Lapseni on bi tai homo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Neuvoa vaan kyselisin kun en tiädä miten ottaisin asian puheeksi, hän ei selvästikkään kehtaa minulle itse kertoa asiaa.
On jo vuoden verran seurustellut, asutaan pienellä paikkakunnalla ja varmaan häpeää asiaa, minä en vastusta sitä mitenkään, mutta pitäis varmaan puhua asiasta.
Olen suustani aika töks töks välillä, eli pitäisi varmaan miettiä ennenkuin puhuu, onko kenelläkään kokemuksia?

Lähetä kirje! Ja kutsu heidät kylään. Varmasti haluat tutustua lapsesi elämänkumppaniin ja osoita se hänelle.

siis lapseni asuaa vielä kotona ja näen hänen kumppaniaan muutaman kerran viikossa, edelleenkin haluaisin tietää onko kenelläkään kokemusta asiasta, otanko itse puheeksi vai odotanko toisen vuoden vielä?

Mulla on sitä kokemusta siltä lapsen/nuoren puolelta!
Odotan innolla että vastaat johonkin noista mun kommenteista/ kysymyksistä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
hyväksyn todellakin, mutta en tiedä onko oikein kertoa vielä 7 vuotiaalle sisarelle, ja jotenkin olen varma että vanhempi lapsenikin tietää että hyväksyn asian, mutta häiritsee tosiaan että ei vieläkään ole ottanut puheeksi

Miksi ei olisi oikein kertoa 7-vuotiaalle?
Ja miksi odotat että lapsesi kertoo? Ehkä häntä häiritsee se, ettet sinä koskaan ole ottanut aihetta esille? Tai ehkä hän ei tarvitse sinua yksityisasioissaan?

itseäni häiritsee kun kaikki muut yksityisasiat aina kertoo ja haluaa keskustella

ihmettelen vaan että ei puhu, koska meillä on aina ollut tosi läheiset välit, en ymmärrä miksi olisi vaikea puhua siitä, mutta tätä on jatkunut jo niin kauan että pakko kait ottaa puheeksi, luulis että olisi sitten itselläänkin helpompi olla

Niin kyllä, mutta ota huomioon, että nuoren on myös itse vaikea hyväksyä erilaisuuttaan. Johtuu siitä, miten tietää ympäristön suhteutuvan asiaan. Jos kyseessä on tyttö, kyseessä voi olla hieman tavallista syvemmästä ystävyydestä. Ei kai hellyydessä sydänystävien välillä ole mitään pahaa. Aika näyttää, haluaako hän aikuisena seurustella miesten vai naisten kanssa. Mitäänhän sille ei mahda - ihmisen sukupuoli-identiteelille.

hyväksyn todellakin, mutta en tiedä onko oikein kertoa vielä 7 vuotiaalle sisarelle, ja jotenkin olen varma että vanhempi lapsenikin tietää että hyväksyn asian, mutta häiritsee tosiaan että ei vieläkään ole ottanut puheeksi

Ja miksi odotat että lapsesi kertoo? Ehkä häntä häiritsee se, ettet sinä koskaan ole ottanut aihetta esille? Tai ehkä hän ei tarvitse sinua yksityisasioissaan?

itseäni häiritsee kun kaikki muut yksityisasiat aina kertoo ja haluaa keskustella

Ehkä sit tosiaan hänkin odottaa sinun aloitustasi. Ehkä häntä kuitenkin hiukan jännittää suhtautumisesi ja jospa hän haluaa, että sinä huomaisit asian ja ottaisit sen puheeksi. Tai ehkä hän ei oikein tiedä, miten kertoisi tai mistä aloittaisi. Ja jättää sinulle aikuisena sen aloitteen tekemisen. Voisin kuvitella, että lapsesi suorastaan palaa halusta puhua aiheesta kanssasi, jos kerran helposti kertoo muista yksityisemmistä aiheista.

Onko lapsesi tyttö vai poika? Ja minkä ikäinen hän on?

Alkuperäinen kirjoittaja Pomppiva Pallokala:
en kyllänkään haluaisi että asia olisi niin selvä että pienemmät sisarukset huomaisivat asian, eivät vielä ymmärtäisi sellaista kuitenkaan, olenkohan vanhoillinen kuitenkin? vai ajatteleekohan lapseni kuitenkin myös pienempiä sisaruksiaan

Eiköhän tässä nyt tullut se koko jutun ydin esille. Ehkä kuitenkaan et täysin hyväksy asiaa, jos haluat salata sen muilta perheen jäseniltä.

Aivan.
Ja toisekseen: miksi se pitäisi salata pienemmiltä sisaruksilta? Siinähän heilläkin on oiva tilaisuus nähdä, että rakkaus samaan sukupuoleen on myös ihan normaalia. Ja ei, se ei tee heistä yhtään sen enempää bi- tai homoseksuaaleja kuin he muutenkaan ovat tai tulevat olemaan.

Peesaan tätä. Kantsii pussailla ja homoilla lasten nähden, että heistä tulee suvaitsevaisia.

Ehkä sit tosiaan hänkin odottaa sinun aloitustasi. Ehkä häntä kuitenkin hiukan jännittää suhtautumisesi ja jospa hän haluaa, että sinä huomaisit asian ja ottaisit sen puheeksi. Tai ehkä hän ei oikein tiedä, miten kertoisi tai mistä aloittaisi. Ja jättää sinulle aikuisena sen aloitteen tekemisen. Voisin kuvitella, että lapsesi suorastaan palaa halusta puhua aiheesta kanssasi, jos kerran helposti kertoo muista yksityisemmistä aiheista.

olen ajatellut itse kyllä noin asian, luulen että hän tosiaan haluaa että otan itse puheeksi, taidanpa tänään tehdä sen vihdoin ja viimein. 21v. tyttö kyseessä

Tiedätkö, miksi lapset pitävät naisen ja miehen välistä rakkautta alusta asti oikeana asiana? Siksi, kun siitä ei heille tehdä tabua ja he näkevät sitä alusta asti. Mitä pienempänä johonkin asiaan törmää mitä läheiset ihmiset pitävät normaalina, ei lapsikaan pidä asiaa mitenkään erikoisena.

Sinun ei tarvitse pikkusisaruksille sen kummemmin korostaa, että veli tykkää miehestä vaan sitä, että nyt on velipoika rakastunut ja voitte kaikki olla onnellisia hänen puolestaan. Rakkaushan tuossakin on pääasiassa, eikös? Ei se kuka on rakkauden kohteena. Anna seitsemän vuotiaan näyttää miten fiksu hän oikeasti on, älä aliarvioi lastasi =)

olen ajatellut itse kyllä noin asian, luulen että hän tosiaan haluaa että otan itse puheeksi, taidanpa tänään tehdä sen vihdoin ja viimein. 21v. tyttö kyseessä

Teepä se, varmasti ainakin puhdistaa ilmaa. Ja luultavasti tyttäresi ilahtuu! Hyviä keskusteluja!

Ja pommpivalla pallokalalla on hyvä pointti. Aivan hyvin pienetkin lapset voivat saada tietää että siskolla on tyttöystävä. Mutta ei sitä sen kummemmin tosiaan tarvitse korostaa, että siinä on mitään erikoista tai että se tyttöystävä on tosiaan TYTTÖ. Asian voi mainita ihan normaalisti. Jos jokin siinä pienempää ihmetyttää, hän kysyy ja sitten asiasta voidaan jutella.

Mutta vanhemman kannattaisi rehellisesti käsitellä ne omat tunteensa ensin. Usein se oma hämmennys siirretään sitten lapsiin ja vaikkapa esitetään asia heille jotenkin salailtavana tai pahana. Vaikka eihän se sitä ole. Rakkaus on hieno ja kaunis ja onnellinen asia!

Minä en olisi huolissani pienemmistä sisaruksista, ymmärtävät asian omalla tavallaan. Meillä on pienestä pitäen lapset tienneet että sitä voi olla yhdessä ja mennä naimisiin samaa tai eri sukupuolta olevan kanssa, tietävät myös etteivät samaa sukupuolta olevat voi lisääntyä keskenään.
Ei tuosta asiasta tarvitse sen kummemin numeroa tehdä noille pienemmillekään, kun kysyvät tai muuten puhuvat asiasta, sitten kerrotaan niistä asioista mitkä askaruttavat mieltä.

kiitos paljon teille että olette jaksaneet jakaa tätä kanssani, odotan todella mielenkiinnolla että mikä lapsellani on ollut syynä ettei ole saanut kerrotuksi asiasta, todennäköisesti vielä nauretaan jutun päälle ja molemmat on helpottuneita :)

kiitos paljon teille että olette jaksaneet jakaa tätä kanssani, odotan todella mielenkiinnolla että mikä lapsellani on ollut syynä ettei ole saanut kerrotuksi asiasta, todennäköisesti vielä nauretaan jutun päälle ja molemmat on helpottuneita :)

Tulehan sitten kertomaan meille, miten keskustelu sujui tyttäresi kanssa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Pomppiva Pallokala:

Tulehan sitten kertomaan meille, miten keskustelu sujui tyttäresi kanssa =)

Mäkin olisin kiinnostunut kuulemaan!

Nyt sitten keskusteltiin asiasta, itse otin puheeksi ja lapsi lehahti ihan punaiseksi ja rupesi itkemään :(
Oli jotenkin sitä mieltä ollut jo pitkään että varmasti ymmärtäisin, mutta niin paljon lukenut lehti yms. juttuja kuinka on perhe kuitenkin ruvennut "syrjimään" jos on kertonut asiasta.
Mutta meillä meni onneksi hyvin ja tyttö oli itse sitä mieltä että ei kerrottaisi vielä kuitenkaan pikkusisarelle ja ei sukulaisille koska tää on tosiaan pikkukylä ja ei oikein välitä "arvostelusta".
Pääasia että me saatiin nyt keskustella asiat selviksi, on likalla vapautuneempi olo ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nyt sitten keskusteltiin asiasta, itse otin puheeksi ja lapsi lehahti ihan punaiseksi ja rupesi itkemään :(
Oli jotenkin sitä mieltä ollut jo pitkään että varmasti ymmärtäisin, mutta niin paljon lukenut lehti yms. juttuja kuinka on perhe kuitenkin ruvennut "syrjimään" jos on kertonut asiasta.
Mutta meillä meni onneksi hyvin ja tyttö oli itse sitä mieltä että ei kerrottaisi vielä kuitenkaan pikkusisarelle ja ei sukulaisille koska tää on tosiaan pikkukylä ja ei oikein välitä "arvostelusta".
Pääasia että me saatiin nyt keskustella asiat selviksi, on likalla vapautuneempi olo ;)

Olipa ihana lukea tämä ja että tyttösi sai kiven sydämeltään =) Muistathan olla jatkossakin tyttösi tukena? Ja kerrot, että tulet aina seisomaan hänen rinnallaan sitten kun on valmis kertomaan myös muulle perheelle ja sukulaisille asiasta.

kyllä tietenkin :)
säälittää vaan sen kaveri kun oli kertonut vanhemmilleen niin eivät oikein järkytykseltään saanut mitään muuta sanottua kun että ovat vähän epäilleetkin jo, eli se siitä keskustelusta :(
sanoin kyllä että eiköhän ajan kanssa rupee hekin sulattelee asiaa

Yhteistyössä