Lapset 6v ikäerolla, uusioperheessa. Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saranna81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saranna81

Vieras
Miten teillä on mennyt kun lapset on tulleet 6v ikäerolla?

Meille syntymässä ensi keväänä lapsi "uuden" mieheni kanssa ja esikoinen on tuolloin 6vuotias. Esikoinen asuu kahden kodin väliä eli siis saamme uuden mieheni kanssa lapsen.

Molemmat kodit lapselle tosi rakkaita, hyviä, rakastavia ja olemme esikoisen isän kanssa todella hyvissä väleissä, joten missään riitavälissä lapsen ei ole tarvinnut koskaan olla.
Huoleni kuitenkin on, että miten saan lapsen tuntemaan ettei hän ole ulkopuolinen kun kuitenkaan ei asu meillä 100%:sti.

Tiedän että touhuamalla esikoisen kanssa yhtä paljon kuin aina ennenkin, hän tuntee ettei mikään ole muuttunut ja että hänen tulo meille on edelleen yhtä tärkeää ja ihanaa. Esikoisella on molemmissa kodeissa omat huoneet/lelut/kaverit joten tämä pysyy ennallaan. Esikoinen on myös tosi omatoiminen, ei koskaan ole ollut mikään sylissä nysvääjä vaan enemmän sellainen todella sosiaalinen joka on kolmen vanhasta asti ollut menossa kavereiden kanssa pihalla. Joten syliä tämä kuopus ei tule viemään esikoiselta. Kun hän sitä harvoin vaatii, niin tulee sen varmasti saamaan ja harvoinhan enää 6v poika kokoaikaa sylissä olisikaan..
En halua että esikoinen kärsii uuden tulokkaan vuoksi yhtään ja on jo valmiiksi hieman paha mieli. Olisin kiitollinen asiallisista mielipiteistä ja hyväksi/huonoiksi havaituista kokemuksista.

Kiitos!

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kaverilla on suunnilleen sama tilanne ja samalla ikäerolla. Hänen poikansa oli jossain vaiheessa alkanut kysellä, että milloin vauva menee toiseen kotiin ja voisiko sen mitenkään viedä pois hänen äitiviikollaan? Eli varaudu ainakin selvittämään miksi vauva asuu koko ajan samassa kodissa mutta esikoinen ei.

Ikäeroa on vähän enemmän ja meillä tilanne, että miehen poika käy meillä joka toinen viikonloppu kun taas minun tyttäreni asuu kanssamme, meillä on 2kk ikäinen vauva ja kyllä ajoittain huomaa että poika kärsii tilanteesta. Ei pääse osallistumaan yhtä paljon kuin me muut jne... Tosin poika on hieman hankala tapaus muutenkin joten ei suoraan verrattavissa, on todella mustasukkainen "paikastaan" ja ei oikein hyväksy muita isänsä lähelle.

[QUOTE="mä";22083827]Esikoisellasihan on asiat mitä parhaimmin, sisarus taitaa tuoda siihen pelkästään iloa, joten ole ihan huoleti ja jatka samaan malliin! :)[/QUOTE]

Kiitos paljon rohkaisevasta kontaktista! :)
Näin meillä on esikoinen itsekin sanonut ja hänen kanssaan olemme puhuneet tästä asiasta "lapsen kielellä". Kerrottu että hänestä tulee isoveli. Ei olla puhuttu puolisisaruksista tms vaan veli ja sisko! :)

[QUOTE="vieras";22083892]Ikäeroa on vähän enemmän ja meillä tilanne, että miehen poika käy meillä joka toinen viikonloppu kun taas minun tyttäreni asuu kanssamme, meillä on 2kk ikäinen vauva ja kyllä ajoittain huomaa että poika kärsii tilanteesta. Ei pääse osallistumaan yhtä paljon kuin me muut jne... Tosin poika on hieman hankala tapaus muutenkin joten ei suoraan verrattavissa, on todella mustasukkainen "paikastaan" ja ei oikein hyväksy muita isänsä lähelle.[/QUOTE]

Meillä lapsi tosissaan on aina ollut viikko-viikko systeemilla pitkään jo, viimeiset 2 vuotta ja olemme todetteet tämän meille sopivaksi järjestelyksi.
Halusimme ettei lapsi vieraannu kummastakaan vanhemmasta vaan että saa olla molempien kanssa tasapuolisesti, koska hänellä on kuitenkin kaksi hyvää vanhempaa.
Eri asia olisi jos toinen biologisista vanhemmista olisi "hällä väliä" tyyppinen, mutta näin ei kuitenkaan ole.. Lapsi on todella tasapainoinen, keskittyvä. Molemmissa kodeissa on samat säännöt ja rajat ja varmasti tämä ollut yksi syy siihen, miksi lapsi onkin niin "järkkymätön".

[QUOTE="alkup";22083973]Kiitos paljon rohkaisevasta kontaktista! :)
Näin meillä on esikoinen itsekin sanonut ja hänen kanssaan olemme puhuneet tästä asiasta "lapsen kielellä". Kerrottu että hänestä tulee isoveli. Ei olla puhuttu puolisisaruksista tms vaan veli ja sisko! :)[/QUOTE]

Mun mielestä hyvä että puhutte kokonaisesta veljestä. Mun anoppi aina muistuttaa että mulla on kaksi velipuolta ja se on tosi harmittavaista. En muista kyllä että omat vanhemmat olisi puolikkaasta puhunut. En tiedä miksi se tuntuu pahalta jos mulle puhutaan että he ovat puolikkaita?

Meillä oli sama tilanne, tosin noita 6 vuotiaita oli kolme.
Eli heillä oli seuraa toisistaan enemmän ja mitään ongelmia ei tullut vauvan kanssa.
Isommat hoitivat hienosti eikä mitään mustasukkaisuutta ollut.
Eikä tullut edes missään vaiheessa.
Nyt tuo vauva on 5 v ja meillä on vielä 3 vuotias lapsukainen eli toinen yhteinen.

Vinkki sulle, tee sisaruspakkaus. Näin tein minä, keräsin siihen tarroja, puuhakirjoja, legot ostin ja tein limupullosta juoman, johon kirjoitin Onnea kovasti IsoVeljelle/Siskolle.
Samoin tein T-paidan johon tein hymynassun ja kirjoitin Meidän Perhee IsoVeli/ IsoSisko.

Nuorimman syntyessä tein mukin johon kirjoitin myös ko.lapsen nimen, isosisko/isoveli ja sydämiä sekä kukkia taiteilin.

Nä paketit oli tosi tykättyjä, tein isälle myös Isyyspakkauksen jonka sai kun kotiin tuli synnytyksestä. Monasti isät ostaa äidille jotain lahjaa, minä halusin antaa isälle jotain myös.
Sinne laitoin kaikenlaista, Sisua, kertakäyttöhanskoja, kirjan, Oluen johon taiteilin uuden etiketin....jne.

Mutta suostitelen ainakin tuota sisaruspakkausta. Siitä jääneet paidat tein tauluiksi kun jäivät pieniksi. On tuolla seinällä, jokaisen omassa huoneessa.
:heart:

Onnea kovasti odotukseesi!!

P.s mä tykkään enemmän sanasta UUSPERHE....;)
uusio kuulostaa niin...kertaalleen käytetyltä. Uus on jotain positiivisempaa. En halua nipottaa, tä on ihan mun oma tuntemus ja ajatus. Mutta tiiän että uusiotakin käytetään paljon, mä vaan pidän uudesta enemmän....
:D

Mun mielestä hyvä että puhutte kokonaisesta veljestä. Mun anoppi aina muistuttaa että mulla on kaksi velipuolta ja se on tosi harmittavaista. En muista kyllä että omat vanhemmat olisi puolikkaasta puhunut. En tiedä miksi se tuntuu pahalta jos mulle puhutaan että he ovat puolikkaita?

Lapsi ei ymmärrä kuitenkaan puolikasta ja kokonaista ja voi jopa alkaa miettimään (lapsen mieli on vielä tietämätön) että hän on enää puolikas koska syntyi toinen lapsi.
Uusi vauva kyllä pärjää, isompi huoli on siitä että miten esikoinen suhtautuu ja miten reagoi.

Hän on kuitenkin ollut kuitenkin koko suvun "ihme" vaikeasta raskaudesta ja kaikenmaailman harvinaisista raskausajan sairauksista huolimatta 110% terve, oikea ihmelapsi, josta puoli sukua soitteli kätilöopiston erikoislääkäreille ja jota ultrattiin kerran viikossa tarkistaakseen että kaikki on kunnossa. Hän on minun elämäni ihme, kuin taivaanlahja jonka puolesta myisin vaikka sieluni. En halua että häneen tämä vaikuttaa millään tavoin.

Eli heillä oli seuraa toisistaan enemmän ja mitään ongelmia ei tullut vauvan kanssa.
Nyt tuo vauva on 5 v ja meillä on vielä 3 vuotias lapsukainen eli toinen yhteinen.

Vinkki sulle, tee sisaruspakkaus. Näin tein minä, keräsin siihen tarroja, puuhakirjoja, legot ostin ja tein limupullosta juoman, johon kirjoitin Onnea kovasti IsoVeljelle/Siskolle.
Samoin tein T-paidan johon tein hymynassun ja kirjoitin Meidän Perhee IsoVeli/ IsoSisko.

Nuorimman syntyessä tein mukin johon kirjoitin myös ko.lapsen nimen, isosisko/isoveli ja sydämiä sekä kukkia taiteilin.

Nä paketit oli tosi tykättyjä, tein isälle myös Isyyspakkauksen jonka sai kun kotiin tuli synnytyksestä. Monasti isät ostaa äidille jotain lahjaa, minä halusin antaa isälle jotain myös.
Sinne laitoin kaikenlaista, Sisua, kertakäyttöhanskoja, kirjan, Oluen johon taiteilin uuden etiketin....jne.

Mutta suostitelen ainakin tuota sisaruspakkausta. Siitä jääneet paidat tein tauluiksi kun jäivät pieniksi. On tuolla seinällä, jokaisen omassa huoneessa.

Loistava idea Myrkyllä tuo pakkaus!!!

Tuo sisaruspakkaus oli aivan ihana vinkki!!
Niin pieni - mutta niin iso asia esikoisellemme! Aivan upea idea! Varmasti käytän sen! Kiitos tuhannesti!!

Yhteistyössä