Lapseni on 2-vuotias eikä puhu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Juuri luin vauva-lehdestä jutun, että 2-vuotiaan sanavarasto on n. 250 sanaa keskimäärin, ja monet jo tässä iässä puhuvat pieniä lauseita (vaihteluväli n. 18-24kk).

Huolestuin tosi paljon. Meidän 2-vuotias ei puhu edes yksittäisiä sanoja.. :(

Kokemuksia?

meillä ei poika sanonu 2 veenä yhtä ainutta oikeaa sanaa...kaikki sanat oli ihan omaa kieltä,nyt 2,5 vuotiaana puhuu jo useamman lauseen sanoja,vaikkakaan sanat ei ole täysin selviä ja oikein, en huolestuis :)

Meillä tyttö nyt 2v3kk. Kaksivuotis neuvolassa täti sanoi: lauseita tulee sitten jo paljon?. Tuohon minä että ei tule. Yksittäisiä sanoja tuli, mutta ei lauseita. 2v synttärit pidettiin ja aikaa kului hiukan ja yhtäkkiä tyttö innostui puhua pälpättämään. Laulaa ja välillä höpöttää kuin papupata .Nytkin huhuilee tuolla sängyssään: ÄITI, KAKKA POIS! Joten pitänee mennä......

no meille just 2v neuvolassa sanottiin, että on normaalia että 2v puhuu kahden sanan lauseita ja on yli 200 sanan varasto, tai sitten ei puhu kun muutaman sanan, molemmat ok. meidän vesseli sanoo vaan 4 selvää sanaa eikä ollu neuvolatäti huolissaan, enemmän merkkaa että ymmärtääkö puhetta, meilä tyttö puhu Paljon 2-vuotiaana, mutta en oo tästä pojan puheesta huolissaan, kun kaikki on niin yksilöllistä.

Joo ei ollu kakkaa :laugh: Osaa tän ikäset sitten huijatakin että saa äidin viereen nukuttamaan...... :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tarkoittaako tuo 5kpl siis ihan selviä sanoja?

Meidän lapsella ei ole kuin yksi sana josta ulkopuolinen ymmärtää mitä sanoo. :( 2vuotisneuvola ensi kuun puolella.

joo, näin kuulin. eka luulin, että 5 sanasia lauseita ja rupesin laskemaan, että joo tulee niitä, mutta sitten mua korjattiin, että tosiaan 5 sanaa pitäs osata ja en tiä pitääkö ne osata sanoa kaikki neuvolassa vai olla olemassa. toiset oppii myöhemmin puhumaan, toki kuulo kannattaa tarkistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tarkoittaako tuo 5kpl siis ihan selviä sanoja?

Meidän lapsella ei ole kuin yksi sana josta ulkopuolinen ymmärtää mitä sanoo. :( 2vuotisneuvola ensi kuun puolella.

Meillä ei nuorimmaisella ollut yhtään selvää sanaa 2 vuotiaana, sanoja alko tulla vasta 2,5 v ja lauseita 3 vuoden iässä.

2-vuotiaan ei tarvitse osata sanoa yhtään sanaa! Se mahtuu vielä normaalin rajoihin, vaikak jälkijunaan toki, KUNHAN lapsi ymmärtää puhetta.

Olennaisempaa on, että lapsi ymmärtää ja että pystyy kuitenkin jotenkin tuomaan toiveensa ja tahtonsa läpi, ettei tarvitse kommunikaatio-ongelmien vuoksi saada raivareita.

Jos 2-vuotias ei ymmärrä puhetta, sitten se on jatkotutkimusten paikka. Silloinkin aloitetaan ensin kuulon tutkimisella, sen jälkeen vasta muita juttuja.

Toki asia pitää ottaa neuvolassa esille ja mahdollisesti tulee lähete puheterapeutin tutkimuksiin.

No meillä asuu sitten myös aika jälkeen jäänyt tapaus. ;)
Täyttää kuun päästä 2. Ja osaa sanoa äiti, jos haluaa. Muut sanat on ka = veikka, si = isi ja kuu = nukkuu.
Ei muuta.
Kävelemään lähti jo kymmenkuisena ja olen ajatellut, että astui vaan pahasti kielen päälle. En ole vielä huolissani, eiköhän se puhekin sieltä löydy ajan myötä.
:)

papan mamma: meillä kanssa neiti lähti 10kk iässä kävelemään ja siitä saakka ollut tuo motorinen kehitys kiinnostavaa. Onneksi nyt tuo juttelukin on alkanut kiinnostamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ninnananna:
papan mamma: meillä kanssa neiti lähti 10kk iässä kävelemään ja siitä saakka ollut tuo motorinen kehitys kiinnostavaa. Onneksi nyt tuo juttelukin on alkanut kiinnostamaan.

Meidän kuopus tosiaan on tosi energinen ja liikunnallinen, oikea touhueetu. Menee kaikki energia siihen, ei jouda opettelemaan uutta. :D
Mutta luulen puheenkin pikkuhiljaa alkavan kiinnostaa, kun ei oikein tule aina ymmärretyksi muuten.

Minun poika oppi puhumaan vasta neljä vuotiaana, siihen mennessä ei sanonut yhtään sanaa jota ulkopuolinen olisi ymmärtänyt. Hänellä oli oma kieli jota vain minä ymmärsin. Itse olin tosi huolissani ja käytin häntä pari kertaa puheterapeutilla. Hän kuunteli pojan puhetta ja sanoi sitä hyvin johdonmukaiseksi ja sanoi ettei tarvi olla huolissaan, poika kyllä oppii puhumaan. Ja näin kävikin, poika oppi puhumaan täysin yhden kuukauden aikana. Oli aika jännä kun kesäkuussa ei puhunut mitään ja heinäkuun lopussa puhui ihan täysin. Ja terve poika on, nyt jo 15-vuotias.

meillä poika 2v 1kk, sanoo äiti selvästi ja muutaman muun sanan. Itseä ei vielä huoleta mutta sukulaiset kyllä ihmettelee miksi ei puhu ja niiden lapset on kuulema oppineet aiemmin...

Ihanaa lukea näin positiivista ketjua:) Meillä lapsi 1v9kk ja sanoo muutamia yksittäisiä sanoja. Ymmärtää hyvin puhetta ja osaa toimia puheen mukaisesti. Moni kyselee, joko puhuu. Puhuu kyllä omaa kieltään ja muutamia sanoja. Hienoa huomata, että kyllä sen puheen keksii myöhemminkin. Meillä poika taas liikunnallisesti ja motorisesti todella taitava, joten on sitten sillä saralla etuajassa:)

Itse olen töissä tarhassa ja voin sanoa, että on paljon 2 vuotiaita, jotka eivät vielä puhu. Lähemmäs 3 vuotiaana sitten on jo tullut enemmän sanoja ja lauseita. Muutama kuukausi tekee ihmeitä tuossa iässä. =)

Meidän esikoisella oli kaksivuotisneuvolassa n. 10 ymmärrettävää sanaa. Olin todella huolissani, sillä hänelle oli luettu aivan älyttömästi, kulki kirja kainalossa joka paikassa jne. No, onneksi oli ihana neuvolantäti, joka vain rauhoitteli ja sanoi, että palataan vaikka syksyllä asiaan. Meni kuukausi, ja lapsi alkoi puhua suoraan viisisanaisia lauseita! Minun mielestäni homma johtui siitä, että tyttö on täydellisyydentavoittelija: piti osata sanoa ihan oikein, ennen kuin päästi sanan suustaan. Kuopus oli aivan päinvastainen tapaus: alkoi puhua aikaisin ja toisteli sanoja niin kauan, että osasi.

Näissä asioissa ei kannata verrata lastaan muihin lapsiin: jokainen kehittyy omaan tahtiinsa.

Yhteistyössä