Lapsen ystävä kärttää meitä maksamaan matkansa mukaamme.

• Viestiketjun aloittaja hämmentyneenä..
  • Ensimmäinen viesti
"Hömelö"
Mikä siinä turkin matkassa voi maksaa nyt useampaa satasta ? sinne löytyy halpoja lentoja ja äkkilähtöjä. Ellette sitten jossain all inclusive hotskussa ole, niissäkin monessa tosin lapset syö ilmaiseksi/ halvemmalla.
Nii että koko perheen hotelli ja lennot vaihtoon että saadaan halpa matka jotta viittii maksaa kaverin matkan kans? Tai laitetaan kaveri eri hotelliin ja eri lennolla tulemaan että päästään vähän halvemmalla? Järki käteen.

vierass
On tullut selväksi ettemme ole toimineet järkevästi, mutta kysymys ei nyt ollut siitä. Halusin palautetta siitä, kuinka toimia eli maksaako matka vaiko ei. Kyllä meillä periaatteessa olisi rahaa ko. lapsen matkan rahoittamiseen, mutta käytännössä tuo raha on budjetoitu muualle. Lisäksi minusta ei ole varsinaisesti meidän asia maksaa muiden matkoja...

Tosiaan tuolla lapsi kysyy- periaatteella menty aiemminkin, eikä ongelmia ole ollut pääsi toinen lapsi mukaan reissuun tai ei.
Ei missään tapauksessa lähdetä maksamaan kaverin matkaa. Saatte jatkossa maksella tuolle tytölle kaikki. On ihan eri juttu joku Ruotsin risteily kuin matka Turkkiin.

Toki jälkiviisas on hyvä olla ja tietää nyt että seuraavan kerran puhutte vanhempien kanssa ensin.

Voitte aivan hyvin sanoa tuolle tytölle että "valitettavasti jokainen perhe maksaa oman matkansa ja tällä kertaa et voi lähteä mukaan. Eikä tästä asiasta sen enempää tarvitse kiukutella."

Siis kuinka
Kuinka helvetin typeriä 10-vuotiaita teillä on? Mä olen mennyt itse 11-vuotiaana töihin ja hakenut ihan itse oman työpaikkani. Kyllä meillä jo 4-vuotias osaa kysyä, että kuinka monta euroa tämä maksaa. Osaa myös vertailla esim. Kirppikseltä ostetun käytetyn barbien ja uuden eroja.
Jos ei lapsenne vielä ole tajunneet rahan arvoa ja siihen liittyvää niin on jo aika oppia. Prkl.

"muu"
Ap, hyvä, että otit vielä yhteyttä äitiin ja asia selvisi ihan järjellisesti. Sinuna vielä pahoittelisin, että otitte asian edes puheeksi, kun lapselle tuli mielipahaa.

Mutta tosiaan rupesi mietityttämään tuo, että miten yleensä onnistuu ulkomaareissut, jos ottaa lapsen kaverin mukaan. Riittääkö lapsen vanhemmilta kirjallinen lupa vai miten siinä menetellään? Meillä kun on vain 1 lapsi niin mielessä on käynyt, että kaveri mukaan saattaisi olla jossain vaiheessa ajankohtainen. Itsekään en kyllä vielä 10-vuotiasta laskisi noinkin kauas ulkomaille vieraan perheen kanssa. Risteilylle ehkä, muttei noin pitkälle matkalle.

Ja turkin matkoista
Vielä nyt ennen koulujen loppumista on halpoja. Otappa kuitenkin huoneet isommalle porukalle niin hinta on ihan eri. Yksin tai kahden aikuisen kanssa saatat saada 199e. Mä ainakin haluan huoneistohotellin missä on juomista ja aamupalaa lapsille. Lisäksi haluan terassilla istuskella ja juoda kylmää kaljaa kun lapset nukkuu. Me lähdetään kolmen lapsen kanssa niin oli helpompi ja halvempi ottaa mummoni aikuiseksi mukaan ja vanhin lapsi hänen kanssaan, kuin etsiä perhehuonetta, joka olisi kallis. En usko että aloittaja haluaa nukkua miehensä kanssa
Eri hotellihuoneissa koko loman.
Nim. Vuosia turkissa asunut ja työskennellyt.

jos ei
[QUOTE="muu";29937418]Ap, hyvä, että otit vielä yhteyttä äitiin ja asia selvisi ihan järjellisesti. Sinuna vielä pahoittelisin, että otitte asian edes puheeksi, kun lapselle tuli mielipahaa.

Mutta tosiaan rupesi mietityttämään tuo, että miten yleensä onnistuu ulkomaareissut, jos ottaa lapsen kaverin mukaan. Riittääkö lapsen vanhemmilta kirjallinen lupa vai miten siinä menetellään? Meillä kun on vain 1 lapsi niin mielessä on käynyt, että kaveri mukaan saattaisi olla jossain vaiheessa ajankohtainen. Itsekään en kyllä vielä 10-vuotiasta laskisi noinkin kauas ulkomaille vieraan perheen kanssa. Risteilylle ehkä, muttei noin pitkälle matkalle.[/QUOTE]

jos ei ole lapsen omaa huoltajaa mukana, tarvitsee lapsella olla mukana huoltajalta kirjallinen suostumus matkalle

"Mmm"
Siis mitä ihmettä?? Ettei 10-vuotias ole riittävän vanha toisen perheen mukaan? Oman perheeni mukana on aina ollut kavereita, itselläni joskus just 10-vuotiaana ja Se toimi juuri noin kuin tässäkin: itse kysyin kaverilta, joka kysyi vanhemmiltaan ja vasta sitten vanhemmat keskustelivat keskenään. Vähän vanhempana, ehkä noin 15-vuotiaana ei enää vanhempien kesken vaihdettu kuin ehkä se yksi puhelu, eli tarkistettiin että lupa todellakin on. Omat lapseni ovat vielä pieniä, mutta sukulaislapsia on jo 6-vuotiaana ollut mukana esim laivalla.

varpaat hiekassa
On tullut selväksi ettemme ole toimineet järkevästi, mutta kysymys ei nyt ollut siitä. Halusin palautetta siitä, kuinka toimia eli maksaako matka vaiko ei. Kyllä meillä periaatteessa olisi rahaa ko. lapsen matkan rahoittamiseen, mutta käytännössä tuo raha on budjetoitu muualle. Lisäksi minusta ei ole varsinaisesti meidän asia maksaa muiden matkoja...

Tosiaan tuolla lapsi kysyy- periaatteella menty aiemminkin, eikä ongelmia ole ollut pääsi toinen lapsi mukaan reissuun tai ei.
Aika yleistähän tuo on, että kysytään lapsen kaverin halukkuutta lähteä matkalle, ja vasta senjälkeen keskustellaan matkakuluista vanhempien kesken. Ei se mitään kerskumista ole, ei toki. Päinvastoin. Monelle on iso etu jo se, että toinen perhe ottaa lapsen huolehtiakseen matkalle. Siinä säästyy omat matkakulut, jos ei juuri silloin ole varaa koko perheen matkaan.

Minun mielestä ei kuitenkaan ole oikein kustantaa vieraan lapsen matkustuskuluja. Niitä pikkukuluja riittää siellä kohteessa sitten ihan riittävästi.

Yhteistyössä