Lapseni eivät pääse mummolaan, ärsyttää ja kaipa sitten olen jotenkin katkerakin. Syy: pikkuveljeni asuu vielä kotona..

Pakko kertoa tähän oma tarinani:

Mun veli on kolmekymppinen. Asuu omillaan sentäs. Äiti tosin käy sielä kerran viikossa siivoamassa ja pyykkäämässä ja käy kaupassa. Vanhempani hoitavat kaikki pihatyöt, auton huollot jne.
Työmatkan varralle isoveli poikkeaa äidin luota hakemaan eväät töihin. Äiti laittanut kaikki sellaiseen söpön pikkurasiaan. Jälkkäreitä myöten.

Munkin pikkuveli asuu vielä kotona, vaikka täyttää 20v, mutta siihen on kyllä syynä intti. ;) Todnäk senkin jälkeen kyl asuu kotona niin kauan, kun mutsi ei potki sitä pihalle. Onhan sillä tyttöystävä ja kaikki, ollut jo monta vuotta. Ehkä se pian muuttaa pois, kun on nyt jo tottunut siihen, et joutuu "pärjäämään itekseen", eikä äiti passaa koko aikaa.

Ihmettelen kylläkin, miksi yli kakskymppistä äijänrimpulaa pidetään vielä ihan kakarana siinä suhteessa, että asuu kotona vanhempien passattavana, vaikka on työpaikka yms, mitä oman (vuokra-)asunnon maksamiseen tarvitsee. Itse lähdin samoin tein kun 18 tuli täyteen ja olisin varmasti muuttanut jo aiemmin, jos olisi ollut mahdollisuus.
Mutta takasin asiaan eli tuohon sun pikkuveljeen, joka ei taida tolla tahdilla kyl kauhean pitkälle elämässä pötkiä... Mun mielestä toi ehdotus, että pistäisit pikkuveljen maksamaan viikoksi hoitajan, on aivan loistava, jos ei herran herkälle hipiälle mitenkään sovi vähääkään "kärsiä" viikon päivät. Miten se selviytyy tulevaisuudessa (mahdollisesti) omista lapsistaan, kun tuolla tavalla pidetään pumpulissa? Kyllä veljesikin tulee varmasti joskus kärsimään univelkaa, vaikkei olisi lapsiakaan.

Multa irtoaa kyl minimaalinen murena sympatiaa äidilles, vaikka onkin tosiaan hemmotellut veljeäs. Kyllä aikusen miehen kuuluu ymmärtää, koska ei enää istuta porukoiden passattavana, eikä äitisi nähtävästi kehtaa siitä hänelle sanoa tai veljesi ottaa mahdolliset muuttopuheet vitsinä. Aika raivostuttavaa :D

äitis ei halua hoitaa niitä,omansa melkein hoitan kun yks vielä pyörii nurkis
haluaa omaa aikaa ja eipä se äitis velvollisuuksiiskaan kuuluiskaa hoitaa SUN lasta
Omat pienet hoitan joten miks ei nauttis nyt vaan olostaa
sillä on oikeus siihen kun omansa kunnialla hoiti

[QUOTE="vieras";25713907]Se ei ole pikkuveljesi syy, että äitisi häntä lellii, näin käy aika monessa perheessä kun se nuorimmainen on ainoa, joka vielä kotona asuu. Toki se ärsyttää, mutta sinäkin olet aikuinen ja ymmärrät varmaan, että kostaminen sillä ettet lapsiasi vie jatkossakaan mummolaan, on äärimmäisen lapsellista.
Tottakai veljesi asuu kotona ja säästää rahansa tulevaisuuttaan varten, jos se vanhemmillesi ja veljellesi sopii, sinä et sitä määrää kuka vanhempiesi luona asuu.[/QUOTE]

Itse en ainakaan mitenkään yritä kostaa kenellekään mitään. Sehän olisi lapsiltani pois, jos en heitä mummolaan veisi jos heidän tekisi mieli.

En vaan aio pakottaakaan.

Mun pikkusisko on korkeakouluopiskelija ja reilusti yli parikymppinen. Hänellä on omaakin rahaa riittämiin, koska käy töissä, on säästöjä, perintöjä jne. Äiti ja isä maksavat AIVAN KAIKEAN. Laskut, vuokran, ruuat, auton kulut, harrastukset, vaatteet ja laittavat joka kuukausi vielä pari sataa "käytä itseesti" rahaa tilille. Äiti käy myös siivoamassa siskon luona, pesee samalla pyykit, tamppaa matot. Systeri ei varmaan edes tiedä kuinka ikkunat pestään.
Iskä kuskaa siskoa kerran pari viikossa kauppaan ja kullannuppu saa lastata kärryyn mitä tarvitsee.
Kun käy kotona vanhempien luona, niin tiputtaa kaiken minne sattuu ja äiti kulkee perässä korjaamassa jälkiä. Pikku-Laura voi pyytää mitä haluaa ja isi ja äiti maksaa.
Halusi tuossa joulumarkkinoille Eurooppaan ja seuraavana päivänä oli matka Itävaltaan varattuna. Nyt kertoi tarvitsevansa ikeasta lipaston ja lauantaina isi hakee pikku-Lauran ja he ajavt 300km päähän lähimpään ikeaan hakemaan murulle lipaston.

Noin käy usein. Ihmisellä on tarve tuntea itsensä tarpeelliseksi ja tärkeäksi.Yhtä jaksaa passata paremmin kuin useampaa. Joten kun muut ovat lähteneet, yksi saa kuninkaan oltavat.

Miksi isovanhemmat ei muka muuten voi rakentaa hyvää suhdetta muutakuin hoitamalla viikkotolkulla lapsenlastaan?
Eikö isovanhemmat ole kuitenkin omansa jo kasvattaneet joten mielestäni heillä on jopa oikeus noukkia kermat päältä.
Joskus vaan niin mietin mitä teinejä täällä lisääntyy kun tehdään lapsia ja kyllästyttää kotileikki 4vuoden kotonaolon jälkeen ja sitten vingutaan kun ei ne vanhemmat huoli ottaa lastamme jokaviikonloppu edes yökylään.
Lapsi on sinun ja miehesi joten todellakin jos nyt olet tilassa jossa tarvitset hoitajan et voi vain olettaa heti että isovanhemmat hoitaa.
Sitten kannattaa saada vaikka MLL kautta hoitaja,se että maksaa,niin elämä maksaa muutenkin.

En ole koskaan hoidattanut lapsiani kenelläkään tai pitänyt isovanhempia mitenkään velvollisina osallistumaan. Vanhin lapsista on nyt kohta 9-vuotias ja on kerran ollut yökylässä ilman vanhempiaan :) Olen ollut mm. tämän raskauden aikana vuodelevossa (ja siis yh) sekä hoitanut itse lapseni. Ensimmäistä kertaa yhdeksään vuoteen siis pyysin, josko voisivat auttaa siellä päässä sen verran, ettei minun tarvitsisi jättää lapsia vieraille hoidettavaksi :)

Eipä tuo tosiaan veljeni syy ole ja toki ymmärrän että työssäkäyvän tulee voida nukkuakin, eikä kukaan voi vannoa että lapset nukkuvat lo 20:00 vieraassa tilanteessa. Silti.

[QUOTE="vieras";25714110]Ei kai sun lapsia voisi työssäkäyvän mummon hoitoon jättää muutenkaan?[/QUOTE]

Työ ei ole perinteistä kodin ulkopuolella tapahtuvaa virka-aikatyötä, eli ei sinänsä este lasten mennä sinne :)

[QUOTE="huokaus";25714126]ja ne mummothan on lapsenvahteja sopi niille tai ei, auta armias teidän kanssanne...[/QUOTE]

Luitko ollenkaan aloittajan tilannetta??? Eipä siellä ole pahemmin mummoa lapsenvahdiksi pyydelty. Nyt on pakkotilanne (synnytys) ja avun torjuminen tuossa tilanteessa on kyllä minun mielestä outoa oli sitten mummo tai muuten vain lähimmäistään ajatteleva ihminen...

Alkuperäinen kirjoittaja myös huokaus...;25714166:
Luitko ollenkaan aloittajan tilannetta??? Eipä siellä ole pahemmin mummoa lapsenvahdiksi pyydelty. Nyt on pakkotilanne (synnytys) ja avun torjuminen tuossa tilanteessa on kyllä minun mielestä outoa oli sitten mummo tai muuten vain lähimmäistään ajatteleva ihminen...

Ja sekös on mummon vika että aloittaja lisääntyy?
Sori mutta minusta ei ole mitään ongelmaa. Aivan selkeästi aloittajan tapauksessa mummo käyttää tekosyynä kotona asuvaa poikaansa ja ei halua hoitaa lapsenlapsia,ja siten vetoan että ei sen mummon ole mikään pakko hoitaa jos vaan ei huvita.
Kai niillä lapsilla on isäkin,miksi isä ei hoida?

No nyt minulle selkisi mistä johtuu nää ns paljon puhutut ja parjatut yhden lapsen perheet :D Heillä ei ole mummoja jotka hoitaa lapsenlapset joten vanhemmat ei voi kuin tehdä yhden :D

[QUOTE="Isosisko";25714028]Munkin pikkuveli asuu vielä kotona, vaikka täyttää 20v, mutta siihen on kyllä syynä intti. ;) Todnäk senkin jälkeen kyl asuu kotona niin kauan, kun mutsi ei potki sitä pihalle. Onhan sillä tyttöystävä ja kaikki, ollut jo monta vuotta. Ehkä se pian muuttaa pois, kun on nyt jo tottunut siihen, et joutuu "pärjäämään itekseen", eikä äiti passaa koko aikaa.

Ihmettelen kylläkin, miksi yli kakskymppistä äijänrimpulaa pidetään vielä ihan kakarana siinä suhteessa, että asuu kotona vanhempien passattavana, vaikka on työpaikka yms, mitä oman (vuokra-)asunnon maksamiseen tarvitsee. Itse lähdin samoin tein kun 18 tuli täyteen ja olisin varmasti muuttanut jo aiemmin, jos olisi ollut mahdollisuus. [/QUOTE]

Ja minkä takia sieltä kotoa olisi kaikkien pakko muuttaa pois heti täysi-ikäisenä tai viimeistään 20-vuotiaana? Jos järjestely sopii kaikille niin mitä se haittaa jos asuu vielä parikymppisenä tai vaikka nelikymppisenä kotona? Se nyt on tietysti naurettavaa jos aikuinen ihminen ei tee kotitöitä tai osallistu kustannuksiin vaikka rahaa on, mutta jos nämä asiat ovat kunnossa niin minkä ihmeen takia Suomessa pidetään ihmisiä täydellisinä luusereina, jos he asuvat pitkään vanhempiensa kanssa?

[QUOTE="huokaus";25714195]Ja sekös on mummon vika että aloittaja lisääntyy?
Sori mutta minusta ei ole mitään ongelmaa. Aivan selkeästi aloittajan tapauksessa mummo käyttää tekosyynä kotona asuvaa poikaansa ja ei halua hoitaa lapsenlapsia,ja siten vetoan että ei sen mummon ole mikään pakko hoitaa jos vaan ei huvita.
Kai niillä lapsilla on isäkin,miksi isä ei hoida?[/QUOTE]

Mikäli oikein muistan, niin nimimerkin kolmen vanhemman lapsen isä on kuollut...?

Eihän toi oo paha :)
Mun oma pikkuveli täyttää 20v ja on kotona (mega huox!!) Mun äitin nuorin vauva eli luulen että mun äitin on kamalan vaikee sopeutua että on yksin ja pitää kynsin ja hampain kiinni. Tämä ei käy ees töissä eikä koulussa vaan lusmuilee ja on koneella kaiket päivbät.

toinen on mieheni eno ikää 34v ja asuu edelleen vanhempien tykönä myös nuorin lapsista ja työtön.

Onko sun pikkuveli myös nuorin?? =)

[QUOTE="vieras";25714264]Muija on yh ja lisää mukuloita vaan tekee :O Maksa prkl itse kakaroilles hoitaja![/QUOTE]

OT mutta asiaan.. jos kerran aloittaja varttuu nyt uudelle miehelle ensimmäsitä yhteistä niin se uusi mies hoitaa näitä edellisiä.
Jos taas aloittaja varttuu neljättä samalle isälle joka jo kuollut niin silloin tulee lastensuojelu apuun ja hoitaa ne lapset.
Näin ei tarvitse maksaa kalliita hoitajia tai pakottaa vastentahtoista mummoakaan hoitamaan.

Itselläni aikanaan oli tilanne että mies viikot reissuhommissa ja sukua ei täällä ole.
Jos synnytys olisi alkanut niin että mies ei olisi ollut kotona niin sain soitettua ja sovittua että olisin laittanut esikoisen taxilla paikalliseen lastenkotiin siksi ajaksi kunnes itse pääsen kotiin tai mies pääsee töistä :)

[QUOTE="mä";25714246]Eihän toi oo paha :)
Mun oma pikkuveli täyttää 20v ja on kotona (mega huox!!) Mun äitin nuorin vauva eli luulen että mun äitin on kamalan vaikee sopeutua että on yksin ja pitää kynsin ja hampain kiinni. Tämä ei käy ees töissä eikä koulussa vaan lusmuilee ja on koneella kaiket päivbät.

toinen on mieheni eno ikää 34v ja asuu edelleen vanhempien tykönä myös nuorin lapsista ja työtön.

Onko sun pikkuveli myös nuorin?? =)[/QUOTE]

Nuorimmainen on.. :) Jossain vaiheessa oli hankkimassa itselleen asuntoa, mutta totesi sitten että helpompi asua vaan kotona. Tottahan se on. Uskon myös että vanhemmille se on helpotus, voi tarvittaessa auttaa töissä (maksavat toki palkankin) eikä tarvitse vielä luopua kaikista lapsista ;) Ymmärrän kyllä molempia osapuolia enkä rehellisesti sanottuna usko että veli pärjäis vielä omillaan.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25714313:
Nuorimmainen on.. :) Jossain vaiheessa oli hankkimassa itselleen asuntoa, mutta totesi sitten että helpompi asua vaan kotona. Tottahan se on. Uskon myös että vanhemmille se on helpotus, voi tarvittaessa auttaa töissä (maksavat toki palkankin) eikä tarvitse vielä luopua kaikista lapsista ;) Ymmärrän kyllä molempia osapuolia enkä rehellisesti sanottuna usko että veli pärjäis vielä omillaan.

Toivottavasti löydät jonkun hoitajan <3
Mulla on viides tulossa ja aina ollut hankalaa kun ei saa lapsia mihinkään siksi aikaa :( Tokaa kun lähdin synnyttään ,niin esikko oli päivystyksessä henkilön kanssa siihen asti että isukki ehti paikalla.. Kolmas raskaus käynnistettiin sen takia että miehen oli helppo olla pois töistä, neljännessä saatiin ihme kyllä ekan kerran lapset hoitoon siksi aikaa että olin synnyttämässä + sairaalassa.
Mutta nyt kesällä taas ongelma että mihin lapset siksi aikaa. Miehellä kesät kaikkein kiiruisempia työpäivät 12-14h ja matkoihinkin voi mennä tunnin verran.

Meillä lapset todella harvoin yökylässä 7v ei oo ollut ikinä..10v on ollut vauvana muistaakseni kerran yökylässä.. ja 5 ja 2v ei ikinä.