Lapsentahtiset... perhepeti ja takertuva lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1+1=3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

1+1=3

Vieras
Meidän poitsu on nyt 2,5 v. On edelleen aika takertuva, etenkin öisin. Nukkuu vielä perhepedissä. Se rassaa välillä, kun ei riitä edes samassa sängyssä nukkuminen vaan pitäisi nukkua suunnilleen sylikkäin koko yö... koska teillä lapset siirtyneet omaan sänkyyn perhepedistä, omassa tahdissaan?

ja en aloita mitään huudatusrääkkäysunikoulua. Pehmeitä ollaan koitettu mutta ei..

3-vuotiaana siirtyi, tosin vielä senkin jälkeen on aina välillä nukkunut vieressä. Puhumalla ja kannustamalla saatiin kuitenkin omaan sänkyyn siinä vaiheessa opetettua, ei tarvinnut huudattaa. Juttelin asiasta jo hyvissä ajoin etukäteen ja hankittiin yhdessä yövalo. Lapsen omassa sängyssä tai sen vieressäkään en alkanut makoilemaan, vaan lapsi jätettiin nukahtamaan yksin. Ovi raollaan ja normaalit äänet taustalla, niin ei pelottanut.

3-vuotiaana siirtyi, tosin vielä senkin jälkeen on aina välillä nukkunut vieressä. Puhumalla ja kannustamalla saatiin kuitenkin omaan sänkyyn siinä vaiheessa opetettua, ei tarvinnut huudattaa. Juttelin asiasta jo hyvissä ajoin etukäteen ja hankittiin yhdessä yövalo. Lapsen omassa sängyssä tai sen vieressäkään en alkanut makoilemaan, vaan lapsi jätettiin nukahtamaan yksin. Ovi raollaan ja normaalit äänet taustalla, niin ei pelottanut.

Kiitos asiallisesta vastauksesta :) tuohon ikään olenkin vähän elätellyt toiveita. Nyt kun on vielä hippasen liian pieni ymmärtämään neuvotteluja ja lahjomista... eikä vielä puhu itse niin ei osaa niin kertoakkaan esim. mikä pelottaa yms.

Meidän suunnilleen samanikäiselle ja samantyyppiselle lapselle oli iso juttu, kun etsittiin huutonetistä oma sänky, haettiin se ja hankittiin liinavaatteet. Koko ajan sanottiin, ettei siihen ole pakko muuttaa nukkumaan. Muutaman päivän katseli sänkyä ja nukutti siihen nukkeja, sitten halusi sinne itsekin. Ja siellä on jo pari vuotta pysynyt.

Tuossa tilanteessa ensimmäinen askel taitaa olla oman sängyn laittaminen teidän makkariin. Sit siirrätte sängyn kauemmas teidän sängystä ja sen jälkeen omaan huoneeseen.

Illalla luetaan satu ja äiti istuu sängyn reunalla kunnes lapsi nukahtaa. Vähitellen äiti siirtyy kohti ovea ja lopulta riittää että se satu luetaan ja sanotaan hyvät yöt.

Myös pieni palkkio esim tarra tms kun on ollut reipas illalla auttaa lasta reipastumaan ja nukkumaan yksin.

Varoituksen sanalla, mikäli annatte lapsen nukkua pitkään teidän kanssa niin kohta teillä on sama tilanne kuin minun tuttava perheessä, 9.5v lapsi nukkuu äidin vieressä ja isä lapsen huoneessa...

Ylipäätään minun neuvoni on, että ei pidä ahdistua tilanteesta jos kaikki nukkuvat hyvin. Kyllä se lapsi aikanaan omaan sänkyyn muuttaa, vaikka palstanerot totta kai muuta väittävät.

Juu, ei puhu vielä muuta kuin yksittäisiä sanoja eikä esim. osaa vastata oikein kysymyksiin... oma hieno sänky hänellä jo on. Hän nukahtaa sinne kyllä iltaisin nätisti kun olen vieressä (tosin se kestäääää verrattuna perhepetiin nukahtamiseen), mutta herääminen alkaa jo parin tunnin kuluttua ja sitten siellä saisi rampata koko yön... Lapsen sänky ei mahdu meidän makkariin, sinne ei mahtunut edes pinnis eli on vähän ongelmallinen.

Juuri tuo rassaa myös että mehän ei kaikki mahduta perhepedissä nukkumaan. Mies nukkuu muualla. Miestä se ei kuulemma niin haittaa, mutta minua on alkanut haittaamaan.

Vauva nukkuu kehdossaan nätisti, olen ajatellut että ehkä sitten pikkusisaruksen kanssa alkaa nukkumaan yhdessä omassa huoneessaan kun sen aika tulee....

[QUOTE="12345";30548047]Kiitos asiallisesta vastauksesta :) tuohon ikään olenkin vähän elätellyt toiveita. Nyt kun on vielä hippasen liian pieni ymmärtämään neuvotteluja ja lahjomista... eikä vielä puhu itse niin ei osaa niin kertoakkaan esim. mikä pelottaa yms.[/QUOTE]

Joo, kannattaa sitten vaan rauhassa vielä jonkun aikaa odottaa. :) Meillä meni tosiaan ihan kivuttomasti sitten kun lapsen kanssa pystyi asiasta juttelemaan. En olisi jaksanutkaan jonkun ehdottamia moniportaisia kuviota lapsen opettamiseksi omaan sänkyyn, ei se vieressänukkuminen niin paljon häirinnyt. Lahjomista olisin voinut käyttää, mutta ei ollut tarvetta. :)

Sanoin lapselle, että saa tulla yöllä viereen jos on joku hätä, mutta lapsi ei normaalisti yöllä herää, joten viereen kömpiminen on ollut harvinaista.

Yhteistyössä