Lapseni, poika, on liian kiltti ja rauhallinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaikea olla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oon myös samaa mieltä, ihanalta lapselta kuullostaa poikasi. Mutta tosiaan, hyvä olisi oppia vähän puolustautumaan (enkä tarkoita nyrkein) jos häntä kiusataan. Osaa sitten auttaa heikompia myös jos tilanne tulee :) Sen kun opettelette.

Meilläkin on erittäin kiltti 4-vuotias poika. Vanhemmilleen kyllä uhmaa ja kiukutteleekin, vaikka on pääasiassa hyvin kiltti. Ottaa toiset huomioon ja osaa leikkiä muiden kanssa. Mutta ei kestä liikaa riehumista ja helposti pahoittaa mielensä. Ei osaa tarpeeksi hyvin puolustaa itseään. Sitä harjoitellaan.

Voisitko järjestää jonkun retken tai vastaavan pojallesi ja yhdelle pihan kavereista. Sopisit toisen vanhempien kanssa. Näitä voisi tietysti tehdä sitten useammankin eri kaverien kanssa. Ehkä pojat huomaisivat, miten kiva tyyppi lapsesi on. Sitten voisitte kotona keskustella poikasi kanssa siitä, mitkä asiat menivät hyvin ja missä kohtaa hän olisi voinut tehdä jotain toisin. Ei syyllistäen vaan siten, että olisit voinut siinä sanoa vaikka niin tai näin. Itse olen joutunut opettamaan kädestä pitäen, että toimit kyllä hienosti, mutta olisi siinä ollut mahdollista tietysti sanoa niin tai näinkin. Kehu myös lastasi, aina kun kuulet hänen ratkaisseen riitatilanteen tai vastaavan rakentavasti keskustellen. Kerro, että jossain kohtaa pojat oppivat arvostamaan sellaista kaveria, joka ei lyö ja nimittele.

Tulet vielä monta kertaa iloitsemaan kiltistä lapsestasi. Eritisesti koulussa kiltteys ja rauhallisuus nähdään plussana, siitä tuskin tulee negatiivistä palautetta kotiin päin.

Mutta muista myös kertoa ja osoittaa lapsellesi, että rakastat häntä, vaikka hän ei aina olisikaan niin kiltti. Kannusta myös leikkeihin ikätovereiden kanssa, kannusta myös ratkomaan erimielisyyksiä kaveriporukassa.

Yhteistyössä