Lapseni ei suostu syömään puuroa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puurolakko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mäkään en tajua "tarvittavaa määrää viljaa" -kommenttia. Kuituja tarvitaan varmaan, että vatsa toimii, mutta niitäkin tulee muualta kuin puurosta! Ja niitä ravintosuoituksia on niin monia. Puuroilu on suomalainen perinne, on ollut köyhänä aikana halpaa ruokaa. Hyväähän se minunkin mielestä on, mutta jos lapseen ei uppoa, niin pakolla ei saa mitään hyvää aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Boycot:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Kyllähän se olisi tasapainoisen kasvun takia ihan hyvä syödä myös puuroa.... Jatkat vaan sinnikkäästi antamista niin luulis jossain vaiheessa tottuvan

Mitenkäs se puuro takaa "tasapainoisen kasvun"? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Siten että hyvin harvoin kahdeksankuinen syö muuten tarvittavan määrän viljaa kun puurona. Ei yleensä tuon ikäiseen uppoa kahta leipäpalaa päivässä.. Onhan niitä poikkeuksiakin joo (ennenkuin joku alkaa narista), mutta meillä ei kukaan lapsista alle vuotiaana ole syöneet leipää tarpeeksi, tai mysliä, tai talkkunaa tai muitakaan viljatuotteita..

Eli on olemassa joku "tarvittava määrä viljaa"? En nyt tarkoita v*ttuilla, mutta jotenkin tämä suomalaisten puurouskovaisuus on niin hassua. Meillä menee kyllä puuroa aamuisin, mutta välillä ei mennyt, enkä nyt siitä jaksanut niin stressiä repiä... kun sitä lasta ei tosiaan pakollakaan voi syöttää.

Lapsen on saatava tietty määrä viljaa. Ihan niinkuin muitakin ruoka-aineita: kasviksia, lihaa, kalaa yms. jotta kasvaa tasapainoisesti. Sinänsähän se on ihan sama miten sen saa, muuta niinkuin totesin niin harvemmin alle vuotiset syö tarpeeksi muuten kuin puurona.

Siis Suomen virallis-terveellisen ruokaympyrän mukaan näin. Mutta jos se lapsi ei sitä puuroa syö, niin sitten ei syö. Sehän tässä oli ap:n ongelmana? Eli silloin on varmaan viisainta tarjota jotain muuta välillä, jotta lapsi söisi edes jotakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Mäkään en tajua "tarvittavaa määrää viljaa" -kommenttia. Kuituja tarvitaan varmaan, että vatsa toimii, mutta niitäkin tulee muualta kuin puurosta! Ja niitä ravintosuoituksia on niin monia. Puuroilu on suomalainen perinne, on ollut köyhänä aikana halpaa ruokaa. Hyväähän se minunkin mielestä on, mutta jos lapseen ei uppoa, niin pakolla ei saa mitään hyvää aikaan.

Kannattaa kysäistä neuvolasta kun menette seuraavalla kerralla että tarvitseeko lapsi viljaa.

Tottakai monipuolinen ruokavalio on lapselle eduksi, mutta ei pidä tehdä asiasta stressaavampaa kuin se jo on. Siis tällä syyllistämisellä, että kyllä sitä puuroa vain pitäisi saada menemään. Paljon on ronkeleita lapsia, joista on kasvanut vallan toimivia yksilöitä yksipuolisella ruoallakin. Ja kasvaahan hyvän tähden moniallergisetkin, joilla on huonossa lykyssä vain ne pari ruoka-ainetta, joita voi syödä.

Kyllähän se olisi tasapainoisen kasvun takia ihan hyvä syödä myös puuroa.... Jatkat vaan sinnikkäästi antamista niin luulis jossain vaiheessa tottuvan

Mitenkäs se puuro takaa "tasapainoisen kasvun"? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Siten että hyvin harvoin kahdeksankuinen syö muuten tarvittavan määrän viljaa kun puurona. Ei yleensä tuon ikäiseen uppoa kahta leipäpalaa päivässä.. Onhan niitä poikkeuksiakin joo (ennenkuin joku alkaa narista), mutta meillä ei kukaan lapsista alle vuotiaana ole syöneet leipää tarpeeksi, tai mysliä, tai talkkunaa tai muitakaan viljatuotteita..

Eli on olemassa joku "tarvittava määrä viljaa"? En nyt tarkoita v*ttuilla, mutta jotenkin tämä suomalaisten puurouskovaisuus on niin hassua. Meillä menee kyllä puuroa aamuisin, mutta välillä ei mennyt, enkä nyt siitä jaksanut niin stressiä repiä... kun sitä lasta ei tosiaan pakollakaan voi syöttää.

Lapsen on saatava tietty määrä viljaa. Ihan niinkuin muitakin ruoka-aineita: kasviksia, lihaa, kalaa yms. jotta kasvaa tasapainoisesti. Sinänsähän se on ihan sama miten sen saa, muuta niinkuin totesin niin harvemmin alle vuotiset syö tarpeeksi muuten kuin puurona.

Siis Suomen virallis-terveellisen ruokaympyrän mukaan näin. Mutta jos se lapsi ei sitä puuroa syö, niin sitten ei syö. Sehän tässä oli ap:n ongelmana? Eli silloin on varmaan viisainta tarjota jotain muuta välillä, jotta lapsi söisi edes jotakin.

Mä vastasin tohon sun kysymykseen että miten puuro takaa tasapainoisen kasvun.

ei se puuro ole mikään ainut autuaaksitekevä asia, ei meilläkään (maan tavan mukaan) sitä syödä, eikä ole pahemmin uponnut kun olen muutaman kerran kokeillut. Sen sijaan kasvisruokiin lisätään viljaa, tyyliin riisipuurojauhetta, moniviljajauhetta jne, näin on täällä tapana.

Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:

Kannattaa kysäistä neuvolasta kun menette seuraavalla kerralla että tarvitseeko lapsi viljaa.

Voi tsiisus, täähän alkaa kohta ottamaan ihan päähän! ;)
Tarvitseeko lapsi viljaa, mitä viljaa, kuinka paljon viljaa, missä olomuodossa olevaa viljaa...
Suomessa ei pysty välttelemään viljaa, vaikka haluaisikin. Kysehän on siitä onko puuron pakkosyöttö jotenkin hyvä asia vain siksi, että lapsi saisi sen hemmetin puuronsa. Neuvolasta nyt saa ihan miitä neuvoja vain. Meillä on itseasiassa neuvolassa tästä puhuttu, koska kuten aiemmin totesin olin ennen itsekin siinä kuvitelmassa, että puuro on joku pirun elinehto. Neuvolassamme ei oltu ihan yhtä puritaaneja, vaan sanottiin, että lapsilla on erilaiset mieltymykset, osa ei pidä puuron koostumuksesta, vaan haluaa kiinteämpiä paloja.

Ja mä olen edelleen sitä mieltä, että mikään yksittäinen ruoka-aine ei takaa yhtään mitään ;) Viljaa voi vetää mm. muroina, leipänä, polentana, kuskusina, ohrasuurimoina...

Mä olen kyllä niin tyhmä,etten tajunnut ottaa edes pienintä stressiä kun esikoinen aikanaan kieltäytyi syömästä puuroa.En sitten vaan enää antanut sitä kun ei kerran maistunut.Ise olen pienenä ollut ihan samanlainen puuron suhteen.Se maku ja rakenne on joka laadussa mun mielestä yksinkertaisesti hirveä.Aina välillä kokeiltiin,josko puuro pojalle taas maistuisi,mutta ei ole kelvannut,joten on annettu olla.Hän söi ilolla ja innolla kyllä sitten ruisleipää yms eikä neuvolassakaan katsottu kieroon kun kerroin,että puuro on alle vuoden ikäiseltä jäänyt pois.

Mun mielestä on naurettavaa,että jotkut oikeasti pakottavat lapsensa sýömään puuroa tai mitään muutakaan,mistä se lapsi ei aidosti pidä.Ja puuro varsinkaan ei ole mikään autuaaksi tekevä ruoka-annos.Tasapainoisesti on meidänkin lapsi kasvanut vaikkei puuroon koske pitkällä tikullakaan.Kakkonen taasen on syönyt ja syö edelleen puuroa ilolla.Joten olen entisestään vahvistanut mielipidettäni siitä,että jo pienillä lapsilla on makuaisti ja kaikki eivät vain tykkää kaikesta.

Ja mä olen edelleen sitä mieltä, että mikään yksittäinen ruoka-aine ei takaa yhtään mitään ;) Viljaa voi vetää mm. muroina, leipänä, polentana, kuskusina, ohrasuurimoina...

Ja niinkuin minä sanoin niin tosi hyvä jos sitä menee tarpeeksi muussa olomuodossa kuin puurona. Sittenhän sitä puuroa ei ole pakko syöttää.

Ja joo, ei voi/saa lasta pakkosyöttää, mutta ei pidä luovuttaa heti, voi kokeilla vähän ajan päästä uudelleen josko jo maistuisi. Ja missään nimessä ei pidä istuttaa lapseen sitä omaa puurokammoaan. Puuro ei ole pelkästään sitä haaleaa, kökköistä kaurapuuroa, vaan esim. ruispuolukkapuuroa, vispipuuroa, omenariisipuuroa, mannapuuroa, tuorepuuroa yms. yms.

Heh,miulla on sit täällä 5 pilattua mallia. Ne ei oo puuroista juuri perustaneet. Meillä ei siis mitään aamu/iltapuuroja harrasteta,puuroa saattaa sit kyllä olla lounaaksi tai välipalaksi joskus,mutta ei mitenkään säännöllisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Spongebob:
Miten joku saa tehtyä puurosta näin ison ongelman? :flower:

Hemmetti, puuroahan se vaan on, ei mitään eliksiiriä josta koko elämä ja ihmisyys on riippuvaista.

:D Itsekin ihmetyttää. Ja miksi tätä jaksaa lukea, kommentoida ja hermostua. Hui, äkkiä pois!

Niin ett äse sama vilja vaikka kauramakaroneina,ruismakaroneina tms ei olekaan enää yhtä hyvää kun siinä puurossa....Moni pieni tykkää tollasia kuinkin syödä sormineen.

eipä tuo meidän yksivuotiaskaan puuroon pahemmin koske..tekee juuri samoin, huitoo käsiä, kääntää päätä pois ja alkaa vain yökkimään kun saan lusikallisen suuhun. Kaikki keinot käytetty ja kun ei mene niin ei sitten mene. Tänään kokeilin weetabixiä sekoittaa jogurttiin, eikä sekään kelvannut. Ei vain yksinkertaisesti pidä viljatuotteista, tähän tulokseen olen tullut. Ei sitä oikein voi väkisinkään tuputtaa, leipää sentään silloin tällöin suostuu syömään kun antaa itse syödä.

Meillä on kans joskus pojat 2,5 ja 1,5 puurolakossa. Silloin sekoitan jugurttiin vähän puuroa. Saa vähän edes menemään puuroa siinä jugurtin siivellä.. :) Tai sitten teen tuorejugurttia; laitan jugurtin sekaan kaurahiutaleita tms. ja annan "muhentua".

Yhteistyössä