Lapsenvahti perui

• Viestiketjun aloittaja tihti
  • Ensimmäinen viesti
tihti
Vauva-aika on aina raskasta, toki se kummalliselle tuntuu, että haluaa jättää kotiin pikkuisen vauvan joka todennäköisesti tarvitsee enemmän äidin hoivaa ja rakkautta kuin täysiaikainen vauva.
Mitäpä siihen sanoisitte, että olen saanut ensimmäisen lapseni 19-vuotiaana? Sehän tarkoittaa, että olen automaattisesti läpipaska ihminen ja surkea äiti. Kaiken kruunaa se, että tällä vauvelilla on 1,5kk ollut vaippaihottuma, jota en saanut itse hoidetuksi, niin että piti ihan lääkäriin pikkuvaivan vuoksi mennä

Tarvitsee todennäköisesti, juu.

Ja juuri siksi mä ymmärrän, että äiti (ja isä) kaipaavat parin tunnin breikkiä.
Jotta jaksaisivat taas paremmin hoitaa sitä suuritarpeista vauvaa ja hänen pientä isosisarustaan.

Ap, toivottavasti saisitte jostain lapsenvahdin. Olette taukonne ansainneet :hug:

Ja Katylinalle vielä; ei vauva-aika ole aina raskasta. Ei ole. Mutta joillain se on ekstraraskasta ja he kaipaavat niitä taukoja.
Eivät varmaan ole mitään viettäneet vauvan sairaalassa ollessa, käsittääkseni eivät saa siellä 24/7 olla muutenkaan? Ei silloin saanut sille 1-vuotiaalle hoitajaa ja latailla akkuja? Sen sijaan nyt kotiin tulleen, koliikkisen vauvan joka on jo elämässään paljon kärsinyt, vipataan heti hoitoon? Ymmärrän että väsyttää, mutta lapsen tarpeet tulevat ennen vanhempien tarpeita.

Tuosta, että vauva nukkuu vain sylissä heilutellessa, tuli mieleen että ootteko kokeilleet koliikkikeinua? Ystävän kiljukaula...köh, siis suuritarpeinen lapsi (ei saa loukkaantua tuosta kiljukaula-määritelmästä, lapsi on ihana! :D) nukkui vauvana sellaisessa varmaan kaikki päiväunensa yhdessä vaiheessa. Kun toinen vaihtoehto oli se, että sylissä oltaisiin keinuteltu.

Onko teillä hyviä, luotettavia ystäviä sielläpäin? Jospa joku tulisi avuksi. Kannattaa kysyä rohkeasti.

"Tiinuliini"
Minä kyllä ymmärrään ap:n tarpeen hyvin. Vauva pystyy olemaan hoitajan kanssa pari tuntia, kun äiti ja isä ovatkin poissa. Se, että saa jutella puolisonsa kanssa rauhassa hetken on tosi tärkeää, varsinkin jos vauva-aika on hyvin kuormittava. Koko perheen hyvinvoinnille on tärkeää, että vanhempien parisuhde toimii hyvin ja siihen tarvitaan joskus omaa aikaa.

Se, että kantaa vuorotellen itkevää lasta illat ei ole parisuhdeaikaa, tiedän sen hyvin omasta kokemuksesta. Meidän toinen lapsemme ei nukkunut öitään ensimmäiseen 10kk ja meidän liittomme veteli viimeisiään. Olimme kummatkin niin poikki. Ilman silloin tällöin tulleita hengähdystaukoja emme olisi enää yhdessä. On kiva, että täällä on täydellisiä äitejä, jotka hoitavat omat ja vieraiden koliikkivauvat mennen tullen, mutta kaikki eivät ole sellaisia. Niinpä toivon kovasti, että pääsette lähtemään ap ulos!

Mitäpä siihen sanoisitte, että olen saanut ensimmäisen lapseni 19-vuotiaana? Sehän tarkoittaa, että olen automaattisesti läpipaska ihminen ja surkea äiti. Kaiken kruunaa se, että tällä vauvelilla on 1,5kk ollut vaippaihottuma, jota en saanut itse hoidetuksi, niin että piti ihan lääkäriin pikkuvaivan vuoksi mennä
Olen saanut itsekin esikoiseni 19-vuotiaana, joten se ei vaikuta mielipiteeseeni asiasta.

"Vieras"
Minä sit taas oon sitä mieltä, että sen takia just erotaan, että normaali arki ei enää riitä, vaan tarvii päästä sinne ja tänne ja jos ei päästä niin parisuhde on jäänyt hoitamatta ja ero?
Mielestäni normaaliin arkeen kuuluu harrastaminen ja näitä teemme yhdessä. Meillä onkin todella hyvä suhde, mutta tämä sopii meille ja meidän suhteelle. Meillä hyvä suhde, josta myös lapset saavat enemmän.

Eivät varmaan ole mitään viettäneet vauvan sairaalassa ollessa, käsittääkseni eivät saa siellä 24/7 olla muutenkaan? Ei silloin saanut sille 1-vuotiaalle hoitajaa ja latailla akkuja? Sen sijaan nyt kotiin tulleen, koliikkisen vauvan joka on jo elämässään paljon kärsinyt, vipataan heti hoitoon? Ymmärrän että väsyttää, mutta lapsen tarpeet tulevat ennen vanhempien tarpeita.
Mun vauva oli vain pari vrk teholla, mutta siellä ainakin sai olla vaikka 24/7. Aamuvarhaisesta iltayhdeksään, ja vaikka yölläkin sai käydä jos tuntui että on pakko saada olla vauvan vierellä.

Ja oikeasti hei; jos on juuri saanut keskosvauvan, niin ei ehkä ihan ekana osaa rentoutua ja relata kun vauva on sairaalassa. Huoli omasta lapsesta, stressi, pettymyksen tunne...ne voivat olla valtavia. Niin valtavia, että ekana valvoo päivät sairaalassa, ja sitten valvoo kotona kun on huolissaan, joka solu huutaa että pakko päästä vauvan lähelle, eikä saa nukuttua.

"Vipataan heti hoitoon"...lapsenvahti tulisi kotiin hoitamaan pariksi tunniksi. Suhteellisuudentajua, pliis!

Vanhempi ei voi täyttää lastensa tarpeita, ellei huolehdi myös omista tarpeistaan. Ja jos ap kokee olevansa pienen breikin tarpeessa, niin hän on pienen breikin tarpeessa.

"Lena"
[QUOTE="vieras";27147904]Tyhmäkin vielä :D Ei se mitään, olen minä nähnyt monenlaisia elämässäni. Hauskaa on tulossakin, lähdetään mökille viettämään lomaa 2 viikoksi, mökille jossa on sähköt ja kaikki nykyaikaiset tarvittavat elämiseen tarkoitetut vehkeet. Mä olen kyllä hyvällä päällä nyt ja huomaan sinulla olevan joku hätänä, mikä on hätänä? Voin vielä hetken aikaa olla tässä kun automme pakataan ja peräkärry otetaan mukaan, toisella autolla viedään traileri ja toisella uusi mönkijä mökille. No ei siitä sen enempää, kerro mikä huolesi kun huomaa että sinulla on joku hätä? :D[/QUOTE]

Venakkoko se siellä? Onko maaninen vaihe päällä?

"vieras"
[QUOTE="Vieras";27147933]Mielestäni normaaliin arkeen kuuluu harrastaminen ja näitä teemme yhdessä. Meillä onkin todella hyvä suhde, mutta tämä sopii meille ja meidän suhteelle. Meillä hyvä suhde, josta myös lapset saavat enemmän.[/QUOTE]

Pistää vähän epäilyttämään tuo hyvä suhde kun pitää lyhyessä lauseessa toistaa se 2 kertaa.

tihti
Sydänosastolla olin kyllä joka yö hoitamassa vauvaani, samoin vastasyntyneiden osastolla :D

"vieras"
[QUOTE="Lena";27147949]Venakkoko se siellä? Onko maaninen vaihe päällä?[/QUOTE]

Ei :D Kerro nyt vaan kun joku painaa mieltäsi? Kyllä mä hetken joudan vielä lukemaan sun valituksia, niitä tuntuis riittävän pikaisen analyysin perusteella. :)

Mun vauva oli vain pari vrk teholla, mutta siellä ainakin sai olla vaikka 24/7. Aamuvarhaisesta iltayhdeksään, ja vaikka yölläkin sai käydä jos tuntui että on pakko saada olla vauvan vierellä.

Ja oikeasti hei; jos on juuri saanut keskosvauvan, niin ei ehkä ihan ekana osaa rentoutua ja relata kun vauva on sairaalassa. Huoli omasta lapsesta, stressi, pettymyksen tunne...ne voivat olla valtavia. Niin valtavia, että ekana valvoo päivät sairaalassa, ja sitten valvoo kotona kun on huolissaan, joka solu huutaa että pakko päästä vauvan lähelle, eikä saa nukuttua.

"Vipataan heti hoitoon"...lapsenvahti tulisi kotiin hoitamaan pariksi tunniksi. Suhteellisuudentajua, pliis!

Vanhempi ei voi täyttää lastensa tarpeita, ellei huolehdi myös omista tarpeistaan. Ja jos ap kokee olevansa pienen breikin tarpeessa, niin hän on pienen breikin tarpeessa.
Eikö? Jännä juttu, yksi entinen tuttava sai keskosvauvan ja hyvä kun kävi katsomassa, hän ainakin osasi relata ja keskittyi kämppänsä sisustamiseen ja tulevien työvuorojen miettimiseen, eihän lapsi saa häiritä työntekoa.

Vanhempi kykenee täyttämään lapsen tarpeet, kun niin vain päättää. Tahdonvoimaa se lähinnä vaatii.

tihti
Tuosta, että vauva nukkuu vain sylissä heilutellessa, tuli mieleen että ootteko kokeilleet koliikkikeinua? Ystävän kiljukaula...köh, siis suuritarpeinen lapsi (ei saa loukkaantua tuosta kiljukaula-määritelmästä, lapsi on ihana! :D) nukkui vauvana sellaisessa varmaan kaikki päiväunensa yhdessä vaiheessa. Kun toinen vaihtoehto oli se, että sylissä oltaisiin keinuteltu.

Onko teillä hyviä, luotettavia ystäviä sielläpäin? Jospa joku tulisi avuksi. Kannattaa kysyä rohkeasti.
Kokeiltu on, mutta ei meidän rakkaalle pikku-prinsessa-kiljukaulallemme kelpaa kuin syli.
Ystävillä on vauvoja, joten e usko heidän tarvitsevan lisää hoidettavia. kummeilla taas on nii paljon tekemistä, että hyvä että kerran parissa viikossa kahvilla piipahtavat.

Eikö? Jännä juttu, yksi entinen tuttava sai keskosvauvan ja hyvä kun kävi katsomassa, hän ainakin osasi relata ja keskittyi kämppänsä sisustamiseen ja tulevien työvuorojen miettimiseen, eihän lapsi saa häiritä työntekoa.

Vanhempi kykenee täyttämään lapsen tarpeet, kun niin vain päättää. Tahdonvoimaa se lähinnä vaatii.
Vau. Tosi siistiä että sun entinen tuttava sai keskosvauvan, ja sisusteli & silleen.

Me normaalit äidit sen sijaan ollaan istuttu vauvojemme vierellä siellä teholla, ja oltu huolissamme.

Meitä vanhempia on erilaisia. Samoin vauvoja/lapsia. Ja tärkeintä on tunnistaa omat voimavaransa & toimia niiden mukaan. Se, että hampaat irveessä suorittaa, vaikka ei jaksa, koska mukamas on pakko, kun naapurin Marttakin jaksoi, on typerää. Ja ap kaipaisi nyt sitä pientä kahden tunnin hengähdystaukoa.

tihti

En minäkään ollut sairaalassa 24/7, kun ajattelin että olisi kiva viettää välillä aikaa sen vanhemman lapsenkin kanssa. Taisi olla vika tikki sekin.

En minäkään ollut sairaalassa 24/7, kun ajattelin että olisi kiva viettää välillä aikaa sen vanhemman lapsenkin kanssa. Taisi olla vika tikki sekin.
Lähinnä mietityttää, miksi olet valmis laittamaan molemmat lapset nyt hoitoon kun et ollut valmis laittamaan vanhempaa lasta, joka kaipaa vähemmän hoivaa, hoitoon silloin kun pienempi oli teholla, jos vietit teholla ainoastaan yöt? Eikö se olisi ollut helpoin ja järkevin ratkaisu, koska silloin olisi vain yksi hoidettava ja hoitaja olisi lapselle valmiiksi tuttu.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";27147951]Pistää vähän epäilyttämään tuo hyvä suhde kun pitää lyhyessä lauseessa toistaa se 2 kertaa.[/QUOTE]

Hah! No en sitten vissiin lukenut uudestaan kunnolla.

Mielestäni lapsillekin on hyväksi ollamuiden aikuisten kanssa. Minun lapseni rakastavat mummolassa olemista. En toki ymmärrä, että vanhemmat eivät hoida juuri ollenkaan omia lapsiaan. Muutama tunti viikossa tai päivä, ovat vain hyväksi kaikille :)

tihti
Lähinnä mietityttää, miksi olet valmis laittamaan molemmat lapset nyt hoitoon kun et ollut valmis laittamaan vanhempaa lasta, joka kaipaa vähemmän hoivaa, hoitoon silloin kun pienempi oli teholla, jos vietit teholla ainoastaan yöt? Eikö se olisi ollut helpoin ja järkevin ratkaisu, koska silloin olisi vain yksi hoidettava ja hoitaja olisi lapselle valmiiksi tuttu.
En ollut teho-osastolla öitä, vastasyntyneiden osastolla ja sydänosastolla kylläkin. Taapero oli kotona isänsä kanssa. Usein olin päivällä muutaman tunnin kotona taaperon kanssa ja sitten lähdin taas sairaalaan.
Hoidossa lapset olisivat tosiaan sen muutaman tunnin korkeintaan, mutta näköjänä sekin on rikos. Jotenkin vaan harmittaa älyttömästi, kun vuosipäivää odotin kokonaisen vuoden ja nyt sekin sitten täytyy prua. Aivan kuin tämän kesän aikana ei olisi tullut tarpeeksi pettymyksiä.

"Lena"
Miks, miks, miks. Onko kyselyikä? Ap haluaa nyt saada irtioton miehensä kanssa pariksi tunniksi, ei kyse ole sen ihmeellisemmästä asiasta. Suomessa on paljon vanhempia jotka ryyppäävät monta kertaa viikossa ja jättävät kokonaisiksi viikonlopuiksi vauvoja heti toisten hoitoon (jopa narkkareille) kun vauva tulee sairaalasta kotiin.
Ap älä välitä näistä "täydellisistä" ihmisistä täällä, yritä saada lastenhoitoapua!

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
pikkupelle
[QUOTE="vieras";27147904]Tyhmäkin vielä :D Ei se mitään, olen minä nähnyt monenlaisia elämässäni. Hauskaa on tulossakin, lähdetään mökille viettämään lomaa 2 viikoksi, mökille jossa on sähköt ja kaikki nykyaikaiset tarvittavat elämiseen tarkoitetut vehkeet. Mä olen kyllä hyvällä päällä nyt ja huomaan sinulla olevan joku hätänä, mikä on hätänä? Voin vielä hetken aikaa olla tässä kun automme pakataan ja peräkärry otetaan mukaan, toisella autolla viedään traileri ja toisella uusi mönkijä mökille. No ei siitä sen enempää, kerro mikä huolesi kun huomaa että sinulla on joku hätä? :D[/QUOTE]

Ei jumalauta mikä pelle ämmä! Pakko oli ihan vaan tulla kommentoimaan tätä dorkaa. Koulutus on varmaan peruskoulu jos sitäkään ja luonne vittumainen ääliö :D Oikein mukavaa mökkeilyä. Oikein SÄHKÖT??? WAAAAAUUUU! Toinen auto?? EIKÄ!?? Ui ui miten on nyt mammalla hommat hienosti! :D Pakko asua jossain peräpohjolassa ja ei mitään käsitystä OIKEASTI hyvästä elämästä.

Onnelliset ihmisethän usein onkin ilkeilemässä muille. Voit lässyttää mitä haluat mutta sun tekstistä huomaa jokainen mikä onneton pullukka siellä koittaa pönkittää.

Kiukuttaako? Voi pientä. :) Kiitos nauruista! Nyt tää lähteekin omaan viikonlopun viettoon ja se onkin jotain ihan muuta kun sun mönkijäs :D hahah

"akka"
Kurja tilanne, muistan hyvin kun omat 5 oli pieniä, äijä viikot reissuhommissa ja kukaan ei ikinä ottanut muksuja hoitoon tai tullut hoitamaan.
Nyt kuopuskin on jo 13 ja pääsen rentoutumaan ja todellakin menen enkä piirun vertaa anna niistä periksi.

[QUOTE="Lena";27148062]Miks, miks, miks. Onko kyselyikä? Ap haluaa nyt saada irtioton miehensä kanssa pariksi tunniksi, ei kyse ole sen ihmeellisemmästä asiasta. Suomessa on paljon vanhempia jotka ryyppäävät monta kertaa viikossa ja jättävät kokonaisiksi viikonlopuiksi vauvoja heti toisten hoitoon (jopa narkkareille) kun vauva tulee sairaalasta kotiin.
Ap älä välitä näistä "täydellisistä" ihmisistä täällä, yritä saada lastenhoitoapua![/QUOTE]

Jep, näitä oksettavia tapauksia riittää. Ei kannata ottaa mallia.

Hilppa
Eivät ole kumpikaan sylissä koko aikaa, mutta vauva ei nuku päiväunia ilman keinutusta ( ja on aina ollut sellainen, ei ole opetettu sellaiseksi) eikä yöllä sa edes yskäistä, jos tahtoo vauvan nukkuvan.

Tällä hetkellä vaan tuntuu, että parisuhde tarvitsisi aikaa. Eikä se sitä saa, jos minä olen kaupassa ja mies kotona.
Olet ihan oikeassa, kun haluat tuossa tilanteessa panostaa edes vähän aikaa kaksin. Älä välitä marttyyriäitikommenteista. Jos joku siitä kokee kirkkaamman kruunun saavansa, niin pitäköön sen vaikka verta pierren. jos aikaa tuntuu tarvisevansa, niin sitä myös tarvitsee.

MLL:n vahdit eivät ihan hirveitä maksa, eikä lapset siitä mitenkään kärsi. Ajattele pikemmikin niin, että lapset ansaitsevat virkistyneet vanhemmat.

Yhteistyössä