Lapseni menee vuodenvaihteessa päiväkotiin hoitoon (2v). Pari kysymystä:

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tättärän mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tättärän mami

Vieras
- Pitääkö sinne viedä omat ruokailuvälineet? Jos pitää, niin pitääkö ne kuskata kotiin pestäväksi?
- Pitääkö viedä varavaatteita vai onko päiväkodissa varavaatevarasto? Jos pitää viedä niin pesevätkö siellä likaantuvat vaatteet vai pitääkö likaiset raijata kotiin pestäväksi?
- Jos käyttää kestovaippoja, niin pesevätkö/säilyttävätkö vaipat siellä vai pitääkö niitäkin raijata eestaas? Meidän lapsi on jo osin kuiva, mutta vahinkoja käy päivittäin ja siksi vaippa vielä varuilla.
- Voiko siellä lisämaksua vastaan pitää lasta tarvittaessa joskus sovittua pidempään päivään (hoitoaika 8.30-15.30 kun teen alkuun lyhennettyä, mutta joskus voi työpäivä venyä)?
- Voiko esittää toiveita esim. lapsen päiväunien ajasta (meillä tottunut nukkumaan jo aamupäivästä 10 aikaan-> eteenpäin kun herätään aikaisin) vai meneekö kaikki jotenkin saman rytmin mukaan?
- Voiko esittää toiveita oman lapsen tekemisistä siellä? Esim. että jos opettaisivat lasta vaikka käymään vessanpöntöllä tai piirtämistä lisää?

Kiitos! :)
 
Juu tottakai, kaikille 20 lapselle oma yksilöllinen palvelu ja aikataulut :) hoitajia on se 2-3 ( joo en tiedämoikeita määriä, mutta noin suunnilleen)
Palkkaa sille kullanmurullesi kotiin hoitaja.
 
Anteeksi nyt, mutta päivähoidon sivujen perusteella olen vain asiaan perehtynyt. Kokemusta ei ole. Käsitin, että kaikille lapsille tehdään oma yksilöllinen suunnitelma ja sen mukaan mennään ja että ollaan kodin ja hoidon kanssa yhteistyössä eri perheiden tarpeissa. Tietysti ei hajuakaan mikä on käytäntö ja siksi täällä kyselen! Siellä lähnnä sivuilla oli noita hienoja tekstejä vaan mutta siitä miten hommat oikeesti menee ei sitten juttua. Kaipaisin ihan käytännön tietoa ja siksi kyselen. Täällä on hyvä nimettömänä niin en nolaa heti itseäni kysymällä tyhmiä.
 
Ja siis on kait jotkut omahoitajat, joilla jokaisella noin 4-6 lasta? Kyllä kait ne lapset keskenäänkin vällilä leikkii niin tädeillä aikaa tehdä jotain niiden osan kanssa vai? Vai vahtiiko ne niitä vaan ja lapset tekee mitä lystää päivät pitkät? Miten toi päiväuniasia? Pientenkin ryhmässä kaikki yhtäaikaa unille vai meneekö ryhmissä?

Tosissani olen. En oleta mitään superpalvelua. En vaan tiedä miten asiat siellä menee kun en itsekään ole koskaan päivähoidossa ollut.
 
Lapsen kehityksestä ym. käydään keskuteluja ja niissä sovitaan yhteisiä tavoitteita. Aina saa kertoa, mitä toivoisit tehtävän ja mihin lapsesi hoidossa haluaisit kiinnitettävän huomiota.
 
Ja ajattelin kun parin tutun lapset käy kerhoa ja sinne ainakin viedään omat ruokailuvälineet, mutta hyvä tietää jottei päiväkotiin tarvi. Jostain varavaatevarastosta joskus ehkä kuullut, en ollut varma. hyvä tietää viedä vaihtiksia. Käydään siellä kyllä joulukuussa tutustumassa niin voi kysellä niitä mitä kehtaa mut mietittyttää jo nyt vähän. Kiitän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tättärän mami;24826423:
Ja siis on kait jotkut omahoitajat, joilla jokaisella noin 4-6 lasta? Kyllä kait ne lapset keskenäänkin vällilä leikkii niin tädeillä aikaa tehdä jotain niiden osan kanssa vai? Vai vahtiiko ne niitä vaan ja lapset tekee mitä lystää päivät pitkät? Miten toi päiväuniasia? Pientenkin ryhmässä kaikki yhtäaikaa unille vai meneekö ryhmissä?

Tosissani olen. En oleta mitään superpalvelua. En vaan tiedä miten asiat siellä menee kun en itsekään ole koskaan päivähoidossa ollut.

Ei ole mitään omahoitajia, ainakaan mun tietääkseni, mutta tiettyä määrää lapsia kohden on tietty määrä hoitajia. Pienemmät lapset eivät vielä paljoa leiki keskenään vaan enemmän "rinnakkain". Se mitä lasten kanssa tehdään vaihtelee paljon. Meidän pk:ssa tehdään paljon metsäretkiä, askarteluprojekteja, laululeikkejä ym.
 
Uniaika on ainakin meidän pk:ssa lounaan jälkeen, eli 12 maissa. Aikataulut ja rutiinit ovat tarkat, se tuo lapsille turvallisuuden tunnetta. Jotkut tietenkin nukahtavat hitaammin kuin toiset ja heräävät aiemmin, mutta tuo uniaika on suunnilleen sama kuitenkin kaikille, tai siihen pyritään, koska se helpottaa kaikkien aikataulua, esim. syönnin ja ulkoilun suhteen.
 
Vaihtovaatteista vielä, että kannattaa pitää siellä vaikka sellaista reppua tai laukkua jossa ainakin yksi vaatekerta. Ja jos kuivaksiopettelu on ajankohtaista, niin läjä pikkuhousuja/kalsareita on hyvä olla.
 
Alkuun, kun menette tutustumaan, selviää varmasti paljon käytännön asioita ja kannattaa kysellä kaikkea mitä mielessä liikkuu. Toivottavasti teidän hoidon aloitus sujuu hyvin! Ensimmäiset pari viikkoa on varmasti itkuja siinä erotilanteessa. Ja se raastaa äidin sydäntä :'(. Mutta sen alkustressin jälkeen, noin parin viikon päästä, helpottaa jo kummasti.
 
Me käytiin tänään tutustumassa päiväkotiin.

Vajaa 1-veelle pitää meillä ottaa mukaan oma nokkamuki, tuttupullo ja ruokalappu.

Pitää olla varavaatteet. Saat pyykit päivän päätteeksi mukaan jos on tullut.

Kestovaipoista en tiedä, en kyllä usko että pesevät.

Jos lapsi on pieni, niin nukkuu silloin kun on tarvis (esim. alle 1-v.). Muuten päiväunet nukutaan samaan aikaan.

Opettavat kyllä käymään pöntöllä ja piirtelevät varmaan ihan ilman pyytämisiä.

Kaikki nuo selviää hoitosopimusta tehdessä ja tutustumiskäynneillä.
 
[QUOTE="Susse";24826541]
Kestovaipoista en tiedä, en kyllä usko että pesevät.[/QUOTE]

Joo, eivät pese, se on varmaa. Mutta se, että suostuvatko kestovaippoja ylipäätään käyttämään, vaihtelee eri päiväkodeissa. Siitä pitää sitten vaan kysyä. Teippivaippoja toivovat yleensä, niitä on helpompi vaihtaa, esim. kun ulkoa tullaan käymään kakkapesulla.
 
Lain mukaan päiväkoti ei voi kieltäytyä kestovaipoista, tokikaan eivät niitä pese siellä.

Miksi muuten yksivuotiaalle pitää viedä nokkamuki ja tuttipullo, kyllä meillä yksivee juo jo ihan tavallisesta lasista.
 
Ei ole mitään omahoitajia, ainakaan mun tietääkseni, mutta tiettyä määrää lapsia kohden on tietty määrä hoitajia. Pienemmät lapset eivät vielä paljoa leiki keskenään vaan enemmän "rinnakkain". Se mitä lasten kanssa tehdään vaihtelee paljon. Meidän pk:ssa tehdään paljon metsäretkiä, askarteluprojekteja, laululeikkejä ym.

Kyllä päiväkodeissa nykyään on omahoitajasyteemi, ainakin useimmissa. Pienryhmissä sitten toimitaan ja tehdään asioita, toki myös koko ryhmän voimin. Omahoitaja myös tietää "omien" lastensa asiat yleensä paremmin ja toimii yhteistyössä vanhempien kanssa.
 
[QUOTE="Juh";24826599]Kyllä päiväkodeissa nykyään on omahoitajasyteemi, ainakin useimmissa. Pienryhmissä sitten toimitaan ja tehdään asioita, toki myös koko ryhmän voimin. Omahoitaja myös tietää "omien" lastensa asiat yleensä paremmin ja toimii yhteistyössä vanhempien kanssa.[/QUOTE]

Ahaa, ok, tää on mulle ihan uutta, koska meidän pk:ssa ei ainakaan vielä ole sellaista systeemiä. Kuulostaa ihan järkevältä kyllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tättärän mami;24826304:
- Pitääkö sinne viedä omat ruokailuvälineet? Jos pitää, niin pitääkö ne kuskata kotiin pestäväksi?
- Pitääkö viedä varavaatteita vai onko päiväkodissa varavaatevarasto? Jos pitää viedä niin pesevätkö siellä likaantuvat vaatteet vai pitääkö likaiset raijata kotiin pestäväksi?
- Jos käyttää kestovaippoja, niin pesevätkö/säilyttävätkö vaipat siellä vai pitääkö niitäkin raijata eestaas? Meidän lapsi on jo osin kuiva, mutta vahinkoja käy päivittäin ja siksi vaippa vielä varuilla.
- Voiko siellä lisämaksua vastaan pitää lasta tarvittaessa joskus sovittua pidempään päivään (hoitoaika 8.30-15.30 kun teen alkuun lyhennettyä, mutta joskus voi työpäivä venyä)?
- Voiko esittää toiveita esim. lapsen päiväunien ajasta (meillä tottunut nukkumaan jo aamupäivästä 10 aikaan-> eteenpäin kun herätään aikaisin) vai meneekö kaikki jotenkin saman rytmin mukaan?
- Voiko esittää toiveita oman lapsen tekemisistä siellä? Esim. että jos opettaisivat lasta vaikka käymään vessanpöntöllä tai piirtämistä lisää?

Kiitos! :)

1. Meillä ei ainakaan tarvi mitään muita omia ruokailuvälineitä kuin tuttipullon, jos vielä sellaista tarvitsee
2. Varavaatteet tuodaan kotoa ja KAIKKI vaatehuolto on vanhempien vastuulla. Siis toki kuivataan aamupäivän ulkoilussa kastuneet vaatteet, mutta mitään vaatteita ei päiväkodissa pestä. Eli ts. pyykkihuoltoa ei ole. Päiväkodeissa on jotain varavaatteita, mitä on saatu perheiltä lahjoituksena, mutta koot ja kunto voi olla vähän sitä sun tätä. Siksi suosittelen hyvää omaa varavaatevarastoa, varsinkin jos lapsi itse on tarkka mitä päälleen laittaa. Sillai vältetään turhat itkut.
3. Meillä käytetään kesto- tai kertakäyttövaippoja vanhempien toiveiden mukaan, mutta pyykkihuoltoa ei ole. Eli vanhemmat vie likaiset kotiin ja tuo puhtaita.
4. Jos saat ja maksat kokopäiväpaikasta, voi olla pidempiäkin päiviä, ihan max. se 10 tuntia, mutta jos oot tehnyt sopimuksen tietystä tuntimäärästä ja maksu on siten pienempi, ei tuntimäärää voi ylittää ikinä.
5. Periaatteessa kaikki nukkuvat samaan aikaan päiväunet. Ainoita poikkeuksia tehdään ihan pienten kanssa, jotka eivät vielä jaksa yksillä päiväunilla
6. Voit esittää toiveita. Siksi juuri tehdään lapsille vasuja. Meillä ainakin niissä sovitaan, mitkä ovat sillä hetkellä harjoiteltavia taitoja. Mutta ota huomioon, että lapsia on paljon, joten yksilöllisyydelle tulee rajat siitä yhteisöstä. Ja niitä taitoja kannattaa harjoitella yhtaikaa kotona ja päiväkodissa, oppiminen helpottuu.

Ei ollut tyhmiä kysymyksiä. Kyllä niitä voi päiväkodin aikuisiltakin kysyä ja kannattaakin, kun nää käytännöt voi vähän vaihdella paikasta toiseen.
 
huh huh! Ei se ole hotelli... i omia ruokailuvälineitä. Omat vaihtovaatteet ja itse huolehit pesuista. Vaippoja joo vaikka minkä näköisiä mutta ei pestä kestoja. Päiväunet jo tuon ikäisellä samaan aikaan. Rytmi käännetään väkisin.
TUovasu on pelkkää puhetta. Jotain taitoja harjoitellaan jos puutetta mutta muuten menee massana. Omahoitaja hoitaa jos paikalla. Ja sillä on monta muutakin kuin sun NicoPetteri ja voi olla toisenkin hoitajan lapset vastuull ajos sairastapauksia.
Jos haluut yksilöllillistä hoitoa se on ykstyinen pph joka on asiaansa perehtynyt. Ei niiistäkään sit ketä tahansa.
 

Yhteistyössä