Lapseni isä muutti ulkopaikkakunnalle tietämättäni, ja käyttää nyt lasta päiväkodissa sieltä käsin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Ex muutti viereiselle paikkakunnalle jonkun naisen luo. Eli minulle ei ole siis missään vaiheessa asiasta kerrottu, olen kuullut ulkopuolisilta. Se nyt tietenkin v*tuttaa, kuitenkin olemme viikoittain tekemisissä keskenämme, ja puhumme lapsen asioista säännöllisesti. Erityisen paljon nyt kyllä nyppii se, että lapsen ollessa isällään, isä kuskaa 4-vuotiasta päiväkotiin naapurikaupungista. Tiedän että lapsen tarhapäivät ovat jo valmiiksi täysiä isän kanssa (7-16.30), nyt tuohon lisätään päälle vielä tunnin ajomatka suuntaansa. Eli heräilevät siinä puoli kuuden maissa, ja palaavat kotiin puoli kuuden aikaan. Huoltajuus on jaettu, lapsi asuu virallisesti minun luonani. En tiedä voinko vaatia vaikka että isä tapaa lasta jatkossa viikonloppuisin kun on aikaa? En nyt silkasta kiusanteon ilosta haluaisi vähentää lapsen isänsä kanssa viettämää aikaa, mutta en nyt ole varma tästä nykyisestä järjestelystä että palveleeko se lapsen etua. : (

Niin siis jonkinlaisia näkemyksiä kaipaisin asiaan, kun en osaa oikein oman kiukkuni läpi nähdä vielä kovin selkeästi. Ovatko päivät kohtuuttoman pitkiä ja raskaita mielestänne? Onko minulla oikeus olla vihainen? Entä vaatia muutosta järjestelyihin?

Jos pitkät matkat haittaa niin toinen vaihtoehto on laittaa lapsi joka toinen viikko eri paikkakunnan päiväkotiin. Olen päiväkodissa töissä ja osa eronneista vanhemmista toimii näin.

(Voisiko tyttöystävä muuten välillä hakea jos se lyhentäisi päiviä)

Oijoi, paha ehdotus vihaiselle exälle.

Mutta joo, jos ei 10 tuntia ylity niin et sä mitään asialel voi. Ja vaikka se tunnin ajomatka ei ole kiva niin onhan se kuitenkin parempi kuin, että olisi nekin tunnit vielä siellä päiväkodissa. Autossa saa kuitenkin olla isän seurassa ja rauhassa päiväkodin melskeeltä. Pahinta tässä jutussa on se, että mies ei ole voinut keskustella asiasta kanssasi, pitäisihän sinun tietää missä hän asuu ihan vaikka hätätilanteita varten.

No en alkaisi laittamaan lasta kahteen eri päiväkotiin. Täytyy olla vahva lapsi kestääkseen vuoroviikoin vaihtuvat hoitajat, kaverit...onhan siinäkin jo riittämin lapselle, että on vuoroviikoin molemmilla vanhemmilla. Toki jos lapsen varhaislapsuus on ollut turvallinen ja lapselle on rakentunut vahva turvallisuuden tunne, ehkä menetelmä toimii. Siinä pitää vaan ajatella pitkälti lapsen kannalta, he ovat yksilöitä.

Jos isä on vastuuntuntoinen ja laittaa lapsen ajoissa nukkumaan, että riittävä yöuni on taattu ( ja muuten lapsen hyvä olla ja turvallista), en näkisi asiassa suurta ongelmaa, ellei 10 tunnin hoitopäivä ylity.

Hmm... En tiedä tyttöystävän työajoista. Kai se on ehdotettava toista päiväkotia. Sekin ottaa päähän, sillä meillä on tosi hyvä päiväkoti nyt, ja lapsi on vasta vaihtanut sinne. (Edellinen lopetettiin.) Jännitti sitä vaihtoa tosi paljon, ja on muutenkin luonteeltaan sellainen, että ystävystyy hitaasti. Isä on muutenkin töissä koko ajan. Viikonloputkin. Lapsi viettää paljon aikaa naisystävän ja isoäitinsä kanssa. Toki haluaisin että näkisi isäänsä myös, mutta kyllä musta nyt tuntuu, että hän on itse elämänvalintansa tehnyt. Toisekseen, ehkä mun olis helpompi suhtautua siihen että lapsi joutuu sopeutumaan rankkaan arkeen, jos voisin kunnioittaa miehen suhdetta. Mutta tiedän että kyse on taas yhdestä sussusta joka pesee sen sukat ja laittaa safkat kun mies pokailee nuorempia ja nätimpiä kaupungilla. Tuskin niillä mikään avoinkaan suhde on. Oma arvioni on miehen tuntien 1,5 vuotta tälle säädölle kokonaisuudessaan, ja sit taas uus nainen, uus kämppä, ja uudet kuviot. Nyt tuntuu siltä, että mies on tehnyt huonoja henkilökohtaisia valintoja, ja lapsi maksaa niistä. Voi räkä kun osaakin suututtaa.

No näin se vaan menee että eipä se sinulle kuulu mitä ex tekee, etenkin kun lapsi asuu virallisesti kirjoilla sinulla.
Sinun kyllä kuuluu ilmoittaa jos muutat lapsen asuinpaikkaa.
Nuole haavasi ja nieleskele kiukksi mutta exäsi voi muuttaa mihin vain ilmoittamatta asiasta sinulle.

Voithan toki laittaa tapaamis sopparin uusiksi ja isä saa kaikki viikonloput kui lomatkin ja sinä arjet jos kerran on muuten vaikeaa. Tapaamis sopimuksia voi aina muuttaa.

Jos lapsi nyt näkee isäänsä harvoin niin 2 tuntia päivittäin autossa isän kanssa kaksin voi olla ihan lapsen edun mukaista, eikö? Aamulla varhain lapsi voi jatkaa uniaan autossa jos siltä tuntuu.

[QUOTE="joo";26879143]Voithan toki laittaa tapaamis sopparin uusiksi ja isä saa kaikki viikonloput kui lomatkin ja sinä arjet jos kerran on muuten vaikeaa. Tapaamis sopimuksia voi aina muuttaa.[/QUOTE]

Niin, mutta enhän minä niitä yksikseni uusiksi laita. En ole vielä puhunut isän kanssa, yritän vähän jäähdytellä tunteita ensin. Tiedän kyllä että hän haluaa olla lapsensa kanssa, eikä sillä tavalla ole välinpitämätön.

[QUOTE="aapee";26879122]Hmm... En tiedä tyttöystävän työajoista. Kai se on ehdotettava toista päiväkotia. Sekin ottaa päähän, sillä meillä on tosi hyvä päiväkoti nyt, ja lapsi on vasta vaihtanut sinne. (Edellinen lopetettiin.) Jännitti sitä vaihtoa tosi paljon, ja on muutenkin luonteeltaan sellainen, että ystävystyy hitaasti. Isä on muutenkin töissä koko ajan. Viikonloputkin. Lapsi viettää paljon aikaa naisystävän ja isoäitinsä kanssa. Toki haluaisin että näkisi isäänsä myös, mutta kyllä musta nyt tuntuu, että hän on itse elämänvalintansa tehnyt. Toisekseen, ehkä mun olis helpompi suhtautua siihen että lapsi joutuu sopeutumaan rankkaan arkeen, jos voisin kunnioittaa miehen suhdetta. Mutta tiedän että kyse on taas yhdestä sussusta joka pesee sen sukat ja laittaa safkat kun mies pokailee nuorempia ja nätimpiä kaupungilla. Tuskin niillä mikään avoinkaan suhde on. Oma arvioni on miehen tuntien 1,5 vuotta tälle säädölle kokonaisuudessaan, ja sit taas uus nainen, uus kämppä, ja uudet kuviot. Nyt tuntuu siltä, että mies on tehnyt huonoja henkilökohtaisia valintoja, ja lapsi maksaa niistä. Voi räkä kun osaakin suututtaa.[/QUOTE]

Hmm...millä perusteella halusit jakaa huoltajuuden? Itse olen saanut yksinhuoltajuuden melkein sormia napsauttamalla, vaikka arjessa lapsen isä onkin paljon mukana. Jos olisi aihetta epäillä exän sussujen vaihtuvan tiuhaan tahtiin tai mitä muuta tahansa lapsen kasvua ja kehitystä haittaavaa, voisi rajapyykin vetää helpommin kuin yhteishuoltajuudessa.

[QUOTE="minä";26878997]Jos pitkät matkat haittaa niin toinen vaihtoehto on laittaa lapsi joka toinen viikko eri paikkakunnan päiväkotiin. Olen päiväkodissa töissä ja osa eronneista vanhemmista toimii näin.[/QUOTE]

Todellako? Onkohan tuo lapsen edunmukaista!!! Kuulostaa vain vanhempien edunmukaiselta!!

• Tykkää
Reactions: Almandiini
Hmm...millä perusteella halusit jakaa huoltajuuden? Itse olen saanut yksinhuoltajuuden melkein sormia napsauttamalla, vaikka arjessa lapsen isä onkin paljon mukana. Jos olisi aihetta epäillä exän sussujen vaihtuvan tiuhaan tahtiin tai mitä muuta tahansa lapsen kasvua ja kehitystä haittaavaa, voisi rajapyykin vetää helpommin kuin yhteishuoltajuudessa.

No, ajattelin että se oli "oikea" tapa toimia. Asiaa säädettäessä kuvittelin vielä että pystymme eroamaan melko siististi. (Ja mitä näihin lapsi-asioihin tulee, niin melko siististi ne on hoidettukkin, lapsen etu ykkösenä. Henkilökohtaisuudet ovatkin sitten asia erikseen.) Onko tuo vilkas ja "epäsovinnainen" seksielämä, miehen itsekin myöntämä läheisriippuvuus ja äitipuolten vaihtuminen esimerkiksi tarpeeksi painava syy saada yksinhuoltajuus? Tiedän että ovat esimerkiksi pitäneet jotain mauttomia pano-juhlia. Kyllä sekin ottaa päähän, mutta olen ajatellut sen olevan kuitenkin aikuisten ihmisten yksityisasia.(Tai mikä se sellainen yksityisasia toisaalta on, josta puhuu puoli kaupunkia...) Lapsen ollessa isällään eivät juhli ollenkaan.

[QUOTE="aapee";26879344]No, ajattelin että se oli "oikea" tapa toimia. Asiaa säädettäessä kuvittelin vielä että pystymme eroamaan melko siististi. (Ja mitä näihin lapsi-asioihin tulee, niin melko siististi ne on hoidettukkin, lapsen etu ykkösenä. Henkilökohtaisuudet ovatkin sitten asia erikseen.) Onko tuo vilkas ja "epäsovinnainen" seksielämä, miehen itsekin myöntämä läheisriippuvuus ja äitipuolten vaihtuminen esimerkiksi tarpeeksi painava syy saada yksinhuoltajuus? Tiedän että ovat esimerkiksi pitäneet jotain mauttomia pano-juhlia. Kyllä sekin ottaa päähän, mutta olen ajatellut sen olevan kuitenkin aikuisten ihmisten yksityisasia.(Tai mikä se sellainen yksityisasia toisaalta on, josta puhuu puoli kaupunkia...) Lapsen ollessa isällään eivät juhli ollenkaan.[/QUOTE]

No, jos lapsen ollessa isällään eivät juhli ollenkaan ja muutenkin panojuhlat ja vaihtuvat äitipuoliehdokkaat ovat enemmänkin miehen yksityisasia eivätkä vaikuta lapsen elämään, niin eipä siinä sitten pitäisi olla mitään ongelmaa. Itse halusin minimoida riskit jo ennen eroa ja tein kuten parhaaksi näin, yksinhuoltajuus on minulla ja pysyy. Se ei kuitenkaan vaikuta mihinkään, varsinkaan lapsen oikeuteen tavata isäänsä ja viettää aikaa hänen kanssaan. JOS asiassa ilmenisi lapsen kannalta ongelmia, vältyn suuremmilta oikeudenkäynneiltä ja ongelmilta vedoten yksinhuoltajuuteeni. Pelasin siis ennen kuin paloin:D

Yhteistyössä