Lapsenlikan palkka???? Auttakaa!!!

Meillä kävi työkaverini noin 16 vuotias tyttö katsomassa meidän tyttöjä iltasella kun itse olin töissä ja mies hammaslääkärissä. Hänen piti tulla vielä seuraavanakin päivänä mutta vanhempi tytöistä sairastui joten en sitten päässyt menemään töihin. Näinä kahtena päivänä hän olisi ollut tyttöjemme kanssa yhteensä noin 3 tuntia, eikä hänen tarvinnut tehdä periaattessa mitään. Mies oli hoitanut iltapuuhat ym. Nyt haluaisinkin tietää mitä te maksaisitte hänelle tuosta reilusta tunnista taikka kahdesta? Olin itse ajatellut noista molemmista päivistä antaa 20?, mutta onko nyt sitten kymppi liian vähän? Vaikka käytännössä olikin vain puolet ajasta..
 
:)
Sovituista päivistä kuuluu maksaa, vaikka toinen päivä nyt peruuntuikin. MLL:n taksan mukaan ois paikasta riippuen 6-7e tunti, kuitenkin minimipalkka 2h:sta muistaakseni 12e, eli kohtuupalkka 20e noista päivistä :)
 
v
Mll:n palkka on mielestäni sopiva. Aikoinaan kun meillä oli silloin tällöin tyttyöjä hoitamassa, niin maksettiin mll:n palkan mukaan.

"Perhe maksaa käteisellä lasten hoitajalle palkkana 8,20 e/tunti, puolen tunnin tarkkuudella. Tämä on kokonaiskorvaus, joka sisältää lomakorvauksen. Hoitajalle maksettava minimipalkka on kahden tunnin palkka."
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja mirus:
Kiitos! Mielestäni ei ole kohtuullista maksaa tekemättömästä työstä, se on se urakka palkan huonopuoli.. Taidan siis maksaa 15?, jota olin itsekin miettinyt. : )
Ai ei ole kohtuullista? Saathan säkin palkkaa vaikka oisit sairaslomalla etkä tee töitä...
Kohtuutonta on jättää maksamatta se mitä on sovittu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja mirus:
Kiitos! Mielestäni ei ole kohtuullista maksaa tekemättömästä työstä, se on se urakka palkan huonopuoli.. Taidan siis maksaa 15?, jota olin itsekin miettinyt. : )
Ai ei ole kohtuullista? Saathan säkin palkkaa vaikka oisit sairaslomalla etkä tee töitä...
Kohtuutonta on jättää maksamatta se mitä on sovittu.
Näinpä.

 
15 liian vähän
Alkuperäinen kirjoittaja mirus:
Kiitos! Mielestäni ei ole kohtuullista maksaa tekemättömästä työstä, se on se urakka palkan huonopuoli.. Taidan siis maksaa 15?, jota olin itsekin miettinyt. : )
TÄH?! Minusta suurin asia on se, että hoitaja on "kiinni" eli se on hänen omaa vapaa-aikaansa kun on likkaamassa. Ihan yks haillee tarviiko tehdä mitään vaiko ei, niin tollasesta keikasta täytyy maksaa sen verran että haluu toistekki tulla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 15 liian vähän:
Alkuperäinen kirjoittaja mirus:
Kiitos! Mielestäni ei ole kohtuullista maksaa tekemättömästä työstä, se on se urakka palkan huonopuoli.. Taidan siis maksaa 15?, jota olin itsekin miettinyt. : )
TÄH?! Minusta suurin asia on se, että hoitaja on "kiinni" eli se on hänen omaa vapaa-aikaansa kun on likkaamassa. Ihan yks haillee tarviiko tehdä mitään vaiko ei, niin tollasesta keikasta täytyy maksaa sen verran että haluu toistekki tulla.
En tietenkään tarkoittanut sitä kun se oli meillä lapsenlikkana vaan sitä toista päivää kun emme tarvinneetkaan hoitajaa...
 
vierailija
Voisiko joku kertoo, mikä voisi olla ”urakkahinta” 17 v tytölle, jos huoltaa 6 v kouluun& kotiin ja on pari yötäkin lapsen ja koirien (2) kaa. Asuu siis meillä ton ajan, kun ollaan poissa ja käy ite päivisin myös koulussa, kun on vienyt ensin lapsen kouluun. Ja pikaisia kommentteja pliis!!!
 
vierailija
No vähintään. Kannattaa muistaa, että kun hyvän lapsenlikan löytää, niin siitä kannattaa pitää kiinni. Se että maksat alakanttiin voi äkkiä muuttaa tilanteen niin, että lapsenlikalla on "muuta menoa" kun pyytelet apua. Ja koska nämä lapsenhoitokeikat ovat hyvin satunnaisia, niin ei tuntipalkkaa voi verrata siihen, että tekisi säännöllistä osa-aikatyötä vaikka kioskin kassalla. Ei se ole sama asia.

Meillä on periaate, että 20€/h on käteen tulevana palkkana ihan kelpo. Kun useimmiten tarve on sille 4 tunnille, niin 80€ siitä on ok korvaus. Mutta ihan uskomattomia selityksiä palkan "vähentämiselle" olen kuullut, kuin että on ostettu herkkuja, karkkeja tai vaikka pitsaa... kyllä nuo nyt tulee ihan vain siihen päälle. Vai missä vitsin maailmassa te elätte, kun kuvittelette että 17 tai 18v rahan tarvetta vähentää se kun saa syödä pizzaa?

Sen vähentämisperusteen ymmärrän, jos henkilö nukkuu. SeKIN aika pitää korvata, koska hän on vastuussa ja läsnä, mutta ehkei nyt kahdella kympillä per nukuttu tunti sentään. Silloin on järkevämpää sopia joku könttäsumma.
 

Yhteistyössä