Lapset ja vanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äidin blogi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Äidin blogi

Aktiivinen jäsen
13.08.2014
1 149
4
38
Muistutan että itselläni on ADHD.

Lasten kanssa (kun olen töissä) huomaan seikkoja, jotka eivät ole mitään ADHD:tä, vaan ihan rajattomuutta, arjen säännöttömyyttä...liiallista levottomuutta.

SYLIN puute on näkyvissä ja hellyyden kaipuu.

Säännöt ovat helpot: puhelimia ei käytetän, pöydällä ei kuljeta, apua saa pyytämällä, ei karjumalla. Minä kuuntelen kaikkia, mutta vuorollaan.. JA nämä ovat käytöstapoja. KIITOS unohtuu usein, samoin tervehtiminen tai ajatus: autan pienempääni.
Ei kai vaan vanhempien itsekeskeisyys ole tarttunut?

Ihan sellainen pieni asia, mitä olen täällä mussuttanut on se, että NÄHKÄÄ SE OMA LAPSI. IHAILKAA niitä ruttuisia piirustuksia ja maalauksia, kehukaa lapsenne taitoa rakentaa torni, PITÄKÄÄ SYLISSÄ!

Jotenkin tuntuu, että työssäni olen kaukana siitä, mitä sen pitäisi olla: 8.v lasten jono "open syliin" tuntuu hassulta.
- meillä olis siellä kyllä jokin muu agenda.

Lapset kaipaavat läsnäoloanne.

Kuinka moni kulkee vielä nuoren lapsensa kanssa käsikkäin?
Kuljen aina lasteni kanssa, vaikka ikää on vanhimmalla 9.v. Niin kauan, kuin missään saan pitää häntä kädestä, pidän. Otan syliin ja halaan. Vielä on aika, että minä odotan ja suren elettyä aikaa. Ja se on teidän kohdalla ihan sama. Vielä kaipaatte aikaa, kun pieni käsi hamuili kättänne.

Mäkin pidän kuopusta kädestä. Ja se seuraavakin tulee usein kimppaan. Ja halaillaan ja sylitellään ja tehdään yhdessä ja ihaillaan maalauksia ja...

Mut siis miksi se pitää muille kertoa? :O

Ja sitte on esim mun ahdh jolla on pohjaton läheisyyden tarve. Se on jo koulussa ja silti aina vailla aikusta ja läheisyyttä. Eskarissa viihtyi tätien sylissä, en tiedä onko se koulussa halunnu, ainakin lähellä tykkää olla. Kotona saa paljon hellyyttä ja läheisyyttä. Tiedän että hän on hyvin reagoiva ihon kautta, kontakti myös auttaa olemaan aloillaan. Sinällään en näe hassuna sitä että peräti 8v hakee vielä aikuisilta syliä. Eihän ne ole mitää isoja vielä. Vaan aika alussa elämäntaipaleella.

Mäkin pidän kuopusta kädestä. Ja se seuraavakin tulee usein kimppaan. Ja halaillaan ja sylitellään ja tehdään yhdessä ja ihaillaan maalauksia ja...

Mut siis miksi se pitää muille kertoa? :O

EHKÄ joku tajuaisi, että lapselle annettu aika ei ole hukkaan heitetty. Että lapsi, kehittyäkseen vahvaksi tarvitsee huomiota ja rakkautta, ettei lapsi ole koskaan liian iso halattavaksi. Eikä lapsen tarvitse olla liian äkkiä "itsenäinen".

Että lapsi tarvitsee rajoja, lapsi tarvitsee kunnioitusta ja oppia kunnioittamaan toisia. Lapsi tarvitsee sääntöjä, uskaltaakseen olla itsensä.

Täälläkin on vanhempia,ehkä jopa niiden pöydällä pomppivien, toisten päälle kiljuvien ja sylkevien vanhempia.

Ehkäpä, joku vanhempi tietää toimineensa oikein, kun antaa sitä omaa arvokasta aikaansa lapselleen.

Viimeksi muokattu:
Sulla ois hyviäkin juttuja, muta ärsyynnyn heti asenteestasi jossa sinä teet oikein ja opastat meitä kaikkia muita jotka tekevät väärin.. No, ehkä sulla on tarkoituskin olla ärsyttävä, niin saat pitkän keskysteluketjun aikaan. Osui ja upposi. :stick:

• Tykkää
Reactions: AivanSama
[QUOTE="Maarikka";30292065]No katsos kun ap on meitä muita parempi ja muiden yläpuolella. Miten me ollaankaan osattu olla vanhempia ennen ap:n palstalla jakamia ohjeita![/QUOTE]:heart: Olet sinäkin varmasti jossakin hyvä. Tutustu itseesi, niin pääset eroon katkeruudesta ja negatiivisuudesta. Se kannattaa..elämä on nimittäin paljon, paljon ihanampi.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30292062:
EHKÄ joku tajuaisi, että lapselle annettu aika ei ole hukkaan heitetty. Että lapsi, kehittyäkseen vahvaksi tarvitsee huomiota ja rakkautta, ettei lapsi ole koskaan liian iso halattavaksi. Eikä lapsen tarvitse olla liian äkkiä "itsenäinen".

Että lapsi tarvitsee rajoja, lapsi tarvitsee kunnioitusta ja oppia kunnioittamaan toisia. Lapsi tarvitsee sääntöjä, uskaltaakseen olla itsensä.

Täälläkin on vanhempia,ehkä jopa niiden pöydällä pomppivien, toisten päälle kiljuvien ja sylkevien vanhempia.

Ehkäpä, joku vanhempi tietää toimineensa oikein, kun antaa sitä omaa arvokasta aikaansa lapselleen.

Mä luulen, että siinä käy juuri toisinpäin. Jengi ärsyyntyy ja vittuuntuu ja tiuskii sit perheelleenkin aamupäivän.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30292075:
:heart: Olet sinäkin varmasti jossakin hyvä. Tutustu itseesi, niin pääset eroon katkeruudesta ja negatiivisuudesta. Se kannattaa..elämä on nimittäin paljon, paljon ihanampi.

Suosittelisin sinulle muuten samaa jos näet (en tarkoita nyt vain tätä ketjua) kaikissa aina niin paljon huonoa ja takerrut kaikkeen ympärilläsi olevaan normaaliinkin toimintaan kuin se olisi merkki aina pahimmasta. Mahtaa olla väsyttävää, tai sitten sulla on paljon energiaa ja aikaa provoilla. :D

• Tykkää
Reactions: Wc Ankka
Sulla ois hyviäkin juttuja, muta ärsyynnyn heti asenteestasi jossa sinä teet oikein ja opastat meitä kaikkia muita jotka tekevät väärin.. No, ehkä sulla on tarkoituskin olla ärsyttävä, niin saat pitkän keskysteluketjun aikaan. Osui ja upposi. :stick:

Teen erittäin selväksi mikä on pointti, kun en sitä näemmä osaa:

TV, tietokone, puhelimet yms. tekniikka on annettu lapsille. Toisinaan se tuntuu korvaavan aikuisen seuran ja huomion, Se on kätevä väline kiinnittää lapsen huomio muualle sen sijaan ,että itse olisi lapsen kanssa.
siis: istuisi lattialla lapsen kanssa.
Tai leikkisit puistossa.. tai..askartelisit,.. tai...rakentaisit legoilla

Lapset eivät osaa tapoja, koska : vanhemmat kuvittelevat että ne vaan tulevat jostakin?
Lapset eivät tunne tapoja puhelimen kanssa: sitä näprätään non stop.
EIVÄT tunne etikettejä: kohteliaisuuksia : mm. KIITOS ja HEI.

SYLIIN halutaan, vaikka ollaan tulossa tekemään jotakin MUUTA.

Eli? MITÄ ETTE ymmärtäneet..vai onko se teistä normaalia?

( ai niin, mutta MÄ OON NIIN HYVÄ! Ja muuten olen. Mun lapseni tietää ja tuntee käytöstavat).

Minulla on vähän erilainen kokemus. En ole ollut kauaa lastenhoitaja, mutta vähän sitäkin nähnyt. Puoli vuotta olin nuorisotalolla töissä, puoli vuotta nuorten pajalla keittiössä ohjaajana, puoli vuotta päiväkodissa ja kolme vuotta perhepäivähoitajana.

Lapset tykkää huomiosta. Kaikkien huomiosta. Vaikka kotona sitä annettaisiin saavilla, pitää silti saada lisää lisää kaikilta aikuisilta mummoista hoitotäteihin. Jotkut lapset taas ei halua kosketusta ja monesti se johtuu siitä ettei hellyttelyyn ole tottunut ja se tuntuu vaikealta. Jos syliisi ihan jonotetaan, niin tosi moni on tottunut kotona syliin ja haleihin!

Aina joka ryhmässä on joku jonka kotona asiat ei ole hyvin. Valitettavasti. Mutta aina ne perheet on vähemmistö. Suurinosa vanhemmista halaa, nauraa, rakastaa ja välittää. Et ole ainut, mutta hyvä niin, eikö? ;)

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30292075:
:heart: Olet sinäkin varmasti jossakin hyvä. Tutustu itseesi, niin pääset eroon katkeruudesta ja negatiivisuudesta. Se kannattaa..elämä on nimittäin paljon, paljon ihanampi.

Oikeesti?
Hmm... ja sinua kehottaisin miettimään, mistä johtuu tarpeesi ylikorostaa itseäsi, omaa hyvyyttäsi ja erinomaisuuttasi? Koetko tarpeelliseksi ohjeistaa täällä kaikkia muita, olettaen, että sinä, jos joku tiedät kyllä. Ainakin sellaisen kuvan kirjoituksistasi saa.

Oletko koskaan miettinyt, että miksi suurin osa täälläkin tuntuu pitävän sinua lähinnä ärsyttävänä? Kertooko se aivan ihanasta ja fiksusta tyypistä, joka on sosiaalisesti taitava ja saa arvostusta muilta ihmisiltä? Suosittelen miettimään.
Vai ohitatko taas tämänkin toteamalla, että muut on vaan kateellisia sensijaan, että katsoisit peiliin?

• Tykkää
Reactions: Wc Ankka
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30292097:

TV, tietokone, puhelimet yms. tekniikka on annettu lapsille. Toisinaan se tuntuu korvaavan aikuisen seuran ja huomion, Se on kätevä väline kiinnittää lapsen huomio muualle sen sijaan ,että itse olisi lapsen kanssa.

Lapset eivät osaa tapoja, koska : vanhemmat kuvittelevat että ne vaan tulevat jostakin?

( ai niin, mutta MÄ OON NIIN HYVÄ! Ja muuten olen. Mun lapseni tietää ja tuntee käytöstavat).

En tiedä miten teilläpäin tai missä sä asut, mutta mä olen 99%:sti tavannut fiksuja käytöstavat omaavia lapsia. Myös joitakin niin ujoja, ettei ne saa sanaa suustaan.

• Tykkää
Reactions: Pin

Syliin haluaminen on ihan normaalia, myös kiitoksen ja hein unohtelu on normaalia enkä ole nänhyt sellaisia lapsia jotka vain olisivat tietokoneilla, tableteilla ja älypuhelimilla. Teinejä kyllä jonku verran. Meillä on 4v:llä oma tablettikin, mutta ei olla jouduttu edes rajoittamaan sen käyttöä kun sitä pyytää niin harvoin.

Miksi lasten pitäisi toimia kuin robotit? Kyllä hekin unohtelevat asioita ja haluavat "väärinä hetkinä" syliin, koita ajatella, että hekin ovat ihmisiä, vielä kasvavia sellaisia.

• Tykkää
Onko sulla äidin blogi myös dysleksia? Kysyn, koska se selittäisi joitain asioita sinun kirjoitustavassasi ja tyylissäsi (ja mahdollisesti myös luetunymmärtämisessä silloin kun vastaat ilmeisen nopeasti johonkin viestiin).

Ette näe metsää puilta.

Jos lapsilla on perustaroeita tyydyttymättä: kuten hellyyden tarve, näkemisen, kuulemisen, hyväksymisen yms. tarve ne on otettava sieltä mistää sen saa, o.k.

Olen kuitenkin "terve" aikuinen ja minun rikosrekisterini on puhdas( ihan tarkastettu) MUTTA töissä on KAIKENLAISIA aikuisia, siksi painotan vanhempien vastuuta olla hereillä.

Te olette oikeasti ihan kummaa sakkia, tai sitten oletta niin kiinnostuneita riidan kylvämisestä, ette näe mistä asiassa on kyse.. tai sitten..ette vaan halua ymmärtää..tai ette vaan ymmärrä.

Toisaalla taas alkavat työt.
Ihan vaan meidän kesken, jos psykologinen silmäni tai sosiaalinenälyni olisi heikko, en olisi asemassa jossa olen, tai nauttisi luottamusta jota saan,

Se nyt ei kuulu tähän...

Elänkö minä sitten jossain rinnakkaistodellisuudessa, koska minulla on ihan erilainen käsitys lapsista? Kyllä eskarilaisen kaverit ja eskarikaverit osaavat tervehtiä ja olla kohteliaita - tuon ikätason mukaisesti tosin, eli välillä kun jännittää, joku fraasi unohtuu tai juuttuu kurkkuun. Mutta kun olen esim. seuraillut, miten toisilleen tuntemattomat lapset alkavat jutella leikkipuistossa, niin ihan hyvin he osaavat toimia toistensa kanssa - tervehtivät, kysyvät nimeä, juttelevat, jne.

Nykyvanhemmat kuitenkin panostavat lapsiinsa ja leikkivät ja viettävät näiden kanssa aikaa paljon enemmän kuin aikaisemmat sukupolvet - mutta pidätkö edelleen määrää liian vähäisenä? Onko sinusta liikaa jokainen hetki, jolloin lapsi leikkii tai katsoo lastenohjelmaa itsekseen, vai haetko sitä, että vanhemman pitäisi leikkiä ja puuhailla lapsen kanssa non stop -tyyliin? Entisaikaanhan vanhemmat vaan avasivat oven ja työnsivät lapsen päiväksi ulos. Lasten kanssa puuhailu taisi yleistyä vasta minun sukupolveni lapsuudessa. Minun on vaikea kuvitella sitäkään, että nykyvanhemmat eivät pitäisi lapsia sylissä, ellei ole jotain tunne-elämän tai mielenterveyden ongelmia taustalla - kyllähän jo neuvolan oppaat, lapsentahtisuus vauva-aikana jne luovat pohjaa sille, että sylissä pitäminen ja läheisyys ovat hyvä ja luonteva asia, ja kun sen on vauva-aikana omaksunut, se jatkuu ihan itsestään.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30292252:
Ette näe metsää puilta.

Jos lapsilla on perustaroeita tyydyttymättä: kuten hellyyden tarve, näkemisen, kuulemisen, hyväksymisen yms. tarve ne on otettava sieltä mistää sen saa, o.k.

Olen kuitenkin "terve" aikuinen ja minun rikosrekisterini on puhdas( ihan tarkastettu) MUTTA töissä on KAIKENLAISIA aikuisia, siksi painotan vanhempien vastuuta olla hereillä.

Te olette oikeasti ihan kummaa sakkia, tai sitten oletta niin kiinnostuneita riidan kylvämisestä, ette näe mistä asiassa on kyse.. tai sitten..ette vaan halua ymmärtää..tai ette vaan ymmärrä.

Toisaalla taas alkavat työt.
Ihan vaan meidän kesken, jos psykologinen silmäni tai sosiaalinenälyni olisi heikko, en olisi asemassa jossa olen, tai nauttisi luottamusta jota saan,

Se nyt ei kuulu tähän...

Onkohan sosiaalinen älysi, psykologinen silmäsi niin hyvä, kuin kuvittelet? Sinun on myös hyvä tietää, että "luottamus" jota koet saavasi, ei välttämättä ole todellista. Korkeilla palleilla on kaikenmaailman sosiopaatteja, narsisteja ja psykopaatteja, hekin uskovat omaan ylivertaisuuteensa, sosiaaliseen asemaansa ja siihen, että heidän "asemansa" kertoo siitä, miten paljon heihin luotetaan.

Ymmärrän, että kärsit jonkinasteisista häiriöistä, mutta en usko, että kyseisillä häiriöillä on tekemistä asenteesi kanssa.

Sinulle on kerrottu jo useampaan otteeseen, että kyllä, kaikki ovat sitä mieltä, että lapset tarvitsevat aikaa, rakkautta ja läheisyyttä. Etkö ymmärtänyt sitä?
Sensijaan moni on ärsyyntynyt holhoavasta asenteestasi ja siitä, että kuvittelet olevasi kovasti parempi, kuin muut.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pin ja dipt

Yhteistyössä