lapset ja kuolema, mielipiteitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Samoyed
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Samoyed

Jäsen
05.08.2007
820
0
16
Siis mietin tällaista että otatteko lapset mukaan esim. hautajaisiin jos ei niin miksi ja myös miksi otatte? meillä on otettu poika oli setänsä hautajaisissa 2,5 vuotiaana ja selitin asian hänelle parhaani mukaan hänelle setä oli todella rakas :heart: katselee joskus poika taivaalle ja sanoo että siellä se on m -setä taivaan isän luona ja vilkuttaa :heart:

Riippuu hautajaisista. Jos joku läheinen ihminen kuolisi esim. pojan mummu niin varmasti poika tulisi mukaan hautajaisiin. Sitten taas esim. toissa kesänä menin ilman poikaa vanhan naapurin hautajaisiin. Poika ei häntä edes tuntenut.

Mä en oikeasti tiedä, ei ole tullut vielä vastaan tilannetta. Toisaalta tottakai ottaisin, mutta toisaalta en tiedä.. moon itse muksuna flipannu hautajaisissa muutaman vuoden ikäisenä ja siinä on mennyt aikansa, että siitä oli toipunut.

Meillä kun vanhempi tytär jolla myös lapsia on sitä mieltä että ei oteta ja lapsia pitää säästää mutta eihän niitä voi loputtomiin suojella ja miten selität muuten kun totuuden mukaisesti esim sedän kuoleman jota näki päivittäin lähes :ashamed: no niin on monta mieltä kun on miestä :D

Mun mielestä lapsella on ihan yhtä lailla oikeus päästä hyvästelemään ja suremaan sitä läheistä ihmistä... vaikka pieni olisikin. Meillä esim. anopin terveydentila on heikko ja oon paljon näitäkin asioita joutunut miettimään enkä kyllä edes miettisi sellaista vaihtoehtoa, että poika (tällä hetkellä 2,5v) ei hautajaisiin mukaan tulisi

Meillä oli tytöt (5v., 1v8kk ja 5kk) isopapan hautajaisissa mukana elokuussa. Mihin niitä nyt hoitoonkaan, kun kaikki mahdolliset hoitajatkin oli siellä.

Pienemmille ei tarvinnutkaan, esikoiselle selitin parhaani mukaan asian, ja hyvin se sen otti. Välillä tyttö sanoo, että on isopappaa ikävä, ja sitten asiasta puhutaan.

Nuo isommat (9&7v) ottaisin, 3v kuopus tuskin tulisi mukaan. Ihan siksi että sitä ei pidä kahleetkaan paikallaan, ja minusta hautajaiset niin arvokkaat ettei sinne voi viedä kiljuvaa ja kikattelevaa ymmärtämätöntä lasta. Mutta riippuu hirveästi luonteesta lapsella, jos rauhallinen lapsi niin mukaan vaan. Sitä en alkaisi estelemään että tulee lapselle paha olla, sillä pitäähän lapselle muutenkin selittää elämän murheellisiakin puolia.

Mun oma äiti kuoli tuossa puolitoista vuotta sitten...Lasten mummo sitten tietenkin.Muksut ja mä oltiin äitin kanssa joka päivä tekemisissä...edellisenä päivänä oltiin mummolassa syömässä ja muksut myllersi mummon kanssa koko päivän...muksuille jäi kaunis kuva mummosta sellasena...En ottanut niitä mukaan kun sai arkkuun katsoa. Tyttö 5v ja poika melkein 4v sillon.Mutta oli siellä veljen lapsista ne jotka halusi...nuorin taisi olla 4 vee...Halusin että omille lapsille jäi se kaunis naurava iloinen kuva mummosta minkä ne edellisenä päivänä näki ja koki,eikä arkussa elottomana makaava mummo.Mutta hautajaisissa olivat mukana...heittivät oman kukkavihkonsa arkun päälle hautaan.Kaikki lähi aikuiset selitti asiaa lapsille moneen kertaan...ja niin ku ite kyselivät ja puhuivat...aion ottaa lapset mukaan hautajaisiin tulevaisuudessakin...jos vaan ihminen on heille ollut läheinen ja muistavat ihmisen hyvin.Lapset käsittelevät kuolemaa erillailla eri ikäisinä...eivät käsittele kuolemaa niin kun aikuiset.
Meillä lapset puhuvat mummosta ja papasta kun kahtelevat iltasin tähtitaivaalle.Siellä ne mummo ja pappa vilkuttelevat heille ja kulkevat mukana joka paikassa...

Yhteistyössä