinkin muutamia kesken jääneitä kursseja.

Nyt syksyllä 04 jatkoin opintojani. Olen ilta/monimuotokoulutuksessa, joten lapseni ei ole missään hoidossa. Opiskelu päiväunien ja yöunien aikana on ainoa rauhallinen ja oikeastaan mahdollinen hetki. Lapseni ei anna minulle siihen hereillä ollessaan mahdollisuutta. Mies vuorotöissä.

Miehelläni on kauhea vauvakuume. Minä laitan hanttiin, koska tiedän etten ikinä saa käytyä kouluani loppuun kahden pienen lapsen kanssa. En ainakaan tälläisella tahdilla, millä nyt käyn. Toisaalta olisi kuitenkin todella ihana saada taas sellainen pieni tuhiseva nyytti.

Kertokaa omia kokemuksianne!! Miten onnistuitte suorittamaan koulun kunniakkaasti loppuun? Miten koulu suhtautui poissaoleviin lukukausiin? Minulla niitä käytetty jo kaksi..

Toisaalta minulla on vielä puolet harjoittelustakin suorittamatta, joten jos taas jään vain kotiin oksentamaan ja pyörtyilemään, niin mistään ei tule mitään. Minimiäitiyspäivärahaakaan kun en taas haluaisi..

On se vaikeaa, kun siitä tekee sellaista..

Saanko kysyä mitä alaa opiskelet? minä olen myös käyttänyt kaksi lukukautta amk-opiskeluistani nyt ja syksyllä olisi tarkoitus jatkaa, mutta en haluaisi jatkaa täysipäiväisesti lapsen ollessa niin pieni vielä...mainitsit monimuotokoulutuksesta, järjestetäänkö sitä hoitoalalla?

Minäkin olen vielä kyllä opiskeluvaiheessa, joten en osaa sanoa tuosta miten saatoin opiskelut kunnialla loppuun jutusta ;) , mutta itselleni tämä järjestely sopii! Pääsin yliopistoon esikoisen ollessa 3kk ikäinen, joten ensimmäisen lukuvuoden olin kotosalla lapsen kanssa. Seuraavana syksynä mieheni jäi puolestaan koko lukuvuodeksi kotiin, hänkin on vielä opiskelija joten se sujui ongelmitta ja hänkin nautti ajasta suunnattomasti tyttärensä seurasta! Minullakin oli paljon helpompaa aloittaa opiskelut kun tiesin täysin, että tyttö on parhaassa mahdollisessa hoidossa.. Jo ensimmäisen opiskeluvuoden keväällä tulin raskaaksi ja jäin ennen seuraavan lukuvuoden aloittamista taas kotiin. Tällä hetkellä olen äitiyslomalla ja hoidan lapsia siis kotona. Samanaikaisesti hieman "harrastan" opiskelua ja suoritan sivuainetta. Saan siis tutkintooni tarvittavia opintoviikkoja kasaan ja helpotan sitä aikaa kun taas jatkan opintoja! Perjantaipäivät sujuvat usein niin, että esikoinen on kerhossa ja minä vauvan (nyt 5kk) kanssa tunneilla... Hyvin on mennyt tähän saakka. Opiskeluni ovat melkolailla läsnäoloa vaativia ja en voi paljoakaan suorittaa kirjallisena. Mielestäni näin on helpointakin, kotona esseiden teosta ei todellakaan tule kahden lapsen kanssa mitään! Ne muutamat tehtävät joita olen joutunut tekemään, ovat jääneet väkisinkin yöllisiksi puurtamistuokioiksi.. Nyt olen päättänyt olla kaksi lukuvuotta poissa opinnoista (tätä sivuainetta ja mahdollisia kieliopintoja lukuunottamatta) ihan rehellisesti kotiäitinä! Lapset ovat vain kerran pieniä ja tahdon olla heidän seurassaan kun vain voin...

Sitten, kun sen aika tulee, aion jatkaa opintoja täysipäiväisesti ja siten, että lapset menevät hoitoon ja minä opiskelen kaikilla mahdollisilla "luppohetkillä", mitä vain lasten hoitopäivän aikaan liikenee. Saapa nähdä vain miten paljon luppoaikaa jää jos koulupäivä kestää aamukahdeksasta iltakuuteen... :whistle: No, tulipas pitkä sepostus. Pointtina se, että lasten kanssa opiskelu on järjestelykysymys. Elämänsä asiat täytyy vain priorisoida ja päättää sitten miten voisi suunnitella elämäänsä ja perheensä asioita! Itse olen tullut siihen johtopäätökseen, että keskityn vain yhteen asiaan kerrallaan opiskelen täysipäiväisesti tai olen kotiäiti. Kovin paljon en kyllä rehellisesti sanottuna anna arvoa sille, miten "koulu" suhtautuu lukuvuosien mittaisiin poissaoloihin, sillä minä ja mieheni teemme päätökset, jotke koskevat perhettämme (toki samat lait koskevat kouluja kuin työpaikkojakin, eikä yli kolmea vuotta "saa" yhteen putkeen olla ainakaan sopimatta pois).

Sori, kun tuli näin pitkä sepostus... :ashamed:
Kaikkea hyvää perhe/tulevaisuuden suunnittelulle! :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.03.2005 klo 13:48 mamma kirjoitti:
Saanko kysyä mitä alaa opiskelet? minä olen myös käyttänyt kaksi lukukautta amk-opiskeluistani nyt ja syksyllä olisi tarkoitus jatkaa, mutta en haluaisi jatkaa täysipäiväisesti lapsen ollessa niin pieni vielä...mainitsit monimuotokoulutuksesta, järjestetäänkö sitä hoitoalalla?
Minä opiskelen liiketaloutta. Olen saanut sellaisen käsityksen, että myös hoitoalalta järjestettäisiin vastaavanlaista koulutusta. Olenkin ajatellut vielä joskus tulevaisuudessa suorittaa terveydenhoitajan tutkinnon..=) Saa nähdä kuinka käy.

Amkissa se huono puoli, jos ilmoittautunut poissaolevaksi, ei kouluun saa suorittaa yhtään mitään. Vaihtoehdot ovat siis kunnon opiskelu tai ei opiskelua ollenkaan. Välimuoto olisi minulle sopivin!

Suruvaippa
Minä olen miettinyt vähän samoja juttuja. Asetelma on tosin vähän eri. Jätin opiskelut kesken jo paljon ennen lapsen syntymää. Nyt olen suunnitellut alan vaihtoa. Olisin tosi motivoitunut ja halukas lähtemään kouluun, uskon löytäneeni sen oman juttuni. Haluaisin päästä sitä pian toteuttamaan. Mutta, mutta...

Poika on nyt 7,5 kuukautta vanha, opiskelujen alkaessa olisi siis noin vuoden. Minun olisi mahdollista päästä monimuotokoulutukseen, mutta lapsen olisi siitä huolimatta oltava välillä hoidossa. (Lähiopetusta enintään kaksi viikkoa kuukaudessa.) En tiedä tuleeko opiskelusta yhtään mitään kotona. Ainakin tähän asti meidän poika on ollut tositositosi vaativa tapaus. Mutta ei kai sitä saa selville muuta kuin kokeilemalla...

Vähän kirpaisee myös pojan hoitoon vienti, mutta hän kyllä varmasti viihtyy kun on muita lapsia. Ainakin toivon niin... :/

Sydän
:wave: Heippa vaan kaikille!
Mulla sellainen tilanne, aloitin terveydenhoitajakoulun vuonna 2002 syksyllä, tulin raskaaksi 2003 syksyllä! Jatkoin opiskeluja vielä jouluun asti ja sitten tein kevään töitä!!
Ja nyt olen äitiyslomalla + hoitovapaalla 2005 elokuun loppuun! Sitten menen takaisin kouluun! Eli linjani on maanantaisin ja tiistaisin päivällä! Ja lisäksi käyn töissä pari päivää viikossa! Lapsi on silloin hoidossa kunnallisessa päivähoidossa!
Mieheni tekee vuorotöitä ... mutta lukemiseen ja muuhun jää kyllä aikaa, kun mies on kotona!!!

:heart:

äiti vain
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.03.2005 klo 17:49 Sydän kirjoitti:
:wave: Heippa vaan kaikille!
Mulla sellainen tilanne, aloitin terveydenhoitajakoulun vuonna 2002 syksyllä, tulin raskaaksi 2003 syksyllä! Jatkoin opiskeluja vielä jouluun asti ja sitten tein kevään töitä!!
Ja nyt olen äitiyslomalla + hoitovapaalla 2005 elokuun loppuun! Sitten menen takaisin kouluun! Eli linjani on maanantaisin ja tiistaisin päivällä! Ja lisäksi käyn töissä pari päivää viikossa! Lapsi on silloin hoidossa kunnallisessa päivähoidossa!
Mieheni tekee vuorotöitä ... mutta lukemiseen ja muuhun jää kyllä aikaa, kun mies on kotona!!!

:heart:
Voi missä kaupungissa opiskelet? Miten hait kyseiseen koulutukseen, ihanko yleisen yhteishaun kautta ja koulun alkaessa sitten järjestettiin iltaopiskelu vai miten? Kiire, pakko saada tietää kun huomenna alkaa haku ja haluaisin opiskella hoitoalaa myös parina päivänä viikossa vain....kiitos jo etukäteen vastauksesta.

Meillä tytär oli 10 kk, kun aloitin kauppiksen ja valmistuin vuonna 2003 keväällä taloushallinnon merkonomiksi. Läksyt tein tyttären mentyä nukkumaan ja kokeisiin lukemisetkin tapahtu ihan aamun pikkutunneille saakka.
Mutta hyvin jaksoin opiskella, vaikka tyttö oli niin pieni..

minulle voi mailailla helistin79@suomi24.fi

Minä aloitin opiskelut 2000 tammikuussa, kävin koulua 1½ vuotta eli jäin äippälomalle sit toukokuun lopussa 2001 kun esikoiseni syntyi heinäkuussa, sen puoleen meni hyvin ettei raskaus aikan tarvinnu olla koulusta poissa, raskauden ekat 3 kuukautta oli kyllä tosi raskaita olin tosi väsynyt ja sairaan tuntuinen koko ajan, et se aika meni koulussa kyllä vähän penkin alle. Lapsen saannin jälkeen pidin taukoa n.1½ vuotta eli 2003 tammikuussa kun poika oli 1½ vuotias kun taas läksin kouluun, isä kävi töissä. Kuin ihmeen kaupalla sain kyllä tehtävät aina tehtyä, joskus käskin isukin töitten jälkeen vielä pojan kanssa ulos tai kyläilemään et sain tehtävät tehtyä tai joskus menin jonkun koulukaverin luokse tekemään, ei se aina helppoa ollut kun poika halusi kuitenkin aikaa minun kanssa. Ja sittenpä sattuikin niin ihanasti, että kohta taas huomasin olevani raskaana, huhhuijakkaa ja kuinka ollakkaan sinnittelin koko raskaus ajan koulussa vaikkei aina helppoa ollutkaan, (sikiön sydän äänet huolestutti) Valmistuin jouluna 2003 ja heti silloin tammikuussa syntyi tyttö. Voi niitä aikoja...

Yhteistyössä