Lapsensa nähden tupakoiva äiti kuuluu alempaan sosiaaliluokkaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sammakko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sammakko

Vieras
Aika provosoivaa, muttei kuitenkaan mielestäni tuulesta temmattu väite. Ja tällä ei siis tarkoiteta, että tupakoijat olisivat ihmisinä huonompia kuin tupakoimattomat, vaan nimenomaan äitejä, jotak tupakoinnin riskeistä välittämättä omalla esimerkillään antavat lapselle eriitäin haitallisen käyttäytymismallin.

Mun vanhemmat polttivat jopa samassa autossa, missä me lapset istuttiin (ollaan kaikki 80-luvulla syntyneitä) ja he ovat kuitenkin korkeakoulutettuja, hyvin tienaavia ja arvostetuissa viroissa. Isä on lopettanut tupakoinnin muutama vuosi takaisin, äiti körssittelee yhä. Meistä lapsista kukaan ei ole alkanut polttamaan.

mäkin oon lukenu joskus jonkun samankaltaisen tutkimuksen. Mutta kyllä se on henkilökohtainenkin mielipide että en kyllä pidä ihmistä joka lapsi kainalossa suurinpiirtein pössyttelee niin kovin fiksuna. ennemminkin tyhmänä.

En kyllä itseäni sinne luokkaan sijoittaisi, mutta jos niin väität, niin kai se sitten niin on. En muuten tiennyt, että nuo luokitukset tehdään nykyisin tupakanpolton perusteella. Mä luulin, että ne on vielä entiseen tapaan ammatin ja tulojen perusteella :)

Dippainssi ystäväni tupakoi lapsen nähden. Alempaa sosiaaliluokkaa? en tiedä...mitä sä sillä sitten tarkoitat. Tyhmää minustakin, mutta tosiaan, eiköhän noita löydy kaikista sosiaaliluokista.

meidän isä poltti aina autossa ku lapset oli kyydissä, oli ihan kamalaa, tuli paha olo :( nyt itsellä on lapsi enkä polta hänen nähtensä, vaan ainoastaan joskus kun käyn esim kavereiden kanssa kahvilla tms. Ei ole mitään tarvetta vetää sitä kessua kokoajan eikä varsinkaan lasten nähden. Tuossa meidän naapurissa on pph, joka pistää aina lapset pihalle ja istuu ite portailla vetämässä kessua! En kyllä haluais omia lapsiani hoitoon semmoselle.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
ite en ees polta ,mutta mun mielestä taas naurettavuuden huippu on äiti tai isä joka polttaa salaa lapseltaan.

No ei nyt salaa tarvitse polttaa, mutta ei ole kivaa katsottavaa äiti/isä joka käryttää röökiä suoraa lastenvaunuihin tms.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
meidän isä poltti aina autossa ku lapset oli kyydissä, oli ihan kamalaa, tuli paha olo :( nyt itsellä on lapsi enkä polta hänen nähtensä, vaan ainoastaan joskus kun käyn esim kavereiden kanssa kahvilla tms. Ei ole mitään tarvetta vetää sitä kessua kokoajan eikä varsinkaan lasten nähden. Tuossa meidän naapurissa on pph, joka pistää aina lapset pihalle ja istuu ite portailla vetämässä kessua! En kyllä haluais omia lapsiani hoitoon semmoselle.

Joo ei kannatakkaan, ei se pph varmaan muuta teekkään kun vetää kessua ;)

Kyllä, sosioekonomiseen asemaan vaikuttaa kiinnostus omasta terveydestä. Ihmiset jaetaan siis koulutuksen mukaan sosioekonomiseen asemaan ja kertomanne "white trash" porukka on siis tuota osaa ihmisistä, jotka kuuluvat sinne alempaan luokkaan. Se, onko tällainen jaottelu oikein tai edes tarpeellista, onkin ihan eri asia.

Mun äitini veti tupakkaa ja viel sisällä koko mun lapsuuden ajan. En ainakaan saanut mitään oivaltavaa mallia siitä, vaan iänikuisen inhon tupakkaan ja sen hajuun...

Alkuperäinen kirjoittaja sosiologi:
Kyllä, sosioekonomiseen asemaan vaikuttaa kiinnostus omasta terveydestä. Ihmiset jaetaan siis koulutuksen mukaan sosioekonomiseen asemaan ja kertomanne "white trash" porukka on siis tuota osaa ihmisistä, jotka kuuluvat sinne alempaan luokkaan. Se, onko tällainen jaottelu oikein tai edes tarpeellista, onkin ihan eri asia.

Tätä varmaan nimenomaan ajetaan takaa, eli sosioekonomista statusta. Ja siihen todellakin vaikuttaa muutkin asiat kuin koulutus ja ammatti tahi varallisuus, sitä kutsutaan sosiaaliseksi pääomaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja sammakko:
Aika provosoivaa, muttei kuitenkaan mielestäni tuulesta temmattu väite. Ja tällä ei siis tarkoiteta, että tupakoijat olisivat ihmisinä huonompia kuin tupakoimattomat, vaan nimenomaan äitejä, jotak tupakoinnin riskeistä välittämättä omalla esimerkillään antavat lapselle eriitäin haitallisen käyttäytymismallin.

No en minä nyt tiedä. Oma vanhempani polttavat molemmat, mutta meistä lapsista, joita on 3, ei kukaan polta. Minä olen meistä ainoa joka on tupakkaa nuorena maistanut, mutta en varsinaisesti polttanut kuitenkaan.
Miehen vanhemmat taas ei kumpikaan polta, mutta molemmat lapset polttaa, että en siitä käyttäytymismallista tiedä.
Niin ja tätini ei miehensä kanssa polta, mutta molemmat lapset heilläkin polttaa, kyllä se malli tulee ihan jostain muualta.

Alkuperäinen kirjoittaja sosiologi:

höpö höpö, mulla on kavereina monta lääkäri jotka polttavat tupakkia ja ryypiskelevät

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:
Juu, en kanssa voi ymmärtää alkuunkaan, mutten silti lähtisi luokittelemaan ihmisiä, se ei johda mihinkään

Tämä on siis tutkimustulos, ei oma mielipiteeni.

no joo ehkä suurin osa, mut se voi olla prosenteissa vaikka et 60% on sitä alempaa kastia...et on se aika iso osa ne loput mitkä on korkeasti koulutettuja

Yhteistyössä